Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Afdingen

Wij doen dat nooit, niet gewend van huis uit. We betalen gewoon wat het kost. Mijn schoonzoon daarentegen is er een kei in.

Mijn man dingt zelfs af op een badjas bij Livera, scheelde toch weer 10%.
Godzijdank was het niet bij 'mijn' filiaal.

Op een toeristische souvenirmarkt kan ik wel afdingen en zelfs mijn zoon lukt het. Die laat gewoon zijn geld zien (I have no more than this...) Werkte prima, dat zakmes ging van 25 naar 15 euro en dan nog maakte de verkoper er winst op.

Auto's en huizen vanzelfsprekend afdingen. 

Met auto's is de tactiek dat ik (het vrouwtje) op het laatst nog roet in het eten kan gooien. Ik bemoei me hoogstens met de kleur, afdingen doet mijn man en als vervolgens de levertijd (nieuwe auto) te lang blijkt naar onze smaak dan zeg ik dat de koop niet doorgaat. 

Geschrokken verkoper, zogenaamd verbaasde man. "De afspraak was dat we twee weken vóór de zomervakantie een andere auto zouden hebben en anders zou de oude flink om de kont krijgen en nog een paar jaar doorrijden".

Gevolg: een verkoper die in paniek zijn systemen doorzoekt en een duurdere (accessoires) auto voor dezelfde afgesproken prijs kan aanbieden binnen een week. Nog wat gesputter van mij over de kleur (boeit me echt niet, maar ik ga zogenaamd tegen mijn zin accoord) en we hebben de nieuwe auto een stuk sneller.

Elke autoverkoper weet dat 'het vrouwtje' uiteindelijk over de centen gaat.

Citroengraag schreef op 31-12-2024 om 03:33:

Zelf doe ik zelden, van de zomer wel toen de slager (geen typefout) heel slechte aardbeien had staan voor de winkel. Ik heb ze toen voor heel weinig meegekregen om jam van te maken. Mijn man heeft heel veel korting gekregen op zijn pak voor een bruiloft. Eerst aangegeven wat zijn budget was, toen pakken gepast en kreeg het pak wat hem het mooiste stond mee voor zijn maximale bedrag. Daar zit bij een herenkledingzaak dus wel ruimte. Keukenboeren en soortgelijke oplichters gaan uit van onderhandelen, daar ben je gek als je het niet doet.

Keukenboeren en soortgelijke oplichters vermijd ik ook als de pest. 

Poezenmeisje schreef op 31-12-2024 om 08:27:

Mijn man dingt zelfs af op een badjas bij Livera, scheelde toch weer 10%.
Godzijdank was het niet bij 'mijn' filiaal.

Op een toeristische souvenirmarkt kan ik wel afdingen en zelfs mijn zoon lukt het. Die laat gewoon zijn geld zien (I have no more than this...) Werkte prima, dat zakmes ging van 25 naar 15 euro en dan nog maakte de verkoper er winst op.

Auto's en huizen vanzelfsprekend afdingen.

Met auto's is de tactiek dat ik (het vrouwtje) op het laatst nog roet in het eten kan gooien. Ik bemoei me hoogstens met de kleur, afdingen doet mijn man en als vervolgens de levertijd (nieuwe auto) te lang blijkt naar onze smaak dan zeg ik dat de koop niet doorgaat.

Geschrokken verkoper, zogenaamd verbaasde man. "De afspraak was dat we twee weken vóór de zomervakantie een andere auto zouden hebben en anders zou de oude flink om de kont krijgen en nog een paar jaar doorrijden".

Gevolg: een verkoper die in paniek zijn systemen doorzoekt en een duurdere (accessoires) auto voor dezelfde afgesproken prijs kan aanbieden binnen een week. Nog wat gesputter van mij over de kleur (boeit me echt niet, maar ik ga zogenaamd tegen mijn zin accoord) en we hebben de nieuwe auto een stuk sneller.

Elke autoverkoper weet dat 'het vrouwtje' uiteindelijk over de centen gaat.

Oh, dit is toch verschrikkelijk? Ik kruip al in elkaar als ik het lees. 

Bij de Keukenkampioen was het werkelijk walgelijk. Wij hadden daar een keuken op het oog en van alles uitgezocht. Er werd ter plekke een prijsopgave opgesteld. Een mega bedrag. Waar wij op reageerden dat dat ver boven ons budget was. Vervolgens werd er binnen een paar minuten wel 7!! duizend euro in mindering gebracht. Stelletje oplichters. Wij zijn weer vertrokken….

Op grote uitgaven doe ik het zeker. En ik haal ook verschillende offertes in. We laten dit voorjaar ons huis schilderen, en het verschil is enorm... De schilder die het nu gaat doen , heeft goede recenties, maar is een paar duizend goedkoper dan een ander, en niet degene met de laagste prijs.

Mevrouw75 schreef op 31-12-2024 om 09:05:

[..]

Oh, dit is toch verschrikkelijk? Ik kruip al in elkaar als ik het lees.

Inderdaad, zo zou ik echt niet willen zijn. Verschrikkelijk. Ik heb wel ooit een auto afgeketst, omdat de 2e sleutel geen afstandsbediening had  die verkoper stond raar te kijken haha! Was mijn enige eis, zodat ik niet weer met mijn handen vol dat sleutelgat moest zoeken met die sleutel. 

Verder heb ik een hekel aan afdingen en doe het zo min mogelijk. Dan betaal ik maar te veel, zal wel. 

bieb1963 schreef op 31-12-2024 om 09:22:

Bij de Keukenkampioen was het werkelijk walgelijk. Wij hadden daar een keuken op het oog en van alles uitgezocht. Er werd ter plekke een prijsopgave opgesteld. Een mega bedrag. Waar wij op reageerden dat dat ver boven ons budget was. Vervolgens werd er binnen een paar minuten wel 7!! duizend euro in mindering gebracht. Stelletje oplichters. Wij zijn weer vertrokken….

Keukenkampioen is echt vreselijk. Ben er 1 keer voor een keuken wezen kijken en ben met hoofdpijn weer naar buiten gegaan. Ik ga daar geen stap meer naar binnen.

Caroline80 schreef op 31-12-2024 om 10:16:

[..]

Keukenkampioen is echt vreselijk. Ben er 1 keer voor een keuken wezen kijken en ben met hoofdpijn weer naar buiten gegaan. Ik ga daar geen stap meer naar binnen.

Ja was echt vreselijk. De verkoper stond constant omslachtig op z’n horloge te kijken. Marketing truc om je sneller te laten beslissen. Echt walgelijk.

Ik heb een hekel aan afdingen. Wij hebben onze keuken in een zaak gekocht waar gewoon vaste prijzen, zonder onderhandelingen zijn. 
Ik hou ook niet van winkelen in landen waar onderhandelingen bij hoort.

Toen wij een keuken kochten hebben wij dat wel gedaan. Mijn man zei een prijs wat hij de keuken waard vond. Dat was ver beneden de prijs die de verkoper had. Toen zijn wij de zaak uit gelopen en de verkoper kwam ons achterna en ging akkoord met de prijs van mijn man.

Als je zegt afdingen dat doet mij denken aan de vakanties in Turkije. Daar is dat normaal en ze verklaren je voor gek als je het niet doet. Het scheelde soms meer dan de helft.

My friend come back I make you good price.

You beautiful lady, you speak nice Spanish I make you good price. 
(Ola, adios, gracias, si, no, cerveza, dat is mijn woordenschat...)

In Tunesië 80% korting op een heel mooie leren jas. Het duurde een uur om te onderhandelen en de verkoopmeneer nam handjesschuddend afscheid van ons en gaf ons zijn kaartje. Volgend jaar hadden we vast wel een zoon en die moest dan ook een leren kas, dus moesten we absoluut terugkomen bij hem.

Keukenkampioen c.s. zouden we niet naar toe gaan. We hebben vier mooie keukens gezien bij mensen die bij Riga Keukens (Groningen) zijn geweest.
 Al die mensen zijn supertevreden en als we niet een ander huis hadden gekocht, hadden wij daar ook een keuken gekocht.

Maar hoe weet je nu of je een keukenzaak met vaste prijzen hebt, of dat ze dat zeggen om je aan het lijntje te houden?
Bij de laatste keuken die we kochten, werd gezegd: "Wij hebben vaste prijzen, maar daar staat onze service tegenover. Alle mensen die bij ons bestellen, komen daarom bij ons terug." En dat was precies wat ook te lezen was bij reviews, een echt familiebedrijf die om z'n klanten geeft. Maar kennelijk hoorden wij niet bij die "gelukkige familie", want toen er dingen mis bleken bij en na installatie (kan gebeuren) was service nihil (zou niet moeten gebeuren), want wij moesten zelf maar contact opnemen met leveranciers, en een haperende schakelaar konden we zeker toch zelf wel vervangen? En de loze schakelaar die vervangen zou worden door een stopcontact is zelfs na herhaaldelijk verzoek er nooit gekomen.
Achteraf gezien hadden we òf moeten afdingen, òf service op papier toegezegd moeten krijgen, òf we hadden moeten opstappen op dat punt.

Geef me gewoon van in begin een eerlijke faire prijs. Waar ik niet op moet / kan afdingen.

Ik hou me er dus écht niet mee bezig. Ik kan het ook gewoon niet, dat gesmeek om een lagere prijs.

Als ik ooit een nieuwe keuken koop loop ik wel naar Ikea. Weet ik gelijk wat ik krijg voor mijn geld zonder één of andere show.

Voor grotere klussen in huis vraag ik wel een offerte - meestal bij 2 of 3 man. Voor die nieuwe ketel scheelde dat bijvoorbeeld ongeveer de helft. En ook om die stielman het gevoel te geven dat hij niet met élke rekening kan afkomen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.