Coronavirus Covid-19
Daglichtlamp
04-09-2021 om 12:37
Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?
Het kabinet lijkt toch af te stevenen op vaccinatiedrang. Prima wat mij betreft, want waarom maatregelen voor iedereen als we overbelasting van de ziekenhuizen ook kunnen voorkomen door niet ingeënt zijn wat minder aantrekkelijk te maken.
Maar het ligt gevoelig, vaccinaties zijn in Nederland altijd vrijwillig, en daarmee halen we over het algemeen een hoge vaccinatiegraad.
Peiling
Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
Ysenda
28-10-2021 om 15:11
Yasminaaa schreef op 28-10-2021 om 14:15:
[..]
Dat ze maar meer personeel rrgens vandaan halen. 200 man op de ic in een heel rijk kand en nu al crisis.
Dat personeel is er niet, mensen die nu aan de opleiding beginnen staan over 3-5 jaar aan het bed. Zij instromers zijn al ingestroomd, en de omstandigheden zijn nu niet heel erg aantrekkelijk, ook alle andere sectoren met betere arbeidsvoorwaarden trekken ook, en dan kiest ieder toch voor haar/zijn persoonlijke belangen.
Waarom zou je in de zorg gaan werken terwijl je in de technische sector voor minder belastend werk bijna het dubbele kunt verdienen. Ik zou mijn kinderen ook adviseren niet hun opleiding in de zorg te gaan doen maar in de techniek.
Lollypopje
28-10-2021 om 15:14
Yasminaaa schreef op 28-10-2021 om 14:59:
[..]
Ze hebben steeds gezegd dat we terug zouden gaan naar normaal en dat door te vaccineren. Dat zijn dus leugens.
Daarvoor moesten wel voldoende mensen zich vaccineren. Ook daarover waren ze duidelijk.
Yasminaaa
28-10-2021 om 15:18
Lollypopje schreef op 28-10-2021 om 15:14:
[..]
Daarvoor moesten wel voldoende mensen zich vaccineren. Ook daarover waren ze duidelijk.
Het zijn er ruim meer dan de beloofde 70 procent van de volwassenen. En ook al liet iedereen zich vaccineten dan zouden ze maatregelen nemen vanwege griep. Ze verzinnen steeds weer wat anders.
Daglichtlamp
28-10-2021 om 15:19
-River- schreef op 28-10-2021 om 14:48:
[..]
Grappig dit, ik heb dit inderdaad al maanden gezegd. De maatregelen komen wel weer terug, maar dat waren echt complottheorieën.
Het is een complottheorie dat iemand zou willen dat de maatregelen 'zomaar' terugkomen. Onze regering schaalt maatregelen telkens zo snel mogelijk af, en is heel traag met weer invoeren.
Bovendien verwacht niemand dat we alle maatregelen van vorige winter weer terugkrijgen. Dat zal hoop ik ook niet nodig zijn.
Piggy_in_the_Mirror
28-10-2021 om 15:23
Daglichtlamp schreef op 28-10-2021 om 15:19:
[..]
Het is een complottheorie dat iemand zou willen dat de maatregelen 'zomaar' terugkomen. Onze regering schaalt maatregelen telkens zo snel mogelijk af, en is heel traag met weer invoeren.
Bovendien verwacht niemand dat we alle maatregelen van vorige winter weer terugkrijgen. Dat zal hoop ik ook niet nodig zijn.
Ik geloof niet meer in wat iemand wel of niet nog verwacht. Als er echt een stevige griepgolf bovenop komt, gaan we echt wel weer strengere maatregelen krijgen. Ik hoorde vandeweek zelfs alweer een directeur van de basisschool praten over het sluiten van zijn school
Ik wacht het gewoon af en hou me aan de maatregelen, maar mooie praatjes trap ik niet meer in.
Lollypopje
28-10-2021 om 15:23
Yasminaaa schreef op 28-10-2021 om 15:18:
[..]
Het zijn er ruim meer dan de beloofde 70 procent van de volwassenen. En ook al liet iedereen zich vaccineten dan zouden ze maatregelen nemen vanwege griep. Ze verzinnen steeds weer wat anders.
En in de praktijk bleek dat te laag om de zorg niet te overbelasten. Dat is namelijk het daadwerkelijke meetpunt voor maatregelen. Kan de zorg het aan als we zo doorgaan of niet. Het huidige antwoord is nee, dus zijn er maatregelen nodig.
Ook daarover zijn ze altijd duidelijk geweest.
Want wat wil je dan. Maatregelen afschaffen "want dat was beloofd" en de zorg verder laten instorten, omdat steeds meer personeel uitvalt door ziekte, burnout of gewoon helemaal klaar zijn met de gigantische werkdruk?
Daglichtlamp
28-10-2021 om 16:19
Piggy_in_the_Mirror schreef op 28-10-2021 om 13:59:
Ik ga me wel afvragen hoelang we nog door blijven gaan met testen, kleurkaarten, maatregelen... Ze zeggen allang dat corona nooit meer weggaat, ooit moeten we hier toch mee stoppen.
Ik heb het gevoel in een tunnel te zitten waar de uitgang steeds verder weg gelegd wordt
Ik denk dat iedereen daar naar uit ziet. We testen ook niet op griep bij iedere hoestje. Ooit zullen we voor Corona ook zover zijn. Dan is Corona gewoon 1 van de infecties die meegenomen wordt door de Nivel peilstations.
Kersje
28-10-2021 om 16:53
Daglichtlamp schreef op 28-10-2021 om 16:19:
[..]
Ik denk dat iedereen daar naar uit ziet. We testen ook niet op griep bij iedere hoestje. Ooit zullen we voor Corona ook zover zijn. Dan is Corona gewoon 1 van de infecties die meegenomen wordt door de Nivel peilstations.
Juist, niemand zit te wachten om verder te gaan zoals het nu gaat. Alleen lijken velen de nuance zo gigantisch kwijtgeraakt te zijn. Groepen die de noodzaak sowieso nooit echt hebben gezien (Corona is gewoon een griepje) en groepen die de noodzaak wél zien, maar de maatregelen ook wel ‘beu’ zijn inmiddels. Dat dit grotendeels te maken heeft met de ontkennende groep moge inmiddels duidelijk zijn, maar weerhoudt er velen niet van de ernst van de situatie vandaag de dag in te zien en toch bereidt zijn weer ‘even’ een stapje terug te doen richting het oude normaal hoe vervelend ook. Met allen schoppen en schreeuwen komen we er nooit in ieder geval!
Piggy_in_the_Mirror
28-10-2021 om 17:01
Daglichtlamp schreef op 28-10-2021 om 16:19:
[..]
Je hebt volledig gelijk.
Ik was moe en chagrijnig en had er de pest over in. Na een moeilijk rotjaar ben ik er zo klaar mee (maar ja, wie niet). Even een uurtje in de zon klaarde mijn hoofd weer op.
Soms is het wel lekker om te galbakken, maar daar moet je nou ook weer niet in blijven hangen
Kersje
28-10-2021 om 17:04
Piggy_in_the_Mirror schreef op 28-10-2021 om 17:01:
[..]
Je hebt volledig gelijk.
Ik was moe en chagrijnig en had er de pest over in. Na een moeilijk rotjaar ben ik er zo klaar mee (maar ja, wie niet). Even een uurtje in de zon klaarde mijn hoofd weer op.
Soms is het wel lekker om te galbakken, maar daar moet je nou ook weer niet in blijven hangen
Mooie nuance Piggy 😉
Angela1967
28-10-2021 om 17:09
Hinoki schreef op 28-10-2021 om 13:08:
[..]
Dit hoor ik dus meer en meer om me heen. Ik vraag me dan alleen wel af in hoeverre mensen die dit roepen zich uiteindelijk niet toch weer conformeren.
Daarbij is het niet te controleren. Heb jij 'm niet op omdat je het niet hoeft of omdat je niet wil? Je moet de meerderheid iets laten doen, dan kun je de minderheid er zo uithalen. . . Voor die mensen moet je dus oppassen
gr Angela
Kersje
28-10-2021 om 17:12
Angela1967 schreef op 28-10-2021 om 17:09:
[..]
Daarbij is het niet te controleren. Heb jij 'm niet op omdat je het niet hoeft of omdat je niet wil? Je moet de meerderheid iets laten doen, dan kun je de minderheid er zo uithalen. . . Voor die mensen moet je dus oppassen
gr Angela
Is eigenlijk hetzelfde als de ongevaccineerden die zich verschuilen achter het niet mogen vaccineren vanwege medische indicatie. Maak deze laatste groep wat zichtbaarder en de wappies blijven over.
Athan
28-10-2021 om 17:13
Heeft iemand hier enig idee wat het percentage mensen is dat écht niet gevaccineerd kan worden op medische gronden? En dan bedoel ik dus niet de mensen die misschien een weekje benauwd worden van een vaccin of die een wat hoger risico hebben op bijwerkingen. Ik bedoel echt mensen waarvan iedere arts het afraadt, omdat ze anders doodgaan of intensieve zorg nodig zullen hebben.
Jillz
28-10-2021 om 17:30
Ik heb het gevoel dat niet iedereen begrijpt hoe het kan dat we nu minder IC bedden hebben dan in de eerste golf. Dat is een denkfout want in de eerste golf hadden we ook niet zoveel bedden als we uiteindelijk hebben gebruikt.
In de eerste golf was er een saamhorigheidsgevoel iedereen wilde zijn steentje bijdragen. Dus werden er bedden bijgezet, apparatuur bijgezet en werkte verpleegkundige met liefde een extra dienst. Andere zorg werd uitgesteld om anesthesisten en verpleegkundige vrij te spelen om alle covid zorg te kunnen leveren.
Nu hebben we misschien straks evenveel bedden nodig, maar dat zou betekenen opnieuw verpleegkundige extra diensten laten draaien. Opnieuw zorg uitstellen. En dat kan dus niet. Verpleegkundige zien dat zij hun tijd met gezin moeten opgeven voor extra diensten omdat er een groep is die zich weigert te vaccineren. Terecht dat ze zeggen nee dat doen we niet. Ik werk buiten de zorg ook weleens een dubbele werkweek en echt niet dat ik dat week in week uit ga doen. Laat staan als het dan ook nog dweilen met de kraan open is. Niet urgente zorg wordt nu al vaak uitgesteld terwijl je dat ook niet eindeloos kan doen.
Kortom 200 bedden klinkt misschien niet veel, maar betekent wel een structurele extra belasting voor de IC. Het gaat om 200 bedden bovenop de standaard IC zorg die er voor corona was.
Bedenk je eens dat je zelf structureel de komende twee jaren 30% meer uren zou moeten draaien per week. Pas als je dat serieus een goed idee vind mag je wat vinden van het feit dat de zorg dat niet wil. En voor al die mensen die steeds schreeuwen dat er gewoon extra mensen in de zorg moeten worden aangenomen zou ik zeggen solliciteer vooral.
Aan alle zorgmedewerkers. Wat zijn jullie een toppers. Het is niet eerlijk dat de werkdruk zo hoog is, dat de beloning niet in verhouding is en dat je niet eens echt kan staken. En dan denk je alles gehad te hebben en dan krijg je er een hele horde mensen die denken dat de zorg zich aanstelt. Echt ik wordt plaatsvervangend boos.
Granny71
28-10-2021 om 17:40
Athan schreef op 28-10-2021 om 17:13:
Ik bedoel echt mensen waarvan iedere arts het afraadt, omdat ze anders doodgaan of intensieve zorg nodig zullen hebben.
Hoezo iedere arts? Mijn internist raadt het me af. Dat is voor mij genoeg want hij kent mijn medische toestand het beste.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.