Gezondheid en welzijn
wild-flower
13-08-2022 om 10:18
Wat verstaan jullie onder een goede ( persoonlijke ) hygiëne ?
Onze hygiëne standaard is veranderd door de tijd heen , en dat is goed natuurlijk , maar ik lees ook vaak dat we in het Westen doorgeschoten zijn in de hygiëne, met als gevolg oprukkende gevallen van astma en allergieën.
Maar wat is dan een goede hygiëne ?
Elke dag douchen ? 2x per dag tandenpoetsen , elke dag schone kleding aan ? Minimaal 6x per dag je handen wassen ? ( dit stond in de Libelle ooit ) .
Zijn we inderdaad doorgeschoten ?
Wat is jullie definitie van een goede persoonlijke
hygiëne ?
ToetieToover
13-08-2022 om 16:30
Caramelzeezoutchocola schreef op 13-08-2022 om 16:28:
[..]
Gebruik je dan alleen cremespoeling en geen shampoo?
Ja, ik volg de curly girl methode. Ik heb krullend haar dat anders heel pluizig wordt.
TwoThirds
13-08-2022 om 16:34
Brrr, 1x per dag tandenpoetsen vind ik ook vies.
Ik douche 1 of 2 keer per dag, sowieso 's ochtends want door medicatie heb ik soms last van nachtzweten. Mijn haar was ik om de dag en scheren doe ik in de zomer iedere dag en in de andere seizoenen een paar keer per week. Tandenpoetsen 2x per dag.
Handen wassen na ieder toiletbezoek, als ik eten aan ga raken en als ik buiten ben geweest. Wanneer ik kleding was, verschilt per kledingstuk. Ondergoed wissel ik 2x per dag, ik heb overdag een string aan maar dat vind ik niet fijn slapen. BH na een paar dagen, shirts, sokken, panty's etc. na 1 dag. Jurkjes na 1 of 2 dagen, broeken wisselt.
Wollen dingen draag ik wel langer (tenzij sokken), die laat ik goed luchten tussendoor.
bieb1963
13-08-2022 om 16:47
voor mij betekent het dat je niet ernstig ziek wordt door onzorgvuldig om te gaan.met eten, dus de basis hygiene mbt om gaan met eten. Bijvoorbeeld niet met je 'kip handen' aan van alles.zitten, maar handen eerst wassen (voorbeeldje), met vaatdoekjes ben ik ook zorgvuldig, maar ik raak niet in de stress van een bacterietje hier of daar: een koekje dat op de grond valt eet ik rustig op. Van stof raak ik ook niet direct in de stress. Een schoon bed vind ik heerlijk, maar als het beddengoed er door omstandigheden er wat langer op ligt: jammer dan.
Verder wil ik niet stinken en er niet 'vies' uitzien, dus billen, oksels, e.d moeten dagelijks gewassen worden, haren geqassen.als ze.ruiken en/pf er nietnfris uitzien Dus in die zin vind ik.dagelijks douchen niet noodzakelijk. Dat ik dat wél doe, is omdat ik het lekker en fris vind én omdat ik op.die manier ook.makkelijker de voor mij noodzakelijke delen was. Niet omdat ik denk dat het noodzakelijk is.
Cleopatra.
13-08-2022 om 16:54
2x per dag douchen, tandenpoetsen en uiteraard handen wassen voor het eten en na een toiletbezoek of als je iets heb aangeraakt wat vies is en na het eten weer. Voor de rest deo in deze tijd is ook wel een must. En je billen wassen na een grote boodschap. Flossen elke dag, jezelf scheren. Dit zijn allemaal basis dingen. Voor de rest dingen als makeup, parfum en dergelijke zorgen voor de finishing touch.
Marty1984
13-08-2022 om 16:55
2 x per week douchen (en dan ineens mijn haar wassen). Of als ik zwaar werk heb gedaan / vuil ben / hevig gezweet heb.
Ik doe qua werk een kantoor-functie en sport niet, dus ik word zelden vuil. Ik douche de helft van de tijd overigens vooral omdat mijn haar vertelt dat het nodig is.
Handen wassen als ze vuil zijn. De ene dag is dat 2 keer, de andere dag 10 keer.
's Avonds tanden poetsen. Ik sta met propere tanden op en ontbijt niet, dus zie niet in waarom ik ze dan nog een keer zou moeten poetsen.
Sokken en onderbroek elke dag vervangen.
Andere kleding een dag of 3 à 4 of als er vlekken in zitten.
Ik kan overigens wel dingen 1 dag aantrekken en dan weken over een stoel laten hangen . Het zijn dus niet altijd 3 opeenvolgende dagen.
Op blote voeten lopen verdraag ik niet, dus ik heb vanaf het moment dat ik opsta tot het moment dat ik ga slapen continu sokken aan.
Wilgenkatje-
13-08-2022 om 16:58
Vandaag las ik een aardig stuk in de krant ( bijlage Trouw, ‘ mens je weet niet half hoe mooi je bent’ ) over hoe vol bewondering negentiendeeeuwers naar ons zouden kijken. Zo lang, welgevoed, witte tanden, weinig chronische aandoeningen of ontstekingen, een frisse huidskleur, geen ‘geurtjes’.
Goed bezig 😂
BeneficialJay65
13-08-2022 om 17:28
ToetieToover schreef op 13-08-2022 om 16:30:
[..]
Ja, ik volg de curly girl methode. Ik heb krullend haar dat anders heel pluizig wordt.
Klinkt goed, wordt je haar er niet vet van? Ik heb ook krullend haar dat snel pluist, dan kan ik dat ook proberen.
Athan
13-08-2022 om 17:42
watertoren schreef op 13-08-2022 om 14:52:
[..]
Ik ben heel erg vies van baarden en vind het ook niet mooi. Toen mijn man en ik 25 jaar getrouwd waren ben ik gefeliciteerd met een kus van mannen met baarden. Ik ben daarna naar de wc gegaan om mijn gezicht te wassen. Ik erger me ook erg als mannen constant aan die baard zitten te plukken.
Dit is volgens mij de eerste keer dat ik het volledig eens ben met jou 🤣. Ik vind baarden ook echt walgelijk en lelijk. Altijd en bij iedereen, hoe goed verzorgd de baard ook mag zijn. Geldt trouwens ook voor snorren: mannen met een snor kan ik echt niet serieus nemen.
rionyriony
13-08-2022 om 17:45
Dat je niet stinkt en geen zichtbaar vuil en open wonden vertoont. Je mag ook geen delen van jezelf verliezen dus roos, velletjes van je huid, haren en afgeknipte nagels die alle kanten uitvliegen.
En ook geen vieze geluiden maken: smakken, luid je neus ophalen en doorslikken, je bord aflikken e.d. En dat verschilt per omgeving. Thuis mag meer.
watertoren
13-08-2022 om 17:46
Ik ben verbaasd dat mensen zo weinig tanden poetsen. Volgens mij waren er vroeger ook spotjes op tv dat je 3 keer per dag je tanden moest poetsen. Ik doe dat ook al van kinds af aan. Toen ik vroeger nog werkte nam ik ook een tandenborstel mee naar mijn werk zodat ik na de lunch mijn tanden kon poetsen.
Sokken draag ik zo min mogelijk. In de lente en winter nooit.
TwoThirds
13-08-2022 om 17:49
bieb1963 schreef op 13-08-2022 om 16:47:
Dus in die zin vind ik.dagelijks douchen niet noodzakelijk. Dat ik dat wél doe, is omdat ik het lekker en fris vind én omdat ik op.die manier ook.makkelijker de voor mij noodzakelijke delen was. Niet omdat ik denk dat het noodzakelijk is.
Mooi gezegd, sluit ik me bij aan.
Athan
13-08-2022 om 18:11
De mensen die geen sokken dragen, wat dragen die dan? Met blote voeten in je schoenen? Daar kan ik juist niet tegen, ik heb het gevoel dat ik dan veel eerder zweetvoeten krijg. Of panty's? Die draag ik zelden (misschien 2 keer per jaar) en als ik ze draag, dan zijn het felgekleurde als accent bij mijn jurk of rok. Het liefst draag ik daar dan ook nog sokken bij, maar ja, dat is een beetje een debiel gezicht .
Pilatespas
13-08-2022 om 18:20
Nu begrijp ik waarom ik sommige mensen ruik... vind het echt viezig als iemand zijn tanden 1x poetst of dagen in dezelfde kleding loopt. Is dat luiheid, gewenning? Voor het milieu zal dat niet gek veel schelen toch, 1 minuut tanden poetsen en 1 minuut douchen?
1x p.w. bed verschonen, elke dag douchen, elke dag schone handdoek, 2 of 3 x tanden poetsen, kleding na 1x in de was mits spijkerbroek (na ongeveer 3x), 2 of 3 x p.w. haren wassen, was mijn handen voor het eten en na boodschappen, stofzuig met hond om de dag (anders ook haren in kleding).
Herfstappeltaart
13-08-2022 om 18:24
Athan schreef op 13-08-2022 om 18:11:
De mensen die geen sokken dragen, wat dragen die dan? Met blote voeten in je schoenen? Daar kan ik juist niet tegen, ik heb het gevoel dat ik dan veel eerder zweetvoeten krijg. Of panty's? Die draag ik zelden (misschien 2 keer per jaar) en als ik ze draag, dan zijn het felgekleurde als accent bij mijn jurk of rok. Het liefst draag ik daar dan ook nog sokken bij, maar ja, dat is een beetje een debiel gezicht .
Ik draag alleen sokken in de winter, in enkellaarsjes. In de zomer espadrilles, slippers of sneakers. In de laatsten spuit ik voet-en schoendeo (Scholl) en dat werkt goed. De binnenzooltjes haal ik er na het dragen uit en leg die in de zon (werkt reinigend). Ik heb trouwens geen zweetvoeten, integendeel, eerder droge voeten, moet veel smeren met crème tegen droge voeten.
Marty1984
13-08-2022 om 18:28
Herfstappeltaart schreef op 13-08-2022 om 18:24:
[..]
Ik draag alleen sokken in de winter, in enkellaarsjes. In de zomer espadrilles, slippers of sneakers. In de laatsten spuit ik voet-en schoendeo (Schol) en dat werkt goed. De binnenzooltjes haal ik er na het dragen uit en leg die in de zon (werkt reinigend). Ik heb trouwens geen zweetvoeten, integendeel, eerder droge voeten, moet veel smeren met crème tegen droge voeten.
En dan hangt die crème dus weer ... in je schoenen? Aangezien je geen sokken draagt.
Daar pas ik dan weer voor. Los nog van dat ik het gewoon niet verdraag én dat mijn voeten opzwellen als een malle zonder sokken.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.