Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Pin-only : hoe vaak gebruiken jullie nog contant geld ?

Kersje schreef op 16-05-2023 om 19:43:

[..]

Dus internetbankieren gebruik je blijkbaar wél, dat was mijn vraag. 😃

Nee, we hebben geen internetbankieren.

De bank heeft zelfs ons emailadres niet. 

Poezenmeisje schreef op 16-05-2023 om 21:43:

[..]

Nee, we hebben geen internetbankieren.

De bank heeft zelfs ons emailadres niet.

maar jij wil het dus niet, maar  dan moet een ander het voor je oplossen. 

Ik ben benieuwd of al die mensen die pin-only doen wel eens iets geven aan een straatmuzikant of dakloze, of een twintigje aan een kennis in de schuldsanering om eens buiten de sanering om iets voor zichzelf te kunnen kopen, of een paar kinderen een paar eurootjes om bij de ijscowagen iets te halen. Hoe doe je dat dan? 

Ysenda schreef op 16-05-2023 om 21:18:

[..]

Overschrijfkaarten verdwijnen dit jaar.

Volgens mij gaat dat over acceptgiro's.

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

17-05-2023 om 05:46

Ginevra schreef op 17-05-2023 om 00:07:

Ik ben benieuwd of al die mensen die pin-only doen wel eens iets geven aan een straatmuzikant of dakloze, of een twintigje aan een kennis in de schuldsanering om eens buiten de sanering om iets voor zichzelf te kunnen kopen, of een paar kinderen een paar eurootjes om bij de ijscowagen iets te halen. Hoe doe je dat dan?

Niet, dat klopt. Allemaal goede redenen om contant niet af te schaffen!

Die kennis in de schuldsanering krijgt van mij echt wel eens een extraatje, maar dan in spullen. En anders ben ik echt wel bereid toch even langs een pinautomaat te gaan hoor. Maar dan ga ik niet extra pinnen voor mezelf, want ik gebruikt dat geld dan verder toch nooit.

Dat ligt misschien ook aan waar je woont. Ik woon in een dorpse omgeving. De enige straatmuziek die er bij ons in de buurt is heeft een QR-code. Daklozen kom ik vrijwel nooit tegen. Mensen die hulp nodig hebben geef ik spullen en geen geld. En mijn kinderen krijgen een pinpas mee om een ijsje te halen.

HumpieDumpie schreef op 17-05-2023 om 07:41:

[..]

Dat ligt misschien ook aan waar je woont. Ik woon in een dorpse omgeving. De enige straatmuziek die er bij ons in de buurt is heeft een QR-code. Daklozen kom ik vrijwel nooit tegen. Mensen die hulp nodig hebben geef ik spullen en geen geld. En mijn kinderen krijgen een pinpas mee om een ijsje te halen.

precies. Heb geen kinderen, maar ook bij de ijscoboer kun je gewoon pinnen. 

Ik loop regelmatig via Utrecht Centraal naar mijn werk. Hoogst zelden kom ik een dakloze tegen. En nee, die geef ik niets. Straatmuzikanten kom ik nooit tegen. Ook ken ik niemand in de schuldsanering of in financiële problemen. 

Mijn moeder is vorige maand haar portemonnee verloren. € 350 euro contant weg. Net gepind want ze zou de dag erna op vakantie gaan. Dat zal mij dus niet overkomen want ik heb nooit contanten. Uiteraard heb ik toen wel contant gepind om mijn moeder contant geld te kunnen geven omdat ze een paar dagen zonder bankpasje zat. 

Mijn kinderen hebben bankpasjes en betalen zo de ijscoman. 

Nee, ik geef idd nooit geld aan iemand. 

Voor een bekende in de schuldsanering (of bij andere nood) zou ik het wel even gaan pinnen. 

BlairW schreef op 16-05-2023 om 17:30:

[..]

Internetbankieren bestaat al sinds 1997. Ze had het al vanaf haar 60e bij kunnen houden. Dat was een stuk makkelijker geweest. Het wordt mensen niet moeilijk gemaakt hoor. Als je een beetje bij blijft is het prima te doen voor de meeste mensen. Er zijn destijds zelfs hele cursussen geweest voor mensen die het niet helemaal bij konden benen.
Daarnaast kan je via je gemeente ook mensen inschakelen die dit soort dingen doen voor je.

Er zijn ook nog steeds 50 plussers waarvan alleen de man weet wat er op de rekening staat. Bizar.

Ik ken niemand in de schuldsanering,  zie nooit straatmuzikanten. En ijsje met pasje .

De daklozenkrantverkopers hier zijn ingehuurde Roma. Er zijn niet genoeg daklozen om het daklozenkrantje te verkopen...

Miepjecody schreef op 17-05-2023 om 17:11:

[..]

Er zijn ook nog steeds 50 plussers waarvan alleen de man weet wat er op de rekening staat. Bizar.

De volgende generatie niet zelfredzame digibeten staat dus alweer klaar. 

Bloem75 schreef op 17-05-2023 om 17:30:

[..]

De volgende generatie niet zelfredzame digibeten staat dus alweer klaar.

Dat is een keuze.
Mocht cash op termijn afgeschaft worden zal die generatie gedwongen zijn om online geldzaken te regelen.
Ik denk dat het dan best snel zal gaan. Daarom vind ik ook dat cashgeld niet afgeschaft kan worden in de aankomende jaren.
Mensen boven de 70 zullen dit niet snel meer oppakken. Maar de generatie daaronder kunnen dat toch leren als de noodzaak er is.Het is tenslotte geen hogere wiskunde.

Koko67 schreef op 17-05-2023 om 17:46:

[..]

Dat is een keuze.
Mocht cash op termijn afgeschaft worden zal die generatie gedwongen zijn om online geldzaken te regelen.

Cash geld hoeft van mij, ook al pin ik alles, niet weg. Toch kan ik me haast niet voorstellen dat er nog velen zijn die niet online-bankieren, 70+/80+ daargelaten.

Ik bedoel, ook dat je je kinderen niet wegwijs maakt enzo. Kaartjes voor festivals, voorstellingen, concerten, online-aankopen etc, je kunt daar toch niet steeds anderen voor laten opdraaien of inschakelen zoals ik al eerder las in dit topic?

Ik zou er bijna een topic aan wagen 😁

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.