Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Gierige acties!

Doorgezet vanaf het vivaforum. Hij was hier nog niet!

deel hier gierige acties van mensen die je kent of van jezelf!

Rozi schreef op 10-09-2022 om 15:39:

Ik vroeg me eens af.. We hebben een kleintje gekregen. M’n eigen ouders vinden dat zo leuk dat ze ook vanalles zelf hebben aangeschaft. Bedje, kinderstoel, speelgoed enz. Via marktplaats of via kringloop enz. Echt heel erg leuk. Ik zie dit ook bij de ouders van vriendinnen als er een kleintje op komst is. De opa’s en oma’s verzamelen dan vanalles.
Bij mijn schoonouders ligt er echt helemaal niks nog, vind dat ook wel jammer omdat het ook een beetje gevoel geeft van welkom ofzo als er wat dingetjes liggen. Begreep nu van m’n vriend dat het de bedoeling is dat wij alles gaan aanschaffen voor daar. Hoe was dat bij jullie?

misschien vinden je schoonouders het nog niet nodig dingen aan te schaffen die nog niet nodig zijn. Waarom al een kinderstoel en speelgoed als kind nog niet kan zitten en nog niet speelt, staat voorlopig alleen maar in de weg

Rozi schreef op 10-09-2022 om 15:39:

Ik vroeg me eens af.. We hebben een kleintje gekregen. M’n eigen ouders vinden dat zo leuk dat ze ook vanalles zelf hebben aangeschaft. Bedje, kinderstoel, speelgoed enz. Via marktplaats of via kringloop enz. Echt heel erg leuk. Ik zie dit ook bij de ouders van vriendinnen als er een kleintje op komst is. De opa’s en oma’s verzamelen dan vanalles.
Bij mijn schoonouders ligt er echt helemaal niks nog, vind dat ook wel jammer omdat het ook een beetje gevoel geeft van welkom ofzo als er wat dingetjes liggen. Begreep nu van m’n vriend dat het de bedoeling is dat wij alles gaan aanschaffen voor daar. Hoe was dat bij jullie?

Ik vind dat heel vreemd. Wij namen wel eens een wipstoeltje of een kinderstoel mee en toen hebben schoonouders zelf wat gekocht omdat ze dat makkelijk vonden. Ik vraag wel altijd of ze iets willen hebben als wij het over hebben, ledikantje en aankleedkussen heb ik gegeven. 

Gaan ze vast oppassen in eigen huis? Als dat zo is zou ik overleggen hoe en wat. Maar een hele dubbele inboedel kopen, nee zou ik niet doen. 

waarom hebben de andere set ouders wel alles gekocht? Mijn ouders en schoonouders gebruikten wat wij meegaven hebben nooit zelf bedjes of kinderstoel in huis gehad voor de kleinkinderen waarom zouden ze ook.

nlies schreef op 10-09-2022 om 15:44:

[..]

misschien vinden je schoonouders het nog niet nodig dingen aan te schaffen die nog niet nodig zijn. Waarom al een kinderstoel en speelgoed als kind nog niet kan zitten en nog niet speelt, staat voorlopig alleen maar in de weg

We gaan binnenkort een avond weg en toen vroegen we of ze konden oppassen en toen kwam ter sprake. 
Ik voel er inderdaad weinig voor om dubbel allerlei dingen aan te schaffen maar slepen met alle spullen constant is ook weer niet alles. Misschien is gewoon gierig van mij, maar ik had ergens de verwachting dat m’n schoonouders uit een enthousiasme al wat dingetjes hadden gekocht of via via verkregen ofzo. Als ik ooit oma wordt zou ik dat ook doen, gewoon omdat ik zo leuk zou vinden dat er een baby komt en ook om gevoel te geven van welkom ofzo. Maarja goed, misschien moet ik ook m’n verwachtingen bijstellen, zijn nog meer dingetjes geweest en ben daar gewoon teleurgesteld in.

heideplantje: nee hoor geen vaste dagen oppas van opa’s en oma’s.

Thora schreef op 01-09-2022 om 16:28:

[..]

Dat is niet gierig. Dat is slim

Dat is niet slim, dat is oneerlijk om niet te zeggen oplichterij.

Rozi schreef op 10-09-2022 om 19:04:

[..]

We gaan binnenkort een avond weg en toen vroegen we of ze konden oppassen en toen kwam ter sprake.
Ik voel er inderdaad weinig voor om dubbel allerlei dingen aan te schaffen maar slepen met alle spullen constant is ook weer niet alles. Misschien is gewoon gierig van mij, maar ik had ergens de verwachting dat m’n schoonouders uit een enthousiasme al wat dingetjes hadden gekocht of via via verkregen ofzo. Als ik ooit oma wordt zou ik dat ook doen, gewoon omdat ik zo leuk zou vinden dat er een baby komt en ook om gevoel te geven van welkom ofzo. Maarja goed, misschien moet ik ook m’n verwachtingen bijstellen, zijn nog meer dingetjes geweest en ben daar gewoon teleurgesteld in.

Wij leenden spullen uit, als ze op de kinderen paste. Sommige dingen hebben ze zelf gekocht.

Het zijn onze kinderen, en dus ook onze verantwoordelijkheid dat de juiste spullen er zijn als er iemand oppast. Die verantwoordelijkheid hoort mijn inziens écht bij ouders en niet bij de grootouders. Fijn als ze dingen aanschaffen, maar voor ons echt geen verplichting 

Helemaal met bovenstaande eens. Het is jullie kind, wees dankbaar dat zij op willen passen en geef hun zelf wat spullen. Echt raar om te verwachten dat zij dat doen. Jouw ouders zijn niet de norm hier in. 

Bij mijn ouders was er nog speelgoed van mij en mijn broer, ze hebben wat bijgekocht op den duur. Bij eerdere kleinkinderen hadden ze al een keer een campingbedje gekocht. Toen mijn kinderen groter waren hebben mijn ouders nieuwe matrassen voor zichzelf gekocht en de oude gehouden voor de kinderen en daar twee niet al te dure ledikanten bij gekocht. Dus ik weet niet anders als dat bij opa/oma er spullen voor de kleinkinderen zijn en dat die niet door de ouders zijn aangeschaft. 

Rozi schreef op 10-09-2022 om 19:04:

[..]

Misschien is het meer algemeen een gevoel dan alleen de spullen? Ik herken het wel hoor mijn ouders hebben ook alles in huis gehaald en daar worden kosten nog moeite gespaard voor de klein kinderen. Mijn schoonouders hebben dat nooit gedaan. Wij hebben altijd gedacht dan slepen we wel met de spullen die we toch voor vakanties en weekendjes weg hebben. In de praktijk heeft ze er nu drie jaar verder nog nooit geslapen en slechts één keer overdag geweest. Het komt nooit uit, is altijd moeilijk etc. Dus ze gaat gewoon fijn naar mijn ouders en dan hoef ik als bonus ook nog eens niks mee te nemen.

Wat wel vreemd was is dat ze bij schoonzus een vaste dag wilde oppassen en dat van ons toen werd geëist dat wij ons camping bed daar neer zouden zetten want als we niet weg zijn staat hij toch maar te verstoffen op de zolder. En schoonzus had er geen en dan hoefde ze die niet aan te schaffen.. daar had ik dus geen zin in want ik gebruikte het camping bed ook gewoon als ik bij een vriendin ging lunchen en had geen zin om dan elke keer ons camping bed daar op te gaan halen. Dat werd mij niet in dank afgenomen.

Jillz: Ja dat klopt helemaal. Ik heb bij hen heel erg het gevoel dat ze zoiets hebben van: het is jullie kind, jullie feestje, onze tijd met kinderen is geweest. Is ook gewoon zo natuurlijk maar vind het oprecht jammer. Ook voor de band tussen ons kindje en opa en oma ben ik wel benieuwd hoe dat dan verder ontwikkelt. Ik vind het ook heel erg sneu voor m’n vriend, die merkt het ook bij z’n ouders dat de betrokkenheid allemaal wat minder is dan wat hij om zich heen ziet bij anderen.

Jillz schreef op 10-09-2022 om 20:56:

[..]

Misschien is het meer algemeen een gevoel dan alleen de spullen? Ik herken het wel hoor mijn ouders hebben ook alles in huis gehaald en daar worden kosten nog moeite gespaard voor de klein kinderen. Mijn schoonouders hebben dat nooit gedaan. Wij hebben altijd gedacht dan slepen we wel met de spullen die we toch voor vakanties en weekendjes weg hebben. In de praktijk heeft ze er nu drie jaar verder nog nooit geslapen en slechts één keer overdag geweest. Het komt nooit uit, is altijd moeilijk etc. Dus ze gaat gewoon fijn naar mijn ouders en dan hoef ik als bonus ook nog eens niks mee te nemen.

Wat wel vreemd was is dat ze bij schoonzus een vaste dag wilde oppassen en dat van ons toen werd geëist dat wij ons camping bed daar neer zouden zetten want als we niet weg zijn staat hij toch maar te verstoffen op de zolder. En schoonzus had er geen en dan hoefde ze die niet aan te schaffen.. daar had ik dus geen zin in want ik gebruikte het camping bed ook gewoon als ik bij een vriendin ging lunchen en had geen zin om dan elke keer ons camping bed daar op te gaan halen. Dat werd mij niet in dank afgenomen.

Wow wat een rare gedachtegang van schoonouders/schoonzus. Doei, als het om hun kind gaat gaan ze zelf maar voor spullen zorgen. Helamaal als er zo'n verschil in kleinkinderen is. De ene nooit welkom en de andere vaste oppas. Dat zou me als moeder best aangrijpen. Dan zorgen ze ook maar mooi zelf voor de spullen. 

Maar het is geen gierigheid en dus off topic.

Apiejapie schreef op 10-09-2022 om 22:07:

[..]

Wow wat een rare gedachtegang van schoonouders/schoonzus. Doei, als het om hun kind gaat gaan ze zelf maar voor spullen zorgen. Helamaal als er zo'n verschil in kleinkinderen is. De ene nooit welkom en de andere vaste oppas. Dat zou me als moeder best aangrijpen. Dan zorgen ze ook maar mooi zelf voor de spullen.

Opzich hadden ze voor ons ook wel een vaste dag willen doen. Dus in dat opzicht maken ze geen verschil. Maar incidenteel is gewoon nooit mogelijk, ook niet als we het ruim van te voren vragen. 

We hebben direct aangegeven dat als ze ons bedje willen gebruiken dat ze dan maar elke dinsdagochtend die komen ophalen voordat wij naar werk gaan en dan dezelfde avond weer komen terug brengen. Maar dat ik niet om hen geld uit te sparen, elke keer dat ik mijn eigen bedje nodig heb, hem ga ophalen en terug brengen. Vonden ze flauw, want hoe vaak had ik dat bedje nu helemaal nodig en hoeveel moeite is dat nou etc. Daarop heb ik geantwoord genoeg om er zelf een aan te schaffen. Als ik het geen gedoe had gevonden had ik zelf ook wel bij de buren of vrienden het bedje geleend.

Leuk detail uiteindelijk heeft schoonzus twee camping bedjes aangeschaft, omdat ze het gedoe vond om elke keer dat bedje eerst weer op te halen bij haar ouders 

ief

ief

11-09-2022 om 02:37

Misschien niet direct gierig, maar wel vreemd.
Ik had een keer een bedrijfsdiner bij een sterrenzaak. Het was heel gezellig en uiteindelijk bleef ik over met de twee directeuren. Ze kwamen 600 euro tekort bij het afrekenen. Toen heb ik dat voor moeten schieten. Want het geld stond niet op de bedrijfsrekening en zij konden het zelf ook niet voorschieten. 
Het was mijn eerste baan na mijn studie, zij waren allebei 50+. 

ief schreef op 11-09-2022 om 02:37:

Het was mijn eerste baan na mijn studie, zij waren allebei 50+.

Pfff wat een faalhazen om daar de jongste collega mee op te zadelen. Alsof ze niet een creditcard kunnen trekken oid. Kan me haast niet voorstellen dat dat verder fijne directeuren waren. 
Maar ik heb het wel vaker gezien en gehoord, dat de ruimschoots gearriveerde mensen geen flauw idee hebben dat je dusdanig weinig geld kunt hebben dat je zoiets niet zomaar voor kunt schieten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.