Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Bosje bloemen geven

De laatste week verschijnen er berichten in het nieuws over gif op bloemen. Weerhoud jullie dit ervan om nog bloemen te kopen?  En zo ja wat zou je dan als alternatief geven ipv bloemen?

Herfstappeltaart schreef op 23-10-2024 om 14:49:

Het is een beetje voortschrijdend inzicht met dit soort dingen. Net als het branden van kaarsen. Daar was ik vroeger gek op, maar iedereen weet tegenwoordig hoe slecht voor het binnenklimaat/je gezondheid het branden van kaarsen is. Ik doe het dus bijna niet meer, zeker geen stompkaarsen, die gaan ook nog altijd staan flakkeren.
Dan maar ledkaarsen. Nep, maar gezonder voor mijn longen.

Hier ook zo. Doe mij de nepkaarsjes maar, geen stank meer. 

Ik koop bloemen voor mensen waarvan ik weet dat ze er blij mee zijn en ik koop elke week een bos bloemen voor mezelf. Dat doe ik al zo lang dat ik op mezelf woon dus nu ruim 35 jaar. Ik ben ook gek op kaarsen maar wel de echte. In de herfst en winter brand ik die elke avond wanneer ik thuis ben.

Ik houd niet zo van bloemen. Ik heb geen zin in het onderhoud: dagelijks water verschonen en een stukje afsnijden. Als ik ze krijg dan doe ik nog wel een paar dagen moeite maar met tegenzin.

Ik zet natuurlijk overal planten neer! Er zijn best mooie die minstens even mooi zijn als snijbloemen. Kalanchoë is bijvoorbeeld een goedkoop plantje met heel aardige bloemen. Je zet er drie in een mandje en je hebt minstens een maand bloemen op tafel voor je zes of minder euro die je maar heel af en toe water hoeft te geven.  Je kan ze overal  neerzetten. Gezellige plantjes die leuk zijn om te geven.

Hier ook geen bos bloemen meer .
Een bos bloemen kun je na een week weggooien.  Dat vind ik zonde .
Liever geef of krijg ik een mooie vaste plant voor in de tuin of inderdaad een locaal 'vreet pakket' met biologische wijn , noten , kaas , honing , jam , mosterd o.i.d.

Ik houd persoonlijk niet van bloemen maar koop ze wel voor degene waarvan ik weet dat ze er blij van worden, mijn moeder en schoonmoeder.  
Als je erover nadenkt is het inderdaad niet goed voor het milieu maar ik weet , behalve niets geven, geen enkel alternatief wat dan wel goed zou zijn?
Iets te eten geven is weer erg ongezond 
Prullaria is ook niet goed

Ik koop/geef/krijg al jaren geen bloemen meer, met uitzondering van bloemen van pluktuinen in de buurt. Ik woon midden tussen de kassen waar bloemen gekweekt worden en het is een nare industrie, waarin inderdaad best wat gif wordt gebruikt en een hoop energie. En dat voor een bosje bloemen wat een week staat, en wat met een beetje pech ook nog de halve wereld overgevlogen wordt. Als ze tomaten en paprika’s zouden telen in die kassen zou ik er veel minder een hekel aan hebben. 
Ik probeer kadootjes krijgen en geven liefst te vermijden, of iets te kopen wat degene in kwestie nodig heeft. Als ik echt niet onder ‘iets meebrengen’ uit kom en ik kom er niet achter wat iemand echt wil hebben dan wordt het thee/wijn (alleen als ik weet dat iemand dat drinkt) flesje mooie olijfolie of iets dergelijks. 
In de goede tijd van het jaar maak ik ook nog wel eens een groentenboeket (alleen als ik weet dat mensen dat kunnen waarderen, maar kan echt prachtig zijn, met snijbiet en wortelloof en rabarber om maar wat te noemen) of ik pluk het een en ander uit eigen tuin. 

Milieugewijs is het beste om helemaal niets te geven. Aandacht, dat kan wel zo gegeven worden.

En anders zo'n lokaal vreetpakket.

Maar toch geen kamerplant? Afgezien dat daar waarschijnlijk ook gif bij is komen kijken, zit je daar als jubilaris met 6 kamerplanten. Waar laat je het?

Moosey schreef op 23-10-2024 om 17:53:

Ik koop/geef/krijg al jaren geen bloemen meer, met uitzondering van bloemen van pluktuinen in de buurt. Ik woon midden tussen de kassen waar bloemen gekweekt worden en het is een nare industrie, waarin inderdaad best wat gif wordt gebruikt en een hoop energie. En dat voor een bosje bloemen wat een week staat, en wat met een beetje pech ook nog de halve wereld overgevlogen wordt. Als ze tomaten en paprika’s zouden telen in die kassen zou ik er veel minder een hekel aan hebben.
Ik probeer kadootjes krijgen en geven liefst te vermijden, of iets te kopen wat degene in kwestie nodig heeft. Als ik echt niet onder ‘iets meebrengen’ uit kom en ik kom er niet achter wat iemand echt wil hebben dan wordt het thee/wijn (alleen als ik weet dat iemand dat drinkt) flesje mooie olijfolie of iets dergelijks.
In de goede tijd van het jaar maak ik ook nog wel eens een groentenboeket (alleen als ik weet dat mensen dat kunnen waarderen, maar kan echt prachtig zijn, met snijbiet en wortelloof en rabarber om maar wat te noemen) of ik pluk het een en ander uit eigen tuin.

Wat leuk 

Vrijevlinder schreef op 23-10-2024 om 15:41:

Goed dat die gemeente ermee gestopt is. Eén moet de eerste zijn.
Zelf koop ik nauwelijks bloemen meer om deze reden.

Maar dan wel chocola geven? Weten wij veel met welk bestrijdingsmiddel die cacaobonen zijn bestoven in verre oorden? Daarnaast is het verre van duurzaam en gezond. Ik vind het echt onzinnige willekeur zonder nadenken.

Dat stond er helemaal niet bieb, dat die gemeente in plaats van bloemen chocola gaf. Iemand zei dat hij/zij liever chocola dan bloemen zou krijgen. 

317e1052902d0b4816b7fd4e4189d18e.jpg

in mijn hoofd samengevat als: if you like a flower you pluck it, if you love a flower you leave it.

ik ken een theater waar de artiest(en) (soms) een tekening/portret van hun voorstelling krijgen. Ook praktischer dan bloemen tijdens een tournee. (A5-A4 denk ik)

Moosey schreef op 23-10-2024 om 18:54:

Dat stond er helemaal niet bieb, dat die gemeente in plaats van bloemen chocola gaf. Iemand zei dat hij/zij liever chocola dan bloemen zou krijgen.

Niet hier in dit topic, maar wel in een artikel daarover.

ik vind bloemen mooi om te zien maar toch koop ik ze al jaren niet meer,  niet om weg te geven en niet voor mezelf. Vanwege idd de gewasbestrijdingsmiddelen. Hetzelfde geldt voor zomerbloeiers.  Prachtig om te zien maar de bestrijdingsmiddelen,  het gebrek aan voedingsmiddelen voor de insecten plus het idee dat voor mijn zomerbloeiers in potgrond er allerlei veengebieden afgegraven worden zijn redenen om er vanaf te zien.  

Vf_Watervrouw schreef op 23-10-2024 om 19:09:

317e1052902d0b4816b7fd4e4189d18e.jpg

in mijn hoofd samengevat als: if you like a flower you pluck it, if you love a flower you leave it.

ik ken een theater waar de artiest(en) (soms) een tekening/portret van hun voorstelling krijgen. Ook praktischer dan bloemen tijdens een tournee. (A5-A4 denk ik)

Mooi...

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.