Beauty en fashion Beauty en fashion

Beauty en fashion

Jas wassen die niet gewassen mag worden

De titel zegt het al, maar heeft iemand weleens een jas gewassen die niet gewassen mag worden? (Het is in dit geval geen wol, helemaal synthetisch (m.n. polyester).)

En zo ja, ging dat goed?
En zo ja, op hoeveel graden? Of met de hand? Of wolwas?

Moet in principe wel kunnen maar ik doe dit normaal niet hoger dan 40°C. Heb eigenlijk nooit 100% polyester kleding soms zit er wat in een mengweefsel.
Ik zou het sowieso op een laag toerental centrifugeren.

Loulou39

Loulou39

06-12-2024 om 22:39 Topicstarter

Top, dank je!
Dit is een polyester jasje (zo’n imitatie bontjasje) en ik vind hem vies, lager dan 60 graden wil ik daarom liever niet, maar ik wil het jasje wel aan. Ik ga eens kijken hoe ik het centrifugeer toerental lager kan zetten 👍🏻

Loulou39 schreef op 06-12-2024 om 22:39:

Top, dank je!
Dit is een polyester jasje (zo’n imitatie bontjasje) en ik vind hem vies, lager dan 60 graden wil ik daarom liever niet, maar ik wil het jasje wel aan. Ik ga eens kijken hoe ik het centrifugeer toerental lager kan zetten 👍🏻

Kun je niet proberen om het jasje eerst in Biotex te laten weken en daarna op 40 graden? Wellicht is het dan ook voldoende schoon?

Loulou39 schreef op 06-12-2024 om 22:39:

Top, dank je!

Je kunt ook een langer programma nemen op 40 graden, met voorwas en extra spoelen. 

Loulou39

Loulou39

08-12-2024 om 20:58 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 08-12-2024 om 07:33:

[..]

Kun je niet proberen om het jasje eerst in Biotex te laten weken en daarna op 40 graden? Wellicht is het dan ook voldoende schoon?

Dank je wel! Hier ga ik me even in verdiepen, en ook in de tip van “Gebruikersnaam invullen”.
Ik ben in dit geval vooral een beetje bang voor besmettelijke huidaandoeningen (en ik wil liever niet zomaar vragen wat het voor aandoening het is, lijkt me confronterend cq kwetsend).

Als ik Google staat bij alle huidziektes dat je op minimaal 60 graden moet wassen, vandaar dat ik het vraag. Daar moet ik trouwens ook niet te lang op verder zoeken, want dan krijg ik echt de meest akelige foto’s en ziektes te zien….

Loulou39 schreef op 08-12-2024 om 20:58:

[..]

Dank je wel! Hier ga ik me even in verdiepen, en ook in de tip van “Gebruikersnaam invullen”.
Ik ben in dit geval vooral een beetje bang voor besmettelijke huidaandoeningen (en ik wil liever niet zomaar vragen wat het voor aandoening het is, lijkt me confronterend cq kwetsend).

Als ik Google staat bij alle huidziektes dat je op minimaal 60 graden moet wassen, vandaar dat ik het vraag. Daar moet ik trouwens ook niet te lang op verder zoeken, want dan krijg ik echt de meest akelige foto’s en ziektes te zien….

Als het om schurft gaat, een paar dagen in een plastic zak op kamertemperatuur maakt ook alles dood.

Loulou39 schreef op 08-12-2024 om 20:58:

[..]

Ow...ik snap dan wel je overweging ja.

Loulou39

Loulou39

09-12-2024 om 16:56 Topicstarter

Gebruikersnaaminvullen schreef op 08-12-2024 om 21:10:

[..]

Als het om schurft gaat, een paar dagen in een plastic zak op kamertemperatuur maakt ook alles dood.

Ik heb schurft gegoogled, dat is het niet (ook niet echt smakelijk om te zien 😂)

Loulou39

Loulou39

10-12-2024 om 19:19 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 09-12-2024 om 11:38:

[..]

Ow...ik snap dan wel je overweging ja.

In verband met dit, advies 60 graden bij huidziektes, plus ik heb helaas best wel behoorlijke smetvrees… 😔, heb ik de jas toch maar op 60 graden gewassen.

Het was een lief zacht bontjasje (nep uiteraard) toen hij de wasmachine in ging, nu lijkt hij op een stekelvarkentje maar als hij droog is ga ik hem wel even borstelen (hahaha, net of ik het over een echt dier heb 😂).

Loulou39 schreef op 10-12-2024 om 19:19:

[..]

In verband met dit, advies 60 graden, plus ik heb best wel behoorlijke erge smetvrees… 😔, heb ik de jas toch maar op 60 graden gewassen.

Het was een lief zacht bontjasje (nep uiteraard) toen hij de wasmachine in ging, nu lijkt hij op een stekelvarkentje maar als hij droog is ga ik hem wel even borstelen (hahaha, net of ik het over een echt dier heb 😂).

Aaaaah hahahaha. Nou misschien valt het als hij droog is nog best mee. Inderdaad lekker borstelen. Ik ben benieuwd 

Loulou39

Loulou39

10-12-2024 om 19:51 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 10-12-2024 om 19:33:

[..]

Aaaaah hahahaha. Nou misschien valt het als hij droog is nog best mee. Inderdaad lekker borstelen. Ik ben benieuwd

🌸

Ik laat het nog even weten😁

Loulou39 schreef op 10-12-2024 om 19:19:

[..]

In verband met dit, advies 60 graden bij huidziektes, plus ik heb helaas best wel behoorlijke smetvrees… 😔, heb ik de jas toch maar op 60 graden gewassen.

Ik was mijn schapenvachten altijd op wolwas en 30 graden en dan komen ze er ook altijd als een stekelvarken uit. Wat ik dan doe als ze helemaal droog zijn, is kammen met een zogenaamde ‘herdershark’ (zie hieronder) maar een gewone borstel voor mensenhaar werkt ook. Tussendoor fris ik ze vaak op met talkpoeder en een kamsessie. Dan zijn ze weer prachtig fluffy en zijn die gevilte stukken weg. Ik denk dat borstelen of kammen op polyester ook wel werkt. Succes!

74596_pla_moser_unterwollrechen_hs_2999_7135_6.jpg

Loulou39

Loulou39

10-12-2024 om 20:22 Topicstarter

ToetieToover schreef op 10-12-2024 om 20:15:

[..]

Ik was mijn schapenvachten altijd op wolwas en 30 graden en dan komen ze er ook altijd als een stekelvarken uit. Wat ik dan doe als ze helemaal droog zijn, is kammen met een zogenaamde ‘herdershark’ (zie hieronder) maar een gewone borstel voor mensenhaar werkt ook. Tussendoor fris ik ze vaak op met talkpoeder en een kamsessie. Dan zijn ze weer prachtig fluffy en zijn die gevilte stukken weg. Ik denk dat borstelen of kammen op polyester ook wel werkt. Succes!

74596_pla_moser_unterwollrechen_hs_2999_7135_6.jpg

Leuke tip, ga ik doen! (Ik heb hoop 😁)

Loulou39

Loulou39

10-12-2024 om 20:23 Topicstarter

Volledig off topic, maar het is toch mijn topic 😇
Wat doe je met die schapenvachten? Heel benieuwd 😁

Loulou39 schreef op 10-12-2024 om 20:23:

Volledig off topic, maar het is toch mijn topic 😇
Wat doe je met die schapenvachten? Heel benieuwd 😁

Die liggen op de bank zodat de katten het leer niet beschadigen. En op de grond waar ik zit. Ik lig op schaap als ik yin yoga doe. En in mijn auto en als ik dan ergens op bezoek ben en op de grond wil zitten, ga ik op mijn auto-schapenvacht zitten. Ik gebruik die ook om buiten op de grond te zitten. Dus worden ze nog wel eens wat viezig. 

Bankvachtje

shop3847800.pictures.tapijt-van-schapenvachten-cappuccino.jpg

Yin-Yogavachtje

shop3847800.pictures.yogamat.jpg

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.