Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Hoeveel geld heb je nodig per maand


Nomade schreef op 30-09-2024 om 18:59:

[..]

O dat is echt een kostenpost waar je moeilijk op kan besparen/wil besparen.

Maar ik zou toch eens een rondje Google doen. Misschien is het in belgie/Duitsland goedkoper?

Voor dat voer zou ik ook eens bij de dierenwinkel vragen. Want ik haal ook niervoeding voor beiden maar ik betaal 70€ per zak van 6,5kg en daar doe ik bijna 2 maanden mee.

Dierenwinkel heeft het niet in het assortiment maar besteld het door mij gewenste merk dan bij de groothandel.

Herfstappeltaart schreef op 26-09-2024 om 19:04:

[..]

Maar dat is nu net waar ze NIET naar vroeg.

Oops sorry, zo'n 600 euro dan

Loulou39

Loulou39

20-10-2024 om 17:57 Topicstarter

Lieke111 schreef op 14-10-2024 om 14:43:

[..]

Oops sorry, zo'n 600 euro dan

600 euro voor twee volwassenen en een kindje voor eten, kleding, uit eten etc.?

Dat doe je goed!!

Ik hoorde dat je minimaal iets van 1550 euro (iets in die orde) nodig had om niet arm te kunnen worden genoemd.

Er wordt daar dan nooit bij gezegd of ze bedoelen bruto of netto. En of het vakantiegeld erbij zit. Als ze 1550 bruto bedoelen dan heb ik met dergelijke inkomsten wel geld genoeg om de huur te betalen, maar na het betalen van internet en energie heb ik niet veel te eten.

Anderzijds zou ik dan vermoedelijk onder subsidies, toeslagen en kortingen vallen.

Dus een dergelijke bewering is wat onduidelijk en doet nieuwe vragen rijzen.

rionyriony schreef op 20-10-2024 om 18:19:

Ik hoorde dat je minimaal iets van 1550 euro (iets in die orde) nodig had om niet arm te kunnen worden genoemd.

Er wordt daar dan nooit bij gezegd of ze bedoelen bruto of netto. En of het vakantiegeld erbij zit. Als ze 1550 bruto bedoelen dan heb ik met dergelijke inkomsten wel geld genoeg om de huur te betalen, maar na het betalen van internet en energie heb ik niet veel te eten.

Anderzijds zou ik dan vermoedelijk onder subsidies, toeslagen en kortingen vallen.

Dus een dergelijke bewering is wat onduidelijk en doet nieuwe vragen rijzen.

De armoedegrens was ooit 1600 netto. Ik vermoed dat die tegenwoordig wel wat hoger ligt omdat het minimumloon al ruim boven de 2000 bruto ligt. Die 1600 was waarschijnlijk bijstand plus alle toeslagen en daar moest dan wel alles van gedaan worden.

Bedankt voor de info MMcGonagall! 

Nee, de armoedegrens is zelfs wat lager geworden, vanwege een nieuwe rekenmethode. Hierdoor zijn er minder armen, maar de armen die er zijn, zijn dan wel weer écht armer.

Diyer schreef op 20-10-2024 om 19:40:

Nee, de armoedegrens is zelfs wat lager geworden, vanwege een nieuwe rekenmethode. Hierdoor zijn er minder armen, maar de armen die er zijn, zijn dan wel weer écht armer.

Je hebt gelijk, al vind ik de bedragen anders dan die voor een alleenstaande niet heel laag. 2900 euro voor een gezin van vier. Dat is toch ook ongeveer het modale inkomen (voor een persoon).

* Voor een alleenstaande: € 1.510 netto per maand, bij een huur van € 590 en energielasten van € 145.

  • Voor een paar met twee kinderen tot en met 12 jaar: € 2.535 netto per maand.
  • Voor een tweeoudergezin met twee puberkinderen: € 2.910 netto per maand.
  • Voor een eenoudergezin met twee pubers: € 2.500 netto per maand.

Voor mij klinkt het ook niet als echte armoede. Maar goed, er is wel sprake van een bepaalde levensstandaard die Nederland hanteert en deze ligt behoorlijk hoog. Als dat is wat jouw kinderen om hen heen steeds zien, dan zal een puber zichzelf ongetwijfeld behoorlijk arm voelen.

Ik vind het voor een 1 persoonshuishouden een stuk schameler voelen. Ik heb zelf zonder auto meegerekend al 1200 vaste lasten (de basics, dus niet abonnementje hier en lidmaatschapje daar) aan leefkosten waar je simpelweg niet zonder kunt. Eveneens huurwoning. Dan schiet er echt bijzonder weinig over voor de rest, laat staan als je eens wat apparaten moet vervangen en je hebt ook geen netwerk waarin je eens wat dingen kado krijgt.

rionyriony schreef op 20-10-2024 om 18:19:

Ik hoorde dat je minimaal iets van 1550 euro (iets in die orde) nodig had om niet arm te kunnen worden genoemd.

Er wordt daar dan nooit bij gezegd of ze bedoelen bruto of netto. En of het vakantiegeld erbij zit. Als ze 1550 bruto bedoelen dan heb ik met dergelijke inkomsten wel geld genoeg om de huur te betalen, maar na het betalen van internet en energie heb ik niet veel te eten.

Anderzijds zou ik dan vermoedelijk onder subsidies, toeslagen en kortingen vallen.

Dus een dergelijke bewering is wat onduidelijk en doet nieuwe vragen rijzen.

1500 zijn mijn basis lasten (alleen huur, gwl dus niet al mijn vaste lasten), als ik voor 50 euro per maand moet eten, kleding kopen, ov gebruiken (auto rijden kan ik wel vergeten haha!) dan denk ik dat ik snel uitgehongerd ben...

1500 moet je wel echt bijzonder lage lasten hebben idd

MMcGonagall schreef op 20-10-2024 om 19:48:

[..]

Je hebt gelijk, al vind ik de bedragen anders dan die voor een alleenstaande niet heel laag. 2900 euro voor een gezin van vier. Dat is toch ook ongeveer het modale inkomen (voor een persoon).

* Voor een alleenstaande: € 1.510 netto per maand, bij een huur van € 590 en energielasten van € 145.

  • Voor een paar met twee kinderen tot en met 12 jaar: € 2.535 netto per maand.
  • Voor een tweeoudergezin met twee puberkinderen: € 2.910 netto per maand.
  • Voor een eenoudergezin met twee pubers: € 2.500 netto per maand.

Zijn dit bedragen nog los van toeslagen of inclusief toeslagen?

Schemerlampje schreef op 20-10-2024 om 22:57:

[..]

Zijn dit bedragen nog los van toeslagen of inclusief toeslagen?

Los van toeslagen. Als je 1500 netto gaat krijgen kom je in aanmerking voor allerlei toeslagen, dus dan verandert het daadwerkelijke plaatje.

Herfstappeltaart schreef op 21-10-2024 om 07:53:

[..]

Los van toeslagen. Als je 1500 netto gaat krijgen kom je in aanmerking voor allerlei toeslagen, dus dan verandert het daadwerkelijke plaatje.

Daar is in de armoedeberekening al rekening mee gehouden.

https://www.scp.nl/publicaties/publicaties/2024/10/17/de-nieuwe-methode-om-armoede-in-nederland-te-meten

Daglichtlamp schreef op 21-10-2024 om 07:54:

[..]

Daar is in de armoedeberekening al rekening mee gehouden.

https://www.scp.nl/publicaties/publicaties/2024/10/17/de-nieuwe-methode-om-armoede-in-nederland-te-meten

O. Ik dacht van niet.

Maar dan verandert natuurlijk ook je vaste lasten plaatje. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.