Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Nestvlieder wil niet meer naar het oude nest

Zelf had ik  ook zo'n momentje met mijn dochter. Ze zocht zelf contact via de app - en dat ging dit keer niet over iets praktisch dat ze nodig had (zoals in de andere schaarse momenten dat we contact hebben). Ze appte ook meer dan het hoognodige. We hadden zowaar een soort gesprekje van meer dan 2 zinnen. Het onderwerp was oppervlakkig en onbelangrijk maar dat doet er niet toe. Ik kreeg er in ieder geval een warm en blij gevoel van. 

De laatste maanden lijkt er een kentering te zijn  in haar houding naar mij/ons gezin. Het gaat zeer traag, (want het speelt al zo'n 5 jaar!) - maar alles is beter dan niets.

Wat fijn voor je. Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan. Grote kans dat ie het zelf ook niet zo goed weet. En als ik je een tip mag geven: verdiep je eens in het concept van een "goed genoeg moeder¨ van Bettelheim.

Laat maar…heb me bedacht.

Auwereel

Auwereel

04-04-2024 om 07:34 Topicstarter

kenfan schreef op 03-04-2024 om 23:43:

Wat fijn voor je. Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan. Grote kans dat ie het zelf ook niet zo goed weet. En als ik je een tip mag geven: verdiep je eens in het concept van een "goed genoeg moeder¨ van Bettelheim.

Auwereel

Auwereel

04-04-2024 om 07:35 Topicstarter

Wilmamaa schreef op 03-04-2024 om 23:29:

Zelf had ik ook zo'n momentje met mijn dochter. Ze zocht zelf contact via de app - en dat ging dit keer niet over iets praktisch dat ze nodig had (zoals in de andere schaarse momenten dat we contact hebben). Ze appte ook meer dan het hoognodige. We hadden zowaar een soort gesprekje van meer dan 2 zinnen. Het onderwerp was oppervlakkig en onbelangrijk maar dat doet er niet toe. Ik kreeg er in ieder geval een warm en blij gevoel van.

De laatste maanden lijkt er een kentering te zijn in haar houding naar mij/ons gezin. Het gaat zeer traag, (want het speelt al zo'n 5 jaar!) - maar alles is beter dan niets.

Ik hoop dat de kentering doorgaat Wilmamaa.

Hoi Auwereel, ik vroeg me af hoe de situatie is na ruim een half jaar. Zoekt je zoon al meer contact? Heb jij al een soort evenwicht gevonden in de omgang met hem?

Auwereel

Auwereel

23-10-2024 om 23:30 Topicstarter

Weinig contact, maar als er contact is, heel positief contact. Als ik vraag hoe het ermee staat, krijg ik antwoord, maar kort. Ben laatst nog naar een open dag op zijn werk geweest en dat was erg leuk om te zien hoe hij daar professioneel rondloopt!

Als hij al eens naar het ouderlijk huis komt, moet hij meestal nog iets hebben wat nog niet was meeverhuisd en is hij binnen een kwartiertje weer weg. 
Van mij mag hij vaker langskomen, of van zich laten horen. Soms kom ik op zijn LinkedIn een update tegen dat ik denk, joh, mag je ook op de familie-app zetten, leuk toch! 
Maar hij moet zich er ook prettig bij voelen en niet een "moetje" om zijn wedervaren te delen.

Auwereel

Auwereel

24-10-2024 om 14:48 Topicstarter

En hoe gaat het met jouw dochter, Wilmamaa?

Vergelijkbaar. Weinig contact, meestal van onze kant. Soms reageert ze heel kort, de andere keer toch met een paar keer heen en weer appen. Het contact dát er is, is wel vriendelijk en positief. Voor mij is het veel te weinig, maar ben wel blij met de kleine verbeteringen, stap voor stap. Ook lijkt de rest van haar leven goed te gaan. Ze lijkt zelfs volgend jaar een diploma te gaan halen en daar hard voor te werken. 
Ik voel nog steeds veel stress als ik zelf contact met haar zoek. Voel me dan de opdringerige moeder. Maar ook dat wordt een beetje minder. 

Auwereel

Auwereel

25-10-2024 om 20:13 Topicstarter

Ja, ik zou graag ook meer contact hebben, weten wat de kinderen zoal beleven. Zelf zat ik met enige regelmaat met mijn moeder aan de telefoon (vader niet, die was hartstikke slechthorend, dat werkte niet, telefoon). En als ik wat speciaals ging beleven, liet ik dat weten, belde ik een keer extra.

Nou zie ik vandaag op LinkedIn een update van een collega van mijn zoon, dat zoon naar het buitenland mocht voor een leuke werkgerelateerde happening. Deelt zoon leuke foto's met collega en die zette het op LinkedIn. Dan denk ik, hè, dat had je wel even mogen vertellen dat je zoiets leuks gaat doen! Maar kennelijk geldt ook voor ouders, uit het oog, uit het hart en uit de app.
Ik ben niet de enige, ik hoorde laatst een andere ouder over precies hetzelfde klagen!

Ik geloof het niet. Ik geloof niet dat het ook 'uit het hart' is.
Ik volg zelf mijn kinderen niet op facebook of zoiets, niet op linkedInn, zeker ook geen collega's van mijn kinderen op linkedInn. Het is hun wereld, hun leven. Sommige mensen weten dan 'meer' van  mijn kinderen dan ik, maar uiteindelijk gaat dat alleen over wat mooie plaatjes.
Ik gebruik wel whatsapp met mijn kinderen, of signal. Ik weet niet wat ik zou doen met die foto's die zoon deelt met collega's. Ik zou liever niet laten weten dat ik mijn kind volg via social media en daardoor bepaalde dingen 'weet'. Ja, het is openbaar, maar de relatie met mijn kinderen zit in een ander deel van het leven. Dan is het meer: geen nieuws is goed nieuws.
Mijn moeder belde mij, vast op zondag. Gelukkig dat zij het deed, ik deed het niet, en niet omdat ze 'uit mijn hart' was. Integendeel. Als ik belde was er wat aan de hand wat niet op social media mocht, zoals zwangerschappen en scheiding. En ik hield heel veel van mijn moeder.
Vertrouw erop, dat het niet 'uit het hart' is, dat er later in het leven weer een andere relatie kan ontstaan, en wees trots op dat je kind zich zelfstandig zo goed redt. Jouw leven kan ondertussen ook een andere inhoud krijgen, niet meer de dagelijkse zorg voor kinderen hebben vraagt heel veel van een mens om je leven opnieuw op een zinvolle wijze in te vullen. In je eigen app.

Tsjor

tsjor schreef op 26-10-2024 om 07:49:

Ik geloof het niet. Ik geloof niet dat het ook 'uit het hart' is.
Ik volg zelf mijn kinderen niet op facebook of zoiets, niet op linkedInn, zeker ook geen collega's van mijn kinderen op linkedInn. Het is hun wereld, hun leven. Sommige mensen weten dan 'meer' van mijn kinderen dan ik, maar uiteindelijk gaat dat alleen over wat mooie plaatjes.
Ik gebruik wel whatsapp met mijn kinderen, of signal. Ik weet niet wat ik zou doen met die foto's die zoon deelt met collega's. Ik zou liever niet laten weten dat ik mijn kind volg via social media en daardoor bepaalde dingen 'weet'. Ja, het is openbaar, maar de relatie met mijn kinderen zit in een ander deel van het leven. Dan is het meer: geen nieuws is goed nieuws.
Mijn moeder belde mij, vast op zondag. Gelukkig dat zij het deed, ik deed het niet, en niet omdat ze 'uit mijn hart' was. Integendeel. Als ik belde was er wat aan de hand wat niet op social media mocht, zoals zwangerschappen en scheiding. En ik hield heel veel van mijn moeder.
Vertrouw erop, dat het niet 'uit het hart' is, dat er later in het leven weer een andere relatie kan ontstaan, en wees trots op dat je kind zich zelfstandig zo goed redt. Jouw leven kan ondertussen ook een andere inhoud krijgen, niet meer de dagelijkse zorg voor kinderen hebben vraagt heel veel van een mens om je leven opnieuw op een zinvolle wijze in te vullen. In je eigen app.

Tsjor

Een hele zinvolle bijdrage dit, ik ben het er mee eens. 

ik wil zeggen: in je eigen app kun je dan foto's van jezelf delen, van jouw activiteiten of wetenswaardigheden. Tsjor

Auwereel

Auwereel

26-10-2024 om 10:28 Topicstarter

Dat is precies wat we altijd deden als gezin, als er iets speciaals was, deelden we dat in de app, maar tegenwoordig doen man en ik dat nog wel, maar de kinderen niet meer. En ze reageren ook zelden meer op onze foto's. Soms wel op directe vragen.
Hun leven dus ook ontvrienden (?) op social media, vind ik best ver gaan. Mede omdat op LinkedIn zoon en ik een overlappend netwerk hebben, vanwege vergelijkbaar werkterrein. Daar "liket" hij wel dingen die ik deel, en vindt hij het fijn dat ik bepaalde updates deel met mijn netwerk.
Met mijn dochter apo ik wel naar aanleiding van een Cosplay gedeeld op Insta.
Dus ik niet het idee dat ze dat erg vinden.
Maar ik vind het wel jammer dat het contact dat tot een jaar of twee vanzelfsprekend was, nu weg is.

Met andere woorden: ze zijn uitgevlogen. Los, druk, alles zelf uitzoeken en zelf bedenken, wat wil ik nou echt etc. Dat jammer vinden is één ding, en heel begrijpelijk. Maar ik proef een ondertoon van het de kinderen kwalijk nemen. En dat is een stap te ver.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.