Gezondheid en welzijn
EchteNoorderling
07-05-2022 om 14:25
Alcohol: wie wil ook gaan minderen met drinken?
Ik ben een gewoontedrinker, of alcoholist eigenlijk wel (laat ik het maar gewoon toegeven). Vooral tijdens covid flink gedronken, omdat je 's avonds toch nergens naar toe kon. Ik wil nu om af te vallen (is de belangrijkste reden) eigenlijk minderen of beter: helemaal stoppen, want ik kan het niet bij één of twee glazen houden. Ik vind het heerlijk om na het werk thuis te komen en een wijn of gintonic te nemen, en dan lekker door te drinken totdat ik naar bed ga.
Ik nam me voor om eens een dag niet te drinken, maar dat stelde ik steeds uit, dat ik dacht... K*t, ik heb echt een probleem als ik het niet eens een dag kan laten staan... Ik heb de drank nog wel in huis, maar ergens geplaatst dat het niet meer direct voor het grijpen ligt.
Nu heb ik drie dagen niet gedronken, dit is dag vier... en ik heb het moeilijk...
watertoren
10-07-2022 om 09:17
Ik vind alcohol ook heel erg lekker maar ben er voorzichtig mee want er zijn nogal wat alcoholisten in mijn familie. Het schijnt dat het erfelijk is. Daarom drink ik alleen in het weekend.
Anno1960
10-07-2022 om 11:12
Hier ook een wijnliefhebber en in de winter een whisky, port en soms gin/tonic. Bij het eten koken wijntje erbij, rest van de fles bij het eten oh we zijn wel met 2. Op sommige momenten, veel praten gaat er wel een 2e fles open. Wijn elke avond wel bij het eten. Het gekke is dat als ik alleen ben (helaas komt dat veel minder voor dan voorheen), ik de drank makkelijker laat staan. Partner is alcoholist, geeft 't ook vlot toe, zegt dat ie wijn gewoon lekker vindt en gaat door
NippyDunlin42
10-07-2022 om 11:59
EchteNoorderling schreef op 10-07-2022 om 09:03:
[..]
Wat zou een goede nieuwe titel zijn? Wie wil (ook) zijn alcoholgebruik minderen?
Ja, dat lijkt me een hele goede nieuwe titel. Dan kunnen jullie tips en trucs uitwisselen en elkaar steun bieden en degenen die daarmee geholpen zijn zitten goed.
Zijn er anderen die op termijn merken dat dat voor hun niet werkt, die kunnen dan naar AA of een nieuw stop-topic openen.
Ik heb alvast een tip: Zet de fles wijn hoog weg op een keukenkastje. Wel zorgen dat er geen ongelukken gebeuren met het keukentrapje/opstapje als je gaat bijschenken!
Auwereel
10-07-2022 om 12:07
Als stoppen niet lukt/je niet wil stoppen:
Telkens de fles ergens anders zetten zodat het niet een vanzelfsprekende handeling wordt, maar één waarbij je na moet denken, waar je de fles neergezet hebt. Geldt dan ook voor kleine, nieuwgekochte flessen die je in één keer leegdrinkt.
En dan elke keer als je de wijn wil pakken je bewust worden dat je bezig bent de wijn te pakken: wil je dat echt? Al scheelt het maar 1 fles van 250 ml, het scheelt weer wat. Of een rode dag en een witte dag instellen.
En jezelf belonen voor een dag zonder.
Lexus
10-07-2022 om 13:25
Wat mij hielp is een houding van '' ik kijk eens hoe ik me voel zonder alcohol' zonder het idee van ik moet totaal stoppen. Had en heb ook altijd een flesje wijn in de kast staan voor het geval er iets gebeurt en ik er grote behoefte aan heb (heb een paar keer met zoon per ambulance naar het ziekenhuis gemoeten, eenmaal weer thuis wilde ik alleen maar voor me uit staren met een glas wijn)
Maar er losjes mee omgaan, zonder ''eigenlijk moet ik stoppen'' maar meer van 'oh vanavond maar eens niet, misschien morgen weer' maakt dat ik al een paar jaar geen alcohol meer heb gedronken.
EchteNoorderling
10-07-2022 om 16:14
Elaine68 schreef op 10-07-2022 om 12:11:
Hoe oud ben je (ongeveer) echte Noorderling?
Ben van 1969. Ben jij van 1968?
NippyDunlin42
10-07-2022 om 21:49
EchteNoorderling schreef op 10-07-2022 om 16:14:
[..]
Ben van 1969. Ben jij van 1968?
Ja, inderdaad.
Ik vind dat best een mooie leeftijd om te stoppen
NippyDunlin42
10-07-2022 om 21:51
Wat goed Lexus!
Zo doen wij het ook bij AA. Vandaag drink ik niet (of nu drink ik niet) en morgen zie ik wel weer verder.
Wat goed dat jij dat gewoon zo zelf gedaan hebt.
NippyDunlin42
10-07-2022 om 22:03
Ik zie dat de titel van het topic al gewijzigd is! Dan ga ik het maar verlaten. Anders blijf ik maar zeuren over dat helemaal stoppen zoveel gemakkelijker is dan proberen een verslaving te beheersen.
Dat gezegd hebbende: Misschien lukt het de mensen in dit topic wel. Heel veel succes met minder drinken!!! Gewoon lekker water met een schijfje citroen ofzo is met het weer deze week ook gezellig en lekker. Zo'n kan met wat munt ofzo in het water, dat staat heel leuk op tafel. Dan kun je een beetje afwisselen, wijn water water wijn water, zoiets.
Tul1969
10-07-2022 om 22:22
Ik drink ook al een jaar of 10 / 12 niet meer. Ging heel organisch eigenlijk. Eerst een paar maandjes gestopt vanwege de slanke lijn en toen nooit meer begonnen.
Niet bewust hoor, kwam er gewoon niet van.
En ik zoop behoorlijk: bijna elke doordeweekse dag wel een 2 glazen wijn en in het weekend (dat begon op donderdag) toch al gauw een fles per dag. En als het erg gezellig was dan konden dat er ook 2 worden. Maar omdat ik soms zonder problemen maanden niet dronk of tussendoor de BOB was, had ik niet het idee dat ik een probleem had. Maar dat heb je natuurlijk wel wanneer je met gemak een fles wijn weg tikt. Dat zie ik nu echt wel. En ik voel het ook. Want geloof me, je lijf voelt echt anders zonder drank en dan heb ik het niet alleen over een kater.
Als ik nu mensen hoor praten over hoe vaak ze ‘een wijntje doen’ of die infantiele vent op tv ‘wijnen wijnen wijnen’ hoor schreeuwen of boze reacties lees op social media bij artikelen over hoe ongezond alcohol is, dan schrik ik.
Want drank is zo’n normaal onderdeel van t dagelijks leven dat mensen niet door (willen) hebben dat ze teveel drinken.
Lexus
11-07-2022 om 01:27
Tul1969 schreef op 10-07-2022 om 22:22:
Ik drink ook al een jaar of 10 / 12 niet meer. Ging heel organisch eigenlijk. Eerst een paar maandjes gestopt vanwege de slanke lijn en toen nooit meer begonnen.
Niet bewust hoor, kwam er gewoon niet van.
En ik zoop behoorlijk: bijna elke doordeweekse dag wel een 2 glazen wijn en in het weekend (dat begon op donderdag) toch al gauw een fles per dag. En als het erg gezellig was dan konden dat er ook 2 worden. Maar omdat ik soms zonder problemen maanden niet dronk of tussendoor de BOB was, had ik niet het idee dat ik een probleem had. Maar dat heb je natuurlijk wel wanneer je met gemak een fles wijn weg tikt. Dat zie ik nu echt wel. En ik voel het ook. Want geloof me, je lijf voelt echt anders zonder drank en dan heb ik het niet alleen over een kater.
Als ik nu mensen hoor praten over hoe vaak ze ‘een wijntje doen’ of die infantiele vent op tv ‘wijnen wijnen wijnen’ hoor schreeuwen of boze reacties lees op social media bij artikelen over hoe ongezond alcohol is, dan schrik ik.
Want drank is zo’n normaal onderdeel van t dagelijks leven dat mensen niet door (willen) hebben dat ze teveel drinken.
Ja klopt, ik voelde ook pas na drie maanden niet drinken hoe anders mijn lijf voelde. Sterker en toch gevoeliger zou ik het omschrijven
LieverDanJeDenktx
11-07-2022 om 05:01
Ik loop tegen hetzelfde probleem aan als wat je aangeeft. Het drinken heeft me voornamelijk vaker in heel veel moeilijke situaties gebracht waardoor ik het eigenlijk nooit meer wil doen. Ik wil het om die beweegredenen niet meer doen, alleen nu af en toe nog steeds geef ik me er aan toe. Dan wel met mensen die ik vertrouw en dus veilig mezelf af en toe los kan laten gaan, maar zelfs dan ben ik bang dat het weer eens mis kan gaan. Als je buiten drinkt in de avonden, kan er zo misbruik worden gemaakt van je dronken toestand. Eigenlijk is daardoor drinken voor mij een echte no go, maar laatst toch een hele week op het terras gedronken. Zo veel dat ik de laatste dag het met moeite kon drinken doordat ik het vies vond en dus weer zat raakte. Nu weer paar dagen zonder en mis het niet zo zeer maar ben wel bang voor een terugval weer.
Verder zorgt het drinken gewoon voor een aanslag in je lijf en de katers met vermoeidheid is niet wat je in je leven wilt hebben toch. Dus het komt gewoon aan op discipline en leren het gezellig te hebben zonder drank.
Op het begin is het erg lastig maar ik ben al blij dat ik niet meer zoals voorheen altijd moest drinken. Dus daar begint het bij denk ik, eerst leren te kunnen genieten zonder dat drankje en gaandeweg een knop omzetten door het gewoon nooit meer te doen door stil te staan bij alle nadelige gevolgen. Klinkt heel simpel en dat is het vaak niet, maar eigenlijk ook weer wel want je kiest er toch zelf voor dus je dient je verlangens opzij te zetten en gewoon maar eens door de zure appel heen te bijten. Na een tijd went het wel allemaal.
Het komt ook door wat ons aangeleerd is, dan wel niet door media waarbij we een personage tijdens een film of serie lekker een wijntje weer zien drinken als ontspanning en gezelligheid dus dan komt die verlangen weer naar boven en denk je dat het plaatje compleet wordt gemaakt door de hippe drankjes en je wat lekkerder te voelen. Maar eigenlijk is het zo onzinnig dat je misschien soms dingen doet uit gewoonte, verlangen door een bepaald ideaalbeeld enzovoort. Want ja bij dat gerecht hoort ook een lekker wijntje toch, of bij een feestje een lekkere cocktail. Het is en blijft moeilijk, dat geef ik toe. Dat is ook een van de redenen dat ik veel dingen vermijd en zelf ook niet meer alcohol naar huis haal. Ik zorg er ook voor dat als ik het echt niet meer wil dat mensen me erop wijzen. Soms laten ze me gaan en als ze zien dat ik weer eens een dagelijkse gewoonte van maak en veel drink hoor ik een opmerking maar dan ook weer realiseer waar ik mee bezig ben.
Tul1969
11-07-2022 om 08:19
Dit topic roept toch een hoop vragen bij me op, maar die zijn niet echt geschikt voor hier denk ik. Mag je hier topics openen nav een ander topic?
letterkoekje
11-07-2022 om 10:11
Tul1969 schreef op 11-07-2022 om 08:19:
Dit topic roept toch een hoop vragen bij me op, maar die zijn niet echt geschikt voor hier denk ik. Mag je hier topics openen nav een ander topic?
Ben geen moderator, maar ik zou niet weten waarom niet! Als je een topic niet wil 'kapen' dan is het best om zelf, vanuit JOUW insteek, ook een draad te openen.
En dan reageren we daar ook weer waarschijnlijk.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.