Financiën en recht
Mukske
29-07-2022 om 10:09
Wat doen jullie om de inflatie in de supermarkt het hoofd te bieden?
Veel prijzen in de supermarkt stijgen bijna dagelijks. Onlangs gaf Unilever zelfs toe dat ze de grenzen opzoeken van wat de consument bereid is voor een product te betalen. Voedselconcerns maken flinke winsten dus met gestegen grondstof- en en productiekosten heeft dit niets meer te maken. Ze streven dus naar winstmaximalisatie die de consument, bovenop de inflatie, mag betalen.
Gaan jullie hierin mee door gewoon de hogere prijzen te betalen en verhogen jullie het boodschappenbudget of juist niet?
Ik heb besloten niet mee te gaan met de dwang om steeds meer geld in de supermarkt achter te laten en mijn boodschappenbudget blijft dus hetzelfde.
Ik maak nu wekelijks een menu en aan de hand daarvan maak ik online een boodschappenlijstje bij de supermarkt die ik één keer per week alles laat bezorgen. Bevalt het eindbedrag op het lijstje me niet dan ga ik of op zoek naar alternatieven voor bepaalde producten, schrap een luxe item (alleen maar een zakje nootjes en niet ook nog een zak chips om maar een voorbeeld te geven) of ik pas mijn weekmenu aan en zet er ergens een goedkopere maaltijd in.
Bepaalde zaken koop ik alleen nog (groot) in de aanbieding en ik kook vaker eenpansgerechten waar we meerdere keren van kunnen eten.
Ik houd hierdoor regelmatig zo’n 25-30 euro over van mijn wekelijkse boodschappenbudget.
Hoe gaan jullie om met de gestegen voedselprijzen? Betaal je zondermeer de hogere prijs of ga je voor een alternatief.
Wat zijn jullie tips om met de hogere prijzen om te gaan?
Madamecannibale
02-08-2022 om 13:29
Pistache schreef op 02-08-2022 om 09:37:
[..]
Zo ging dat bij mij ook toen ik ging samenwonen. Je kookt toch andere dingen en uitgebreider en zal vaker samen een wijntje drinken 's avonds met kaasjes erbij om maar iets te noemen. Het is duurder, omdat je rekening hebt te houden met een ander en die ander drinkt misschien wel elke avond bier, rookt, of heeft andere dure gewoontes.
Precies. En mijn vriend heeft helemaal geen hele dure smaak. Maar ik drink bijvoorbeeld alleen water thuis en soms een keer thee. Koffie drink ik op kantoor, en frisdrank en alcohol alleen in de horeca of op een feestje ofzo. Fruit hebben we op het werk. En qua broodbeleg ben ik ook saai en eet ik veel hutenkase, zuivelspread, humus, sandwichspread, jam etc, wat niet duur is. Als je dan samen gaat wonen met iemand die doordeweeks thuis ook frisdrank drinkt en gewend is kaas of luxere vleeswaren op brood te doen en koffie te drinken dan tikt dat best aan.
Pistache
02-08-2022 om 13:35
Madamecannibale schreef op 02-08-2022 om 13:29:
[..]
Precies. En mijn vriend heeft helemaal geen hele dure smaak. Maar ik drink bijvoorbeeld alleen water thuis en soms een keer thee. Koffie drink ik op kantoor, en frisdrank en alcohol alleen in de horeca of op een feestje ofzo. Fruit hebben we op het werk. En qua broodbeleg ben ik ook saai en eet ik veel hutenkase, zuivelspread, humus, sandwichspread, jam etc, wat niet duur is. Als je dan samen gaat wonen met iemand die doordeweeks thuis ook frisdrank drinkt en gewend is kaas of luxere vleeswaren op brood te doen en koffie te drinken dan tikt dat best aan.
Nou precies en voor jezelf maak je sneller iets eenvoudigs, terwijl je voor een ander toch meer uitpakt als je samen eet.
Rondstruiner
02-08-2022 om 13:43
Madamecannibale schreef op 02-08-2022 om 13:29:
[..]
Hij is nu dus juist goedkoper uit, doordat hij de kosten met jou deelt.
Broodtrommel
03-08-2022 om 08:33
Allemaal leuk en aardig maar de huur of hypotheek betaal je toch echt maar 1x en kan je delen met een 2 persoons huishouden. Ook brand het licht gewoon, of er nu 1 of 2 man op de bank zitten. Zelfs gemeentelijke belastingen zijn in verhouding goedkoper voor 2 personen als je dat deelt. Als de tv stuk gaat of wat dan ook kan je dat met 2 personen opvangen bijv. Het is niet enkel grote porties kopen.
Het is echt duurder om alleen te wonen, dat is een feit die gewoon met cijfers valt te onderleggen. Ook het NIBUD geeft dit gewoon aan.
En het is dus steeds moeilijker om je hoofd boven water te houden als je alleen bent en geen kosten kan splitten.
Ik snap dat dit een supermarkttopic is maar het reikt gewoon echt verder dan de boodschappen.
Moxxie
03-08-2022 om 09:19
Broodtrommel schreef op 03-08-2022 om 08:33:
Allemaal leuk en aardig maar de huur of hypotheek betaal je toch echt maar 1x en kan je delen met een 2 persoons huishouden. Ook brand het licht gewoon, of er nu 1 of 2 man op de bank zitten. Zelfs gemeentelijke belastingen zijn in verhouding goedkoper voor 2 personen als je dat deelt. Als de tv stuk gaat of wat dan ook kan je dat met 2 personen opvangen bijv. Het is niet enkel grote porties kopen.
Het is echt duurder om alleen te wonen, dat is een feit die gewoon met cijfers valt te onderleggen. Ook het NIBUD geeft dit gewoon aan.
En het is dus steeds moeilijker om je hoofd boven water te houden als je alleen bent en geen kosten kan splitten.Ik snap dat dit een supermarkttopic is maar het reikt gewoon echt verder dan de boodschappen.
Als je single bent kan je volgens sommigen makkelijk tot je naar het bejaardenhuis gaat die basic leefstijl volhouden van woning delen en goedkope maaltijden eten. Met een man is dat anders, dan heb je een mooi huis nodig en eet je lekker met 's avonds nog een wijntje en Franse kaasjes.
Pistache
03-08-2022 om 09:32
Broodtrommel schreef op 03-08-2022 om 08:33:
En het is dus steeds moeilijker om je hoofd boven water te houden als je alleen bent en geen kosten kan splitten.Ik snap dat dit een supermarkttopic is maar het reikt gewoon echt verder dan de boodschappen.
Natuurlijk is het goedkoper om samen te wonen, dan alleen te wonen. Dat lijkt me vrij logisch. Alleen heeft dit niks te maken met je relatiestatus. Sommige mensen in een relatie latten, terwijl je als single met een goede vriend kunt samenwonen en kosten kunt delen. Het is maar net waar je voor kiest.
Wobbelkont
03-08-2022 om 09:42
Pistache schreef op 03-08-2022 om 09:32:
[..]
Natuurlijk is het goedkoper om samen te wonen, dan alleen te wonen. Dat lijkt me vrij logisch. Alleen heeft dit niks te maken met je relatiestatus. Sommige mensen in een relatie latten, terwijl je als single met een goede vriend kunt samenwonen en kosten kunt delen. Het is maar net waar je voor kiest.
En dat kan dus - vaak - niet, want particuliere huurders accepteren - vaak - geen vrienden die samen een huis huren! Zij vinden namelijk de kans dat een van de twee vrienden vertrekt groter dan wanneer je in een koppel laat huren. Ik heb wel 25 deksels op mijn & een vriendin haar neus gekregen, omdat we geen relatie hadden. Ze accepteren het gewoon niet!
Pistache
03-08-2022 om 09:48
Wobbelkont schreef op 03-08-2022 om 09:42:
[..]
En dat kan dus - vaak - niet, want particuliere huurders accepteren - vaak - geen vrienden die samen een huis huren! Zij vinden namelijk de kans dat een van de twee vrienden vertrekt groter dan wanneer je in een koppel laat huren. Ik heb wel 25 deksels op mijn & een vriendin haar neus gekregen, omdat we geen relatie hadden. Ze accepteren het gewoon niet!
Dan zeg je dat je een stel bent.
Moxxie
03-08-2022 om 09:50
Pistache schreef op 03-08-2022 om 09:48:
[..]
Wat reageer jij selectief.
Wobbelkont
03-08-2022 om 09:52
Pistache schreef op 03-08-2022 om 09:48:
[..]
Met eerlijkheid kom je verder in het leven, dan met liegen en bedriegen.
Madamecannibale
03-08-2022 om 09:55
Pistache schreef op 03-08-2022 om 09:32:
[..]
Ik vind samenwonen met een partner toch wel heel iets anders dan samenwonen met een vriend of vriendin. Ten eerste moet je ook maar net vrienden hebben die dit ook willen. Daarnaast zou ik het ook wel echt een inbreuk op mijn privacy vinden. Dat vind ik samenwonen met een partner soms al 😅
Pistache
03-08-2022 om 09:55
Wobbelkont schreef op 03-08-2022 om 09:52:
[..]
Met eerlijkheid kom je verder in het leven, dan met liegen en bedriegen.
Als het systeem zo oneerlijk is voor alleenstaanden, dan zul je toch wat moeten om ergens te kunnen wonen. Ik vind het discriminatie dat verhuurders zo aankijken tegen singles/relaties, want die relatie kan net zo goed volgende week over zijn.
Als verhuurder zou ik het daarom belangrijker vinden dat ik 1 hoofdhuurder heb die de huur ook alleen kan opbrengen, zodat ik een stabiele huurder heb ongeacht of de relatie aan of uit is. Of deze huurder dan samen wil wonen met een liefdesrelatie of een platonische vriend maakt niet uit. Beetje raar om je als huurder te bemoeien met iemands seksleven.
Tuinfluiter
03-08-2022 om 09:57
Wobbelkont schreef op 03-08-2022 om 09:42:
[..]
De verhuurders hebben de huurders voor het uitkiezen en kiezen het liefst huurders met een vast arbeidscontract. De woningmarkt is op dit moment (voor jongeren) hopeloos.
Wobbelkont
03-08-2022 om 10:01
Pistache schreef op 03-08-2022 om 09:55:
[..]
Als het systeem zo oneerlijk is voor alleenstaanden, dan zul je toch wat moeten om ergens te kunnen wonen. Ik vind het discriminatie dat verhuurders zo aankijken tegen singles/relaties, want die relatie kan net zo goed volgende week over zijn.
Als verhuurder zou ik het daarom belangrijker vinden dat ik 1 hoofdhuurder heb die de huur ook alleen kan opbrengen, zodat ik een stabiele huurder heb ongeacht of de relatie aan of uit is. Of deze huurder dan samen wil wonen met een liefdesrelatie of een platonische vriend maakt niet uit. Beetje raar om je als huurder te bemoeien met iemands seksleven.
Leg me geen woorden in de mond. Heb nergens gezegd dat het oneerlijk is.
Kun je niet gewoon accepteren dat ook een single last heeft van de inflatie?
Wobbelkont
03-08-2022 om 10:04
Tuinfluiter schreef op 03-08-2022 om 09:57:
[..]
De verhuurders hebben de huurders voor het uitkiezen en kiezen het liefst huurders met een vast arbeidscontract. De woningmarkt is op dit moment (voor jongeren) hopeloos.
Ik snap best dat een verhuurder liever een stel heeft dan twee vrienden. De kans dat een van de twee vrienden vertrekt voor bijvoorbeeld een relatie is - vaak - groter dan dat een van de twee geliefden vertrekt. Maakt het alleen niet minder zuur!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.