Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Ariel wasmiddel doseerdop

Ik heb recent vloeibaar Ariel wasmiddel gekocht, met zo'n groene doseerdop erop. Ik vind het maar een onhandig ding.. Van al mijn andere vloeibaar wasmiddelflessen ben ik gewend dat ik wasmiddel op de dop afmeet en vervolgens weer de dop erop draai. Alle achtergebleven restjes wasmiddel druppelen dan weer netjes terug de fles in. Bij de grote Ariel-dop is dat niet het geval, dan wordt de hele fles vies.. Zie ik iets over het hoofd? Maken jullie elke keer die groene dop schoon & droog? Doen jullie wat anders?

Ariel met groene doseerdop waar het wasmiddel over de fles stroomt als ik hem zomaar zou terugklikken:

images?q=tbn:ANd9GcTepZ8bumYBfPDiEcaJgnh6w1EgWf2JnMjfSw&s

Bijv andere fles waar het overtollig wasmiddel weer de fles in terug stroomt:

0f26c1c76e2265feae4e8976cd021aec.jpeg

Ik gebruik zo'n doorzichtig bakje dat mee de machine ingaat. Misschien zo'n bakje ook gebruiken om te doseren? 
Wasverzachter heb ik idd meer zoals jouw onderste plaatje (gekregen in boodschappenpakket) en dat geeft geen knoeiboel. 

masatu

masatu

11-09-2024 om 12:01 Topicstarter

Meesje schreef op 11-09-2024 om 11:56:

Ik gebruik zo'n doorzichtig bakje dat mee de machine ingaat. Misschien zo'n bakje ook gebruiken om te doseren?
Wasverzachter heb ik idd meer zoals jouw onderste plaatje (gekregen in boodschappenpakket) en dat geeft geen knoeiboel.

Hm, je bedoelt dat het groene dopje eigenlijk mee de machine in moet ipv het daarmee in de wasmiddel-lade schenken? Ik heb dat eigenlijk nog nooit gedaan. Spoelt het wasmiddel dan niet 'te vroeg' weg?

Ik gebruik niet de dop die op de fles zit, maar een aparte transparante doseerbol. Die kan mee de wasmachine in. 

'Vroeger' zaten die bollen standaard op een nieuwe fles wasmiddel, maar tegenwoordig niet meer. Misschien kun je die nog ergens aanvragen bij Ariel of een ander merk? 

Ze schrijven dat je via het contactformulier een gratis doseerbol kunt aanvragen:
https://www.wittereus.nl/washing-help/wastips/de-juiste-dosering.html

Als je nog een dopje hebt van een oude fles zou ik die gebruiken en daarna nooit meer Ariël kopen vanwege die dop maar gewoon een ander merk dat oké is en dat gedoe niet heeft. 
Overigens hebben wij zo’n dosseersysteem van de wasmachine zelf. We hebben plastic flessen waar we het wasmiddel in gieten. Die flessen gaan in de machine en volgens de ingegeven instellingen gedoseerd door de machine zelf. 

masatu

masatu

11-09-2024 om 12:30 Topicstarter

Die groene doseerdop zat gewoon op de fles die ik kocht, dus ik hoef geen nieuwe of extra dop.

Wat is het voordeel van het vloeibare wasmiddel direct in de trommel stoppen t.o.v. in de wasmiddellade? Voor mijn gevoel wordt het wasmiddel met het eerste rondje dan al meteen leeg gekieperd op het bovenste kledingstuk in plaats van direct gemixt door het water en netjes verspreid, maar wellicht heb ik dat mis?

masatu

masatu

11-09-2024 om 12:33 Topicstarter

Ninoea schreef op 11-09-2024 om 12:14:

Overigens hebben wij zo’n dosseersysteem van de wasmachine zelf. We hebben plastic flessen waar we het wasmiddel in gieten. Die flessen gaan in de machine en volgens de ingegeven instellingen gedoseerd door de machine zelf.

Ik heb hier destijds naar gekeken toen ik een nieuwe wasmachine kocht, maar mijn conclusie was dat dat niet zo handig was omdat ik best wat verschillende soorten wasmiddel gebruik (wit/zwart/fijn/2 soorten kleur), en qua dosering eigenlijk ook precies wil weten wat erin gaat. Mijn 60 graden was met wasbare luiers krijgt bijvoorbeeld (veel) meer wasmiddel dan de 60 graden was met de handdoeken, terwijl ik hetzelfde programma hiervoor gebruik en de totale inhoud ook ongeveer hetzelfde is. 

Oh ik doe het wasmiddel in de groene dop en gooi het dan met dop en al in de trommel!

masatu schreef op 11-09-2024 om 12:30:

Wat is het voordeel van het vloeibare wasmiddel direct in de trommel stoppen t.o.v. in de wasmiddellade? Voor mijn gevoel wordt het wasmiddel met het eerste rondje dan al meteen leeg gekieperd op het bovenste kledingstuk in plaats van direct gemixt door het water en netjes verspreid, maar wellicht heb ik dat mis?

Dan wordt die wasmiddellade (en de leidingen die daarachter zitten) niet zo vies, er blijft altijd wat residu achter. 

In de trommel verdeelt het prima zodra er water bij wordt gepompt. 

masatu schreef op 11-09-2024 om 12:30:

Die groene doseerdop zat gewoon op de fles die ik kocht, dus ik hoef geen nieuwe of extra dop.

Maar die groene dop gebruiken om te doseren maakt dat de hele fles vies wordt, geef je aan. Vandaar de optie van Schommelstoel om zo'n doseerbol (die bedoelde ik ook) aan te schaffen. Dan hoef je die groene dop niet meer te gebruiken. Maar als je bij nader inzien toch tevreden bent met die groene dop is dat natuurlijk ook prima  

masatu

masatu

11-09-2024 om 13:03 Topicstarter

Meesje schreef op 11-09-2024 om 12:43:

[..]

Maar die groene dop gebruiken om te doseren maakt dat de hele fles vies wordt, geef je aan. Vandaar de optie van Schommelstoel om zo'n doseerbol (die bedoelde ik ook) aan te schaffen. Dan hoef je die groene dop niet meer te gebruiken. Maar als je bij nader inzien toch tevreden bent met die groene dop is dat natuurlijk ook prima

Oh, nu begrijp ik jullie Maar onder de groene dop zit ook een kleine dop om de fles af te sluiten, daarmee kan je alleen niet doseren.

33883_9d6dad58.256x256.webp

masatu

masatu

11-09-2024 om 13:04 Topicstarter

Schommelstoel schreef op 11-09-2024 om 12:41:

[..]

Dan wordt die wasmiddellade (en de leidingen die daarachter zitten) niet zo vies, er blijft altijd wat residu achter.

In de trommel verdeelt het prima zodra er water bij wordt gepompt.

Ok, goed om te weten. Wellicht ga ik dat eens uitproberen dan. Ik heb net op de fles gelezen dat de groene dop inderdaad ook mee de wasmachine in mag. 

masatu schreef op 11-09-2024 om 13:03:

[..]

Oh, nu begrijp ik jullie Maar onder de groene dop zit ook een kleine dop om de fles af te sluiten, daarmee kan je alleen niet doseren.

33883_9d6dad58.256x256.webp

Dan laat je die groene dop toch gewoon naast de fles staan, zodat het achtergebleven wasmiddel daarin blijft en niet over de hele fles drupt. De groene dop hoeft er toch niet op om hem af te sluiten dan. Ik heb het idee dat die groene dop de vervanger is van die doseerbol van vroeger en die hoef je dus niet terug op de fles te doen. Kan ook gewoon mee in de machine. 
Maar ik zou na deze fles overstappen op poeder, dat is beter voor je machine 

poeder is beter voor de machine en het milieu op vele vlakken.

Ik doe de stop van de fles ook altijd mee in de trommel. Tenzij ik voorwas doe, dan gaat het niet en gebruik ik poeder voor de hoofdwas. Die poeder doe ik dan bovenaan in mijn wasmachine en wordt - wanneer het hoofdwasprogramma begint - met het water in de trommel gebracht.

Maar doseerstop of niet, ik doe een deel van het vloeibaar wasmiddel in de stop van de fles, zet die tussen het wasgoed en het hoofdwasprogramma begint direct.

Ik heb recentelijk nog iets bijgeleerd - van mijn man vernomen  - op sommige doseerstoppen staan nopjes (kleine, verdikkingen). Mijn man zei: da's om met wat puur wasmiddel over een plek op het wasgoed te gaan. Had ik nooit aan gedacht. 

Ik heb altijd problemen met hoeveel wasmiddel moet ik nu gebruiken. Elke wasbeurt is verschillend. Verschillend van inhoud, verschillend van temperatuur, verschillend van bevuilingsgraad, verschillend van ..., ... En dan is het bij mij altijd de vraag: HOEVEEL MOET IK NU GEBRUIKEN??? Teveel is niet goed, wordt wasgoed hard van want zeep wordt niet helemaal weggespoeld. Te weinig is niet goed want dan is wasgoed niet zuiver. Op de doos/fles staat altijd wel een indicatie, maar hoe kan IK nu weten wat de fabrikant bedoeld met 'licht bevuilde was'? Ik twijfel steeds aan mijn dosering van zeep.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.