Financiën en recht
Madamecannibale
30-12-2024 om 22:20
Afdingen
Vroeger deed ik het zelden, afdingen, maar de afgelopen jaren merk ik dat het mij toch veel oplevert. Ik merk dat het mij steeds beter afgaat maar toch denk ik soms, had er niet nog meer ingezeten.
Bij dingen waar ik weinig verstand van heb zoals tweedehands auto’s, klusjes in huis, grote aankopen heb ik vaak het gevoel dat ik te veel betaal. Maar dan verbaas ik me ook weer hoe makkelijk er ineens honderden euro’s van de prijs afgaan na wat onderhandelen. Dan vraag ik me af: waarom kan dat eigenlijk zo makkelijk? En worden de meeste mensen (mijzelf inclusief) niet gewoon keihard voor de gek gehouden?
Zelf ben ik tevreden als ik het gevoel heb dat ik waar voor mijn geld krijg. Het hoeft niet de goedkoopste deal te zijn, zolang het maar eerlijk voelt. Waarop dingen jullie af? En hebben jullie nog tips?
Loeki72
31-12-2024 om 11:55
watertoren schreef op 31-12-2024 om 10:38:
Als je zegt afdingen dat doet mij denken aan de vakanties in Turkije. Daar is dat normaal en ze verklaren je voor gek als je het niet doet. Het scheelde soms meer dan de helft.
Voor mij een reden om daar niet heen te gaan.
Loeki72
31-12-2024 om 11:56
Ted68 schreef op 31-12-2024 om 09:50:
Op grote uitgaven doe ik het zeker. En ik haal ook verschillende offertes in. We laten dit voorjaar ons huis schilderen, en het verschil is enorm... De schilder die het nu gaat doen , heeft goede recenties, maar is een paar duizend goedkoper dan een ander, en niet degene met de laagste prijs.
Ik vind verschillende offertes opvragen geen afdingen.
Citroengraag
31-12-2024 om 11:56
Als er energieverkopers langskomen met een goedkoper aanbod, werkt het meestal ook je eigen leverancier te bellen met het tarief wat hun concurrent geboden heeft. Zo zijn we jaren langer bij Eneco gebleven. Met zonnepanelen nu greenchoice.
TwinkleTwinkle
31-12-2024 om 11:57
Met auto's is de tactiek dat ik (het vrouwtje) op het laatst nog roet in het eten kan gooien. Ik bemoei me hoogstens met de kleur, afdingen doet mijn man en als vervolgens de levertijd (nieuwe auto) te lang blijkt naar onze smaak dan zeg ik dat de koop niet doorgaat.
Geschrokken verkoper, zogenaamd verbaasde man. "De afspraak was dat we twee weken vóór de zomervakantie een andere auto zouden hebben en anders zou de oude flink om de kont krijgen en nog een paar jaar doorrijden".
Gevolg: een verkoper die in paniek zijn systemen doorzoekt en een duurdere (accessoires) auto voor dezelfde afgesproken prijs kan aanbieden binnen een week. Nog wat gesputter van mij over de kleur (boeit me echt niet, maar ik ga zogenaamd tegen mijn zin accoord) en we hebben de nieuwe auto een stuk sneller.
Elke autoverkoper weet dat 'het vrouwtje' uiteindelijk over de centen gaat.
Echt, de horror, dit soort doorzichtige toneelstukjes. Afdingen is ook gewoon niet meer dan een impliciete afspraak dat de verkoper meer vraagt dan hij gaat krijgen en de koper minder biedt dan deze uiteindelijk betaalt. Bij het kopen van een auto ben ik duidelijk: ''Prachtige auto, ik wil 'm graag hebben, maar de vraagprijs is hoger dan het bedrag dat ik zelf in gedachten heb, namelijk €... Waar gaan we elkaar tegemoet komen?''
De bovenstaande good cop, bad cop of 'vrouwtje' toneelstukjes: je zet jezelf wel erg te kakken hoor. Idem met mensen die 'boos' weglopen etc.
Yumi
31-12-2024 om 12:01
Zowel op mijn aangeschafte koel-vries combinatie als mijn tv heb ik korting gekregen. Verdiep me eerst in wat voor mij belangrijk is en daarna de prijzen. Met die info loop ik 'n winkel in en als iemand dan vraagt wat ik zoek, dan komt hij/zij meestal aanzetten met het artikel dat ik wil hebben. Standaard antwoord, ja heb ik gezien maar ligt helaas boven mijn budget. Koelkast € 200,- en tv € 150,- korting.
absor
31-12-2024 om 12:37
Witgoed bestel ik liever op coolblue.
gewoon omdat ik afdingen echt zo’n stompzinnig toneelstukje vind
En een keuken zou ik bij de ikea kopen om die reden. Aannemende dat die niet aan afdingen doet
Madamecannibale
31-12-2024 om 13:12
Vorig jaar wilden wij een nieuw bed. Daarop bleek afdingen ook mogelijk. En zo hebben we ook een hoop afgedongen op andere meubelstukken zoals een bank of tuinmeubilair.
Voor een keuken en badkamer schiet je jezelf vaak in de voet als je niet afdingt, daar is het heel gebruikelijk. Maar het geeft toch het gevoel opgelicht te worden. Net als iemand hiervoor al schreef, als er ineens 7000 euro af kan dan vraag ik mij af waarom die korting niet gelijk gegeven word.
Caroline80
31-12-2024 om 13:22
Loeki72 schreef op 31-12-2024 om 11:56:
[..]
Ik vind verschillende offertes opvragen geen afdingen.
Ik ook niet. Maar wij hadden 3 offertes laten maken voor een dakkapel. De goedkoopste hadden we geen goed gevoel bij. Bij de duurste hadden we het beste gevoel. Toen hebben we aangegeven dat we ook twee goedkopere offertes hadden. De duurste is toen in prijs gezakt tot de goedkopere.
Bakblik
31-12-2024 om 13:56
Ik vroeg ooit aan de verkoper bij babydump waarom de rode autostoelen goedkoper waren dan de zwarte. Het antwoord: Mensen willen geen rood! Dus ik zeg heel bijdehand: dan kan er vast nog wat af?
En ja hoor weet kon nog wat af. Toen nummer 2 geboren was had oudste zo'n boosterseat met rug nodig. Die waren in rood maar 3euro goedkoper dan de zwarte, toen heb ik het weer geprobeerd en lukte het ook.
We reden op dat moment een rode auto dus heel raar was het niet om rode stoelen te hebben.
Verder ben ik wel een bietser. De marktkoopman die zeurde dat kleingeld zo duur is om bij de bank te halen. Ik had net van de organisatie avondvierdaagse bijna 500 euro aan munten. De helft bij het stoepje ingeleverd en een paar dozen koek gekregen om uit te delen bij de limonadekraam En met de andere 250 naar de groenteman voor een krat appels.
watertoren
31-12-2024 om 14:16
Loeki72 schreef op 31-12-2024 om 11:55:
[..]
Voor mij een reden om daar niet heen te gaan.
Wij hebben daar echt wel veel gekocht, vooral kleding, schoenen en tassen. Ja, ik weet dat het allemaal nep is maar het niet van echt te onderscheiden. Ja, soms wel maar dat kochten wij niet. Ik was altijd best wel zenuwachtig als we bij thuiskomst door de douane gingen. Wij hadden veel meer bij dan mocht. Ik weet het niet zeker maar volgens mij mocht je 3 nepartikelen kopen. Wij hadden veel meer en hielden daar al rekening mee met de koffers. Een vriend van mij werkt bij de douane en hij verteld dat zelfs de labels in de kleding precies nagemaakt is. Om het van echt te onderscheiden gebruikten ze een vergrootglas.
Auwereel
31-12-2024 om 14:42
watertoren schreef op 31-12-2024 om 14:16:
[..]
Wij hebben daar echt wel veel gekocht, vooral kleding, schoenen en tassen. Ja, ik weet dat het allemaal nep is maar het niet van echt te onderscheiden. Ja, soms wel maar dat kochten wij niet. Ik was altijd best wel zenuwachtig als we bij thuiskomst door de douane gingen. Wij hadden veel meer bij dan mocht. Ik weet het niet zeker maar volgens mij mocht je 3 nepartikelen kopen. Wij hadden veel meer en hielden daar al rekening mee met de koffers. Een vriend van mij werkt bij de douane en hij verteld dat zelfs de labels in de kleding precies nagemaakt is. Om het van echt te onderscheiden gebruikten ze een vergrootglas.
Gisteren in het Wereldmuseum Rotterdam was een stukje tentoonstelling over kleding in China, waar namaak met een twist, dus het "echte" merk met een spelfout, ipv Nike Nkie ofzo. Er was een video bij met uitleg: de Chinezen die het kochten, willen er graag Westers uitzien. Die er verstand van hadden, koketteerden ermee dat het nep is, maar de overgrote meerderheid heeft het niet door, omdat ze niet vertrouwd zijn met het echte merk en omdat ze niet vertrouwd zijn met het schrift, valt het ze niet op. Worden ze ermee geconfronteerd dat het niet het echte merk is, schamen ze zich en "trekken zo'n broek nooit meer aan!" Ze vinden het alleen mooi als ze denken dat het echt is. Want je zou toch eens laten zien dat je geen geld hebt voor een Westers merk!
Hier, als je geld genoeg hebt, kan je trots zijn op de besparing, zelfs als je weet dat het nep is.
Almdudler
31-12-2024 om 14:49
Ik sta aan de andere kant van de kassa en mensen proberen bij ons (retail) wel eens korting of gratis producten te krijgen. Allemaal klagen dat het allemaal zo duur is. Als ik dan aangeef dat als ze naar de slager gaan en 4 biefstukken kopen ze ook geen korting krijgen zijn ze ineens stil.
Laatst stond ik bijna handje klap te doen met een klant welke koste wat kost iets gratis/korting wilde. Afgekapt en gezegd dat er niet onderhandeld werd over prijzen. Verschrikkelijk. Klant heeft uiteindelijk producten laten liggen, helemaal prima… 👋
Ik heb er echt een hekel aan en doe het dus zelf ook niet bij anderen. Mijn keus om product x te kopen, dus ook mijn keus voor die prijs.
Poezenmeisje
31-12-2024 om 14:58
TwinkleTwinkle schreef op 31-12-2024 om 11:57:
[..]
Echt, de horror, dit soort doorzichtige toneelstukjes. Afdingen is ook gewoon niet meer dan een impliciete afspraak dat de verkoper meer vraagt dan hij gaat krijgen en de koper minder biedt dan deze uiteindelijk betaalt. Bij het kopen van een auto ben ik duidelijk: ''Prachtige auto, ik wil 'm graag hebben, maar de vraagprijs is hoger dan het bedrag dat ik zelf in gedachten heb, namelijk €... Waar gaan we elkaar tegemoet komen?''
De bovenstaande good cop, bad cop of 'vrouwtje' toneelstukjes: je zet jezelf wel erg te kakken hoor. Idem met mensen die 'boos' weglopen etc.
Waarom zou ik met een auto vol gebreken nog naar Zuidfrankrijk rijden?
En dan maar hopen dat hij het uithoudt totdat de nieuwe met Sintjuttemis geleverd kan worden?
Nee. Repareren of een nieuwe en niet in Frankrijk bij een gezellige garagist aan hoeven te kloppen.
Peaches
31-12-2024 om 15:09
Almdudler schreef op 31-12-2024 om 14:49:
Ik sta aan de andere kant van de kassa en mensen proberen bij ons (retail) wel eens korting of gratis producten te krijgen. Allemaal klagen dat het allemaal zo duur is. Als ik dan aangeef dat als ze naar de slager gaan en 4 biefstukken kopen ze ook geen korting krijgen zijn ze ineens stil.
Laatst stond ik bijna handje klap te doen met een klant welke koste wat kost iets gratis/korting wilde. Afgekapt en gezegd dat er niet onderhandeld werd over prijzen. Verschrikkelijk. Klant heeft uiteindelijk producten laten liggen, helemaal prima… 👋Ik heb er echt een hekel aan en doe het dus zelf ook niet bij anderen. Mijn keus om product x te kopen, dus ook mijn keus voor die prijs.
Ik was gisteren nog in een speciaalzaak. Echt zo'n fijne winkel waar ze alleen de goede spullen hebben en mensen die er verstand van hebben. Komt er een klant 'ja, ik was op zoek naar product x maar die zijn wel duur bij jullie zeg, bij de groothandel kost het de helft'. Reactie van de eigenaresse van de winkel was een vriendelijk 'dat klopt, hier is het duurder. Als je het voor die prijs wilt hebben, kun je het bij de groothandel kopen'. Vond ik mooi.
BlairW
31-12-2024 om 15:24
Poezenmeisje schreef op 31-12-2024 om 14:58:
[..]
Waarom zou ik met een auto vol gebreken nog naar Zuidfrankrijk rijden?
En dan maar hopen dat hij het uithoudt totdat de nieuwe met Sintjuttemis geleverd kan worden?
Nee. Repareren of een nieuwe en niet in Frankrijk bij een gezellige garagist aan hoeven te kloppen.
Dat kan je toch ook gewoon zeggen ipv zo’n toneelstukje op gaan voeren?