Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Ziek melden menstruatie


To je zal hier aan moeten wennen. Pijnstillers en tijdig verschonen. Praat eens met je huisarts over wat je nog meer kan doen. Elke maand ziekmelding is geen langetermijnoplossingen. 

Viva-amber schreef op 06-09-2022 om 15:53:

To je zal hier aan moeten wennen. Pijnstillers en tijdig verschonen. Praat eens met je huisarts over wat je nog meer kan doen. Elke maand ziekmelding is geen langetermijnoplossingen.

Maar er is nog helemaal geen sprake van elke maand!
Dit is pas de eerste keer schrijft TS. En prima om je dan ziek te melden. Juist ook als je in de active zorg werkt; niet altijd is er gelegenheid om je te verschonen.

Heda

Heda

06-09-2022 om 15:57 Topicstarter

Viva-amber schreef op 06-09-2022 om 15:53:

To je zal hier aan moeten wennen. Pijnstillers en tijdig verschonen. Praat eens met je huisarts over wat je nog meer kan doen. Elke maand ziekmelding is geen langetermijnoplossingen.

Ik wil mij ook niet elke maand ziekmelden, en dat doe ik ook zeker niet. Sterker nog, ik ben de afgelopen jaren helemaal niet ziek gemeld. 

Contact met de huisarts heb ik ook al gehad; mijn lichaam moet wennen dat het geen hormonen meer krijgt. Waarschijnlijk trekt het weer bij. Het is even afwachten. 

En mocht het zich in de toekomst vaker voordoen is er alle gelegenheid om te onderzoeken. Best kans dat zo'n hevige menstruatie zich niet elke keer voordoet.
Sterkte TS.

Voor mijn 45 gelukkig nooit hoeven ziekmelden. Ik kon pijn klachten goed onderdrukken met pijnstillers en moest wel altijd een paar dagen tampons en maandverband tegelijkertijd gebruiken. In de periode dat ik de pil gebruikte slikte ik altijd meerdere strips achter elkaar om het ongemak te beperken.

De jaren voor de overgang werd mijn menstruatie steeds heftiger totdat ik de deur amper nog uit durfde. Dus ja ik begrijp dat er omstandigheden zijn waaronder je je ziek wilt melden.
Zou het ook gewoon doen, maar als deze klachten blijven medische hulp zoeken.
Je kunt beginnen door aan de huisarts of apotheek direct te vragen welke pijn medicatie het beste voor je is.
Ik heb zelf voor het hevige bloedverlies een novasure behandeling gekregen, maar die is alleen geschikt als je geen kinderwens meer hebt.
Dus wel ziekmelden maar ook op zoek naar een lange termijn oplossing en zowel tampons en maandverband dragen vind ik heel normaal.  ( menstruatie cup is na mijn tijd maar zou ik nu ook uitproberen.)

Heda schreef op 06-09-2022 om 15:48:

[..]

Ik hoef inderdaad niet te vertellen wat ik heb, maar dit is heel lastig als je in de gezondheidszorg werkt. Zij vragen namelijk altijd wat je hebt en om dan te zeggen: gaat je niks aan, dat voelt ook niet oké.

Vervelend voor jou dat je deze ervaring ook hebt gehad, had je dit altijd al? Lijkt mij heel vervelend om dit elke keer te hebben. Voor mij is het gelukkig de eerste keer.. Ik hou het in de gaten. Tranexaminezuur ken ik, dit hoef ik gelukkig nog niet te hebben.

Je hoeft niet meteen bits te reageren op een belangstellende vraag, je kunt iets zeggen als: “het is niets ernstigs en het zal naar verwachting over twee dagen weer voorbij zijn”. 

Bij mij ontstond het ineens binnen enkele maanden en het bleek een poliep. Na verwijdering was de menstruatie weer normaal. Dat was wel meteen de laatste menstruatie want het bleek een tumor en toen moest mijn baarmoeder eruit. 

Als je teveel pijn hebt om te kunnen werken, moet je je ziek melden, zo eenvoudig is het. Je werkgever moet ook begrijpen dat jij liever niet zoveel pijn en bloedverlies hebt, dus echt wel het beste uit twee kwaden zult kiezen.
Ik loop zelf ook wel eens rond als een zombie aan de pijnstillers, maar dan ga ik echt wel thuis werken, afgewisseld met dutjes op de bank. Als je die mogelijkheid niet hebt, kun je niet anders dan ziekmelden.

Het is jammer dan mannen niet menstueren; dan was verlof allang geregeld!

Heda

Heda

06-09-2022 om 16:35 Topicstarter

Tona schreef op 06-09-2022 om 16:34:

Het is jammer dan mannen niet menstueren; dan was verlof allang geregeld!

Haha, nou inderdaad!!

Als je het hier moet vragen dan is ziekmelden vooral te veel een keuze, dan niet kunnen werken om medische reden en dat weet je zelf ook wel. Geen wonder dat het verzuim in de zorg torenhoog is. 

Tona schreef op 06-09-2022 om 16:34:

Het is jammer dan mannen niet menstueren; dan was verlof allang geregeld!

Dan was er allang een permanente methode om ongesteldheid te voorkomen vanaf het moment dat het opkwam.

Viva-amber schreef op 06-09-2022 om 16:44:

Als je het hier moet vragen dan is ziekmelden vooral te veel een keuze, dan niet kunnen werken om medische reden en dat weet je zelf ook wel. Geen wonder dat het verzuim in de zorg torenhoog is.

Wat oordeel jij hardvochtig en wat ga je snel uit van slechte intenties. Soms is het verstandig om één dag rust te nemen om te voorkomen dat je later 100 dagen uitvalt. Het is aan de mensen zelf om hun grenzen daarin aan te voelen. Ik ken aardig wat mensen die in de zorg werken die steeds over hun grenzen gaan vanwege hun enorme verantwoordelijkheidsgevoel. Ik snap dus best dat Heda even moet stilstaan bij wat ze nou eigenlijk voelt.

Heda

Heda

06-09-2022 om 16:52 Topicstarter

Viva-amber schreef op 06-09-2022 om 16:44:

Als je het hier moet vragen dan is ziekmelden vooral te veel een keuze, dan niet kunnen werken om medische reden en dat weet je zelf ook wel. Geen wonder dat het verzuim in de zorg torenhoog is.

Nou sorry hoor, ik meld mij echt nooit ziek. Ik geef ook al meerdere keren aan, dat het voor mij tegenstrijdig voelt en dat het tegen mijn principes in is. Maar dit is gewoon echt niet leuk dus ik kan me voorstellen dat mensen dit weleens doen. Ik hoop nog steeds dat het morgen een stuk minder is want ik ga het liefst ook gewoon aan het werk. Maar prima, geloof wat je wil geloven. Ik weet zelf beter. 

BeneficialJay65

BeneficialJay65

06-09-2022 om 17:11

Heda schreef op 06-09-2022 om 13:40:

Thuis werken kan ik helaas niet, anders was dit zeker een optie.

Echt ziek met koorts ben ik niet nee, wel enorme buikpijn wat ik nog nooit eerder heb gehad. Ik heb paracetamol en ibuprofen genomen maar het komt er nog doorheen. Ik lig op de bank, voor de rest doe ik niks.

Maandverband vind ik overigens echt vies en zit ook totaal niet lekker, dit gaat mij heel erg irriteren.

Het is opzich geen probleem natuurlijk om elk uur tampon te verwisselen maar ik ben enorm bang dat ik doorlek en voel me ook vies. Het voelt voor mij oog tegenstrijdig om me ziek te melden maar werken zie ik ook niet echt zitten op deze manier. Kan ook niet op elk moment naar het toilet..


Ik ben ook zeer heftig ongesteld met veel bloedverlies. Dag 2 is het ergst(meeste bloedverlies.). Ik gebruik die dag(en) dan ook een rampen, de grootste en ook nog een grote zwart verband van kotex, merk maakt niet uit natuurlijk maar in ieder geval een dikke. Het is even behelpen en ik moet het zeer regelmatig verschonen (ik wil sowieso niet te lang een tampen in hebben.)maar het is niet anders en op deze manier kan ik wel gewoon alles doen (zwemmen doe ik die dag even niet 🙃). Buikkrampen etc heb ik niet en ik voel me verder “normaal” die dagen. Voor de nacht gebruik ik 2 van die grote maandverband, geen tampon en draag een grote boxershort die ik speciaal voor zware dagen heb.

Ziekmelding hiervoor heb ik overigens nooit gedaan. 
Succes.

BeneficialJay65

BeneficialJay65

06-09-2022 om 17:22

Heda schreef op 06-09-2022 om 15:45:

Het bloedverlies is heel hevig door het stoppen met de pil, niks meer of minder. Heel veel menstruaties worden onderdrukt door anticonceptiemiddelen.

Ik ben gestopt met de pil omdat ik eens wilde kijken wat er gebeurde als ik geen hormonen meer .Inmiddels ben ik erachter dat ik amper hoofdpijn meer heb en veel minder honger en eetbuien. Als ik deze menstruaties blijf houden, ga ik wel weer aan de pil maar ik wil mijn lichaam ook de kans geven om zich aan te passen.

Ik heb dit ook nooit eerder gehad, dus mocht je dit niet herkennen wees blij! Sommige reacties zijn echt heel onaardig en totaal onnodig..

Ik slik geen pil omdat ik daar mentaal niet tegen kon, werd daar zowat depri van. Ik heb ook schildklierproblemen wat ook een wisselwerking met de pil kan hebben.  Ik gebruik nu een ander medicijn (weet even de naam niet ) waardoor ik zelf kan bepalen of en wanneer ik “ongesteld” kan worden, ik stel het dan gewoon uit en als ik daar dan mee stop is het “bloedverlies” veel lichter. Dat doe ik eens in de zoveel tijd, bijv voor op vakantie voor als ik geen zin heb in menstruatie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.