Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Wat verstaan jullie onder een goede ( persoonlijke ) hygiëne ?

Valdemar schreef op 14-08-2022 om 11:25:

[..]

Leuke reacties, lagen in lijn der verwachtingen, pik er deze even uit.

Neen, ik krijg geen reacties uit mijn omgeving (of toch wel, stiefzoon herkent mijn lichaamsgeur als ik ergens geslapen heb, maar hij bedoelt het niet negatief), en mijn geur is vrij neutraal.

Ja, ik vind dat veel mensen stinken, zeker aan het einde van de dag wanneer hun kunstmatige geuren zich goed vermengt hebben met hun zweet. En over de huid: kijk maar eens goed naar het gezicht van 40+ vrouwen die dagelijks smeren en zich schminken wanneer ze ongeschminkt zijn en vergelijk het dan eens met de huid van mannen die gewoon een plens water in hun gezicht gooien.

Daarbij kan ik wel lachen om de opmerkingen en de oplossing van Letterkoekje. Ik leef zo al veertig jaar, niemand heeft er last van en voor mij maakt het ondertussen ook deel uit van mijn streven om de planeet zo min mogelijk te belasten. Probeer maar eens na te tellen hoeveel liter drinkwater je op deze manier bespaard, hoeveel minder plastic verpakkingen je nodig hebt, hoeveel langer je kledij meegaat, hoeveel minder microplastics je de oceaan inpompt, etc.
En ja, ik weet goed dat het indruist tegen de moderne normen, maar ik leef liever zo dan volgens de reclamewereld die je wijsmaakt dat je huid dagelijks zeep nodig heeft en je vervolgens een zalfje verkopen voor je droge huid en allerhande parfums om je zweetlucht te verdoezelen.

Het roept nog meer vragen op.

Vind je dan het zweet van andere mensen stinken of hun kunstmatige geuren?

Denk je dat je minder rimpels krijgt als je alleen een plens water in je gezicht gooit?

Doe je het voor het milieu en/of omdat je  vindt dat het allemaal ‘reclame’ is om jezelf vaker schoon te houden?

Zou je iets veranderen als mensen je laten weten dat je onfris ruikt? Bijvoorbeeld mensen met wie je werkt?

Ben je bekend met het fenomeen “geurblindheid”? Dat hebben mensen die teveel parfum gaan gebruiken, en mensen die altijd naar zweet ruiken; die ruiken zichzelf niet meer.

Pilatespas schreef op 14-08-2022 om 11:47:

[..]

Maar heb jij geen afscheiding in je onderbroek? Dat stapelt zich toch op?

Wil je daar echt een eerlijk antwoord op van Valdemar? Ik zou er bij elke x dat ik zijn naam zie of iets van hem lees aan moeten denken 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

14-08-2022 om 12:17

Zilver_gray schreef op 14-08-2022 om 12:04:

[..]

Wil je daar echt een eerlijk antwoord op van Valdemar? Ik zou er bij elke x dat ik zijn naam zie of iets van hem lees aan moeten denken

ik moet toch niet aan denken om nog 3 x smorgen in dezelfde onderbroek te moeten stappen…. 
over douchen
ik douche echt bijna altijd superkort. Kan het in halve minuut met haren wassen erbij maar vind t wel fijn om dan in een schone onderbroek te stappen. 

redbulletje schreef op 14-08-2022 om 09:31:

Ik kan niet tegen met een washandje wassen aan de wasbak. Dan wrijf je de zweetresten er juist verder in ipv dat je ze ruim af kan spoelen. En daar krijg ik dus huiduitslag van. Met douchen spoelen zeepresten en zweet lekker helemaal weg.

Dit is onzin, zweet je huid inwrijven.  Heel veel mensen in de wijk worden uitsluitend gewassen en ruiken echt fris en fruitig na afloop. Regelmatig met hydrofiel washandje vanwege gevoelige huid.  De meeste huidproblemen in de wijk hadden de mensen die elke dag douchten met zeep,  daarna geparfumeerde bodylotion gebruikten.  Waarbij advies dermatoloog ook vaak was: wassen met uitsluitend water en slechts 1 x per week minimaal zeep gebruiken. 

Mijn grootouders hebben de eersten60 jaar van hun leven geen douche gehad,  mijn ouders de eerste 40 jaar niet, wij de eerste 12 jaar niet. En toch waren we schoon.  Elke ochtend en avond wassen aan de wasbak 

redbulletje schreef op 14-08-2022 om 09:31:

Ik kan niet tegen met een washandje wassen aan de wasbak. Dan wrijf je de zweetresten er juist verder in ipv dat je ze ruim af kan spoelen. En daar krijg ik dus huiduitslag van. Met douchen spoelen zeepresten en zweet lekker helemaal weg.

Nee, want je gebruikt echt ruim water. Niet met een net klef washandje doen inderdaad, maar gewoon zoals je het in de douche zou doen, alleen dan dus niet in de douche. 

Dorestad schreef op 13-08-2022 om 12:32:

o ja, mijn ouders zitten niet op dit forum maar ik vind het wel leuk om hier hun hygiënemaatregelen hier ook even neer te zetten:

Elke dag schoon ondergoed en sokken. Overige kleding kijkend en ruikend naar vuilgraad en geur.

Elke dag met washandje van top tot teen wassen. Na toiletgang kruis wassen.

2 x per week douchen, voor mijn vader 1 van de vervelendste momenten van de week, wat een gedoe.

Ze zijn 86 jaar

Dat is wel een beetje hoe mijn ouders er ook instonden.

Verbaas me overigens wel over het grote verschil met je broer.

Rockstar schreef op 14-08-2022 om 12:23:

[..]

Nee, want je gebruikt echt ruim water. Niet met een net klef washandje doen inderdaad, maar gewoon zoals je het in de douche zou doen, alleen dan dus niet in de douche.

Dan kledder je toch alles onder en kun je net zo goed onder de douche stappen.

Hilarisch dit topic!

En inderdaad wassen met een washandje kost veel meer gedoe en tijd dan 5 minuten douchen. Met stromend water heb ik meer het gevoel de zeep resten weg te spoelen dan met een natte washand waar de zelfde zeep resten nog inzitten.

redbulletje schreef op 14-08-2022 om 12:27:

[..]

Dan kledder je toch alles onder en kun je net zo goed onder de douche stappen.

Je kleddert alles onder ja, maar dat heb je binnen een halve seconde weer droog geveegd. Onder de douche stappen vraagt alsnog meer water, douche moet eerst warm worden en na het douchen moet de hele douche weer droog.

Zilver_gray schreef op 14-08-2022 om 12:29:

Hilarisch dit topic!

En inderdaad wassen met een washandje kost veel meer gedoe en tijd dan 5 minuten douchen. Met stromend water heb ik meer het gevoel de zeep resten weg te spoelen dan met een natte washand waar de zelfde zeep resten nog inzitten.

Zeep is nergens voor nodig!   Je huid droogt ervan uit.  Het enige waar ik zeep voor gebruik is voor mn voeten als ik met blote voeten op mn dakterras of bij iemand in de tuin heb gelopen.

wild-flower

wild-flower

14-08-2022 om 12:35 Topicstarter

Zilver_gray schreef op 14-08-2022 om 12:29:

Hilarisch dit topic!

Vind ik ook . Ik ben een 'beelddenker' en zie alles hier ook echt voor me ...  

BrightEchidna89

BrightEchidna89

14-08-2022 om 12:35

ToetieToover schreef op 14-08-2022 om 11:55:

[..]

Het roept nog meer vragen op.

Vind je dan het zweet van andere mensen stinken of hun kunstmatige geuren?

Denk je dat je minder rimpels krijgt als je alleen een plens water in je gezicht gooit?

Doe je het voor het milieu en/of omdat je vindt dat het allemaal ‘reclame’ is om jezelf vaker schoon te houden?

Zou je iets veranderen als mensen je laten weten dat je onfris ruikt? Bijvoorbeeld mensen met wie je werkt?

Ben je bekend met het fenomeen “geurblindheid”? Dat hebben mensen die teveel parfum gaan gebruiken, en mensen die altijd naar zweet ruiken; die ruiken zichzelf niet meer.

Ik denk niet dat het het zweet zelf is, maar eerder de combinatie van uitgewerkte chemicaliën en vers zweet. Ik zou zeggen probeer het zelf eens enkele weken en ruik hoe de geur van je oksels verandert. 

Het gaat niet over rimpels (die komen door je gezichtsuitdrukkingen), het gaat over droge huid, acne, eczeem. 

Combinatie van de twee: milieu is belangrijk voor mij en daarnaast meen ik dat de industrie een mooie vicieuze cirkel heeft gemaakt door de nood te scheppen voor een product dat problemen veroorzaakt en vervolgens een ander product op de markt te brengen om dit zelfgecreëerde probleem op te lossen. 

Zoals ik eerder zei, ik krijg geen opmerkingen tenzij ik zoals nu vertel over mijn dagelijkse hygiëne. En geloof me vrij, mijn gewezen bedpartners zijn niet op je vingers te tellen, dus genoeg personen die een opmerking konden maken. 

Goed mogelijk dat ik mezelf niet meer ruik, maar daarnaast heb ik een sterke geurzin.

Nog even dit. Mijn partner is sinds vijf jaar in mijn leven en in het begin stak zij haar zoontje om de twee dagen in douche of bad. Na een jaar heb ik haar kunnen overtuigen om dit terug te brengen tot tweemaal per week en wat gebeurde: weg droge plekken op zijn benen waar ze voordien zalfjes voor kocht. Het ventje wast zichzelf ondertussen en ik geloof niet dat zijn haar dit jaar al shampoo heeft gezien en toch heeft hij een mooie, blonde, glanzende bos haar, zonder geur.  

Ja dat geloof ik wel, dat bodylotions een droge huid van te veel douchen op moeten lossen. Maar de nether regions, oksels etcetera kan ik echt niet zo laten voor meerdere dagen hoor, en al helemaaaaal niet in dezelfde kleding. Dat gaat niet goed komen. Er bestaan mensen die niet stinken. Ik heb een sibling die rustig deo kan vergeten, die stinkt echt nooit. Maar die zweet ook vrijwel niet (en valt om van de warmte als het boven de 22 graden komt zo’n beetje). Ik hoef dat echt niet te proberen en ja, ik heb het probeerd. Was echt geen succes.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.