Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Wie doet er mee? Minder geld uitgeven!

Op VIVA is dit een goedlopend topic waar ik met veel plezier in mee schrijf. Spaar en bespaar goeroe's, verenig u!


potjes werkt hier niet, ik heb het begin dit jaar ingevoerd maar man vindt het onoverzichtelijk en wil liever alles weer op de grote hoop 

SatisfiedIbex97

SatisfiedIbex97

17-07-2021 om 09:57

wij hebben gescheiden rekeningen. Op eigen rekening gaat het heel goed met potjes en budgetten. 
Op de gezamenlijke rekening is dat onmogelijk. Daar storten we elke maand een vast bedrag naartoe. Daar betalen we alles van wat we gezamenlijk gebruiken en verbruiken. We zijn nu deels aan het verbouwen en dat maakt de chaos op de rekening alleen maar groter. Als de rekening leeg is, moeten we extra bijstorten. Maar vaak houden we 100-200E per maand over. 

Ik maak ook potjes. Heb overal een maandbudget voor en maak steeds een begroting. 
Boodschappen is bijvoorbeeld 300 euro
Leuke dingen doen 150 euro
Overige zaken : 100 euro etc. 

Zometeen weer de weekboodschappen gaan doen. O.a. naar de Markt. Altijd weer een soort uitje. En net de reclamefolders doorgespit. AH heeft altijd wel goede aanbiedingen vind ik .

_melon

_melon

17-07-2021 om 10:11 Topicstarter

Potjes hebben wij wel op de spaarrekeningen, maar ondanks dat ze gezamenlijk zijn, beheer ik het allemaal ghehe. 
Mijn vriend heeft nog wel een privé rekening. En een zakelijke. En weet ik veel wat nog allemaal meer.
Maar de inkomens gaan op 1 hoop en hij vindt al m'n potjes en budgetten en besparingen prima. 

Geen potjes hier. Ik maak aan het begin van de maand flink bedrag over naar de spaarrekening en probeer met de rest t te doen. Meestal lukt t, soms niet. Spaarpot is wel lekker gegroeid ondertussen en dat geeft wel veilig gevoel. Als er wat is dan kun je het vervangen/aanpakken etc.

Ik heb een kasboekje. 
Alle vaste lasten erin, overige begrote uitgaven etc. Dat bij elkaar optellen, en alles boven dat bedrag wat ik aan salaris binnen krijg gaat gelijk naar de spaarrekening.
Ik werk in de zorg dus mijn salaris fluctureert wat vanwege onregelmarigheidstoeslag etc.

Ik heb gewoon een excel en je kan op spaarekeningen zelf potjes instellen. Maar ik hou liever zelf bij 1x de maand hoe het er ongeveer voorstaat.

De wijzig en quote knopje zitten te dicht bij elkaar.
_melon schreef op 17-07-2021 om 10:11:

Potjes hebben wij wel op de spaarrekeningen, maar ondanks dat ze gezamenlijk zijn, beheer ik het allemaal ghehe.
Mijn vriend heeft nog wel een privé rekening. En een zakelijke. En weet ik veel wat nog allemaal meer.
Maar de inkomens gaan op 1 hoop en hij vindt al m'n potjes en budgetten en besparingen prima.

Prima geregeld toch.

Mick87 schreef op 17-07-2021 om 10:08:

Ik maak ook potjes. Heb overal een maandbudget voor en maak steeds een begroting.
Boodschappen is bijvoorbeeld 300 euro
Leuke dingen doen 150 euro
Overige zaken : 100 euro etc.

Zometeen weer de weekboodschappen gaan doen. O.a. naar de Markt. Altijd weer een soort uitje. En net de reclamefolders doorgespit. AH heeft altijd wel goede aanbiedingen vind ik .

Ja zo doe ik het ook. En soms loopt een potje erg vol, onnodig vol zeg maar, en dan room ik wat af en gaat het naar de spaar.

Ik kijk ook vaak op de website
https://www.voordeelmuis.nl/
als ik wat nodig heb . Staan ook supermarkt aanbiedingen op trouwens.

Ik denk ook dat het ligt aan hoeveel inkomen je hebt, als ik een overvol potje heb ( komt niet voor) dan gaat het naar een ander nodig potje. Altijd iets wat ook belangrijk is of luxe die we anders niet kunnen doen.

LiefsteFeetje schreef op 17-07-2021 om 11:56:

Ik denk ook dat het ligt aan hoeveel inkomen je hebt, als ik een overvol potje heb ( komt niet voor) dan gaat het naar een ander nodig potje. Altijd iets wat ook belangrijk is of luxe die we anders niet kunnen doen.

Schuiven doe ik ook, net zo het uitkomt.

wild-flower schreef op 17-07-2021 om 11:56:

Ik kijk ook vaak op de website
https://www.voordeelmuis.nl/
als ik wat nodig heb . Staan ook supermarkt aanbiedingen op trouwens.

Ik maak weekmenu's van de aanbiedingen van 2 supermarkten. En ik kijk voor alles wat ik verder echt nodig heb altijd daar en online alles afstruinen.

_melon

_melon

17-07-2021 om 12:01 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 17-07-2021 om 11:54:

[..]

Prima geregeld toch.

Ja haha. Hij kon ineens niet meer inloggen in de app van onze gezamenlijke, toen moest de app een update en kreeg hij een error en wassie er klaar mee haha. Nouja kan hij ook niet zien hoe vaak we een ijsje halen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.