Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Alcholgebruik


Excuses voor de driedubbele post hierboven, om het af te maken, deel 4

Ik vind dat iedereen voor zichzelf mag bepalen hoeveel alcohol er gedronken wordt. Maar tegelijkertijd zou ik het niet erg vinden als er tijdens bepaalde evenementen waar veel mensen bij elkaar en waarbij drank niet de regel is geen alcohol geschonken wordt. Neem bijvoorbeeld een Formule 1 weekend of een voetbalwedstrijd. Wat heeft dat met alcohol te maken? Waarom zou je daar drank schenken? Dat is vragen om problemen.

Ik drink niet en vind alcoholgebruik wel (te) normaal in de zin van dat ik er commentaar op krijg dat ik niet drink. Ik zeg (en vind)  er niks van dat een ander een wijntje drinkt bij het eten of een biertje op het terras, dus ik hoef ook geen commentaar op mijn cola, water of thee. Alcohol achter het stuur vind ik wel echt een no go, ook één drankje, maar dat is tegenwoordig gelukkig een stuk minder normaal dan in mijn jeugd.

Even kijken wat je nog meer vroeg... hoeveel drankjes is teveel? Daar ga ik niet over. Zolang je mij niet lastig valt, bepaal je lekker zelf hoeveel je drinkt. Ik heb twee kinderen, de oudste drinkt sporadisch een Liefmans of iets dergelijks, maar dat is een paar keer per jaar. Zij neemt graag de auto als ze ergens heen gaat en werpt zich dan op als BOB. Jongste drinkt vanaf haar 17de, die houdt wel van een drankje. Ik was het daar niet mee eens op die leeftijd en dat vertelde ik haar ook iedere keer als ze wegging, en verder doe je daar niet zoveel aan. Nu is ze 18, gaat ongeveer eens per twee maanden uit en drinkt het liefst mixjes. Daar gaat ze niet dronken van worden, want veel te duur 😉. Ze gaat dan altijd met het ov of op de fiets, en dan moet ze het ook maar zelf weten. Thuis drinken ze niet, mijn man drinkt ook geen alcohol en niemand denkt er eigenlijk aan om het in huis te halen.

Alcohol valt voor mij in dezelfde categorie als gebak,chips, friet,snacks. Zolang je er met mate van geniet waarbij een incidentele uitschieter prima kan, is er geen probleem. 

vertelsel schreef op 13-07-2022 om 10:54:

Ik drink niet en vind alcoholgebruik wel (te) normaal in de zin van dat ik er commentaar op krijg dat ik niet drink. Ik zeg (en vind) er niks van dat een ander een wijntje drinkt bij het eten of een biertje op het terras, dus ik hoef ook geen commentaar op mijn cola, water of thee. 

Dit ervaar ik precies ook zo. Het maakt mij niks uit als iemand anders wijn of bier bestelt. Ik hoef het niet, want ik vind het gewoon niet lekker en ik heb er geen behoefte aan. Maar toch hebben veel mensen dan de neiging daar iets van te zeggen. Of ze willen je 'helpen' probeer anders dit en dit fruitbier of dat en dat drankje. Laat mij gewoon lekker drinken wat ik wil. 


Aan de andere kant merk ik trouwens wel dat vriendinnen die in een ander of groter gezelschap misschien een wijntje of biertje zouden bestellen, als ze met mij ergens heen gaan het houden op een ice tea ofzo. Misschien ligt de 'druk'  er dan niet zo om 'ook gezellig mee te doen'? Ik weet het niet.

redbulletje schreef op 13-07-2022 om 10:55:

Alcohol valt voor mij in dezelfde categorie als gebak,chips, friet,snacks. Zolang je er met mate van geniet waarbij een incidentele uitschieter prima kan, is er geen probleem.

Eens zo denk ik er ook over.

Als mensen willen drinken of niet willen drinken is mij allemaal prima maar val mij er niet mee lastig. Dus als ik een paar wijntjes neem ga daar niet over oordelen dat doe ik ook niet wanneer iemand alleen fris drinkt. 

En ja wat is teveel? Als je niet meer kunt functioneren zonder dan is het teveel. Maar dat geldt voor alles uiteindelijk.

Alcohol in het verkeer... ik ben daar eigenlijk heel duidelijk in. Gewoon niet. Word je gepakt rijbewijs inleveren en ga alles inclusief je theorie maar lekker opnieuw halen. Dus niet 10 dagen je rijbewijs kwijt en een boete. Gewoon direct inleveren bij een te hoog promillage en ga maar weer lekker opnieuw naar het CBR.

Dutchgirly schreef op 13-07-2022 om 11:00:

[..]

Dit ervaar ik precies ook zo. Het maakt mij niks uit als iemand anders wijn of bier bestelt. Ik hoef het niet, want ik vind het gewoon niet lekker en ik heb er geen behoefte aan. Maar toch hebben veel mensen dan de neiging daar iets van te zeggen. Of ze willen je 'helpen' probeer anders dit en dit fruitbier of dat en dat drankje. Laat mij gewoon lekker drinken wat ik wil.


Aan de andere kant merk ik trouwens wel dat vriendinnen die in een ander of groter gezelschap misschien een wijntje of biertje zouden bestellen, als ze met mij ergens heen gaan het houden op een ice tea ofzo. Misschien ligt de 'druk' er dan niet zo om 'ook gezellig mee te doen'? Ik weet het niet.

Als ik met een vriendin die niet drinkt afspreek, drink ik ook geen alcohol. Maar echt niet vanwege "de druk om gezellig mee te doen is eraf". Maar omdat er geen bal aan is om in je eentje alcohol te drinken. 

Aviendha schreef op 13-07-2022 om 11:12:

[..]

Als ik met een vriendin die niet drinkt afspreek, drink ik ook geen alcohol. Maar echt niet vanwege "de druk om gezellig mee te doen is eraf". Maar omdat er geen bal aan is om in je eentje alcohol te drinken.

Serieus? Maar als je dat toch lekker vindt, moet je dat toch gewoon doen? Of maakt het je niet veel uit om dan geen alcohol te drinken?

Ik woon nu alleen en drink met smaak wijn of likeur in mijn eentje. Dat deed ik toch al want zoon was in het weekend op stap.

Tul1969

Tul1969

13-07-2022 om 11:25 Topicstarter

Aviendha schreef op 13-07-2022 om 11:12:

[..]

Als ik met een vriendin die niet drinkt afspreek, drink ik ook geen alcohol. Maar echt niet vanwege "de druk om gezellig mee te doen is eraf". Maar omdat er geen bal aan is om in je eentje alcohol te drinken.

Dan ben ik wel benieuwd waarom je dat zo ervaart. 

vertelsel schreef op 13-07-2022 om 11:17:

[..]

Serieus? Maar als je dat toch lekker vindt, moet je dat toch gewoon doen? Of maakt het je niet veel uit om dan geen alcohol te drinken?

Ik neem wel gewoon een glas wijn hoor, maar ik dat bestel ik omdat ik het lekker vind, niet omdat het daar gezellig van wordt. Een van mijn vriendinnen drinkt nooit maar als we appen zeg ik ook weleens zoiets als 'daar zullen we dan eens een lekker wijntje op nemen zaterdag!'. Dan krijg ik iets terug als 'Yes, gezellig! Zie je om 20:00 uur'. Ze heeft nog nooit een druppel gedronken en dat wijntje vind ik zo gezellig omdat het met haar is, niet om de alcohol.

Moxxie schreef op 13-07-2022 om 11:37:

[..]

Ik neem wel gewoon een glas wijn hoor, maar ik dat bestel ik omdat ik het lekker vind, niet omdat het daar gezellig van wordt. Een van mijn vriendinnen drinkt nooit maar als we appen zeg ik ook weleens zoiets als 'daar zullen we dan eens een lekker wijntje op nemen zaterdag!'. Dan krijg ik iets terug als 'Yes, gezellig! Zie je om 20:00 uur'. Ze heeft nog nooit een druppel gedronken en dat wijntje vind ik zo gezellig omdat het met haar is, niet om de alcohol.

Precies, ik drink geen druppel, maar ga regelmatig gezellig aan de borrel met vriendinnen 😄

Ik vind het lekker, maar voor mij weegt het gezelligheidsaspect het zwaarst.
Vorige week op vakantie heb ik wel een aantal keer een glas wijn op het terras gedronken en man niet, omdat hij reed. 

Maar als ik afspreek met een vriendin die moslim is, of met een andere vriendin die om andere redenen niet drinkt, drink ik niet. Dan mis ik het ook niet. 

Aviendha schreef op 13-07-2022 om 11:12:

[..]

Als ik met een vriendin die niet drinkt afspreek, drink ik ook geen alcohol. Maar echt niet vanwege "de druk om gezellig mee te doen is eraf". Maar omdat er geen bal aan is om in je eentje alcohol te drinken.


Waarom is er geen bal aan om in je eentje alcohol te drinken als een vriendin iets anders besteld? Ik bestel gewoon mijn wijntje hoor, dat vind ik lekker. Je doet me echt geen plezier met een ice tea…

Ik drink heel wisselend, maar soms ook wel te veel, waar ik vervolgens van baal.
Ik ben een gezelligheidsdrinker, drink geen alcohol wanneer ik alleen ben, dan smaakt het me gewoon niet. Maar zodra ik op visite ben en ze drinken een wijntje dan doe ik  mee. (bier vind ik niet lekker) Drinkt niemand op het feestje, dan drink ik ook niet, het is dus echt wel gerelateerd aan het gezelschap om me heen, vreemd genoeg, en dan geniet ik er echt van.
Op de woensdagavond heb ik altijd een filmavondje met vrienden, dan heb ik al gauw zin in een wijntje én iets van chips (toch ook een soort pavlov-reactie) en daarna drink ik vaak op zaterdagavond en zondag middag soms ook een wijntje. De rest van de week water, spa-rood of tomatensap, ik vind zoete frisdranken niet lekker (sowieso hou ik niet van zoete dingen) Ik zou het leuk vinden als er ook drank bestaat die een beetje het gevoel van wijn geeft, maar alle alternatieven die ik geprobeerd heb, smaken toch eigenlijk naar kinderlimonade.
Ik vind de 0.0 bier bijv. een mooie oplossing, nu nog zoiets uitvinden voor wijn, want de 0.0. wijn smaakt gewoon naar een soort roosvicee/aanmaaklimonade/fruitdruifje dan maar liever spa rood, maar dat is weer gauw wat saai.

PriceyRook54

PriceyRook54

13-07-2022 om 12:28

Ik vind alcohol heerlijk, zelf drink ik met name wijn, cocktails of G&T's. In principe alleen in het weekend, maar toen er nog een halve fles wijn over was zondagavond, heb ik maandag en gisterenavond ook nog een glas gedronken. En ja dat drink ik rustig in mijn eentje, ik snap eerlijk gezegd niet waarom dat geen bal aan zou zijn. Het is een glas wijn, geen disco of zo.

Persoonlijk vind ik dagelijks 1 glas drank helemaal niet veel trouwens, beter dat dan 10+ bier binge drinken in het weekend/op 1 avond.

Ik ben net terug van vakantie en ik geloof dat er hooguit 1 dag van de 10 dagen was dat ik geen alcohol gedronken heb. En dat waren flink hoeveelheden ook. En 1 dag had ik daar wel spijt van, toen we een catamaran-toer geboekt hadden the morning after  Maar goed, dit zijn de uitspattingen uiteraard.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.