Gezondheid en welzijn
FancyDuck29
03-10-2023 om 21:49
Welke rol heeft spiritualiteit in jouw leven?
Spiritualiteit heeft in de breedste zin te maken met zaken die de geest betreffen. Het woord wordt op vele manieren gebruikt en kan te maken hebben met religie of bovennatuurlijke krachten, maar de nadruk ligt op de persoonlijke innerlijke ervaring.
Welke rol heeft spiritualiteit in jouw leven? Ben je heel spiritueel, of juist niet? Zijn er zaken of een bepaalde stroming waar je sterk in gelooft en kracht uithaalt? Brand los
watertoren
04-10-2023 om 08:52
Ik heb wel iets met intuiitie . Mijn onderbuikgevoel laat mij nooit in de steek.
Moirmel
04-10-2023 om 09:42
Ik vind dit een verdomd moeilijke vraag.
In eerste instantie zou ik zeggen: geen enkele omdat ik heel rationeel ben en een zuivere atheïst, maar als ik er verder over nadenk moet ik wel toegeven dat spiritualiteit een zekere rol speelt in mijn leven.
Zo voel ik een zekere verbondenheid met taoïsme, boeddhisme en meditatie. Niet op de zweverige manier van het bovennatuurlijke, geesten, voorouders etc., maar in de verbondenheid van zaken.
Ergens geloof ik erin dat bepaalde handelingen of het juist niet handelen, kan helpen om je mentale gezondheid te bewaren. Daarnaast zorgt dit er ook voor dat ik absoluut geen doodsangst heb en dit gewoon zie als een deel van de cirkel van het leven.
In de praktijk komt dit erop neer dat ik zo goed mogelijk probeer te zorgen voor de mensen om mij heen (zelf als dit een wildvreemde is), voor de dieren, planten en de planeet. Concreet vb. wij hebben kippen: ik zorg dat ze een mooie ruime ren hebben, dat ze een zo goed mogelijk leven leiden, ik aai ze en praat ertegen, maar als ze na pakweg vier jaar stoppen met leggen heb ik er ook geen probleem mee om hen een zachte snelle dood te bezorgen en ze op te eten.
Ander vb. onlangs plaatste iemand op de lokale fb-groep een bericht dat er ergens in de berm een kat lag met omschrijving. Omdat niemand erop reageerde ben ik die gaan ophalen, iemand gecontacteerd om de chip uit te lezen (geen chip) en daarna ben ik deze kat ook gaan begraven samen met mijn stiefzoontje (zodat hij ook meer leert begrijpen over het einde van een leven).
Dus eigenlijk, in die zin ben ik wel spiritueel.
Herfstappeltaart
04-10-2023 om 10:14
Geen geloof ik. Ik ben niet gelovig in de traditionele zin van het woord en ik geloof ook niet in engelen of andere buitenaardse zaken.
Wel geloof ik in intuïtie, omdat ik denk dat dat een bij de mens ingebouwde vorm van zelfbescherming is. En ik ben behoorlijk gevoelig voor sfeer maar dat is geen vorm van spiritualiteit denk ik.
Aviendha
04-10-2023 om 10:21
Ik ben niet spiritueel en noem mezelf atheïst. Maar ik ben wel geïnteresseerd in boeddhistische zienswijze en meditatie. Alleen dat zie ik niet als spiritueel want het is juist super down to earth. Vind het ook heel erg dom overkomen als mensen meditatie zweverig noemen of zeggen:"ja maar ik kan niet zitten en aan niks denken!" Die zijn bij voorbaat al niet geïnteresseerd, kan en mag ook natuurlijk, maar het is niet zweverig en ook niet zitten en aan niks denken.
wild-flower
04-10-2023 om 10:42
Ik geloof in intuïtie en ik geloof dat toeval niet bestaat ( toeval is het zichtbare gevolg van een onzichtbare oorzaak ) . Ik ben gevoelig voor sfeer , geluiden en geuren .
Ik geloof in de wetenschap , maar ik geloof ook dat er ooit een ' historische' Jezus heeft bestaan . Of dat spiritueel is ? Ik ben niet zweverig , maar vind mijzelf juist nuchter .
FancyDuck29
04-10-2023 om 11:10
Intuïtie ben ik ook heel gevoelig voor. En ik geloof, op kleine schaal, ook in Karma.
Miepjecody
04-10-2023 om 11:32
Duufje schreef op 04-10-2023 om 10:15:
Geen
Ik ben nuchter, rationeel en geloof in de wetenschap.
Maar is mediteren ook spiritueel?
Ik geloof ook in wetenschap maar het is toch wel bewezen dat mediteren iets met je hersens doet.
FancyDuck29
04-10-2023 om 11:50
Miepjecody schreef op 04-10-2023 om 11:32:
[..]
Ik geloof ook in wetenschap maar het is toch wel bewezen dat mediteren iets met je hersens doet.
Vind ik wel. Doet iets met 'de persoonlijke innerlijke ervaring', toch?
Aviendha
04-10-2023 om 11:54
[..]
Ik vind zelf mediteren helemaal niet spiritueel. Wat is er spiritueel aan een kwartiertje proberen te focussen op je ademhaling?
Duufje
04-10-2023 om 11:55
[..]
Als het een bewezen feit is, is het in mijn ogen niet spiritueel.
Lexus
04-10-2023 om 12:24
Aviendha schreef op 04-10-2023 om 10:21:
Ik ben niet spiritueel en noem mezelf atheïst. Maar ik ben wel geïnteresseerd in boeddhistische zienswijze en meditatie. Alleen dat zie ik niet als spiritueel want het is juist super down to earth. Vind het ook heel erg dom overkomen als mensen meditatie zweverig noemen of zeggen:"ja maar ik kan niet zitten en aan niks denken!" Die zijn bij voorbaat al niet geïnteresseerd, kan en mag ook natuurlijk, maar het is niet zweverig en ook niet zitten en aan niks denken.
Ja precies, wat versta je onder spiritualiteit? Er is de (wat ik noem) xenos- spirituele beurzen kant, er zijn mensen die in elfjes en kabouters geloven, er zijn sjamanistische figuren. Er zijn wappies die in buitenaardsen geloven enz enz
En er zijn mensen die simpelweg 15-20 minuten per dag in stilte zitten, zoals ik al 35 jaar. En ik vind dat heel rustgevend en gezond. En inderdaad down to earth. Niets zweverigs aan. Ik denk dat het voor veel mensen een weldaad zou zijn.
FancyDuck29
04-10-2023 om 12:28
"Spiritualiteit is een lastige term. Er zijn meerdere definities en waarschijnlijk heeft zo ongeveer elk individu zijn of haar eigen opvatting van de betekenis er van. In veel gevallen komen bij mensen associaties op met 'zweverig' en 'iets met geloof'. 'Daar doe ik niet aan, aan spiritualiteit', wordt ook vaak gezegd.
Maar niet aan spiritualiteit doen, is een onmogelijkheid. Elk mens is spiritueel. Spiritualiteit gaat namelijk over dat wat je beweegt, dat wat zin geeft, betekenis geeft aan je leven. Het gaat over bewust worden en bewust zijn van die 'drive'. Dit kan met inbegrip van, maar ook volledig los staan van religie, van godsdienst of van een geloof in een transcendente werkelijkheid van welke aard dan ook. Spiritualiteit is in veel gevallen juist heel aards en ligt dichtbij de persoon zelf. Naasten, familie, werk, hobby's: allemaal drijfveren voor mensen, beweegredenen, zingevende factoren."
Elk mens is spiritueel, maar weet het vaak niet | Trouw
Brachiosaurus
04-10-2023 om 13:23
Eh niet eigenlijk.
Ik ben zo ongeveer zo spiritueel als een stoeptegel.
Heb geen geloof, en wat er in het artikel hierboven staat herken ik ook eigenlijk helemaal niet zo.
Spiritualiteit gaat namelijk over dat wat je beweegt, dat wat zin geeft, betekenis geeft aan je leven. Het gaat over bewust worden en bewust zijn van die 'drive'.
Echt geen flauw benul wat hier mee bedoelt wordt.
Mevrouw75
04-10-2023 om 13:25
Lieveheersbeest schreef op 04-10-2023 om 12:28:
"Spiritualiteit is een lastige term. Er zijn meerdere definities en waarschijnlijk heeft zo ongeveer elk individu zijn of haar eigen opvatting van de betekenis er van. In veel gevallen komen bij mensen associaties op met 'zweverig' en 'iets met geloof'. 'Daar doe ik niet aan, aan spiritualiteit', wordt ook vaak gezegd.
Maar niet aan spiritualiteit doen, is een onmogelijkheid. Elk mens is spiritueel. Spiritualiteit gaat namelijk over dat wat je beweegt, dat wat zin geeft, betekenis geeft aan je leven. Het gaat over bewust worden en bewust zijn van die 'drive'. Dit kan met inbegrip van, maar ook volledig los staan van religie, van godsdienst of van een geloof in een transcendente werkelijkheid van welke aard dan ook. Spiritualiteit is in veel gevallen juist heel aards en ligt dichtbij de persoon zelf. Naasten, familie, werk, hobby's: allemaal drijfveren voor mensen, beweegredenen, zingevende factoren."
Elk mens is spiritueel, maar weet het vaak niet | Trouw
Dat aardse, dat ligt wel heel dicht bij mijn opvatting die ik net nogal omslachtig heb beschreven.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.