Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Leven met pijn, kletsend het jaar door.


Man zei vanavond iets in de trant van dat ik weinig initieer op het moment en dat hij dat niet snapt. Ik heb maar uitgelegd dat ik burn-out-achtige klachten heb, ik weet niet hoe ik het anders begrijpelijk moet samenvatten, en hij gewoon even niets van me moet verwachten. Juist die druk van van alles moeten is me teveel. 

Picunia schreef op 20-02-2023 om 17:24:

Toch goed dat je hebt gezwommen! Ik hoop dat je nu niet veel meer hoeft.

Nee hoor. Was opgevouwen,  een in de wasdroger.  En eten gemaakt.  Nu met de benen  omhoog  en een boek op de bank. 

Alcedo schreef op 20-02-2023 om 19:27:

Man zei vanavond iets in de trant van dat ik weinig initieer op het moment en dat hij dat niet snapt. Ik heb maar uitgelegd dat ik burn-out-achtige klachten heb, ik weet niet hoe ik het anders begrijpelijk moet samenvatten, en hij gewoon even niets van me moet verwachten. Juist die druk van van alles moeten is me teveel.

En begreep hij dat ook Alcedo?

Alcedo schreef op 20-02-2023 om 19:27:

Man zei vanavond iets in de trant van dat ik weinig initieer op het moment en dat hij dat niet snapt. Ik heb maar uitgelegd dat ik burn-out-achtige klachten heb, ik weet niet hoe ik het anders begrijpelijk moet samenvatten, en hij gewoon even niets van me moet verwachten. Juist die druk van van alles moeten is me teveel.

Ik initieer ook totaal niets, ben al blij als het hoogst noodzakelijke lukt. Gelukkig heb ik een man die zichzelf prima weet te vermaken en daarnaast ook veel van het huishouden op zich neemt.



MrsMary schreef op 20-02-2023 om 20:02:

[..]

Ik initieer ook totaal niets, ben al blij als het hoogst noodzakelijke lukt. Gelukkig heb ik een man die zichzelf prima weet te vermaken en daarnaast ook veel van het huishouden op zich neemt.



Maar ik heb het vermoeden dat dit niet zo gaat bij de man van Alcedo..

Broodjebrie schreef op 20-02-2023 om 20:17:

[..]

Maar ik heb het vermoeden dat dit niet zo gaat bij de man van Alcedo..

Ik denk dat het ook moeilijker is als je nog jonger bent. Mijn man is gepensioneerd, wij hebben al veel dingen gedaan in ons leven.

MrsMary schreef op 20-02-2023 om 20:30:

[..]

Ik denk dat het ook moeilijker is als je nog jonger bent. Mijn man is gepensioneerd, wij hebben al veel dingen gedaan in ons leven.

Daar heb je ook wel gelijk in denk ik. En bij de een gaat het makkelijker dan bij de ander. Je moet toch je weg erin zien te vinden samen, en soms lukt dat en soms niet.

Wat jammer, Alcedo, dat er vanuit je man druk op je wordt uitgeoefend, hoe onbedoeld ook. Het laat maar weer eens zien, dat een partner met beperkingen niet makkelijk is.
Ik heb het hier met mijn man ook regelmatig over. Het is voor hem zo onbegrijpelijk, dat ik de ene dag meer kan als de andere dag.
Voor mij/ons is de sleutel er vooral over te praten.
Goed dat je aangaf dat hij even niet veel van jou kan verwachten.

Alcedo, wat rot is dat.

 Ook ik herken het en worstel hiermee. Ik vroeg laatst aan mijn manc of we nog iets leuks moesten gaan doen of dat ik een boek kon gaan luisteren. 
Nou ja, ik stelde de vraag niet bewust zo , maar het maakte wel veel duidelijk. 

MrsMary schreef op 20-02-2023 om 20:02:

[..]

Ik initieer ook totaal niets, ben al blij als het hoogst noodzakelijke lukt. Gelukkig heb ik een man die zichzelf prima weet te vermaken en daarnaast ook veel van het huishouden op zich neemt.



Mijn man neemt gelukkig ook veel praktische zaken op zich en weet zichzelf prima te vermaken. We hebben een schoonmaakster, man kookt minstens vijf van de zeven dagen het eten en doet de klusjes tussendoor zoals een keer stofzuigen of een doekje door het toilet.
Man is vorig jaar alleen op vakantie geweest (o.a. naar een vriend van hem in het buitenland) omdat ik drie keer geopereerd ben vorig jaar en samen op vakantie dus niet ging. Hij voelde zich daar heel schuldig over, terwijl ik het hem van harte gun en me er niet rot over voel of zo.

Het irriteert hem vooral dat dingen zoals een vakantie plannen (of een nachtje weg) nu niet eens door mij ter sprake gebracht worden. In het verleden was dat veel meer iets van ons samen, nu staat mijn hoofd er niet naar en ben ik, zoals jij ook schrijft, blij als het hoogst noodzakelijke lukt. En we zijn zelf tot de conclusie gekomen dat wat vaker praten over wat ons bezig houdt, onze gevoelens etc. nodig is voor verwerking en zo. Maar dat komt niet van mij uit momenteel. Daar ging zijn irritatie in dat gesprek vooral over.



Moyrrie schreef op 20-02-2023 om 22:35:

Alcedo, wat rot is dat.

Ook ik herken het en worstel hiermee. Ik vroeg laatst aan mijn manc of we nog iets leuks moesten gaan doen of dat ik een boek kon gaan luisteren.
Nou ja, ik stelde de vraag niet bewust zo , maar het maakte wel veel duidelijk.

Precies, zo voelt het bij mij ook. Als moeten. Terwijl iets leuks doen juist als leuk moet voelen.

Ik moet zo naar mijn oma toe. Klinkt heel naar als ik zeg dat ik daar echt geen zin in heb. Ik voel me daar ook schuldig over. Maar het betekent wel een uur lang de schijn ophouden en mooi weer spelen. Bovendien vindt mijn oma dat het steeds minder goed gaat met haar terwijl ze, zeker voor haar leeftijd, nog een hele goede gezondheid heeft en ontzettend fit is. Ze kan meer dan ik, zeg maar. 

Ik hou mezelf maar voor dat het fijn is dat ik een goede band met haar heb en regelmatig bij kan kletsen met haar. Dat is de moeite ook wel weer waard, denk ik dan maar.

Misschien  moet je stoppen met de schijn ophouden Alcedo en eens eerlijk je hart uitstorten bij haar? Niet weten is nl ook geen begrip krijgen. En oudere mensen kunnen echt meer hebben dan je denkt, ze hebben zelf ook al het nodige meegemaakt  nl. Je hoeft ze niet te sparen, omdat je bang bent dat ze er wakker  van gaat liggen, ik weet zeker dat je oma het wil weten als jij niet goed in je vel zit. Zowel lichamelijk  als  geestelijk.

Gefrustreerde  man omdat je niet meer  kunt wat je vroeger kon, check.

Mijn man, toen nog vriend, en ik, wij deden écht alles samen. Van sleutelen aan auto's,  het paard verzorgen, op stap gaan enz. Hij heeft het erg moeilijk  gehad met het feit dat ik opeens  niets meer kon na mijn herseninfarct.  Ook zijn toekomst is daar vreselijk  door in de war geschopt, hij zou huisman worden en ik carrière  maken was de afspraak.  Toen moest het andersom ,en  alle andere  samen dingen vielen ook weg. Alleen  naar feestjes, alleen aan een auto sleutelen. Geen weekendjes meer weg. En financieel  werd het krap, want zijn niveau was lager dan het mijne, sterker nog, hij had helemaal  geen diploma.
Inmiddels  heeft hij het redelijk  geaccepteerd,  bovendien  is hij gaan leren en heeft allerlei diploma's  gehaald, voor zichzelf  begonnen en is de financiële  druk na heel veel jaren eindelijk minder. Ook ik werk weer, wel op een lager niveau, maar je doet wat je kunt en er komt geld binnen om van te leven.

Maar de strijd, de ruzies, de onvrede, de discussies  en het onbegrip. Het is minder geworden in de loop der jaren, er is acceptatie  van beide kanten. Maar het went nooit. Zeker als je op jonge leeftijd  al  je hele toekomst in duigen ziet vallen  en een andere moet gaan creëeren  met tegenzin.  Want het plaatje dat je in je hoofd had was zó anders....

Alcedo: ik ben oma en ik zou het zeker willen weten als het niet goed ging met een van de kleinkinderen. Het zou je waarschijnlijk erg opluchten als je geen facade meer hoeft op te houden.

Ik heb vanmiddag  mezelf  weten te motiveren  tot  een  wandeling  van een uur. Het miezerde, maar toch gedaan. Morgen ga ik weer zwemmen  en daarna werken. Donderdag ook werken, dus dan probeer  ik  vrijdag weer een wandeling  te maken. Hopelijk  verbetert mijn conditie  dan iets.
Vanavond  hou ik het bij een boek op de bank. Weinig in huis gedaan vandaag,  gestreken en eten gekookt en dat was het dan wel. Moet ook af en toe  kunnen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.