Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Makkelijk rondkomen?

Ik had het met een vriendin over een gezamenlijke kennis die momenteel (als alleenstaande) moet rondkomen van 2500 netto met een huur van 900 euro. Hoe zouden jullie dit kwalificeren qua haalbaarheid?

Peiling

Makkelijk rondkomen van 2500 euro met 900 huur?
210 stemmen
11%
36%
43%
7%
2%

Pekes schreef op 17-11-2023 om 22:02:

Rockstar, de huren zijn hier echt niet veel minder meer en niks geen toeslagen. De zorg is inderdaad bij jullie veel duurder en de kinderopvang ook.

De (netto)lonen liggen hier tegelijk wel lager dan in Nederland.

Marty1984 schreef op 17-11-2023 om 22:20:

[..]

De (netto)lonen liggen hier tegelijk wel lager dan in Nederland.

Jullie hebben nog fatsoenlijke pensioenleeftijden (65) en vroegpensioen na 42 dienstjaren bij een leeftijd van 63. Hier is het inmiddels 68 en dat wordt nog verhoogd. 

En dan verwachten ze nog dat je flink gaat mantelzorgen terwijl je zelf gewoon bejaard bent als je met pensioen mag 😖

Gebruikersnaaminvullen schreef op 17-11-2023 om 23:32:

[..]

Jullie hebben nog fatsoenlijke pensioenleeftijden (65) en vroegpensioen na 42 dienstjaren bij een leeftijd van 63. Hier is het inmiddels 68 en dat wordt nog verhoogd.

Dat gaat in België vast ook nog wel veranderen.

Daar hebben ze ook last van vergrijzing van de bevolking neem ik aan.

Pekes schreef op 17-11-2023 om 22:08:

Nu ik toch bezig ben Volgens ik heb begrepen, lees al jaren mee, zijn er veel mannen die één dag in de week thuis zijn om op de kinderen te passen, dat is bij ons helemaal niet. Eigenlijk nog op de ouderwetse manier...

Vaders passen niet op hun kinderen, ze zorgen net als moeders voor hun kinderen. Oppassen doe je op de kinderen van anderen.

zwaankip schreef op 17-11-2023 om 20:26:

[..]

Voor stroom/ gas betaal ik elke maand 196 euro. Voor water 3-maandelijks 78 euro.

Voor zorgverzekering; jaarlijks ongeveer elk ( man en ik apart) 120 euro. + nog de 'zorgkas', daarvoor betalen man en ik ook jaarlijks elk ongeveer 60 euro.

Opletten als je de zorgkosten vergelijkt met Nederland, in België gaat er een groot stuk van je brutoloon al naar de sociale zekerheid terwijl je dit in Nederland zelf betaald. 

Pekes schreef op 17-11-2023 om 22:08:

Nu ik toch bezig ben Volgens ik heb begrepen, lees al jaren mee, zijn er veel mannen die één dag in de week thuis zijn om op de kinderen te passen, dat is bij ons helemaal niet. Eigenlijk nog op de ouderwetse manier...

Klopt,  je ziet het bij midden- en hoog opgeleide mannen veel.  Daar zijn ook regelingen voor vanuit de overheid.  Dan kun je deel betaald verlof opnemen om met je kind te zijn.

Ik heb 'prima te doen' ingevuld, maar eitje had ook gekund.

Ik lees hier en daar "er blijft weinig over voor leuke dingen" maar dat is maar net wat je verlangens en wensen zijn. Het gaat er om of je ervan rond kunt komen en dat moet makkelijk kunnen.Tenzij wij natuurlijk info over gezondheid of bijzondere omstandigheden missen.

Ik denk dat het voor de één prima te doen is maar voor een ander net haalbaar. 
Het hangt natuurlijk sterk van de andere vaste lasten af.
Hoe zijn de energie kosten het maakt nogal uit of je huis een energielabel A of E heeft. Moet je nog een studieschuld afbetalen. Gaat je hele eigenrisico eraan en moet je ook andere medische kosten zelf betalen. Heb je een auto nodig om op je werk te komen of kun je er naar toe fietsen.

De één zal makkelijk hiervan rondkomen en heeft geld over voor leuke dingen een ander moet iedere maand goed opletten en zitten rekenen.

mut

mut

18-11-2023 om 10:15

Misschien geen toeslagen maar je kunt wel "verhoogde tegemoetkoming" aanvragen bij de ziektenkosten=verzekering en die werkt door op andere zaken als gemeentelijke belastingen (afvalophalings belasting kost dan de helft bv. bibliotheek abonnent is de helft goedkoper enz.), je komt sneller in aanmerking voor studietoelagen met een lager loon (inschrijving universiteit / hogeschool kost dan maar een 200 euro ipv 1100). Vergeet niet dat de inkomstenbelasting rekening houd met hoeveel personen ten laste. Supermarkt/winkel prijzen zijn/ waren wel hoger dan in NL. 

Ik heb gestemd op prima te doen. Maar neig naar eitje.
Ik heb als zzper jaren tussen 1200-2000 per maand netto overgehouden en dat was toen ook nog met 2 thuiswonende kinderen. Omdat toeslagen door mij altijd achteraf werden aangevraagd, deed ik het zo goed en zo kwaad als het ging met wat er op de rekening stond. Nu was mijn huur wat lager (550), maar als er verder geen andere grote verplichte uitgaven zijn, zoals afbetalen schulden, denk ik dat het prima te doen moet zijn, zo niet een eitje als je gewend bent om je uitgavenpatroon onder controle te houden. En daar heeft het vooral mee te maken. Wil je 2 x per jaar luxe op vakantie en je huis constant verbouwen, tja, nee, dat lukt dan niet.

Ik verdien nu rond 3000 netto en spaar daar elke maand 1000 van (kinderen wonen niet meer thuis, dus in principe zou je me kunnen vergelijken met een alleenstaande die af en toe wat leuks toeschuift aan de kinderen). Ik leef dus ook van 2000 euro en dat voelt, komend van een heel laag inkomen, nog steeds als heel royaal. Moet daarbij wel eerlijk zeggen dat autokosten onder mijn bedrijf vallen. Maar ook die zijn niet bizar, nog altijd een klein en goedkoop autootje. Vaste lasten ca. 80 p.mnd. en reparaties zelden.

Renmuis schreef op 17-11-2023 om 20:38:

[..]

Ik zeg niet dat je het mis hebt, ik denk ook dat het moet lukken en jullie zijn vast slim met jullie geld. Toch kun je de situatie niet zo makkelijk vergelijken. In Nederland zou je bijvoorbeeld 4400,- per jaar aan de zorgverzekering betalen, in plaats van de 360,- die jullie nu kwijt zijn.

In België wordt er op het maandelijks loon/ uitkering/ pensioen geld afgehouden voor de zorgverzekering. Wij houden netto minder over van ons brutoloon dan in Nederland. 

Wij kwamen jarenlang met dat bedrag rond met ons vieren.. (wel met een hypotheek van €600). Dit zou nu wel een stuk lastiger zijn met deze prijzen en abonnementen e.d.. Gelukkig hebben wij het nu wat ruimer!

Maar al met al denk ik dat dit voor 1 persoon prima te doen is?

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

18-11-2023 om 11:02

zwaankip schreef op 18-11-2023 om 10:51:

In België wordt er op het maandelijks loon/ uitkering/ pensioen geld afgehouden voor de zorgverzekering. Wij houden netto minder over van ons brutoloon dan in Nederland.

De BigMac-index van Belgie is nagenoeg hetzelfde als de BigMac-index van Nederland.

Uiteraard zal het één in Belgie duurder zijn, dan in Nederland (eg een Belg betaalt meer belasting dan een Nederlander) maar andere dingen zijn in Belgie juist weer voordeliger (huis en hypotheek). Het is niet zo dat de "gemiddelde burger" in Belgie zo veel slechter (of beter) af zou zijn, dan in Nederland.

https://wisevoter.com/country-rankings/big-mac-index-by-country/

MMcGonagall

MMcGonagall

18-11-2023 om 11:12 Topicstarter

Diyer schreef op 18-11-2023 om 10:22:

Ik heb gestemd op prima te doen. Maar neig naar eitje.
Ik heb als zzper jaren tussen 1200-2000 per maand netto overgehouden en dat was toen ook nog met 2 thuiswonende kinderen. Omdat toeslagen door mij altijd achteraf werden aangevraagd, deed ik het zo goed en zo kwaad als het ging met wat er op de rekening stond. Nu was mijn huur wat lager (550), maar als er verder geen andere grote verplichte uitgaven zijn, zoals afbetalen schulden, denk ik dat het prima te doen moet zijn, zo niet een eitje als je gewend bent om je uitgavenpatroon onder controle te houden. En daar heeft het vooral mee te maken. Wil je 2 x per jaar luxe op vakantie en je huis constant verbouwen, tja, nee, dat lukt dan niet.

Ik verdien nu rond 3000 netto en spaar daar elke maand 1000 van (kinderen wonen niet meer thuis, dus in principe zou je me kunnen vergelijken met een alleenstaande die af en toe wat leuks toeschuift aan de kinderen). Ik leef dus ook van 2000 euro en dat voelt, komend van een heel laag inkomen, nog steeds als heel royaal. Moet daarbij wel eerlijk zeggen dat autokosten onder mijn bedrijf vallen. Maar ook die zijn niet bizar, nog altijd een klein en goedkoop autootje. Vaste lasten ca. 80 p.mnd. en reparaties zelden.

Ik heb na de afboeking van mijn spaargeld nog ca 3200 euro over om rond te komen met twee personen. Hypotheek is ca 650 euro en de laatste week van de maand heb ik vaak nog maar 300 euro over. Dan komen er altijd nog wel onverwachte dingetjes, deze week 80 euro eigen risico voor mijn dochter, waarvan ik heb toegezegd dat te betalen. Voor mijn gevoel doe ik ook niets overdreven luxe, maar alles is gewoon heel duur tegenwoordig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.