karenm2
04-01-2025 om 19:43
Hoe tonen dat ik goede ouder ben
ik ben een goede ouder voor mijn kids. Alleen soms heb ik het lastig. soms drink ik ook teveel.
vrijdag was een lastige dag en ik had wat gedronken, ben uit gegaan om nog meer te drinken. gewoon even alles vergeten. er was oppas voor de kids ik ben echt geen slechte moeder.
alleen toen is het wat uit de hand gelopen en werd ik plots door de politie aangehouden en in een cel gestopt. als een crimineel. wat ik niet ben voor de duidelijkheid alleen soms drink ik wat teveel. ik vroeg nog wat doe ik mis ze zeiden openbare dronkenschap en je moet hier blijven totdat je terug controle hebt over jezelf.
nauwelijks 4 uurtjes later hebben ze me ook laten gaan wat ze niet zouden doen als het echt zo erg was denk ik dan.
maar toen was de oppas al in paniek geraakt omdat ik niet bereikbaar was en niet thuis kwam. maar ja dat is ook niet mijn schuld ze hadden al mijn spullen af genomen.
toen ik thuis kwam was de oppas er maar ook haar moeder want die had ze gebeld omdat ze zich zorgen maakte of zoiets, snap het zelf ook niet helemaal vind het maar raar waarom maakt die moeder zich zorgen ze willen gewoon roddelen over mij.
die moeder zei dat ze zich zorgen maakt of ik wel voor de kinderen kan zorgen en dat veilig thuis kan helpen. ik ben erg boos geworden heb hen weg gestuurd.
nu heb ik veel stress. ik wil echt geen veilig thuis dat is niet nodig ik maak mijn fouten maar ben wel een goede moeder ik doe mijn best.
wat kan ik nu het beste doen denken jullie, ik word gek van de zorgen omdat ik niet weet wat die moeder gaat doen en wie ze gaat bellen
Nick90
05-01-2025 om 21:50
Pimpelmees67 schreef op 05-01-2025 om 21:34:
[..]
Oppas heeft hoogstwaarschijnlijk simpelweg aan haar moeder laten weten dat ze later thuis zou zijn. Dat zijn normale afspraken in normale gezinnen.
En waarom zou die moeder nu een melding willen maken als simpelweg laten weten dat je wat later terugbent als 19 jarige dochter? Best vreemd lijkt me dit.
Nick90
05-01-2025 om 21:53
wil40 schreef op 05-01-2025 om 21:48:
Je belde om half twee na 4 uur in een cel te hebben gezeten. Je zou om één uur thuis zijn. Toen je belde kon je nog niet helder denken en was het na twee uur voordat je thuis was. Dat telefoongesprek heeft je oppas misschien al zorgen gebaard.
Haar moeder belt met de vraag waarom ze nog niet thuis is en haar dochter vertelt dat je dronken bent opgepakt en onderweg bent naar huis. Ook dat duurt langer dan je had gedacht.
Dat die moeder even naar je huis komt vind ik niet raar. Tenslotte geef je zelf aan dat je nog niet helder was en waarschijnlijk werd je onnodig boos. De oppas heeft niets verkeerd gedaan. Ga er eens langs met een bosje bloemen en maak je excuses.
Waar zei ze dat ze dan iets over hoe laat ze belde naar de oppas? Of verzin je nu zelf een tijdlijn?
wil40
05-01-2025 om 22:05
Nick90 schreef op 05-01-2025 om 21:53:
[..]
Waar zei ze dat ze dan iets over hoe laat ze belde naar de oppas? Of verzin je nu zelf een tijdlijn?
Ik verzin niets, staat gewoon in haar berichten. 1.29 uur belde ze, niet eens veel later vindt ze zelf, terwijl ze 1.00 uur thuis zou zijn en ze was niet helder. Ze dacht er nog 5 minuten over te doen om thuis te komen en ze was uiteindelijk "rond" 2.00 uur thuis. Tijdens het telefoongesprek heeft ze sorry gezegd voor de situatie.
Ik heb alles gelezen en nog nergens op gereageerd.
wil40
05-01-2025 om 22:13
Nick90 schreef op 05-01-2025 om 21:03:
[..]
Kind is 19, geen 14 oid. TO had ook in de plomp kunnen vallen en verdrinken oid, ook dan had de oppas waarschijnlijk wel langer dan 4 uur in onwetendheid gezeten. Buiten dat zal TO tijdens die 4 uur in een cel met volledig cameratoezicht en een metalen plee waarschijnlijk wel wat nuchterder zijn geworden. En ja ik vind dat je van een oppas op je jonge kinderen wel mag verwachten dat die enigszins stressbestendig is en niet haar eigen moeder belt dat ze het niet aan kan als haar tijd erop zit.
Dit vond ik ook een vreemde reactie van jou. Een oppas 4 uur in onwetendheid laten zitten omdat de moeder in een plomp is verdronken?
Ik vermoed dat de politie op de stoep staat, dan gaat het om een ongeluk, al erg genoeg.
Wat denk dat ze doen als je je kind niet ophaalt bij de opvang of op school? En dan het verschil omdat je een ongeluk hebt gehad of dronken van straat bent gehaald. Dit meisje overlegt met haar moeder, heel logisch.
karenm2
05-01-2025 om 22:30
Meesje schreef op 05-01-2025 om 20:51:
Ik denk dat het wel goed is als je 'verhaal' wat meer schuldbewust en vanuit jezelf is. Niet allerlei mensen als schuldigen aanwijzen en je eigen aandeel klein maken. Dat roept weerstand op bij mensen. En het sluit de deur naar hulp. Áls een instantie contact opneemt zou ik niet, zoals jij zelf zegt; meewerken en dus zeggen dat alles geweldig gaat. Dat is gewoonweg niet waar. Maar vanuit jezelf vertellen zonder te wijzen.
Dus niet: ik kan er niks aan doen want ik had stress en dat was niet mijn schuld.
Maar: ik had stress, niet genoeg gegeten en verloor de controle, heel stom en het zal me niet weer gebeuren. Ik heb therapie om met de stress om te leren gaan. Dat heb ik gelijk weer opgepakt nadat dit gebeurde.
Ook niet: de oppas is een slecht mens want ze belde haar moeder om over mij te roddelen.
Maar: ik had oppas geregeld voor de kinderen. Door alles dat gebeurde kon ik haar pas een half uur na de afgesproken tijd bellen. Ik vind het vervelend dat ze zich zorgen heeft gemaakt. Tot overmaat van ramp beloofde ik over 5 min thuis te zijn en bleef toen nóg een keer een half uur weg. Toen heeft ze haar moeder gebeld. Daar schrok ik van en ik ben boos geworden. Maar achteraf zal dat meisje wel bang zijn geworden. Ik heb later wel mijn excuses aangeboden.
Niet: mijn kinderen zouden nooit in gevaar zijn gekomen.
Maar: het idee dat ik mijn kinderen mogelijk in gevaar zou hebben kunnen brengen is vreselijk voor mij als moeder.
Niet: ik ben wél een goede moeder. Die andere mensen haten mij. Die moeder van de oppas wil roddelen. De politie stelt zich aan. Ik verzorg mijn kinderen, dus ik doe het heel goed.
Maar: Het idee dat mensen mij een slechte moeder vinden doet me pijn. Ik heb alles voor mijn jongens over. Dat wil ik graag laten zien.
Bedankt voor je reactie. Ik moest er wat langer over nadenken ofzo maar ik vind het wel juist wat je schrijft want dat is ook wat ik bedoel en hoe ik het voel. Ik wil ook niet weerstand opwekken of de indruk geven dat ik geen schuldbesef heb want dat is wel zo. Ik wil mijn eigen aandeel ook niet kleiner maken, maar ik wil gewoon niet aangevallen en bedreigd worden hier (of door de moeder van mijn oppas van 19 die ze plots in huis had gehaald). En het is ook gewoon niet waar dat ik een slechte moeder ben. Of dat veilig thuis n odig is voor mijn kids.
Pimpelmees67
05-01-2025 om 22:33
karenm2 schreef op 05-01-2025 om 22:30:
[..]
Bedankt voor je reactie. Ik moest er wat langer over nadenken ofzo maar ik vind het wel juist wat je schrijft want dat is ook wat ik bedoel en hoe ik het voel. Ik wil ook niet weerstand opwekken of de indruk geven dat ik geen schuldbesef heb want dat is wel zo. Ik wil mijn eigen aandeel ook niet kleiner maken, maar ik wil gewoon niet aangevallen en bedreigd worden hier (of door de moeder van mijn oppas van 19 die ze plots in huis had gehaald). En het is ook gewoon niet waar dat ik een slechte moeder ben. Of dat veilig thuis n odig is voor mijn kids.
Maar toen je dit topic gisteren opende zat je weer aan de wijn vanwege stress. Toen gaf je niet echt het idee dat je de ernst van de situatie inzag
Nick90
05-01-2025 om 22:37
wil40 schreef op 05-01-2025 om 22:13:
[..]
Dit vond ik ook een vreemde reactie van jou. Een oppas 4 uur in onwetendheid laten zitten omdat de moeder in een plomp is verdronken?
Ik vermoed dat de politie op de stoep staat, dan gaat het om een ongeluk, al erg genoeg.
Wat denk dat ze doen als je je kind niet ophaalt bij de opvang of op school? En dan het verschil omdat je een ongeluk hebt gehad of dronken van straat bent gehaald. Dit meisje overlegt met haar moeder, heel logisch.
Aan de eerder aangehaalde tijdlijn was TO pas 30 minuten te laat, aangezien zij blijkbaar eerder heeft aangegeven rond 01.00 terug te zijn en zij om 01.30 de oppas heeft gebeld om vervolgens een half uur later thuis te zijn, de oppas heeft in totaal dus een uur langer opgepast, in dat uur heeft zij bericht gekregen van de moeder van haar oppaskinderen, vanwaar dan je moeder bellen en die uitgenodigden in een huis wat niet van haar is? Dus in dat licht is de
moeder van die oppas daar dan in huis sowieso al discutabel.
En je denkt serieus dat de politie in geval van een ongeval als eerste de oppas inlicht? Want die moet natuurlijk wel weten wat er aan de hand is want stel je toch eens voor..
Jorni
05-01-2025 om 22:42
Dat de oppas haar moeder heeft gebeld vind ik ook niet gek. Je past ergens op, de moeder komt niet opdagen en is niet bereikbaar, heel menselijk dat ze dan even met iemand gaat overleggen. Je maakt je dan toch zorgen en je kan de kinderen ook niet alleen achterlaten. Het is een meisje geweest van 19. Dat is nog erg jong dan doe je dat soort dingen sneller qua overleggen. Ik vind niet dat die oppas daar in die zin fout in is geweest. Maar zomaar na zo een korte tijd haar moeder daar ook in huis halen dat vind ik weer een ander verhaal.
duizel
05-01-2025 om 22:44
Nick90 schreef op 05-01-2025 om 21:53:
[..]
Heb je het bericht van TO van 19.00 gelezen? Daar staat de hele tijdlijn uitgelegd. Als je alles wil lezen kun je even terugkijken. Ik plak een klein stukje:
Toen ik bij de politie buiten mocht heb ik meteen de oppas gebeld. Ik heb het net nog even nagekeken, ik heb om 1u29 gebeld. Dus niet superveel te laat ofzo. Ik heb toen aan haar uitgelegd wat er gebeurd was en natuurlijk heb ik toen al sorry gezegd. Toen zei ze nog geen probleem joh ik wacht wel. Ik heb haar toen gezegd dat ik eraan kwam en ik was toen zelf erg geschrokken en ik wilde snel thuis zijn en ik was ook nog niet helemaal helder. dus ik heb dat niet goed ingeschat ik heb gezegd over 5 minuten ben ik er. Uiteindelijk is dat nog 30 minuten later geworden. ik heb me ontzettend gehaast maar had meer tijd nodig om thuis te raken. En toen ik rond 2u thuis kwam zat plots haar moeder daar ook.
Toch best in te denken dat oppas in deze tijd haar moeder ingelicht heeft. In eerste instantie misschien een appje om 01:15: 'hoi mam, karenm2 is nog niet thuis, heeft niets laten weten en neemt ook niet op'. Daar kan moeder dan best nog geruststellend op geantwoord hebben : 'hé vervelend, misschien is haar telefoon leeg, geef haar nog maar even de tijd' dan om 1:30: 'ze heeft gebeld, ze komt eraan, ze had teveel gedronken en was opgepakt door de politie maar is er over 5 minuten'. En dan een kwartier later dat ze er nog niet is... ik kan me helemaal voorstellen dat je als moeder dan maar eens even dat kijken.
Maar ik vul dit helemaal zelf in. Net zoals jij en TO ook invullen wat oppas en haar moeder deden. Haar onverantwoordelijk noemen vind ik wel ver gaan hoor. Ik denk dan eerder aan bezorgd.
Verder mag ik hopen dat een oppas iemand inlicht wanneer ouders veel te laat thuis komen en niets laten horen zoals in jouw eigen voorbeeld over ouders die iets overkomen. En als ze dan eerst hun eigen ouders of iemand anders bellen om dit samen te kunnen doen vind ik dat helemaal niet gek. Sterker nog, ik als volwassen vrouw zou dat waarschijnlijk ook doen. Niet in het voorbeeld van TO van een half uurtje, wel in jouw voorbeeld van 4 uur.
Jorni
05-01-2025 om 22:52
Maar goed dit is een heftig incident geweest. Hopelijk doet TO dit niet meer zo en heeft ze ervan geleerd. Gewoon niet zuipen als je nog mogelijk voor jouw kinderen moet zorgen of als ze erbij zijn. Verder dit incident wel bespreken met de therapeut, zodat er verder aan gewerkt kan worden in het omgaan met stress, drukte en emoties. Mocht er toch een instantie komen kijken dan geef je aan dat dit een zeer vervelend eenmalig incident is geweest waar je van hebt geleerd, waar je fout bezig bent geweest, waarbij de kinderen gelukkig geen gevaar hebben gelopen en wat je ook uitgebreid hebt besproken met jouw therapeut.
Nick90
05-01-2025 om 22:52
duizel schreef op 05-01-2025 om 22:44:
[..]
Heb je het bericht van TO van 19.00 gelezen? Daar staat de hele tijdlijn uitgelegd. Als je alles wil lezen kun je even terugkijken. Ik plak een klein stukje:
Toen ik bij de politie buiten mocht heb ik meteen de oppas gebeld. Ik heb het net nog even nagekeken, ik heb om 1u29 gebeld. Dus niet superveel te laat ofzo. Ik heb toen aan haar uitgelegd wat er gebeurd was en natuurlijk heb ik toen al sorry gezegd. Toen zei ze nog geen probleem joh ik wacht wel. Ik heb haar toen gezegd dat ik eraan kwam en ik was toen zelf erg geschrokken en ik wilde snel thuis zijn en ik was ook nog niet helemaal helder. dus ik heb dat niet goed ingeschat ik heb gezegd over 5 minuten ben ik er. Uiteindelijk is dat nog 30 minuten later geworden. ik heb me ontzettend gehaast maar had meer tijd nodig om thuis te raken. En toen ik rond 2u thuis kwam zat plots haar moeder daar ook.
Toch best in te denken dat oppas in deze tijd haar moeder ingelicht heeft. In eerste instantie misschien een appje om 01:15: 'hoi mam, karenm2 is nog niet thuis, heeft niets laten weten en neemt ook niet op'. Daar kan moeder dan best nog geruststellend op geantwoord hebben : 'hé vervelend, misschien is haar telefoon leeg, geef haar nog maar even de tijd' dan om 1:30: 'ze heeft gebeld, ze komt eraan, ze had teveel gedronken en was opgepakt door de politie maar is er over 5 minuten'. En dan een kwartier later dat ze er nog niet is... ik kan me helemaal voorstellen dat je als moeder dan maar eens even dat kijken.
Maar ik vul dit helemaal zelf in. Net zoals jij en TO ook invullen wat oppas en haar moeder deden. Haar onverantwoordelijk noemen vind ik wel ver gaan hoor. Ik denk dan eerder aan bezorgd.
Verder mag ik hopen dat een oppas iemand inlicht wanneer ouders veel te laat thuis komen en niets laten horen zoals in jouw eigen voorbeeld over ouders die iets overkomen. En als ze dan eerst hun eigen ouders of iemand anders bellen om dit samen te kunnen doen vind ik dat helemaal niet gek. Sterker nog, ik als volwassen vrouw zou dat waarschijnlijk ook doen. Niet in het voorbeeld van TO van een half uurtje, wel in jouw voorbeeld van 4 uur.
Ja gelezen en lees dat ze eigenlijk tot 1 had afgesproken en om 01.30 belde om vervolgens om 2.00 thuis te zijn, slechts een uur te laat dus, dus waarom als oppas je moeder bellen? Het is niet dat ze daar compleet onwetend uren op de bank heeft gezeten, hooguit een half uur, als ze dat al niet aan kan en haar mammie moet bellen is ze niet geschikt als oppas. Tenzij mams haar op zou halen en zelf geïrriteerd was dat het later en later werd.
volgende keer moet To gewoon sorry zeggen en verder niks vertellen. Gaat ze ook niks aan en als een 19jarige voor slechts 1 uur de hulp van zijn of haar moeder moet inroepen die ze dan ook nog eens uitnodigt in het huis van haar cliënt vind ik je niet bekwaam of pro als oppas.
wil40
05-01-2025 om 22:55
Nick90 schreef op 05-01-2025 om 22:37:
[..]
Aan de eerder aangehaalde tijdlijn was TO pas 30 minuten te laat, aangezien zij blijkbaar eerder heeft aangegeven rond 01.00 terug te zijn en zij om 01.30 de oppas heeft gebeld om vervolgens een half uur later thuis te zijn, de oppas heeft in totaal dus een uur langer opgepast, in dat uur heeft zij bericht gekregen van de moeder van haar oppaskinderen, vanwaar dan je moeder bellen en die uitgenodigden in een huis wat niet van haar is? Dus in dat licht is de
moeder van die oppas daar dan in huis sowieso al discutabel.
En je denkt serieus dat de politie in geval van een ongeval als eerste de oppas inlicht? Want die moet natuurlijk wel weten wat er aan de hand is want stel je toch eens voor..
Ik heb het telefoonnummer van mijn echtgenoot bij SOS staan in mijn telefoon dus die wordt gebeld bij een ongeval. Ik kan me voorstellen dat een alleenstaande moeder met 2 kleine kinderen ook een noodnummer paraat heeft. Wat je zegt, je zal al 4 uur morsdood in de plomp liggen.
En anders mag ik zeker hopen dat de politie bij een ongeval wel eerder dan pas na 4 uur het thuisfront inlicht. Al is het maar om te checken of er geen kinderen alleen thuis zijn.
Geen idee of de oppas haar moeder heeft uitgenodigd of dat moeder heeft gezegd:"jeetje, het is midden in de nacht en ze is dronken, ik kom naar je toe". Niets discutabel aan, zou ik ook doen.
Jorni
05-01-2025 om 22:56
Pimpelmees67 schreef op 05-01-2025 om 22:33:
[..]
Maar toen je dit topic gisteren opende zat je weer aan de wijn vanwege stress. Toen gaf je niet echt het idee dat je de ernst van de situatie inzag
TO heeft wel neiging tot probleemdrinken want dat is waar emoties en stress wegdrinken volgens mij wel onder vallen en dat is geen alcoholisme (nog). Dat is wel een belangrijk aandachtspunt van TO die denk ik mee moet worden genomen in de therapie van TO om erger of herhaling te voorkomen voor in de toekomst. Tot die tijd niet doen of alleen doen wanneer de kinderen er echt niet zijn.
Marty1984
05-01-2025 om 23:00
Dat 19-jarig kind heeft waarschijnlijk ook de hele week gewerkt of gestudeerd en opstartster zou "ten laatste om 1 uur" thuis zijn.
Ik zou de uren en minuten na middernacht als babysit toch ook zitten aftellen waar moeder blijft uit verveling, vermoeidheid en omdat ik naar huis wil.
Als moeder er dan nog altijd niet is om 1 uur word ik waarschijnlijk ook ongerust en ga iemand bellen. Of minstens mijn moeder verwittigen dat ik nog niet dadelijk thuis ben.
Nick90
05-01-2025 om 23:00
wil40 schreef op 05-01-2025 om 22:55:
[..]
Ik heb het telefoonnummer van mijn echtgenoot bij SOS staan in mijn telefoon dus die wordt gebeld bij een ongeval. Ik kan me voorstellen dat een alleenstaande moeder met 2 kleine kinderen ook een noodnummer paraat heeft. Wat je zegt, je zal al 4 uur morsdood in de plomp liggen.
En anders mag ik zeker hopen dat de politie bij een ongeval wel eerder dan pas na 4 uur het thuisfront inlicht. Al is het maar om te checken of er geen kinderen alleen thuis zijn.
Geen idee of de oppas haar moeder heeft uitgenodigd of dat moeder heeft gezegd:"jeetje, het is midden in de nacht en ze is dronken, ik kom naar je toe". Niets discutabel aan, zou ik ook doen.
Ze spreken af tot 01.00, to belt om 01.30 en komt een half uur later thuis, in totaal is dat dus maar 1 uur, geen 4 uur waarin de oppas niet wist waar to was en/of dat ze überhaupt nog in leven was. Vind je je moeder uitnodigen in het huis van je klant die dan vervolgens je klant gaat bedreigen omdat zij een uur te laat is echt helemaal normaal?