Financiën en recht
Mukske
29-07-2022 om 10:09
Wat doen jullie om de inflatie in de supermarkt het hoofd te bieden?
Veel prijzen in de supermarkt stijgen bijna dagelijks. Onlangs gaf Unilever zelfs toe dat ze de grenzen opzoeken van wat de consument bereid is voor een product te betalen. Voedselconcerns maken flinke winsten dus met gestegen grondstof- en en productiekosten heeft dit niets meer te maken. Ze streven dus naar winstmaximalisatie die de consument, bovenop de inflatie, mag betalen.
Gaan jullie hierin mee door gewoon de hogere prijzen te betalen en verhogen jullie het boodschappenbudget of juist niet?
Ik heb besloten niet mee te gaan met de dwang om steeds meer geld in de supermarkt achter te laten en mijn boodschappenbudget blijft dus hetzelfde.
Ik maak nu wekelijks een menu en aan de hand daarvan maak ik online een boodschappenlijstje bij de supermarkt die ik één keer per week alles laat bezorgen. Bevalt het eindbedrag op het lijstje me niet dan ga ik of op zoek naar alternatieven voor bepaalde producten, schrap een luxe item (alleen maar een zakje nootjes en niet ook nog een zak chips om maar een voorbeeld te geven) of ik pas mijn weekmenu aan en zet er ergens een goedkopere maaltijd in.
Bepaalde zaken koop ik alleen nog (groot) in de aanbieding en ik kook vaker eenpansgerechten waar we meerdere keren van kunnen eten.
Ik houd hierdoor regelmatig zo’n 25-30 euro over van mijn wekelijkse boodschappenbudget.
Hoe gaan jullie om met de gestegen voedselprijzen? Betaal je zondermeer de hogere prijs of ga je voor een alternatief.
Wat zijn jullie tips om met de hogere prijzen om te gaan?
lientje69
05-08-2022 om 18:15
Rondstruiner schreef op 05-08-2022 om 18:06:
[..]
Ik kom nooit bij een groenteboer, ik heb er ook geen dichtbij. In het winkelcentrum waar ik altijd boodschappen doe zit er helaas geen.
Maar het is wel een overweging om eens wat verder te fietsen en te gaan kijken ja. Is het bij een groenteboer over het algemeen duurder of goedkoper dan bij een supermarkt eigenlijk? Of hetzelfde?
Dat hangt er erg van af wat je koopt. Maar zeker als single met kleine hoeveelheden ben je veel goedkoper uit. Wij kregen veel ouderen, die vroegen dan een onsje gesneden sla, 4 stukjes bloemkool, 200 gram geschrapte worteltjes en twee stronkjes witlof. 6 grote losse aardappelen erbij en een ons losse zuurkool en ze konden voor 6 euro de hele week eten.
En ook de groenteboer heeft aanbiedingen, vaak is alles verser want er komt elke dag vers binnen, in tegenstelling tot de supermarkt die maar 2 keer per week geleverd krijgt. Kies je voor de dure honingtomaatjes, of de aardbeien buiten het seizoen, dan ben je uiteraard wel duurder uit dan bij de supermarkt.
Maar bij onze groenteboer verkochten ze ook groente- of fruittassen voor 5 euro ( nu 6 euro) Dam had je voor 2 personen voor 4 dagen groente voor dat bedrag en kon je uit een stuk of 9 dingen vier soorten uitkiezen. Elke week andere keuzes. Ook niet verkeerd.
ZanyHeron88
05-08-2022 om 18:28
Schommelstoel schreef op 05-08-2022 om 16:33:
Ik krijg vaak producten die ik net die week ervoor heb gekocht nog een keer aangeboden. 'Nee, die heb ik nu niet nodig, daar heb ik nog een voorraad van door de aanbieding van vorige week, weetjenog Appie?'
Of dat iets in de persoonlijke aanbieding 5 of 10% goedkoper is. Zo'n nét niet aanbieding.
Dit inderdaad. Heel soms zit er wel een goede aanbieding bij. Heb ik nu twee keer gehad vanaf januari.
Tuinfluiter
05-08-2022 om 19:19
Rondstruiner schreef op 05-08-2022 om 18:06:
[..]
Ik kom nooit bij een groenteboer, ik heb er ook geen dichtbij. In het winkelcentrum waar ik altijd boodschappen doe zit er helaas geen.
Maar het is wel een overweging om eens wat verder te fietsen en te gaan kijken ja. Is het bij een groenteboer over het algemeen duurder of goedkoper dan bij een supermarkt eigenlijk? Of hetzelfde?
Ik woon in een kleine plaats (33.000 inwoners) en bij ons zit een goede Marokkaanse, Turkse en Nederlandse groenteboer waar je voordelig groenten en fruit van goede kwaliteit in de portie die je zelf wilt kunt krijgen. We hebben ook nog twee wat duurdere groentenboeren die wel een erg mooi assortiment hebben. Bij al deze groentenboeren zit ook haast niets in plastic vind ik heel belangrijk voor het milieu. Moet in Amsterdam toch ook wel lukken. Denk ook aan de markt.
Friezinnetje
05-08-2022 om 19:21
Tuinfluiter schreef op 05-08-2022 om 19:19:
[..]
Ik woon in een kleine plaats (33.000 inwoners) en bij ons zit een goede Marokkaanse, Turkse en Nederlandse groenteboer waar je voordelig groenten en fruit van goede kwaliteit in de portie die je zelf wilt kunt krijgen. We hebben ook nog twee wat duurdere groentenboeren die wel een erg mooi assortiment hebben. Moet in Amsterdam toch ook wel lukken. Denk ook aan de markt.
het durp waar ik woon komt nog niet eens op 4000 inwoners.
Geen groenteboer. Dus als ik wat wil, dan moet ik op naar de stad. Dat is niet onmogelijk hoor, maar de supermarkt waar ik naar toe ga, ligt aan de rand van de stad en de groenteboer moet ik echt het centrum in.
Tuinfluiter
05-08-2022 om 19:27
Friezinnetje schreef op 05-08-2022 om 19:21:
[..]
het durp waar ik woon komt nog niet eens op 4000 inwoners.
Geen groenteboer. Dus als ik wat wil, dan moet ik op naar de stad. Dat is niet onmogelijk hoor, maar de supermarkt waar ik naar toe ga, ligt aan de rand van de stad en de groenteboer moet ik echt het centrum in.
Rondstruiner woont in Amsterdam dan moet dat toch geen probleem zijn.
In een dorp is het natuurlijk anders, maar kun je vaak weer lekker vers bij de boer kopen.
Friezinnetje
05-08-2022 om 19:42
Tuinfluiter schreef op 05-08-2022 om 19:27:
[..]
In een dorp is het natuurlijk anders, maar kun je vaak weer lekker vers bij de boer kopen.
heb nu die nieuwe app geinstalleerd, dus ga binnenkort eens een rondje doen. Maar in mijn dorp niets te krijgen hoor, dus moet toch minimaal 10 km verderop kijken
Tuinfluiter
05-08-2022 om 19:59
Friezinnetje schreef op 05-08-2022 om 19:42:
[..]
heb nu die nieuwe app geinstalleerd, dus ga binnenkort eens een rondje doen. Maar in mijn dorp niets te krijgen hoor, dus moet toch minimaal 10 km verderop kijken
Wij hebben in onze omgeving een paar hele goede kaasboerderijen zitten en ze zijn ook nog voordelig.
ZanyHeron88
05-08-2022 om 20:05
Friezinnetje schreef op 05-08-2022 om 19:42:
[..]
Hebben ze geen kraampjes aan de weg? Dat is hier bij de kassen veel. Kan je van alles voor weinig kopen.
Friezinnetje
05-08-2022 om 20:24
Paracelsus schreef op 05-08-2022 om 20:05:
[..]
Hebben ze geen kraampjes aan de weg? Dat is hier bij de kassen veel. Kan je van alles voor weinig kopen.
ja, maar als die boeren niet in de buurt zitten, dan wordt het lastig met kraampjes he. Ik woon wel in Friesland, maar echt niet dat er op elke hoek een boer zit met een kraampje
ZanyHeron88
05-08-2022 om 21:40
Friezinnetje schreef op 05-08-2022 om 20:24:
[..]
ja, maar als die boeren niet in de buurt zitten, dan wordt het lastig met kraampjes he. Ik woon wel in Friesland, maar echt niet dat er op elke hoek een boer zit met een kraampje
Oh nee, dan lukt het niet.
Ik woon juist tussen de boeren en tussen de kassen ( randstad) je verwacht het niet
Rondstruiner
05-08-2022 om 21:49
Tuinfluiter schreef op 05-08-2022 om 19:27:
[..]
Vanwaar toch steeds die neiging hier om anderen te vertellen hoe het bij hun zit?
Dat verschilt ook in Amsterdam per wijk natuurlijk. Amsterdam is groot en het gaat je geen reet aan waar ik precies woon, maar een Turkse groenteboer zit in mijn buurt echt niet. Er zit een gewone, maar dat is een stukje fietsen, en dan ook nog een kant op waar ik nooit heen hoef.
Ik heb nu wat meer tijd omdat ik ziek ben, maar als ik fulltime werk, heb ik na het werk geen puf meer om de halve stad af te fietsen voor mijn boodschappen, dan haal ik alles bij 1 winkel.
Het is toch volslagen idioot dat je hier continu het gevoel krijgt dat je jezelf moet verdedigen zeg.
Feles
05-08-2022 om 21:50
Over de persoonlijke bonus van de AH: die gebruik ik wel vaak, maar het zijn inderdaad wel vaak dezelfde producten (hallo algoritme).
Ik heb wel het idee dat je leukere aanbiedingen krijgt als je ook een bezorgbundel hebt. We hebben die een tijdje niet gehad en toen kregen we bijvoorbeeld geen persoonlijke aanbiedingen meer voor koffiecapsules (we hebben zo’n Dolce Gusto). En nu weer wel regelmatig.
Rondstruiner
05-08-2022 om 21:52
Mmm, nav jullie berichten klinkt de persoonlijke bonus niet zo interessant.
Tuinfluiter
05-08-2022 om 22:22
Rondstruiner schreef op 05-08-2022 om 21:49:
[..]
Vanwaar toch steeds die neiging hier om anderen te vertellen hoe het bij hun zit?
Dat verschilt ook in Amsterdam per wijk natuurlijk. Amsterdam is groot en het gaat je geen reet aan waar ik precies woon, maar een Turkse groenteboer zit in mijn buurt echt niet. Er zit een gewone, maar dat is een stukje fietsen, en dan ook nog een kant op waar ik nooit heen hoef.
Ik heb nu wat meer tijd omdat ik ziek ben, maar als ik fulltime werk, heb ik na het werk geen puf meer om de halve stad af te fietsen voor mijn boodschappen, dan haal ik alles bij 1 winkel.
Het is toch volslagen idioot dat je hier continu het gevoel krijgt dat je jezelf moet verdedigen zeg.
Bij mij zitten ze ook niet allemaal op 10 min. fietsen maar ik doe het ook voor het milieu haast geen plastic bij de groentenboer integenstelling met de appie en de jumbo. Ik dacht dat iemand die zich druk maakt om het gasverbruik van de gemiddelde Nederlander en vindt dat alles wel wat minder mag ook wel bezorgd is om de enorme hoeveelheid plastic bij de supermarkt en daar graag voor om fietst.
Rondstruiner
05-08-2022 om 22:25
Tuinfluiter schreef op 05-08-2022 om 22:22:
[..]
Bij mij zitten ze ook niet allemaal op 10 min. fietsen maar ik doe het ook voor het milieu haast geen plastic bij de groentenboer integenstelling met de appie en de jumbo. Ik dacht dat iemand die zich druk maakt om het gasverbruik van de gemiddelde Nederlander en vindt dat alles wel wat minder mag ook wel bezorgd is om de enorme hoeveelheid plastic bij de supermarkt en daar graag voor om fietst.
In de appie worden de bloemkool en de rode kool ook niet in plastic verpakt he.
Flikker toch op met je gezuig joh.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.