Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Achterom? Of toch de deurbel?

Peiling

Laat jij jezelf binnen bij bekenden?

Maximaal 2 antwoorden.

182 stemmen
35%
65%

MMcGonagall schreef op 13-01-2023 om 08:51:

[..]

Ja, maar voor mij is het heel bijzonder. Ik ken niemand waar dat zo gaat, echt nog nooit meegemaakt. Of wacht, een keer bij een ouder van school. Ik zat daar in de achtertuin koffie te drinken, kwamen ineens de buren de tuin in. Toen dacht ik nog ‘wat vrijpostig’.

Mij gaat het er niet zozeer om of het wel of niet vrijpostig is. Maar ik kan me er echt niets bij voorstellen dat iemand, zonder dat we een afspraak hebben, ineens in m'n huis staat. Teveel te bedenken situaties waarin ik dat echt niet leuk zou vinden.

bieb1963 schreef op 13-01-2023 om 09:01:

[..]

Mij gaat het er niet zozeer om of het wel of niet vrijpostig is. Maar ik kan me er echt niets bij voorstellen dat iemand, zonder dat we een afspraak hebben, ineens in m'n huis staat. Teveel te bedenken situaties waarin ik dat echt niet leuk zou vinden.

Ja, wat als je dan naar de wc gaat of douchen, dan kunnen er dus ook zomaar mensen in je huis staan. Of lekker languit op de bank met Netflix.

Nu krijg ik überhaupt zelden visite, misschien twee keer per jaar buiten de verjaardagen om.

Ik ben geboren en getogen in zuid-Holland en ken deze gewoonte niet. Heb wel 1x meegemaakt, in Twente, dat ik (voor mij) 'gewoon' aanbelde bij mensen die ik nog niet kende en die mensen de voordeur niet eens open kregen, want die gebruikten ze nooit. Ze vonden het maar gek en overdreven dat ik aanbelde. De voordeur was alleen voor speciale gelegenheden geloof ik. 
Ik vind het wel grappig dat er in zo'n klein landje zulke grote cultuurverschillen kunnen zijn. 

hier komen bekende altijd via achteren. Dus ook ouders van vriendjes enz. Wij gaan zelf ook zelden via de voordeur. Ik zeg dus ook altijd kom maar via achter

Opeens schiet mij een gezegde van mijn moeder te binnen, "Al wie wat is, komt voorom", is dat iets wat mijn moeder geeft verzonnen, of is dit een bestaand spreekwoord?

Schoonzoon, schoonvader en een paar goede vrienden komen achterom. Als de poortdeur niet op slot is. 

Het meest brutale wat ik ooit heb meegemaakt is dat er een bootje bij ons aanmeerde en dat die mensen gewoon doodleuk onze tuin in klommen. 

MMcGonagall schreef op 13-01-2023 om 11:11:

[..]

Ja, wat als je dan naar de wc gaat of douchen, dan kunnen er dus ook zomaar mensen in je huis staan. Of lekker languit op de bank met Netflix.

Nu krijg ik überhaupt zelden visite, misschien twee keer per jaar buiten de verjaardagen om.

als ik ga douchen gaat de deur op slot. 

Almdudler

Almdudler

13-01-2023 om 13:15 Topicstarter

Auwereel schreef op 13-01-2023 om 11:55:

Opeens schiet mij een gezegde van mijn moeder te binnen, "Al wie wat is, komt voorom", is dat iets wat mijn moeder geeft verzonnen, of is dit een bestaand spreekwoord?

Nooit van gehoord, Google kent t ook niet. Dus denk dat je moeder wat verzonnen heeft 

Hier zegt men: ‘goed volk komt achterom’..

Alleen bij mijn oma ging ik altijd achterom. 

Ik moet er niet aan denken dat mensen bij ons thuis via de tuin zouden komen. Onverwacht bezoek hou ik ook niet van. Gewoon lekker van te voren afspreken!

Wij gebruiken ook nooit de voordeur. Hij zit ook wat onpraktisch doordat er ooit is uitgebouwd in ons huis. Het is een boerderij en waar vroeger de stal zat zit nu de keuken. De voordeur zit tussen de woonkamer en de keuken dus als je daar binnenkomt sta je ineens midden in de doorloop tussen beide kamers. Onbekenden lopen wel altijd naar de voordeur maar dan lopen we zelf naar een andere deur aan de zijkant van het huis om ze daar binnen te laten. Dat is sneller dan de sleutels van de voordeur zoeken en een volgende keer weten ze ook gelijk dat ze via de zijkant binnen mogen komen. 

Dus eigenlijk komt iedereen die bekend is via de zijdeur of achterdeur binnen. En aangezien je tegenwoordig toch bijna niet meer onaangekondigd bij mensen langs gaat komt het bijna niet voor dat iemand onverwachts in mijn huis staat. Hooguit de buurman een keer, maar dan heeft iedereen in deze omgeving ook wel de gewoonte om even iets te roepen en niet het hele huis door te banjeren. 

Bij mijn ouders was het vroeger wel normaal dat mensen gewoon binnen liepen. Ook toen ik tiener was en alleen thuis was soms. Kwam een vriend van m'n vader ongevraagd langs. "Zijn je ouders er niet?", ging daarna gewoon in de tuin zitten van de zon genieten

MMcGonagall schreef op 13-01-2023 om 11:11:

[..]

Nee, die mensen komen op de deurmat staan, roepen een paar keer en dan kom jij naar de keuken of waar die achterdeur ook is, terwijl je zelf ook een beetje terugroept. En als er geen gehoor is stappen die mensen gewoon weer naar buiten. 

Wij hebben een tijdje gehad dat een kennis nogal eens voor de deur stond en dat dan nogal, eh, ongewenst was zeg maar. Dat ging al zover dat we ons op zeker moment niet erg vrij meer voelden in ons eigen huis, ik moet er werkelijk niet aan denken dat diegene op het idee zou komen om achterom te lopen.

Als puber liep ik (groot dorp) altijd zo bij vriendinnen achterom, en zij bij ons. Volwassen bekenden deden dat vaak ook wel. Toen vond ik dat heel normaal, nu vind ik het best vrijpostig, weet ook niet of al die ouders dat nou van harte goedvonden of het maar gedoogden.

Toen de kinderen klein waren werd de achterom altijd gebruikt. 20 jaar later besloot de gemeente de eenpersoonswoningen die achter de tuin staan (met een pad ertussen) te verhuren aan o.a. verslaafden en psychiatrische patiënten die ook rustig binnenstapten en een aantal keer voor heel vervelende situaties hebben gezorgd. De poort is toen weggehaald en er zijn hoge schuttingen geplaatst. Nu wordt de voordeur gebruikt. Alle, inmiddels volwassen, kinderen hebben een sleutel en kunnen zo binnen stappen.

Mevrouw75 schreef op 13-01-2023 om 15:21:

[..]

Nee, die mensen komen op de deurmat staan, roepen een paar keer en dan kom jij naar de keuken of waar die achterdeur ook is, terwijl je zelf ook een beetje terugroept. En als er geen gehoor is stappen die mensen gewoon weer naar buiten.

Maar dan staan ze toch al naast je in de woonkamer als ze op de deurmat staan? En dan zit je ze aan te gapen terwijl je half naakt op de bank Teletubbies aan het kijken bent. Zeg je dan dat ze weer weg moeten gaan ofzo?

Rockstar schreef op 13-01-2023 om 21:06:

[..]

Maar dan staan ze toch al naast je in de woonkamer als ze op de deurmat staan? En dan zit je ze aan te gapen terwijl je half naakt op de bank Teletubbies aan het kijken bent. Zeg je dan dat ze weer weg moeten gaan ofzo?

Bij ons was dat niet zo, dat ze in de woonkamer stonden, maar nou werd er in de jaren 80 sowieso niet half naakt op de bak Teletubbies gekeken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.