Coronavirus Covid-19
ReadyAnteater53
29-09-2021 om 09:30
Verkoudheidsetiquette
Nu het normale leven langzaamaan hervat wordt, loop ik tegen een probleem aan: ik ben weer regelmatig ontzettend verkouden! Met keelpijn, hoofdpijn, een schorre stem, hoesten, niezen, alles erbij.
De afgelopen coronatijd was dat veel minder, maar als het toch gebeurde waren de stappen duidelijk. Testen, quarantaine en ook bij een negatieve test zoveel mogelijk thuisblijven om anderen niet aan te steken.
Inmiddels pak ik weer verkoudheid na verkoudheid en het testen + quarantaine doe ik nog steeds, maar wat te doen na een negatieve test? Gaan jullie weer hoestend en niezend naar de supermarkt, met het OV, aan het werk, naar college en noem het maar op? Of proberen jullie dat toch te vermijden?
Ik merk dat ik me heel bezwaard voel om me onder de mensen te begeven want ik wil niemand aansteken/zenuwachtig maken. Tegelijkertijd wil ik ook niet bij het minste geringste mijn snor drukken want dat is onhandig en wordt ook niet meer gewaardeerd.
Ik ben benieuwd naar meningen en ervaringen!
RosaMontana
29-09-2021 om 12:15
Ik zou het inmiddels niet meer waarderen als een collega die zwaar verkouden is op het werk zou verschijnen. Vroeger was dat misschien stoer, maar na alles wat we van Corona hebben geleerd wel een beetje asociaal. Nou heb ik wel een baan waar we makkelijk kunnen thuis werken, dat scheelt natuurlijk wel.
PriceyRook54
29-09-2021 om 12:15
Coreopsis schreef op 29-09-2021 om 10:26:
[..]
Als je (jonge) kinderen hebt zijn er al veel eerder versoepelingen geweest waardoor je veel sneller verkouden bent. Kinderopvang en scholen zijn al lang weer open.
Ah! Ik vroeg het me ook al af, hoe mensen eigenlijk verkouden worden nu.
Granny71
29-09-2021 om 12:28
RosaMontana schreef op 29-09-2021 om 12:15:
Ik zou het inmiddels niet meer waarderen als een collega die zwaar verkouden is op het werk zou verschijnen.
Zou je het wel waarderen als je kind om de haverklap thuis moet blijven omdat de juffrouw vaak verkouden is en dus volgens jouw redenatie thuis moet blijven?
MRI
29-09-2021 om 12:46
RosaMontana schreef op 29-09-2021 om 12:15:
Ik zou het inmiddels niet meer waarderen als een collega die zwaar verkouden is op het werk zou verschijnen. Vroeger was dat misschien stoer, maar na alles wat we van Corona hebben geleerd wel een beetje asociaal. Nou heb ik wel een baan waar we makkelijk kunnen thuis werken, dat scheelt natuurlijk wel.
ja ik had in mijn geval ook wel iets van "joh, kan je zelf niet even voorstellen een eindje weg van me te gaan zitten" Hij wist dat ik een risicogroep ben en daarom best op pas.
Granny71
29-09-2021 om 12:52
MRI schreef op 29-09-2021 om 12:46:
[..]
ja ik had in mijn geval ook wel iets van "joh, kan je zelf niet even voorstellen een eindje weg van me te gaan zitten" Hij wist dat ik een risicogroep ben en daarom best op pas.
Je had ook gewoon zelf je mond open kunnen trekken.
Mensen kunnen nu eenmaal geen gedachtes lezen.
Herfstappeltaart
29-09-2021 om 13:06
Granny71 schreef op 29-09-2021 om 12:52:
[..]
In dit geval is dat gewoon hufterig gedrag hoor.
MRI
29-09-2021 om 13:21
Granny71 schreef op 29-09-2021 om 12:52:
[..]
ja dat had gekund, ik gaf al eerder aan dat ik het stom vond van mijzelf dat ik dat niet deed. Ik deed het niet juist om zulke reacties: weer gezeik van 'ja hoort bij het leven hoor" en dan weer een urenlange discussie. Het was een dilemma voor me: de gezelligheid van de groep bewaren tegenover voor mijzelf opkomen. Ja stom, maar ook heel begrijpelijk en een dilemma waar je juist voor gesteld wordt door mensen die niet even rekening houden met de ander of zo nodig een discussie moeten beginnen
Herfstappeltaart
29-09-2021 om 13:22
MRI schreef op 29-09-2021 om 13:21:
[..]
ja dat had gekund, ik gaf al eerder aan dat ik het stom vond van mijzelf dat ik dat niet deed. Ik deed het niet juist om zulke reacties: weer gezeik van 'ja hoort bij het leven hoor" en dan weer een urenlange discussie. Het was een dilemma voor me: de gezelligheid van de groep bewaren tegenover voor mijzelf opkomen. Ja stom, maar ook heel begrijpelijk en een dilemma waar je juist voor gesteld wordt door mensen die niet even rekening houden met de ander of zo nodig een discussie moeten beginnen
Precies.
RaSa
29-09-2021 om 13:37
Enige verschil met voor corona is dat ik even een testje doe. Is die negatief dan is het maar een verkoudheid en ga ik weer verder. Had dus ook echt die vriend van je kunnen zijn MRI. Daar sta ik gewoon niet bij stil (het is in mijn ogen namelijk slechts een verkoudheid). Zeg het wel altijd voor wel elkaar begroeten met zoenen, maar dat deed ik voor corona ook al. Uiteraard zou ik met liefde ver bij je vandaan gaan zitten als je dat wil, maar ben bang dat ik daar dan wel op geattendeerd moet worden.
MRI
29-09-2021 om 13:58
RaSa schreef op 29-09-2021 om 13:37:
Enige verschil met voor corona is dat ik even een testje doe. Is die negatief dan is het maar een verkoudheid en ga ik weer verder. Had dus ook echt die vriend van je kunnen zijn MRI. Daar sta ik gewoon niet bij stil (het is in mijn ogen namelijk slechts een verkoudheid). Zeg het wel altijd voor wel elkaar begroeten met zoenen, maar dat deed ik voor corona ook al. Uiteraard zou ik met liefde ver bij je vandaan gaan zitten als je dat wil, maar ben bang dat ik daar dan wel op geattendeerd moet worden.
oh maar als je een testje had gedaan (ook een zelftest) was het voor mij geen punt geweest. Afgelopen weekend was ik bij een buitenevenement. Ik was een van de organisatoren. Een andere organisator was erg verkouden. Zij droeg een mondkapje, kondigde aan dat ze erg verkouden en niezerig was als ze met mensen sprak en hield 1.5 afstand. En ze had ook nog die ochtend een zelftest gedaan die negatief was. Nee het hoeft allemaal niet. Het is wel heel sociaal en prettig voor de mensen om je heen die tot een risicogroep behoren.
MRI
29-09-2021 om 14:03
[..]
ja even toevoeging: want in een omgeving met een houding als Rasa, is het heel makkelijk om te zeggen: goh ik ga toch even ergens anders zitten. Ik ken mensen genoeg waartegen ik het afgelopen jaar heb moeten zeggen 'joh ik houd even afstand'' en die heel netjes reageerde van 'oh tuurlijk, sorry gelijk heb je'. Overigens hoeven ze geen sorry te zeggen hoor. Maar in deze groep zei ik het juist niet (zag ik achteraf) omdat je weer zoveel gezeur en discussies zou krijgen.
Het is dus meer: geeft niet als je er niet om denkt, is ook mijn probleem, maar respecteer dan mijn keuze hier in. En dat kan ik bij sommige mensen nogal eens missen
Wilgenkatje-
29-09-2021 om 14:32
MRI schreef op 29-09-2021 om 12:09:
Ik behoor tot een risicogroep, ben wel 2x geprikt. Was 10 dagen geleden bij een eetgroep waar ik vanwege covid lang niet was geweest. We zaten wel op zo'n meter afstand maar degene naast me was steeds zwaar aan het hoesten en aan het niezen.
Ik heb er niets van gezegd en heb ook niet gevraagd of ik ergens anders kon zitten. Ik denk mede doordat er een paar mensen in de groep zitten die het allemaal flauwekul vinden en ik geen zin had in weer een discussie. dat vind ik stom van mijzelf, maar ik wist het even niet.
Wat hadden jullie gedaan?
... ik had wel wat gezegd. Die proestende hoester was niet goed bezig door deelname aan de eetgroep. Hij/zij had minstens kunnen zeggen 'ik hoest/nies veel, ben gisteren getest en test was negatief'.
Als je volop niest en hoest, blijf je op afstand.
Wilgenkatje-
29-09-2021 om 14:35
[..]
Je zou kunnen zeggen 'Ha mensen, gezellig om weer samen te zijn. Aan discussies heb ik geen behoefte, maar vanwege mijn gezondheid houd ik wat afstand tot anderen die merkbaar verkouden zijn.'
Granny71
29-09-2021 om 15:03
Herfstappeltaart schreef op 29-09-2021 om 13:06:
[..]
In dit geval is dat gewoon hufterig gedrag hoor.
Is gewoon verkouden zijn nu ook al hufterig gedrag? Het moet echt niet gekker worden.
Granny71
29-09-2021 om 15:05
Wilgenkatje- schreef op 29-09-2021 om 14:35:
[..]
Je zou kunnen zeggen 'Ha mensen, gezellig om weer samen te zijn. Aan discussies heb ik geen behoefte, maar vanwege mijn gezondheid houd ik wat afstand tot anderen die merkbaar verkouden zijn.'
Dit dus.
Jij hebt een zwakkere gezondheid. Je zal zelf voor je eigen veiligheid moeten zorgen. Daar is een ander niet verantwoordelijk voor.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.