karenm2
04-01-2025 om 19:43
Hoe tonen dat ik goede ouder ben
ik ben een goede ouder voor mijn kids. Alleen soms heb ik het lastig. soms drink ik ook teveel.
vrijdag was een lastige dag en ik had wat gedronken, ben uit gegaan om nog meer te drinken. gewoon even alles vergeten. er was oppas voor de kids ik ben echt geen slechte moeder.
alleen toen is het wat uit de hand gelopen en werd ik plots door de politie aangehouden en in een cel gestopt. als een crimineel. wat ik niet ben voor de duidelijkheid alleen soms drink ik wat teveel. ik vroeg nog wat doe ik mis ze zeiden openbare dronkenschap en je moet hier blijven totdat je terug controle hebt over jezelf.
nauwelijks 4 uurtjes later hebben ze me ook laten gaan wat ze niet zouden doen als het echt zo erg was denk ik dan.
maar toen was de oppas al in paniek geraakt omdat ik niet bereikbaar was en niet thuis kwam. maar ja dat is ook niet mijn schuld ze hadden al mijn spullen af genomen.
toen ik thuis kwam was de oppas er maar ook haar moeder want die had ze gebeld omdat ze zich zorgen maakte of zoiets, snap het zelf ook niet helemaal vind het maar raar waarom maakt die moeder zich zorgen ze willen gewoon roddelen over mij.
die moeder zei dat ze zich zorgen maakt of ik wel voor de kinderen kan zorgen en dat veilig thuis kan helpen. ik ben erg boos geworden heb hen weg gestuurd.
nu heb ik veel stress. ik wil echt geen veilig thuis dat is niet nodig ik maak mijn fouten maar ben wel een goede moeder ik doe mijn best.
wat kan ik nu het beste doen denken jullie, ik word gek van de zorgen omdat ik niet weet wat die moeder gaat doen en wie ze gaat bellen
karenm2
07-01-2025 om 21:13
Biebel schreef op 07-01-2025 om 09:28:
Karen, ik kan me voorstellen dat je knettergek wordt van wat in jouw ogen onzin is, zoals je drankgebruik en de oppas. Maar voor mij, als buitenstaander, geven die onderdelen precies aan waar je aan te werken hebt. Bijvoorbeeld met je therapeut, maar het kan niet verkeerd zijn om je huisarts erbij te betrekken.
Wil je een lijstje?
- dat je alleen maar roddelen en kwaadwil ziet in het erbij halen van oppas’ moeder.
- dat je heel snel heel erg boos wordt. Bv in de politiecel, tegen de moeder enz.
- dat je het steengoede advies van moederkareltje om tot het bezoek van vt gewoon te stoppen met drinken in de wind slaat. Je hebt het over minderen, maar minderen is alleen maar een voornemen. Stoppen is een actie
- je maakt je heel druk over vt, en roept heel hard wat je allemaal doet voor je kinderen. Maar stoppen met drinken om een goede moeder te zijn, dat vind je niet nodig.
Het kan dat je nooit geleerd hebt om om hulp te vragen. Of dat je ouders voor jou niet veilig waren en het daarom onvoorstelbaar voor je is dat je je moeder vraagt als je het niet meer weet. Het kan dat je geleerd hebt dat dronkenschap ok en misschien zelfs wel gezellig is en dat het de beste manier is om met stress om te gaan. Het kan dat je uit een omgeving komt waar even een tijdje in de cel prima is.
Maar dat is het allemaal niet. Laat de mensen die je hier tips geven, adviseren op waar je hulp kunt halen, je wijzen op gedachtekronkels die niet kloppend zijn, het eerste voorbeeld zijn van dat er wel mensen te vertrouwen zijn. Dat mensen die een onaardige boodschap geven, dat nog steeds doen om je te helpen.
Want je mag één compliment alvast opsteken; ondanks alle kritiek en dingen die hier gezegd worden die niet fijn zijn om te horen, blijf je wel. Misschien zit er diep van binnen toch die herkenning dat je echt een aantal zaken moet aanpakken nu?
Ja dat weet ik wel dat ik zaken moet aanpakken. Dat ik problemen heb met emoties en stress en daardoor soms ook met drinken. Daar heb ik therapie voor, volgende week ga ik weer en dan ga ik ook n iet meer pauzes nemen. Ik dacht dat is beter want ik word er te gespannen van en ook ik schaam me heel hard om over alles te praten. Dan kan ik beter even pauze nemen dan ga ik me ook rustiger voelen. Maar als ik daarover nadenk ben ik daarna helemaal niet rustiger geworden dus therapie pauzes werken gewoon niet moet ik niet meer doen.
Dat ik minder moet drinken weet ik ook ben ik ook mee bezig is dus niet alleen maar voornemen maar ook een actie.
karenm2
07-01-2025 om 21:17
Anoniemvoornu schreef op 07-01-2025 om 09:46:
[..]
Je was onbereikbaar en dronken, zat zelfs een aantal uur vast op het politiebureau , alle reden om vt te bellen , maar je wil het gewoon niet inzien , je drankje is belangrijker , je zwelgt in zelfmedelijden ipv dat je denkt aan je kinderen, vt is de vijand niet hoor , zelf meerdere keren uit huis geplaatst voor mijn eigen veiligheid en blij toe anders had ik hier nu niet meer gezeten , mijn jeugd stond in het teken van de grillen van mijn verslaafde moeder en ze kon net als jij ook heel leuk koekjes bakken met ons hoor en net als jij dronk ze regelmatig te veel en was dan zo dronken dat ze niet meer wist wat ze deed , en geloof me dat gaat een keer fout , hier als 8 jarige van de trap gevallen , moeder had al een paar glaasjes op dus het moest wachten tot morgen , de volgende dag was mijn enkel zo dik dat ze wilde wachten tot het iets geslonken was , want anders zouden ze slecht over haar kunnen denken en zo werd het uitgesteld tot de buurvrouw me zag strompelen met de hond en me naar de huisartsenpost bracht ,het was een botbreuk en is nooit goed meer geheeld want te laat gezet en dit is maar 1 voorbeeld van hoe alcohol je inschattingsvermogen aantast
Erg van jouw jeugd. Maar dat betekent niet dat je dat op mij moet betrekken. ik ben geen alcoholverslaafde moeder. Als mijn jongens naar de dokter moeten ga ik meteen daar ben ik nooit te dronken voor en ik hoef niet te rijden. Ik zorg gewoon prima voor ze.
karenm2
07-01-2025 om 21:24
Anoniemvoornu schreef op 07-01-2025 om 10:18:
[..]
Dat weet je niet Nick, kan heel goed zijn dat buurvrouw wel melding doet en dan gaan ze zeker onderzoeken of het waar was dat ouder op het bureau moest ontnuchteren, ik hoop het ook van harte dat ze er naar gaan kijken , niet om to te pesten maar om de veiligheid van de kinderen te waarborgen.
Maar de kinderen zijn al veilig!!! Echt irritant dat je steeds hetzelfde zegt. Het is al erg genoeg dat ik zit te piekeren aan wie die moeder het verteld heeft en wie er nu misschien VT gaat bellen j e maakt het nog erger waarom doe je dat. Wil je gewoon irritant zijn.
De jongens konden vandaag niet eens naar de onderbuurvrouw om met haar hond te spelen omdat ik gewoon niet meer kan vertrouwen of die moeder niet met haar gepraat h eeft. Het kan best want wie weet hoe lang ze hier in huis geweest en wat ze gezegd heeft. Dat is gewoon triest voor mijn jongens ik weet niet wat ik daarmee moet, nu kon ik ze nog afleiden met een film op netflix en popcorn maar het zijn slimme jongens en ze zijn dol op dat hondje dus ze gaan dat blijven vragen.
karenm2
07-01-2025 om 21:27
tsjor schreef op 07-01-2025 om 10:21:
[..]
Mijn ervaring stamt alweer uit de jaren 80 van de vorige eeuw. Het was de dag voor mijn eerste werkdag, we waren net verhuisd. De buurvrouw vroeg of haar kindje van ongeveer 5 maanden even bij ons kon blijven, ze moest even weg, de andere kinderen nam ze mee en ze zou voor het eten weer terug zijn. Die avond geen buurvrouw. We hadden toen nog geen mobieltjes etc. Tegen middernacht ging de deurbel: de politie. Buurvrouw was stomdronken op straat gevonden, zij in de politiecel, twee kinderen ergens ondergebracht en toen hoorden ze dat er nog een derde kind was. Ja, die was bij ons. Nee, de politie kon het kind niet meenemen. Dus we hadden een huilende baby, geen luiers (theedoeken gaat ook .... eventjes), geen voeding, geen nachtrust en de volgende dag moest ik echt beginnen met werken. Die dag is de vriend gekomen om het kind op te halen, nou ja, hij wilde eerst alleen maar weten of het kind bij ons was. Maar hij heeft het kind toch meegenomen.
In de jaren dat wij naast de buurvrouw woonden was duidelijk dat er een chronisch alcoholprobleem was. Een lieve moeder, jazeker, ook een lieve vriend, jazeker. Maar soms, te vaak naar mijn mening, liep het allemaal weer eens uit de hand. Als wij een taxi namen van het station moesten we de taxichauffeur wel eerst overtuigen dat we naast de buurvrouw woonden, anders namen ze ons niet mee. Geen idee of er ooit een melding is gedaan bij de raad voor de kinderbescherming. De kinderen zijn in elk geval altijd daar gebleven.
Mijn eigen stiefdochter is wel ooit door de politie weggehaald uit een huis waarin mensen zaten die veel dronken en daarna naar een jeugdzorglocatie gebracht. Zo kregen wij wel te maken met jeugdzorg. Dat liep uiteindelijk wel goed af, maar ik kan me de angst nog levendig voor ogen halen, angst dat ook de andere kinderen weggehaald zouden worden, angst als er een vreemd iemand aanbelde of een politieauto de wijk in kwam.
Het is nog de vraag of moeder van de oppas gebeld heeft naar VT, en dan nog is het echt de vraag of VT met zo'n melding iets gaat doen. Het is iets anders als de politie ook heeft gemeld. Maar dan nog, stel dat het echt maar één keer gebeurd is en er is verder niets bekend over het gezin, dan hoop ik toch dat ze hun tijd aan andere dingen gaan besteden.
Ik verwacht niet dat je iets van VT hoort.
Neemt niet weg dat ik me tegelijkertijd afvraag wat er met jou gebeurt als die stok achter de deur weg is. Wordt je stress dan minder en hoef je dan minder te drinken? Dat zou geweldig zijn. Denk je dan dat het allemaal wel goed komt, of bedenk je dan dat je toch je de prioriteiten in je leven weer eens op een rijtje zet en bepaalde problemen gaat aanpakken, om te voorkomen dat je nog een keer in zo'n situatie terecht komt.
En nee, het levert geen strafblad op als je dronken in een politiecel komt te zitten. Er komt ook geen rechtszaak. Hooguit een boete van 110 euro volgens het overzicht van de politie. Als je die boete niet betaalt en wilt aanvechten komt er wel een rechtszaak.
Tsjor
Erg van je buurvrouw. Maar dat is een ander verhaal zoiets zou ik nooit doen.
Ik hoop zo dat het waar is wat je zegt. Een boete geen probleem betaal ik gewoon meteen. Maar de rechter of VT dat geeft me zoveel stress.
En ja ik ga mijn problemen aanpakken ik ga terug naar therapie.
karenm2
07-01-2025 om 21:28
watertoren schreef op 07-01-2025 om 10:31:
Heb je geen hobby's Karen waarin je ontspanning kunt vinden?
Nee niet echt, nooit gehad
Anoniemvoornu
07-01-2025 om 21:29
karenm2 schreef op 07-01-2025 om 21:24:
[..]
Maar de kinderen zijn al veilig!!! Echt irritant dat je steeds hetzelfde zegt. Het is al erg genoeg dat ik zit te piekeren aan wie die moeder het verteld heeft en wie er nu misschien VT gaat bellen j e maakt het nog erger waarom doe je dat. Wil je gewoon irritant zijn.
De jongens konden vandaag niet eens naar de onderbuurvrouw om met haar hond te spelen omdat ik gewoon niet meer kan vertrouwen of die moeder niet met haar gepraat h eeft. Het kan best want wie weet hoe lang ze hier in huis geweest en wat ze gezegd heeft. Dat is gewoon triest voor mijn jongens ik weet niet wat ik daarmee moet, nu kon ik ze nog afleiden met een film op netflix en popcorn maar het zijn slimme jongens en ze zijn dol op dat hondje dus ze gaan dat blijven vragen.
Triest ja dat je jouw jongens de dupe laat zijn van jouw gedrag , snap je echt niet hoe je de zaken omdraait , je buren hebben niets fout gedaan
karenm2
07-01-2025 om 21:29
BritgetJones007 schreef op 07-01-2025 om 10:36:
[..]
Maar dan heeft de oppas daar dus wel zo haar eigen ideeën over, namelijk, dat ze dat onverantwoord vindt. Waarschijnlijk ook thuis met haar moeder al eens besproken en haar zorgen daarover geuit. Omdat jij een alleenstaande ouder bent, heb je gewoon je verantwoordelijk te nemen.
Ja dat weet ik ook wel dat ze over me geroddeld hebben, dat geeft me ook juist stress. je helpt echt niet.
Loezzie
07-01-2025 om 21:31
Wat wil je eigenlijk met dit verhaal bereiken?
Ik vind dat je selectief reageert en dan vooral reageert op wat in jouw straatje past of een soort van ons probeert te overtuigen dat je echt goede keuzes maakt.
Ons hoef je niet te overtuigen dat je geen alcoholprobleem hebt of dat je een geweldige moeder bent. Ben je je zelf aan het overtuigen?
Als je emoties reguleert met alcohol, dan heb je een probleem. Of dat nu 1 glaasje is of een fles
Je lijkt een beeld te hebben van hoe een alcoholist eruit ziet. De alcoholist bestaat niet, de autist ook niet, maar als je op deze manier je opties reguleert dan heb je wel een probleem.
Vraag hulp. Je ervaring met hulp zijn niet beste maar niemand wil jouw kapot maken. Alleen heeft iedereen wel het beste voor je kinderen
Wees blij met je oppas. Ga wat leuks doen als zij er is. Zoek een hobby, sportclub. Ga eens onderzoeken hoe je in contact met anderen kan komen. Kijk of Buurtgezinnen wat voor je is. Lees je eigen berichten nog eens zonder roze bril.
karenm2
07-01-2025 om 21:33
Nowee schreef op 07-01-2025 om 10:43:
Karen, je maakt je druk dat er een melding bij VT gedaan wordt. Als jij vindt dat je niks verkeerd gedaan hebt dan hoef je je daar toch ook niet druk om te maken?
Natuurlijk wel het is raar dat jij dat niet snapt. Ik heb wel een fout gemaakt dat zeg ik toch maar verder doe ik niks verkeerd inderdaad. Maar natuurlijk krijg ik stress van VT.
Jij niet dan? Jij weet ook dat je het goed doet als moeder en dat je niks verkeerd doet met jouw kind toch? En dan zou jij het prima vinden als VT jouw belt en komt onderzoeken of je kind uit huis gehaald wordt? Dan zou jij je nergens druk om maken?
Loezzie
07-01-2025 om 21:35
karenm2 schreef op 07-01-2025 om 21:29:
[..]
Ja dat weet ik ook wel dat ze over me geroddeld hebben, dat geeft me ook juist stress. je helpt echt niet.
Er wordt over iedereen geluld of het nou over iemand zijn gewicht gaat of zijn kleur haar of wat dan ook.
Je maakt het jezelf moeilijk.
Erken dat je stom bezig was zaterdag. Bel op en zeg: Sorry, het zal niet weer gebeuren. Wees blij dat ze voor je kinderen gezorgd heeft en dat ze hulp gevraagd heeft toen zij het nodig vond. Je kan het er niet mee eens zijn, dat is wat anders.
karenm2
07-01-2025 om 21:36
rutiel schreef op 07-01-2025 om 12:28:
Karen ik vind het knap dat je contact hebt gezocht met je therapeut. Hopelijk is het het begin naar een goede en gezonde weg terug als stabiele en gelukkige moeder.
Ja dat is het ook, bedankt voor je steun.
karenm2
07-01-2025 om 21:41
Mirandaaatje_86 schreef op 07-01-2025 om 12:29:
Afgelopen jaar hebben partner en ik teveel gedronken. Onze zoon heeft de politie gebeld. Wij hadden een heftige/pittige discussie geen lichamelijk geweld maar verbaal.Maar schreeuwen naar elkaar is huiselijk geweld. Uiteraard melding bij VT.
Schaamte JA!
Ben super dankbaar dat onze zoon heeft gebeld en dit hebben wij gelijk uitgesproken naar hem toe. Wij zijn gelijk aan het werk gegaan met ons zelf. Hierdoor heb ik ook dingen geleerd hoe drinken ervaren kan worden en wij waren echt niet maandelijks laveloos. Beiden werkzaam, kinderen altijd netjes op school, geen geld zorgen en geen opvoed problemen bij de kinderen.
Kinderen worden niet zomaar uit huis genomen. Wees eerlijk, open en hou je aan de veiligheidsregels. Hulp instanties zijn niet eng. Ze zijn er voor jou en de kinderen.
”Vrijwillig” spoedhulp traject werd er gestart en dat is wekelijks spontaan en gepland huisbezoeken.
Dus zeker een positieve ervaring met VT.
(Zelf slachtoffer van jeugdzorg jaren 90/00, dus had ook angsten).
Dat vind ik echt wel heftig hoor VT die elke week langskomt omdat je 1 keer dronken was en ruzie maakte en de politie daarbij kwam. Verschil is dat jouw kind er wel last van had denk ik want die had de politie gebeld. Goed dat ze jullie wel echt helpen dan. Jouw kind heeft dat echt heel goed gedaan en jij en je partner zijn goede ouders voor hem dat weet ik gewoon.
Ik heb ook 1 fout gemaakt met te dronken worden en politie maar gelukkig hebben mijn jongens daar geen last van gehad. ik wil ook zeker niet elke week VT die langs komen dan ga ik echt helemaal kapot van de stress.
Loezzie
07-01-2025 om 21:41
karenm2 schreef op 07-01-2025 om 21:33:
[..]
Natuurlijk wel het is raar dat jij dat niet snapt. Ik heb wel een fout gemaakt dat zeg ik toch maar verder doe ik niks verkeerd inderdaad. Maar natuurlijk krijg ik stress van VT.
Jij niet dan? Jij weet ook dat je het goed doet als moeder en dat je niks verkeerd doet met jouw kind toch? En dan zou jij het prima vinden als VT jouw belt en komt onderzoeken of je kind uit huis gehaald wordt? Dan zou jij je nergens druk om maken?
VT haalt geen kinderen weg na 1 melding, dus stel je niet aan. Ik ken mensen die gepakt zijn met alcohol terwijl kind in de auto zat (ongeluk). Ja, VT werd betrokken. Ja, er werden afspraken gemaakt om diegene te ondersteunen. Veiligheidsafspraken. Ja kind ging tijdelijk naar bekenden omdat veiligheid niet gewaarborgd kon worden. Kind kwam ook weer gewoon thuis wonen na x aantal weken. En na jaren gaat het nog steeds goed. Zowel met moeder als met kind.
VT is niet om jouw kapot te maken, het is voor de veiligheid van je kinderen en ja afgelopen zaterdag was niet echt een geweldige dag. Maar dat ligt toch echt aan jou. En dat wil je niet lezen, maar jij bent de enige die dit had kunnen voorkomen
Ik g dit sluiten. Het wordt een herhaling van stappen.
karenm2
07-01-2025 om 21:51
Vaaas schreef op 07-01-2025 om 19:31:
[..]
Een syndroom dat ontstaat door gebruik van alcohol tijdens de zwangerschap. https://www.hersenstichting.nl/hersenaandoeningen/foetaal-alcoholsyndroom/
Dat heb ik niet denk ik. Ik heb onderzoeken gehad 1 keer in mijn jeugd en 1 keer niet zo lang geleden dus als ik dat had dan had ik dat wel al gehoord.
Ysenda
07-01-2025 om 22:31
karenm2 schreef op 07-01-2025 om 21:51:
[..]
Dat heb ik niet denk ik. Ik heb onderzoeken gehad 1 keer in mijn jeugd en 1 keer niet zo lang geleden dus als ik dat had dan had ik dat wel al gehoord.
Wisten de onderzoekers dat jouw moeder tijdens de zwangerschap overmatig alcohol gebruikte?
Want als dat niet zo is dan houden ze met deze mogelijkheid ook geen rekening. En dan zou het nog steeds mogelijk kunnen zijn.