Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Energie

Hoi! Wij gaan vrijdag verhuizen en moeten nu voor het eerst zelf een energieleverancier vinden voor stroom. Wij hebben geen gas. 

Nu kwam ik ergens terecht en moest ik 47 euro per maand betalen met schatting voor gebruik. Nu heb ik dit afgesloten en kreeg ik een melding dat het geaccepteerd is. Mijn termijnbedrag is 1 euro, dit hoef ik dus maar per maand te betalen. Ik heb contact opgenomen met de leverancier en zij zeggen dat dit klopt omdat de energievergoeding via de overheid is gestegen naar een bedrag in de 800 euro. Hierdoor krijgen wij dus een vergoeding van 57 euro ongeveer per maand waardoor de stroom dus 'gratis' is. Weet iemand of dit kan kloppen? Ik vind dit namelijk zo ontzettend raar..

Ik vond dit https://www.pricewise.nl/blog/compensaties-rijksoverheid-stijgende-kosten-energie/

Mijn leverancier heeft me alleen geïnformeerd over verlaging energiebelasting en BTW. Meer kunnen ze niet doen lijkt me want leveranciers kennen je inkomenssituatie toch helemaal niet ?!!

Heda

Heda

20-04-2022 om 22:01 Topicstarter

Vf_Watervrouw schreef op 20-04-2022 om 21:55:

Ik vond dit https://www.pricewise.nl/blog/compensaties-rijksoverheid-stijgende-kosten-energie/

Mijn leverancier heeft me alleen geïnformeerd over verlaging energiebelasting en BTW. Meer kunnen ze niet doen lijkt me want leveranciers kennen je inkomenssituatie toch helemaal niet ?!!

Dat dacht ik dus ook maar de klantenservice zei dat iedereen dat kreeg.. Ik snap er niks van.

Is het een nieuw huis of hebben er eerder al mensen gewoond? Indien het laatste, dan kijkt men ook nog wel eens naar het historisch verbruik van de vorige bewoner.

Uit hoeveel mensen bestaat jullie huishouden?

Zijn er energiebesparende maatregelen zoals bijv. zonnepanelen?

Je kan overigens zelf het maandbedrag ophogen. Bijv. naar 50 euro in jullie geval.

Heda schreef op 20-04-2022 om 22:01:

[..]

Dat dacht ik dus ook maar de klantenservice zei dat iedereen dat kreeg.. Ik snap er niks van.

Het kán wel dat je op zo'n laag bedrag uitkomt, maar daarom ben ik benieuwd naar de antwoorden op mijn vragen hierboven.

Heda

Heda

20-04-2022 om 22:12 Topicstarter

Courage schreef op 20-04-2022 om 22:09:

Is het een nieuw huis of hebben er eerder al mensen gewoond? Indien het laatste, dan kijkt men ook nog wel eens naar het historisch verbruik van de vorige bewoner.

Uit hoeveel mensen bestaat jullie huishouden?

Zijn er energiebesparende maatregelen zoals bijv. zonnepanelen?

Je kan overigens zelf het maandbedrag ophogen. Bijv. naar 50 euro in jullie geval.

Er hebben al eerder mensen in gewoond.

Ons huishouden bestaat uit 2 personen, het is een rijtjeshuis en we hebben (nog) geen zonnepanelen. 

Ik heb het termijnbedrag nu inderdaad naar 50 euro gezet maar de klantenservice zei dat 1 euro genoeg was. Ik vind het maar vreemd.. We kunnen toch niet 'gratis' stroom krijgen? Over die vergoedingen lees ik ook dat het voor mensen in de bijstand is en zo..

Volgens mij wordt in dit blog vrij betrouwbaar beschreven welke compensaties er zijn/komen vanuit de overheid.
https://www.pricewise.nl/blog/compensaties-rijksoverheid-stijgende-kosten-energie/
Zo te lezen geldt die 800 inderdaad alleen voor de lagere inkomens.
Ik zou terugbellen en vragen waarom ze ervan uitgaan dat jullie hiervoor in aanmerking komen. Misschien rekenen ze die 800 euro (ten onrechte) voor alle klanten. Wie weten halen ze het uit de postcode (sociale huur), maar dat lijkt me stug. Ik zou ze nog eens aan de tand voelen.

Aanvulling: in sommige gevallen kan de rekening inderdaad heel laag uitvallen.

Als je naar de afrekening van afgelopen jaar kijkt, zul je daar ook de vermindering energiebelasting op zien als het goed is. Dit jaar wordt het ruim 800 euro, voor iedereen. Dat is iets anders dan die 800 die minima terugkrijgen. 

Als je weinig gebruikt, krijg je meer belasting terug dan je betaalt. Maar ik zou me afvragen of je verbruik echt zo laag zal zijn en het maandbedrag liever wat hoger zetten.

https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/inzicht-in-je-energierekening/energierekening/
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/milieubelastingen/energiebelasting

"Verrekening vermindering energiebelasting
De energieleverancier verrekent de belastingvermindering met de energierekening. Wie in een jaar minder energiebelasting betaalt dan het bedrag van de belastingvermindering, krijgt toch de volledige belastingvermindering. "

Heda

Heda

20-04-2022 om 22:20 Topicstarter

Courage schreef op 20-04-2022 om 22:18:

Volgens mij wordt in dit blog vrij betrouwbaar beschreven welke compensaties er zijn/komen vanuit de overheid.
https://www.pricewise.nl/blog/compensaties-rijksoverheid-stijgende-kosten-energie/
Ik zou terugbellen en vragen waarom ze ervan uitgaan dat jullie hiervoor in aanmerking komen. Misschien rekenen ze die 800 euro (ten onrechte) voor alle klanten. Wie weten halen ze het uit de postcode (sociale huur), maar dat lijkt me stug. Ik zou ze nog eens aan de tand voelen.

Het is geen sociale huur, dus daar kunnen ze het ook niet vandaan hebben gehaald. 

Mag ik vragen wat jullie betalen voor enkel stroom per maand? Dit is de eerste keer dat wij zelf een leverancier moeten zoeken dus geen idee wat normaal is. 

Wij betalen nu 0,47559 per kWh en dat is fors meer dan toen we nog een vast contract hadden. Dit bedrag is incl. BTW/belasting etc. en exclusief leveringskosten. Als je gaat vergelijken dan moet je heel goed de verschillende kosten uit elkaar houden en oppassen dat je geen appels met peren gaat vergelijken.
Op gaslicht.com staat e.e.a. goed uitgelegd. Het is taaie kost even, maar als je het eenmaal begrijpt, heb je er je leven lang plezier van.

https://www.gaslicht.com/energienota#Uit%20welke%20kostenposten%20bestaat%20de%20energienota?

Ook een prima site overigens om energieleveranciers mee te vergelijken.

Courage schreef op 20-04-2022 om 22:18:

Aanvulling: in sommige gevallen kan de rekening inderdaad heel laag uitvallen.

Die 800 klopt wel, zie mijn link boven, maar ik zou wel wilen weten waarom ze denken dat je maar 47 per maand gaat gebruiken met een gezin. 

inclusief gas €60 geloof ik. Mazzel dat ik in een vasteprijzencontract zit... 
Gok dat gas nog steeds wel duurder is dan stroom, maar jullie huis is groter en welk energielabel jullie hebben weet ik uiteraard niet. Dan nog zoiets als: werk vanuit thuis of altijd locatie/kantoor? 
Maandbedrag rond de €40-50 zou ik overwegen denk ik

Rondstruiner schreef op 20-04-2022 om 22:27:

[..]

Die 800 klopt wel, zie mijn link boven, maar ik zou wel wilen weten waarom ze denken dat je maar 47 per maand gaat gebruiken met een gezin.

Oh argh, dacht ik het eindelijk te snappen.

Inderdaad: navragen op hoeveel kWh jaarverbruik ze jullie inschatten. Misschien is dat dan wel gebaseerd op het verbruik van de vorige bewoners? (dat is in geval van gas wel enigzins relevant, want het huis is nu eenmaal goed/slecht geïsoleerd etc. maar dat hebben jullie niet, bij electriciteit is verbruik vorige bewoner niet zo relevant, want is meer gedrag).

Heda

Heda

20-04-2022 om 22:37 Topicstarter

Rondstruiner schreef op 20-04-2022 om 22:27:

[..]

Dus mijn termijnbedrag voor de zekerheid op 50 euro zetten? Mocht het wel kloppen dan krijg ik het ook altijd nog terug.

Wij zijn maar met zn 2en..

Heda

Heda

20-04-2022 om 22:38 Topicstarter

Vf_Watervrouw schreef op 20-04-2022 om 22:28:

inclusief gas €60 geloof ik. Mazzel dat ik in een vasteprijzencontract zit...
Gok dat gas nog steeds wel duurder is dan stroom, maar jullie huis is groter en welk energielabel jullie hebben weet ik uiteraard niet. Dan nog zoiets als: werk vanuit thuis of altijd locatie/kantoor?
Maandbedrag rond de €40-50 zou ik overwegen denk ik

Volgens mij is het energielabel B of C. Wij werken beide niet thuis.. Ik heb het bedrag nu op 50 euro gezet.

Heda schreef op 20-04-2022 om 22:38:

[..]

Volgens mij is het energielabel B of C. Wij werken beide niet thuis.. Ik heb het bedrag nu op 50 euro gezet.

Dat energielabel is alleen relevant voor jullie stookkosten, gasverbruik dus. Dus doet voor jullie niet ter zake.

Je krijgt het geld inderdaad terug als je teveel hebt betaald. Tenzij de energieleverancier failliet gaat... Dat is wel al een paar keer gebeurd het afgelopen half jaar.
Je zou het dus eventueel ook zelf apart kunnen zetten om een eventuele nabetaling van te betalen. Als je die discipline hebt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.