Coronavirus Covid-19
11v11
30-08-2021 om 13:50
Vaccinatieplicht NL
Wat zouden jullie willen in Nederland qua indirecte vaccinatieplicht, dus weigeren in horeca, bioscopen, theaters, etc. Ik zou zelf voor zijn.
Peiling
Indirecte vaccinatieplicht in NL?
WickedCurlew89
13-09-2021 om 15:03
Honderdveertigduizend uitgestelde operaties.
140.000.
Laat even inzinken wat dit betekent voor patiënten en zorgmedewerkers. Men denkt er minimaal twee jaar over te doen om dat in te halen. En dan is er nog niets gezegd over het verdere effect van die te late zorg.
En ondertussen gillen over 'apartheid'. Gadver, wat een volk.
Daglichtlamp
13-09-2021 om 15:43
Hetvrijewoord schreef op 13-09-2021 om 15:03:
Honderdveertigduizend uitgestelde operaties.
140.000.
Laat even inzinken wat dit betekent voor patiënten en zorgmedewerkers. Men denkt er minimaal twee jaar over te doen om dat in te halen. En dan is er nog niets gezegd over het verdere effect van die te late zorg.
En ondertussen gillen over 'apartheid'. Gadver, wat een volk.
En die uitgestelde zorg zorgt weer voor extra zorg. Dat heb ik persoonlijk al mee mogen maken. Gelukkig geeft dat in mijn geval waarschijnlijk geen slechter eindresultaat, maar ik heb dus wel meer ziekenhuiszorg nodig, omdat een operatie veel later komt dan wenselijk zou zijn.
---
13-09-2021 om 15:47
_melon schreef op 13-09-2021 om 14:43:
[..]
Ja, voor het grote doel (wat ik overigens echt wel zie en ken), maar op persoonlijk vlak? Denk dat er genoeg mensen zijn voor wie het veiliger zou voelen als gewoon iedereen in de tent negatief getest is zodat ze niet onbewust iemand besmetten of zelf besmet worden.
Beetje hetzelfde idee als een zelftest doen toch? Die regel is (volgens de Rijksoverheid) ook voor iedereen.
en dat gaan we de rest van ons leven doen dan? Kom op. Klaar ermee. Als iedereen zich had laten vaccineren hadden we nu toch meer een vorm van groepsimmuniteit. Ik ben er helemaal klaar mee. Openen die zooi met deze regels (en nee ik hoef helemaal niet zo nodig uit maar ik wil gewoon dat wie wil, weer kan, de jongeren hebben geen leven gehad de afgelopen 1,5 jaar maar ja wel MET vaccinatie of MET test en als je niet wil testen laat je je vaccineren).
BumpyGrasshopper95
13-09-2021 om 16:06
Julali schreef op 12-09-2021 om 13:47:
[..]
Maar waarom doe je hieraan mee? Het lijkt me de hoogste tijd om voor jezelf op te komen. Onder deze voorwaarde ga je toch niet aan het werk? Terwijl er zo'n groot tekort is? Je hebt een uitstekende onderhandelingspositie, maak daar gebruik van!
Nee, we laten de patiënten gewoon stikken, heel verantwoord!
Lexus
13-09-2021 om 16:14
Hm evenementen krijgen meer ruimte... ze moeten wel na de GP en de demo's natuurlijk. Maar in ruil daarvoor vaccinatiebewijs voor alle horeca en cultuur.
tja het is natuurlijk gewoon handjeklap: evenementen meer ruimte in ruil voor vrijwel overal een vaccinatiebewijs. Ik ben geprikt en toch voelt het niet goed, dat vaccinatiebewijs of een (in de toekomst) dure test. Het stuit me erg tegen de borst. Een bewijs voor evenementen kan ik diggen dat duurt langer en is incidenteler. Maar nu wordt het ingeruild tegen een vaccbewijs voor de hele horeca en culturele sector. Ik ben geprikt zoals ik al zei, maar ik vind de dwang tot vaccinatie te groot.
_melon
13-09-2021 om 16:24
--- schreef op 13-09-2021 om 15:47:
[..]
en dat gaan we de rest van ons leven doen dan? Kom op. Klaar ermee. Als iedereen zich had laten vaccineren hadden we nu toch meer een vorm van groepsimmuniteit. Ik ben er helemaal klaar mee. Openen die zooi met deze regels (en nee ik hoef helemaal niet zo nodig uit maar ik wil gewoon dat wie wil, weer kan, de jongeren hebben geen leven gehad de afgelopen 1,5 jaar maar ja wel MET vaccinatie of MET test en als je niet wil testen laat je je vaccineren).
Nee hoezo? Die Coronapas is toch ook niet voor eeuwig?
Zo slecht gaat het toch niet met vaccineren? De vaccinatiebereidheid is gemiddeld 91%, dat werd toch altijd aangemerkt als ruim voldoende?
Of niet? (serieuze vraag, ik kan dat niet zo 123 vinden)
WickedCurlew89
13-09-2021 om 16:36
Schiermonnikoog zit als enige gebied van Nederland boven de 90%.
Dan volgen een paar gebieden met boven de 80%
Dan komt de grootste bubs met boven de 70%
Heel veel randstad zit tussen de 50% en 70%
Ik ben niet héél erg onder de indruk. Iedereen die had gewild had volledig gevaccineerd kunnen zijn.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5253277/vaccinatiegraad-gemeente-rivm-inenting-pfizer
ShowyHummingbird30
13-09-2021 om 16:45
Wat betreft de lage vaccinatiegraad onder jongeren, dat is niet geheel onwil.
De meeste jongeren hebben pas rond de versoepelingen in juni de uitnodiging gekregen. En behoorlijk wat zijn in die periode ook besmet geraakt waardoor of de eerste of de tweede prik uitgesteld moest worden. Je mag immers niet kort na een besmetting geprikt worden. Daar is dus nog wel wat winst te behalen de komende weken.
Het vreemde verhaal dat onder de studenten hier rondgaat (geen idee of het klopt, gezinsleden hebben geen corona gehad):
Als je eerst besmet bent, dan volstaat 1 prik voor volledige vaccinatie. Als je eerst prik 1 krijgt en dan besmet raakt, dan tel je pas mee als volledig gevaccineerd als je beide prikken hebt gehad. Is er hier iemand met GGD/RIVM inside information die kan vertellen of dit klopt?
_melon
13-09-2021 om 16:45
De vaccinatiegraad ken ik wel inderdaad. Mijn vraag ging over de bereidheid en hoeveel % dan aangemerkt werd/wordt als voldoende.
Hoe kan de vaccinatiegraad grotendeels tussen de 70% en 80% liggen als de bereidheid 91% is. Ik weet dat de vaccinatiegraad altijd ietwat lager uit komt dan de bereidheid, maar dan kan toch niet tussen de 10% en 20% minder zijn?
*Edit - Gemiddeld worden dagelijks nog 23.000 prikken gezet. Daar zullen ook nog volwassenen bij zitten die hun 2de prik na de vakantie gepland hadden.
ShowyHummingbird30
13-09-2021 om 16:46
_melon schreef op 13-09-2021 om 16:45:
De vaccinatiegraad ken ik wel inderdaad. Mijn vraag ging over de bereidheid en hoeveel % dan aangemerkt werd/wordt als voldoende.
Hoe kan de vaccinatiegraad grotendeels tussen de 70% en 80% liggen als de bereidheid 91% is. Ik weet dat de vaccinatiegraad altijd ietwat lager uit komt dan de bereidheid, maar dan kan toch niet tussen de 10% en 20% minder zijn?
Zie mijn uitleg over jongeren. Als je tussendoor besmet raakt, loop je een vertraging van 2 maanden op.
_melon
13-09-2021 om 16:47
Coreopsis schreef op 13-09-2021 om 16:46:
[..]
Zie mijn uitleg over jongeren. Als je tussendoor besmet raakt, loop je een vertraging van 2 maanden op.
Precies, dus die komen er allemaal nog bij.
WickedCurlew89
13-09-2021 om 16:51
_melon schreef op 13-09-2021 om 16:45:
*Edit - Gemiddeld worden dagelijks nog 23.000 prikken gezet. Daar zullen ook nog volwassenen bij zitten die hun 2de prik na de vakantie gepland hadden.
Bereidheid van 90% + hebben we niks aan als mensen niet daadwerkelijk die prikken laten zetten. Praatjes vullen geen gaatjes.
Als je bereid was ben je inmiddels gevaccineerd, uitzonderingen daargelaten. Mijn 12 jarige die als laatste aan de beurt was is al lang en breed gevaccineerd, konden we in de tussentijd ook nog op vakantie (maar niet gedaan)
Lollypopje
13-09-2021 om 16:57
Ik las op viva dat je alleen als volledig wordt geregistreerd als je twee prikken hebt gehaald. Dus heb je corona gehad en maar één prik, dan is dat voldoende voor een qr code in NL, maar tel je in de algemene niet mee met de groep die twee prikken heeft. Dus de cijfers kunnen in werkelijkheid best weleens een stuk hoger en positiever zijn
LydiaDietz
13-09-2021 om 17:20
Lollypopje schreef op 13-09-2021 om 16:57:
Ik las op viva dat je alleen als volledig wordt geregistreerd als je twee prikken hebt gehaald. Dus heb je corona gehad en maar één prik, dan is dat voldoende voor een qr code in NL, maar tel je in de algemene niet mee met de groep die twee prikken heeft. Dus de cijfers kunnen in werkelijkheid best weleens een stuk hoger en positiever zijn
Wat een fijn idee!
Ook wat iemand eerder al postte over jongeren die wel willen maar vanwege een besmetting niet eerder kon.
QuizzicalOpossum53
13-09-2021 om 17:25
Lollypopje schreef op 13-09-2021 om 16:57:
Ja dat klopt. Daarbij maakt het niet uit of je corona voor of na de eerste prik hebt gehad. Er zit een groot verschil tussen het percentage eerste prik en volledig gevaccineerd. Ik denk dat een heel groot deel van dat verschil daardoor te verklaren is. Immers hebben 7 miljoen mensen al het virus gehad in Nederland. Dan kom je ook veel dichter bij de vaccinatiebereidheid.
Een vergelijking met het buitenland gaat daarom ook niet op. Daar hebben ze niet de corona plus 1 prik regel en daarom is het aantal volledig gevaccineerden ook veel hoger, terwijl in ons land het percentage eerste prik hoger is.
Corona en één prik lijkt ook beter en langer te beschermen dan alleen twee prikken. Het is daarom ook prima als corona rondgaat onder gevaccineerden. Levert alleen maar betere immuniteit op.
Ik denk dus dat we echt wel heel tevreden mogen zijn met onze vaccinatiegraad. Maar elke extra gevaccineerde, zeker ouderen of kwetsbaren , levert nog steeds winst op.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.