Beauty en fashion Beauty en fashion

Beauty en fashion

Jurk met blazer/colbert?

Ik heb niet echt goed zicht op wat jou mooi staat of niet voordat ik het gepast heb maar hou ook van zelf kleding maken. Dat gaat niet altijd goed samen. 

Nu heb ik in september een bruiloft en wil daarover een overslag jurk maken. Voor daarop wil een jasje maken maar ik vraag me af of dat mooi staat of dat ik een modeflater ga slaan. Iemand tips? Wel of niet doen?

het gaat om dit jasje: 

5ff9ded27b5ce58981d8eb500452d44109dd887b.jpg?20240823084022


Jurk met jasje kan prima.  Daar is niets principieel 'fout' aan. Maar  niet elke jurk staat  met elk jasje. Net zo goed  als niet elke trui of blouse  bij elke broek staat. En  dan bedoel ik  niet alleen qua  kleur, maar vooral qua model / snit / stijl / stof / etc  

Lastig dus om vanaf hier iets over te zeggen 

Ik vind een blazer vaak bij een aangesloten jurk wel mooi maar bij een wat wijdere jurk niet. Het is inderdaad wel lastig beoordelen. Het hangt heel erg van de soort jurk en de pasvorm van de jurk af.

Als de jurk een wijd uitlopende rok heeft, kan een jasje wel, maar dan heel kort. Dat je je taille nog onder het jasje ziet. Een strakke jurk kan een jasje altijd wel. 

t maakt ook uit hoe druk of rustig een jurk is.  Als er bovenin allerlei ruches, knopen of andere design drukte is is een colbertje snel te veel denk ik.   Weet ook niet zeker hoe jouw ' overslag'  er precies uitziet. Als dat iets opvallend diagonaals aan de bovenkant van je jurk betekent  zou een jasje wat kunnen clashen qua belijning. Maar  hoeft niet. Als t rustig is. 

FancyDuck29

FancyDuck29

23-08-2024 om 14:17

Als je geen mode flater wil slaan zou ik kijken naar een oversized model blazer. Getailleerd is niet meer "hip" (helaas).

Lieveheersbeest schreef op 23-08-2024 om 14:17:

Als je geen mode flater wil slaan zou ik kijken naar een oversized model blazer. Getailleerd is niet meer "hip" (helaas).

Nou, dat klopt niet meer helemaal. Oversized is al jaren hip en ‘we’ gaan weer langzaam meer terug naar getailleerd, zie de nieuwe blazers van Selected Femme of Cos die -naast oversized- ook weer getailleerd verkopen. Oversized is er nog steeds volop, absoluut, maar de vervolgtrend is dat het meer richting zandloper gaat dus getailleerd in de taille maar nog wel relatief brede schouders. Ook zie je oversized blazers meer ingesnoerd worden met een riem. Ik vind het zelf wel mooi dat getailleerd mondjesmaat weer meer te krijgen is.

En uiteindelijk maakt hip of niet niet zoveel uit. Ik zou voornamelijk kijken naar wat je staat.

Anfisa schreef op 23-08-2024 om 15:19:

 Ik zou voornamelijk kijken naar wat je staat.


Dat, ik vind het erg van je figuur afhangen. Als je slank bent, en een jurk hebt met aansluitend model, dan kan daar van alles op. Bolero, kort jasje, lang jasje.

Maar ik heb een appelfiguur en draag dus nooit strak aansluitende jurken. Altijd wijder, overslag, of A-lijn, of iets dergelijks. Een jasje daarop staat niet zo mooi tenzij het een heel specifiek bijpassend model is.

TO heeft het ook over een overslagjurk. Daarop vind ik dat jasje al snel rommelig ogen, met al die belijningen. Dan zou ik eerder een vest met rechte omslag doen of zo. Maar dat is moeilijk te beoordelen zonder het in het echt te zien.

duizel

duizel

23-08-2024 om 16:06 Topicstarter

Lieveheersbeest schreef op 23-08-2024 om 14:17:

Als je geen mode flater wil slaan zou ik kijken naar een oversized model blazer. Getailleerd is niet meer "hip" (helaas).

Nou zo bedoel ik niet helemaal. Ik heb me verkeerd uitgedrukt. Mode interesseert me niet zo. Ik bedoel meer dat ik hoop daar ik niet meer kleding loop die totaal niet bij elkaar past. 

Bedankt voor alle reacties. Ik vind een strak jurkje niet mooi bij mij. Dat draag ik niet graag. Zonder stof en voorbeeld is het idd lastig te beoordelen. Toch bedankt voor de reacties

Ik zou niet twee keer een overslagsluiting maken. Of iets wat er op lijkt dus die jurk moet dan wel heel anders worden.

Als je een mooie jurk hebt, waarom zou je daar überhaupt een jasje over aan doen? Dan eerderbij een rok, maar dat vind ik meer zakelijk dan feestelijk. Als je jurk geen mouwen heeft vind ik een heel kort jasje of mooie sjaal een feestelijker alternatief.

Als je het zelf gaat maken kan je voor dezelfde (feestelijke) stof kiezen in een mooie opvallende kleurencombi.

image?url=https%3A%2F%2Flookbook.otrium.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2F05054832954524_01GKPB8MXRZFMDPN24GMNMSAFB.jpg&w=1080&q=75

Ik draag veel jurken en rokken en het hangt enorm af of het staat. Kan het ook nooit goed voorspellen voor het passen of ik eindig met een bijpassend colbert/blazer of een vestje. Een overslag jurk die ik heb hoort absoluut een vest bij. Een andere overslag jurk heb ik een nauwsluitend colbert op. Ik hou niet van oversized dus heb deze ook niet in mijn kast hangen. 

Kan je niet iets vergelijkbaars gewoon passen in de winkel voordat je gaat naaien. Lijkt me zo zonde van je werk en de stof als je er achterkomt dat het niet staat.

Gaaf dat je dit kan!

duizel

duizel

23-08-2024 om 20:31 Topicstarter

RosaMontana schreef op 23-08-2024 om 17:57:

Als je een mooie jurk hebt, waarom zou je daar überhaupt een jasje over aan doen? Dan eerderbij een rok, maar dat vind ik meer zakelijk dan feestelijk. Als je jurk geen mouwen heeft vind ik een heel kort jasje of mooie sjaal een feestelijker alternatief.

Omdat het feest in september is en deels buiten... het is ook geen chique feest ofzo. Ik wil er niet teveel over kwijt ivm herkenbaarheid

duizel

duizel

23-08-2024 om 20:33 Topicstarter

Beril schreef op 23-08-2024 om 20:23:

Ik draag veel jurken en rokken en het hangt enorm af of het staat. Kan het ook nooit goed voorspellen voor het passen of ik eindig met een bijpassend colbert/blazer of een vestje. Een overslag jurk die ik heb hoort absoluut een vest bij. Een andere overslag jurk heb ik een nauwsluitend colbert op. Ik hou niet van oversized dus heb deze ook niet in mijn kast hangen.

Kan je niet iets vergelijkbaars gewoon passen in de winkel voordat je gaat naaien. Lijkt me zo zonde van je werk en de stof als je er achterkomt dat het niet staat.

Gaaf dat je dit kan!

Dit is inderdaad mijn angst. Anders bekeken wordt het vast iets wat ik los van elkaar vaker kan dragen. Ik ga eens kijken naar andere modellen jurken denk ik. En misschien een korte jasje. 

Passen in de winkel is op zich ook een goed idee

IngridT schreef op 23-08-2024 om 13:29:

Jurk met jasje kan prima. Daar is niets principieel 'fout' aan. Maar niet elke jurk staat met elk jasje. Net zo goed als niet elke trui of blouse bij elke broek staat. En dan bedoel ik niet alleen qua kleur, maar vooral qua model / snit / stijl / stof / etc

Lastig dus om vanaf hier iets over te zeggen

Wat Ingrid zegt. Combi jurk jasje kan prima. Maar dan wel de juiste jurk met het juiste jasje. Zo kan daar niks zinnigs over gezegd worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.