Huis, tuin en keuken
Vrijevlinder
25-10-2024 om 08:53
Eet jij vlees?
Hoe sta jij tegenover het eten van vlees? Met vlees wordt ook kip en vis bedoeld.
Heeft berichtgeving over vlees gevolgen voor je eetgedrag?
Wat zijn je beweegredenen om het wel of niet te eten?
Dit lijkt bijna een onderzoekje, maar dat is het niet. Naar aanleiding van een ander topic ging het over vlees eten, daarom dit topic.
Peiling
Eet jij vlees?
Maximaal 4 antwoorden.
Grietje2
25-10-2024 om 19:57
Ik eet al 30 jaar geen vlees meer. Sinds 1994 wat vliegt de tijd
Ben blij dat ik niet mee werk aan veel dierenleed.
Man en kinderen eten wel vlees. Ik vind dat iedereen hier vrij in is om wel of geen vlees te eten.
MMcGonagall
25-10-2024 om 20:01
Vraag aan degenen die al decennialang vegetarisch eten. Hebben jullie wel eens een B12-, ijzer- of ander tekort gehad daardoor?
Schommelstoel
25-10-2024 om 20:06
MMcGonagall schreef op 25-10-2024 om 20:01:
Vraag aan degenen die al decennialang vegetarisch eten. Hebben jullie wel eens een B12-, ijzer- of ander tekort gehad daardoor?
Nee, en dat laat ik eens per jaar checken bij de huisarts. Altijd netjes op orde, zowel B12 als ijzer en de rest.
Ik slik een multivitamine (gewoon standaard drogisthuismerk), maar geen speciale B12 tablet. Wel eet ik soms dierlijke zuivel, of plantaardige zuivel waar B12 aan is toegevoegd. Ik let er qua groentes op dat ik goed varieer in kleur en kies 90% seizoensgebonden, dan krijgt je lichaam vanzelf wat het op dat moment in het jaar nodig heeft.
Bij mij gaat het op deze manier goed. Maar dat is dus iets wat bij iedereen anders kan uitpakken en wat je dus zelf goed moet monitoren.
Citroengraag
25-10-2024 om 20:09
Sterker: ik heb een vaatafwijking waardoor ik dagelijks veel ijzer verlies. Concreet: 4-5 heftige bloedneuzen per dag. Mijn ijzerwaardes en Hb's zijn altijd hoger dan die van vleesetende familie-leden. Ik denk omdat je er bewuster van bent dat alle kleine beetjes helpen.
MMcGonagall
25-10-2024 om 20:10
Schommelstoel schreef op 25-10-2024 om 20:06:
[..]
Nee, en dat laat ik eens per jaar checken bij de huisarts. Altijd netjes op orde, zowel B12 als ijzer en de rest.
Ik slik een multivitamine (gewoon standaard drogisthuismerk), maar geen speciale B12 tablet. Wel eet ik soms dierlijke zuivel, of plantaardige zuivel waar B12 aan is toegevoegd. Ik let er qua groentes op dat ik goed varieer in kleur en kies 90% seizoensgebonden, dan krijgt je lichaam vanzelf wat het op dat moment in het jaar nodig heeft.
Bij mij gaat het op deze manier goed. Maar dat is dus iets wat bij iedereen anders kan uitpakken en wat je dus zelf goed moet monitoren.
Mijn dochter heeft bij haar vader een tijd veganistisch gegeten en eet nu vegetarisch. Ze heeft een te lage B12, D en ijzer dus moet hoge doses slikken (ook een tijdje injecties gehad). Haar zusje aan vaders kant idem dito. Ik vind dat dus wel zorgelijk allemaal.
Schommelstoel
25-10-2024 om 20:13
MMcGonagall schreef op 25-10-2024 om 20:10:
[..]
Mijn dochter heeft bij haar vader een tijd veganistisch gegeten en eet nu vegetarisch. Ze heeft een te lage B12, D en ijzer dus moet hoge doses slikken (ook een tijdje injecties gehad). Haar zusje aan vaders kant idem dito. Ik vind dat dus wel zorgelijk allemaal.
Een B12 tekort hoeft niet per se gelinkt te zijn aan vegetarisch of veganistisch eten. Ik ken ook mensen die wel regelmatig vlees eten en ook een B12 tekort hadden en nu injecties krijgen. Niet ieder lichaam neemt B12 uit voeding goed op.
Poezenmeisje
25-10-2024 om 20:16
Mijn man heeft een tijdje vleesvervangers gegeten. Hij ging er steeds 'gezonder' uitzien.
Na drie dagen biefstuk en een megadosis vitamine C (opname ijzer) kwam er weer wat kleur in zijn lijf.
Ik denk dat vegetarisch eten prima is, maar dat je ver van dat soort 'vleesvervangers' moet blijven.
Gewoon 'schoon' eten, dat herkenbaar is, lijkt me het gezondste.
Auwereel
25-10-2024 om 20:22
Ik ben sinds m'n 16e vegetariër, dus ruim 40 jaar. De laatste 2 jaar eet ik meestal veganistisch. Als ik zuivel kan vermijden, doe ik dat, maar soms glipt er wat kaas tussendoor. Daar ben ik mee begonnen vanwege een iets te hoog cholesterolgehalte, plus dat ik me dan ook niet meer bezwaard hoef te voelen over uitgemolken koeien. De honing die ik in huis heb, maak ik wel op.
Edit: na 40 jaar vegetarisch eten: bij bloedcontrole was alles gemiddeld precies zoals het hoort, alleen cholesterol net wat te hoog. Omdat ik sinds die laatste meting veganistisch ben gaan eten, slik ik nu vit B12 bij. Ook vit D omdat dat aangeraden wordt voor 50+ers die veel binnen werken.
Rockstar
25-10-2024 om 20:26
Ik eet over het algemeen toch wel 7 dagen per week vlees. Soms een dagje toevallig niet, als ik een keer een eitje als lunch heb en dan een vegetarische pasta heb als avondeten. Maar dat is dan puur toeval, meestal heb ik bij minstens het avondeten maar vaak ook nog bij lunch gewoon iets van vlees. Gewoon omdat ik het lekker vind. Oh en niks biologisch, dat is me veels te duur.
Vrijevlinder
25-10-2024 om 20:51
Nooit een b12 tekort, wel slik ik pillen hiervoor ter preventie.
Ik weet dat een b12 tekort erg heftige gevolgen kan hebben daarom hoop ik het voor te zijn.
Vrijevlinder
25-10-2024 om 20:51
Schommelstoel schreef op 25-10-2024 om 20:06:
[..]
Krijg je zo een test als je dat wilt laten checken, of moet er een reden zijn dat ze het controleren?
Grietje2
25-10-2024 om 21:07
je kan het gewoon aan je huisarts vragen.
Laten prikken op vitamine ijzer en zo.
Ik loop in het ziekenhuis en wordt regelmatig gechecked
Vrijevlinder
25-10-2024 om 21:28
Grietje2 schreef op 25-10-2024 om 21:07:
je kan het gewoon aan je huisarts vragen.
Laten prikken op vitamine ijzer en zo.
Ik loop in het ziekenhuis en wordt regelmatig gechecked
Dat wist ik niet. Ik dacht dat het alleen kon als er een medische reden voor is of vermoeden van tekorten. Ik zou dat best willen laten controleren om zo te zien of er een tekort is.
Schommelstoel
25-10-2024 om 22:22
Vrijevlinder schreef op 25-10-2024 om 21:28:
[..]
Dat wist ik niet. Ik dacht dat het alleen kon als er een medische reden voor is of vermoeden van tekorten. Ik zou dat best willen laten controleren om zo te zien of er een tekort is.
Mijn huisarts vindt vegetarisch/veganistisch eten genoeg reden om regelmatig bloed te prikken. Voorkomen is beter dan genezen. Maar iedere huisarts staat hier anders in, denk ik.
Uiteindelijk gaat dat bloedonderzoek van je eigen risico af, dus onder aan de streep betaal ik het alsnog zelf (want verder nagenoeg nooit medische kosten).