Financiën en recht
Mukske
29-07-2022 om 10:09
Wat doen jullie om de inflatie in de supermarkt het hoofd te bieden?
Veel prijzen in de supermarkt stijgen bijna dagelijks. Onlangs gaf Unilever zelfs toe dat ze de grenzen opzoeken van wat de consument bereid is voor een product te betalen. Voedselconcerns maken flinke winsten dus met gestegen grondstof- en en productiekosten heeft dit niets meer te maken. Ze streven dus naar winstmaximalisatie die de consument, bovenop de inflatie, mag betalen.
Gaan jullie hierin mee door gewoon de hogere prijzen te betalen en verhogen jullie het boodschappenbudget of juist niet?
Ik heb besloten niet mee te gaan met de dwang om steeds meer geld in de supermarkt achter te laten en mijn boodschappenbudget blijft dus hetzelfde.
Ik maak nu wekelijks een menu en aan de hand daarvan maak ik online een boodschappenlijstje bij de supermarkt die ik één keer per week alles laat bezorgen. Bevalt het eindbedrag op het lijstje me niet dan ga ik of op zoek naar alternatieven voor bepaalde producten, schrap een luxe item (alleen maar een zakje nootjes en niet ook nog een zak chips om maar een voorbeeld te geven) of ik pas mijn weekmenu aan en zet er ergens een goedkopere maaltijd in.
Bepaalde zaken koop ik alleen nog (groot) in de aanbieding en ik kook vaker eenpansgerechten waar we meerdere keren van kunnen eten.
Ik houd hierdoor regelmatig zo’n 25-30 euro over van mijn wekelijkse boodschappenbudget.
Hoe gaan jullie om met de gestegen voedselprijzen? Betaal je zondermeer de hogere prijs of ga je voor een alternatief.
Wat zijn jullie tips om met de hogere prijzen om te gaan?
Friezinnetje
01-08-2022 om 21:05
Fenyw schreef op 01-08-2022 om 20:53:
Als de groente te veel is en je niet een paar keer hetzelfde wil eten loont het om verschillende recepten te maken. Keertje gekookte bloemkool, chickenwings van bloemkool, keertje Indiase curry met bloemkool.
Ik heb zelf de kruiden en specerijen in huis van de keukens waar ik vaak uit kook dus ik kan met weinig moeite makkelijk variëren.
Dat doe ik ook wel, maar dat lukt niet altijd met alle groente. En soep maak ik niet veel, omdat ik dat op werkdagen altijd al op het werk eet. Maar goed, het was ook algemeen bedoeld, dat koken voor 1 persoon altijd wel lastig is.
Pistache
01-08-2022 om 21:08
Je hoeft niet elke keer hetzelfde te eten als je weten invriest. Je kan bijvoorbeeld een enorme pan tomatensaus maken, de ene keer maak je er lasagne van, dan pizza, spaghetti bolognese, de volgende keer soep en nog eens taco's met nog wat verse groente erbij.
Friezinnetje
01-08-2022 om 21:21
Pistache schreef op 01-08-2022 om 21:08:
Je hoeft niet elke keer hetzelfde te eten als je weten invriest. Je kan bijvoorbeeld een enorme pan tomatensaus maken, de ene keer maak je er lasagne van, dan pizza, spaghetti bolognese, de volgende keer soep en nog eens taco's met nog wat verse groente erbij.
ik sta in de keuken, dus ik weet wel wat je allemaal kan. Maar daar is niet altijd tijd voor, je eet ook wel eens iets, wat gewoon niet in de vriezer kan. En 3 dagen witlof, in welke vorm dan ook, nee dank je. Zelfde als bloemkool oid.
Rondstruiner
01-08-2022 om 21:44
Friezinnetje schreef op 01-08-2022 om 19:46:
[..]
tja, heb ik de vriezer vol liggen met van alles, en brood, en vlees en weet ik veel wat. Maar heb ik zin in iets anders.
Ik kook sommige dingen in grote portie, maar lang niet alles. Veel dingen zijn ook niet lekker uit de vriezer.
Vandaag witlof gekocht, zitten met 3-4 stuks in een zak. Maar waar laat ik 4 stronkjes? 3 keer witlof eten deze week??
Nou dat ja, soep invriezen kan prima, maar heel veel wordt er echt niet lekkerder op uit de vriezer. Ik heb alleen een vriesvakje, en daar ligt altijd al brood en wat diepvriesgroente in, dus niet veel plek ook. Ik woon heel klein en heb geen plek voor een grotere vriezer.
redbulletje
01-08-2022 om 21:47
Ik ben geen fan van zelf ingevroren voedsel. Aangezien mijn hoofdmaaltijd uit vlees/vis en groente is dat eenmaal klaargemaakt niet geschikt om te bewaren.
Dorestad
01-08-2022 om 21:48
Friezinnetje schreef op 01-08-2022 om 21:21:
[..]
ik sta in de keuken, dus ik weet wel wat je allemaal kan. Maar daar is niet altijd tijd voor, je eet ook wel eens iets, wat gewoon niet in de vriezer kan. En 3 dagen witlof, in welke vorm dan ook, nee dank je. Zelfde als bloemkool oid.
Kom maar op met die witlof, vandaag een kilovia to good to go. Ik kan wel een pond witlofsla op. Ik denk dat wij een soort vreetschuren zijn hier thuis qua groente en fruit. Ik heb overigens gele komkommers en groene komkommers met van die wratten zeg maar op dit moment in overvloed. Zeg maar een stuk of 60. Daar ben ik wel even verlegen mee
Rondstruiner
01-08-2022 om 21:51
Pistache schreef op 01-08-2022 om 21:08:
Het gaat erom dat je meer moet kopen dan je nodig hebt, tomaten kun je gewoon per stuk kopen, dus dit voorbeeld heeft daar niets mee te maken. Het gaat om dingen als bloemkool, rode kool, aardappels kun je ook bijna nergens meer los kopen, altijd min een kilo.
ZanyHeron88
01-08-2022 om 21:54
redbulletje schreef op 01-08-2022 om 21:47:
Ik ben geen fan van zelf ingevroren voedsel. Aangezien mijn hoofdmaaltijd uit vlees/vis en groente is dat eenmaal klaargemaakt niet geschikt om te bewaren.
Ik vind het juist enorm makkelijk om vleesgerechten in te vriezen.
alhambra
01-08-2022 om 21:54
Rondstruiner schreef op 01-08-2022 om 21:51:
[..]
Het gaat erom dat je meer moet kopen dan je nodig hebt, tomaten kun je gewoon per stuk kopen, dus dit voorbeeld heeft daar niets mee te maken. Het gaat om dingen als bloemkool, rode kool, aardappels kun je ook bijna nergens meer los kopen, altijd min een kilo.
Ja en bloemkool is vaak een vaste prijs per stuk. Dus je bent in het nadeel als je een kleintje neemt.
ZanyHeron88
01-08-2022 om 21:56
[..]
Aardappels schil ik altijd direct en snij ze dan in blokjes en zet ze in koud water in de vriezer ijskast bedoel ik
Friezinnetje
01-08-2022 om 21:56
[..]
pcies.
Rondstruiner
01-08-2022 om 21:57
alhambra schreef op 01-08-2022 om 21:54:
[..]
Ja en bloemkool is vaak een vaste prijs per stuk. Dus je bent in het nadeel als je een kleintje neemt.
Ja, ik doe dat wel, een kleinere uitzoeken, omdat ik het zonde vindt om weg te gooien, maar inderdaad. En dan hebben ze ook echt kleine bloemkolen bij AH, die op zich een leuk formaat hebben maar die zijn dan serieus regelmatig duurder dan de grote bloemkool . Wie koopt dat, vraag ik me dan altijd af.
Dorestad
01-08-2022 om 22:00
bij de groenteboer hier in het dorp zijn diverse soorten Aardappelen gewoon los te koop. En een rode kool: daar kan je gewoon een stuk afsnijden en de rest blijft nog wekenlang goed
Rondstruiner
01-08-2022 om 22:04
Dorestad schreef op 01-08-2022 om 22:00:
bij de groenteboer hier in het dorp zijn diverse soorten Aardappelen gewoon los te koop. En een rode kool: daar kan je gewoon een stuk afsnijden en de rest blijft nog wekenlang goed
Wekenlang ja, echt? Ik wist dat je een hele rode kool lang kon bewaren, maar een aangesneden ook, dat wist ik niet.
Friezinnetje
01-08-2022 om 22:04
Rondstruiner schreef op 01-08-2022 om 22:04:
[..]
Wekenlang ja, echt? Ik wist dat je een hele rode kool lang kon bewaren, maar een aangesneden ook, dat wist ik niet.
nou aangesneden niet hoor.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.