Gezondheid en welzijn
Daglichtlamp
21-10-2023 om 15:12
Zorgverzekering 2024
We mogen weer een keuze maken voor komend jaar. Afgelopen jaar vond ik het al lastig omdat IZA (waar ik al jaren heel tevreden verzekerd was) stopte met de restitutiepolis. Uiteindelijk toen gekozen voor CZ. Maar helaas CZ stopt in 2024 óók met de restitutiepolis.Het zijn beiden wel relatief dure verzekeringen, maar daar kreeg ik keuzevrijheid voor terug. Als die vervalt dan kan ik net zo goed voor een goedkopere gaan denk ik. Ik vind het lastig.
Hoe kiezen jullie?
Due-scimmie
10-11-2023 om 10:42
Neweve schreef op 10-11-2023 om 09:59:
[..]
Ah dat wist ik niet.
Ik lees inderdaad "Ook kosten die verband houden met het behandelen van aandoeningen die zich tot 6 weken ná de bevalling voordoen en verband houden met de zwangerschap, vallen niet onder het eigen risico. De restrictie van 6 weken geldt niet voor het verwijderen van placentaresten.
Indirecte kosten, zoals kosten van geneesmiddelen en van vervoer, vallen wel onder het eigen risico."
Vervoer telt niet mee (dus een ambu gaat denk ik wel van je eigen risico af.
Andere dingen die pas later nodig kunnen zijn die ik zo kan bedenken: borstontsteking of spiraal plaatsen bij gyn, misschien bekken klachten?
Spiraal valt onder anticonceptie. Maar kan een verloskundige trouwens ook plaatsen (niet overal bekend). Voor borstontsteking ga je waarschijnlijk eerst naar huisarts us geen eigen risico, behalve eventuele medicijnen.
Voor kinderen <18 is er ook geen eigen risico dus mocht kind de Ambulance nodig hebben valt dat er ook buiten denk ik.
Maar Ik ken niemand die met ambulance moest voor haar bevalling.
Neweve
10-11-2023 om 12:03
Due-scimmie schreef op 10-11-2023 om 10:42:
[..]
Spiraal valt onder anticonceptie. Maar kan een verloskundige trouwens ook plaatsen (niet overal bekend). Voor borstontsteking ga je waarschijnlijk eerst naar huisarts us geen eigen risico, behalve eventuele medicijnen.
Voor kinderen <18 is er ook geen eigen risico dus mocht kind de Ambulance nodig hebben valt dat er ook buiten denk ik.
Ik wel meerdere (thuisbevalling met bloeding, placenta die niet loslaat).
Maar goed ik kies dus voor een pakket wat 250 euro/jaar duurder is om zeker weten die 500 euro extra eigen risico niet uit te geven.
Caroline80
10-11-2023 om 12:37
Due-scimmie schreef op 10-11-2023 om 10:42:
[..]
Ook een huisarts kan een spiraal plaatsen. Het plaatsen zelf kost je dan niets, maar het spiraaltje zelf wel. Dit haal je zelf af bij de apotheek en wordt eventueel vergoed uit de aanvullende verzekering. Ik neem aan dat het bij een verloskundige ook zo werkt.
Promethium
10-11-2023 om 12:48
Due-scimmie schreef op 10-11-2023 om 08:43:
[..]
Volgens mij geef ik specifiek aan dat bloedprikken er van af gaat .
Keizersnede en ziekenhuisverblijf etc ging er allemaal neit af want geboortezorg. Dus ben benieuwd welke complicaties er wel af zouden gaan.
Als je in het ziekenhuis wil bevallen zonder medische indicatie kan een aanvullende verzekering bijvoorbeeld best interessant zijn, anders moet je dat helemaal zelf betalen.
Due-scimmie
10-11-2023 om 13:36
Caroline80 schreef op 10-11-2023 om 12:37:
[..]
Ook een huisarts kan een spiraal plaatsen. Het plaatsen zelf kost je dan niets, maar het spiraaltje zelf wel. Dit haal je zelf af bij de apotheek en wordt eventueel vergoed uit de aanvullende verzekering. Ik neem aan dat het bij een verloskundige ook zo werkt.
Ik weet dat de huisarts hem kan zetten, ik vond de verloskundige fijner omdat ze meteen met echo keek of hij goed zat. (Ik ben eerder zwanger geraakt ondanks koperspiraal)
Due-scimmie
10-11-2023 om 13:37
Promethium schreef op 10-11-2023 om 12:48:
[..]
Als je in het ziekenhuis wil bevallen zonder medische indicatie kan een aanvullende verzekering bijvoorbeeld best interessant zijn, anders moet je dat helemaal zelf betalen.
Maar zodra je pijnbestrijding nodig hebt wordt je medisch. Mijn ervaring is dat enkel voor de eigen bijdrage een aanvullende verzekering vaak niet loont. Wel als je ook een consult wil bij lactatiekundige en fysiotherapie nodig hebt.
Caroline80
10-11-2023 om 13:48
Due-scimmie schreef op 10-11-2023 om 13:36:
[..]
Ik weet dat de huisarts hem kan zetten, ik vond de verloskundige fijner omdat ze meteen met echo keek of hij goed zat. (Ik ben eerder zwanger geraakt ondanks koperspiraal)
Dat is inderdaad wel fijn. Want bij mij is het plaatsen door de huisarts fout gegaan.
anomarie
10-11-2023 om 13:56
Courage schreef op 09-11-2023 om 22:50:
[..]
DSW (StadHolland dus ook neem ik aan) bieden een zorgverzekering die heel erg in de richting komt van restitutie, omdat ze ook niet gecontracteerde zorg ruim vergoeden. Zij zijn echt de enige die proberen de zorg goed te regelen voor de verzekerden. Zo hanteren zij ook principieel een eigen risico van 375 i.p.v. 385, die andere 10 euro vergoeden zij zelf.
Ze vergoeden ggz door een niet gecontracteerde behandelaar maar 70%. Dat is nog ongunstiger dan bv menzis of zilveren kruis die 75% vergoeden. Echt absurd dat de zorgverzekeraar bepaalt wie de behandelaar is op een gebied waarbij relatie het belangrijkste is. En als er nu ruim keuze is aan behandelaars…
Daglichtlamp
10-11-2023 om 16:27
Grietje2 schreef op 10-11-2023 om 16:24:
volgens mij heeft cz wel een restitutie polis voor 2024
Nee die hebben ze niet. Die had ik namelijk afgelopen jaar, dus ik heb hier de brief liggen dat ze die komend jaar niet meer aanbieden. Menzis heeft hem nog wel, maar wel duur € 161,75. Dus ik moet even goed na nadenken.
https://www.zorgwijzer.nl/zorgpremie
De restitutie van ASR is zelfs € 170,95
Poezenmeisje
10-11-2023 om 16:27
Zojuist de nieuwe polis van FBTO ontvangen.
BasisVrij Combinatiepolis heet mijn oorspronkelijke restitutiepolis nu.
De FBTO website geeft alleen maar informatie over wat er in 2023 vergoed zou kunnen worden.
Waarom geen gegevens over 2024???
Daglichtlamp
10-11-2023 om 16:56
Grietje2 schreef op 10-11-2023 om 16:54:
ow raar dat je dan op hun website er wel voor kan kiezen.
Voor 2023. Dus mocht je nu 18 worden of emigreren naar Nederland kun je nog 1 maand van hun restitutieverzekering genieten.
Daglichtlamp
10-11-2023 om 16:57
Wat ik ook zo lastig vind is dat op veel plekken nog onduidelijk is wat er nu wel of niet gecontracteerd is voor 2024. Gunstige uitzondering lijkt DSW te zijn, die blijkbaar al veel contracten rond heeft.
Grietje2
10-11-2023 om 17:01
Ik zie het inderdaad overheen gelezen.
Zelf wil ik ook graag weten met welke ziekenhuizen de verzekeraar een contract heeft. Vaak is dat pas in het nieuwe jaar bekend
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.