Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Alcholgebruik


ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

12-07-2022 om 18:05

Eigenlijk is alcohol gewoon een sociaal geaccepteerde en legale harddrug. Met enorme economische en maatschappelijke schade tot gevolg (ongevallen, geweldsmisdrijven). Wat mij betreft mag het dezelfde weg gaan als tabak. Maar ik vermoed dat dat nog heel lang zal duren, als het al ooit gebeurt.

Om nog op je laatste vragen te reageren. Soms drink ik een paar keer per week. Maar meestal is het eens per maand. Ik drink op bijzondere feestjes zoals een bruiloft meer, vaak genoeg om in ieder geval aardig aangeschoten te zijn, dat is vaak een drankje of 6/7.
Om een beeld te schetsen, ik heb nu 2 weken geleden 1 gin/tonic gedronken. Daarvoor denk ik een paar weken daarvoor op vakantie. Gemiddeld drink ik denk ik 2 drankjes per maand. Soms maanden niet. Ik drink nooit alleen, en ook eigenlijk nooit thuis. Als ik moest kiezen tussen nooit meer alcohol of nooit meer chocolade was de keuze makkelijk gemaakt 🍫😋

Ik drink denk ik 3 soms 4 dagen per week wel een glaasje wijn. Alleen tijdens een avond uit, een avondje bijkletsen met vriendinnen of een etentje wordt het wel eens meer dan 1 glas. Dit komt echter niet zo vaak voor. En als ik wat meer drink is het, op misschien 1 keer per jaar na, nooit zoveel dat ik echt dronken ben.
Mijn oudste 2 kinderen, van 15 en 17, drinken wel eens. In het weekend, als ze met een groep vrienden zijn of uitgaan. De jongste, van 14 drinkt niet. Ik hoor wel dat steeds meer van zijn vrienden wel eens een biertje drinkt.
Hier (een dorp in Gelderland) is drinken bij jongeren echt heel normaal helaas. 

Ik vind het ook te genormaliseerd. Ik ken meerdere mensen met een verslavingsverleden en bij allen begon het heel onschuldig met wat drankjes bij het uitgaan of op het terras, onder het mom van gezellig. De gevolgen waren groot..

Zelf drink ik weinig, gemiddeld misschien 1 glas per maand bij een etentje en soms maanden achtereen niet. Alleen op vakantie drink ik vaker een wijntje bij het eten, maar daarna las ik altijd bewust een alcoholvrije periode in. 

Als ik zou horen dat ik nooit meer alcohol mag drinken, zou ik daar geen seconde van wakker liggen. 

NippyDunlin42

NippyDunlin42

12-07-2022 om 18:44

Ik vind alcohol (veel) te normaal. Ik ben zelf gestopt met drinken. 
Ik hoorde gisteren weer een verhaal over een dronken stel dat ruzie had en waar dan de kindertjes huilend achteraan lopen "Papa niet doen!" echt dan breekt je hart toch. 
Ik vind ook dat mijn vrienden/vriendinnen waarmee ik vroeger dronk veel te veel drinken. Wanneer er gezegd wordt "drink met mate" vanwege bijvoorbeeld medicatie, dan is dat echt geen optie. Heel verdrietig, zo afhankelijk zijn van een middel.

ik drink graag een glas wijn, maar een fles krijg ik echt niet weg  

Ik drink al heel lang geen alcohol, ik kan er gewoon niet tegen. Mijn man is sinds vorig jaar helemaal gestopt met alcohol. Omdat we beide gezonder zijn gaan leven/eten. De reacties als: "maar dat is toch niet gezellig?" Daar heb ik zo'n hekel aan. Alsof het zonder niet gezellig kan zijn...

Op mijn 19e, ik werkte als leerling verpleegkundige in het ziekenhuis,  verleende ik zorg aan een patiënt van 40 jaar die daar lag om te sterven als gevolg van levercirrose,  spataderen in de slokdarm en necrotiserende vingers.  Dit als gevolg van alcoholmisbruik.  Haar kinderen zaten in de familiekamer en weigerden om bij haar te zitten.  De woorden weet ik, ruim 36 jaar later, nog. "Onze moeder was er nooit voor ons, nu willen wij er niet voor haar zijn. "

Ik dronk in die tijd af en toe een glaasje wijn of likeur,  hooguit 1 x per maand een glas.  Deze ervaring zorgde mede ervoor dat ik nog minder alcohol dronk. 
Ik ben dus nog nooit in mijn leven aangeschoten geweest,  ik weet niet uit eigen ervaring wat alcohol kan doen.  Mijn partner drinkt misschien een wijntje per maand,  hooguit. De kids drinken af en toe, een keer of 4 per jaar. Vanaf hun 18e volgensmij.. Kinderen hebben wel al ervaren wat het is,  aangeschoten en dronken zijn.

Overigens  drink ik sowieso nooit vocht waar calorieën in zitten.  Maar dat heeft te maken met mijn obese verleden. 

Ik heb een vriendin die gelukkig gestopt is met drinken.  Zij kon geen maat houden en werd eigenlijk heel vervelend wanneer ze dronk. Zocht ruzie met iedereen. Ze zegt nu dat ze een drankprobleem had. Is blij dat ze gestopt is maar mist het wel want ze vindt drank erg lekker

Beach1976 schreef op 12-07-2022 om 19:02:

Ik drink al heel lang geen alcohol, ik kan er gewoon niet tegen. Mijn man is sinds vorig jaar helemaal gestopt met alcohol. Omdat we beide gezonder zijn gaan leven/eten. De reacties als: "maar dat is toch niet gezellig?" Daar heb ik zo'n hekel aan. Alsof het zonder niet gezellig kan zijn...

Dit dus. Ik ben zonder alcohol een stuk gezelliger dan met. Dat altijd maar moeten verantwoorden waarom je niet drinkt is eigenlijk de wereld op zijn kop. 

Ik drink niet vanwege medicatie. In Frankrijk weleens de pillen op tafel moeten leggen om bewijs te hebben.  Serveersters die werden gepusht om aan iedere tafel een fles wijn te verkopen en door de baas werden teruggestuurd om het nogmaals te vragen, want geen diner zonder wijn. 

Alsof ik geen recht heb op een culinaire maaltijd als ik geen wijn drink.  Tijdens vakantie alleen maar naar de pizzeria of de Mac dat wil ik niet.  Ik waardeer de streekgerechten in de auberge net zo als iemand die wel wijn drinkt. 

Ik drink doordeweeks niet of nauwelijks. Kan zijn dat ik na een drukke dag tijdens het koken een wijntje pak... vind ik ook gezellig en lekker. Maar dan is het gewoon 1 wijntje. Op feestjes drink ik wel ik ben ook nooit de Bob. En dan hou ik ook niet bij hoeveel ik drink. Soms valt het niet lekker en drink ik maar 2 glazen en soms heb ik het niet in de gaten omdat het zo gezellig is en ik door blijf drinken met als gevolg een flinke kater de dag erna. Op zondag thuis drink ik wel een wijntje met een borrelplankje, of zaterdagavond. Maar dat kan net zo goed 1 glas zijn of meer dan een fles afhankelijk van mijn stemming. 

Tja dat het niet goed voor je is weten we allemaal maar zolang je het met mate doet zie ik er geen probleem in mits je geen kwade dronk krijgt of lastig wordt naar anderen toe. Veel vet eten en veel suikers eten is ook niet goed voor je en toch zijn er ook mensen die meerdere keren per week naar de friettent gaan of iedere dag een reep chocolade opeten. Allemaal niet goed voor je maar wel verdomd lekker.

ik geloof best dat jullie wel gezellig zijn zonder alcohol, maar voor vele anderen maakt het echt verschil. Veel mensen zijn na een wijntje een stuk meer ontspannen, hebben meer te vertellen, zijn in voor een geintje... ik vind de reactie "he wat ongezellig!" niet sjiek, maar ik begrijp wel waar die vandaan komt.

Ik vond en vind een glas wijn erg lekker. Er zijn jaren geweest dat ik elke avond een glas rode wijn dronk (1). Toch drink ik niet meer. 
Ik ben twee keer geopereerd aan kanker en omdat het toch wel steeds duidelijker wordt hoe schadelijk en kankerverwekkend alcohol is, heb ik besloten te stoppen.
Mocht de ziekte terugkeren wil ik in elk geval mezelf niks te verwijten hebben.
Mijn alternatief als ik een keer geen water drink: een lekker, koud, alcoholvrij biertje.
Ik zal niet zeggen dat ik nooit meer eens een glas wijn zal drinken, maar dat zal heel uitzonderlijk zijn.

Toen ik jonger was kon ik veel beter tegen alcohol en dronk dan ook wat vaker en wat meer want lekker, maar sinds de overgang valt t niet zo lekker meer dus drink überhaupt niet zo vaak meer en vaak hou ik het bij 1 glas. En een scheutje likeur ik de latte.

Lieveheersbeest schreef op 12-07-2022 om 19:48:

ik geloof best dat jullie wel gezellig zijn zonder alcohol, maar voor vele anderen maakt het echt verschil. Veel mensen zijn na een wijntje een stuk meer ontspannen, hebben meer te vertellen, zijn in voor een geintje... ik vind de reactie "he wat ongezellig!" niet sjiek, maar ik begrijp wel waar die vandaan komt.

Ja, ik snap het ook wel. Het is jammer dat sommige mensen geen maat met alcohol kunnen houden. Toch denk ik wel dat verslavingsgevoelig mensen anders vaak wel aan iets anders verslaafd zouden zijn.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

12-07-2022 om 20:39

Lieveheersbeest schreef op 12-07-2022 om 19:48:

ik geloof best dat jullie wel gezellig zijn zonder alcohol, maar voor vele anderen maakt het echt verschil. Veel mensen zijn na een wijntje een stuk meer ontspannen, hebben meer te vertellen, zijn in voor een geintje... ik vind de reactie "he wat ongezellig!" niet sjiek, maar ik begrijp wel waar die vandaan komt.

Als ik eerlijk ben vind ik dat "meer ontspannen.. meer te vertellen" vaak best irritant. Het zal voor de drinker best zo voelen, maar het komt op mij toch vooral over als ongeremder. En helaas lang niet altijd in positieve zin.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.