Lotd
12-11-2024 om 15:54
Wat mogen ze van jullie
ik heb al eens vaker iets gepost over uitgaan kleding ect waar ik de laatste weken vooral tegenaan loop is wat mag iemand van 16 nu eigenlijk van een andere ouder? Mijn zoon gaat naar school (gaat nog niet top is ook eigenlijk wat te hoog) werkt iedere vrijdag van 6 uur ochtend tot 5 uur in de avond en hangt bij vrienden in het weekend, soms een 16+ plus festival carnaval feestje ect uiteraard ook! Soms is het 2 uur soms 4 uur en ja hij drinkt bier in het weekend.(andere discussie) Nu sport hij 1x per week maar hij wil soms ook door de weeks met vrienden “hangen” is dit oké tot hoe laat welke grens wat doen jullie? ik weet niet wat normaal is ja vroeger toen ik 16 was was het toch anders denk ik dan? Vraag me gewoon af wat is normaal wat is oké?? Hoe denken andere….
Prachtwacht
12-11-2024 om 16:13
hier zoon 16. School vrij lage cijfers. Geen feestjes, geen bier. Zag wel een brandgat in zíjn trainingsbroek. 2x per week sporten en combinerend met afspreken met vrienden. Dan nog denk ik nog 2x per week verder afspreken met vrienden. Rondhangen zou kunnen dat ie dat ook doet. Komt doordeweeks half 11 thuis vaak pas. Niet elke dag.
Lotd
12-11-2024 om 16:16
Prachtwacht schreef op 12-11-2024 om 16:14:
weekend om 1.00 thuis soms. Ik laat het maar een beetje gaan.
Gaan ze niet uit bij jullie?
Prachtwacht
12-11-2024 om 16:22
Lotd schreef op 12-11-2024 om 16:16:
[..]
Gaan ze niet uit bij jullie?
Nee, er zijn hier in het dorp en dorpen er om heen niet echt uitgaansgelegenheden vanaf 16 jaar. En illegale feestjes ook niet zover ik weet.
Lotd
12-11-2024 om 16:24
Prachtwacht schreef op 12-11-2024 om 16:22:
[..]
Nee, er zijn hier in het dorp en dorpen er om heen niet echt uitgaansgelegenheden vanaf 16 jaar. En illegale feestjes ook niet zover ik weet.
Ja hier dus wel ook disco vanaf 16 jaar en dan dat afteren zo’n hekel aan
Prachtwacht
12-11-2024 om 16:25
toen ik 17 was ging ik bijna elke dag naar het café van 19u tot 2. Mijn ouders hebben dat ook maar een beetje los gelaten. Kwam ook regelmatig niet thuis dan had ik een scharrel of zo, liet ik niet weten dat ik niet thuis kwam. En ja drinken dat mocht toen nog, dus dat ging er ook goed in.
Daglichtlamp
12-11-2024 om 16:44
11 uur op een dag werken mogen jongeren van 16 in elk geval sowieso niet. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijbaan-vakantiewerk-en-stage-door-jongeren/vraag-en-antwoord/hoeveel-uur-werken-16-17-jaar
Dus dat zou van mij ook niet mogen. Dan zoekt puber maar een baan waar ze zich wel aan de wet houden.
Lotd
12-11-2024 om 16:53
Daglichtlamp schreef op 12-11-2024 om 16:44:
11 uur op een dag werken mogen jongeren van 16 in elk geval sowieso niet. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijbaan-vakantiewerk-en-stage-door-jongeren/vraag-en-antwoord/hoeveel-uur-werken-16-17-jaar
Dus dat zou van mij ook niet mogen. Dan zoekt puber maar een baan waar ze zich wel aan de wet houden.
Dat doet ie wel beetje zelf en is ook niet altijd wilde alleen maar zeggen dat hij wel werkt en zelf ook geld verdient beetje ruim genomen tis ook ver fietsen dus hij is lang weg
Zonnig77
12-11-2024 om 17:29
Hier zoon 16. Geen interesse in uitgaan, drank, hangen op straat. Werkt 2x3 uur per week, sport niet. Is het liefst thuis op zijn kamer, met name wat contacten op school (daar gaat ie gemiddeld) en online. Geen feestjes of vriendengroep. Hij gedijt hier ogenschijnlijk goed op (en lijkt wat dit betreft in niks op mij toen ik 16 was..)
Valeria
12-11-2024 om 17:34
Bijna 18-jarige hier. Gaat niet uit en hangt ook niet met vrienden. Heeft wel dagelijks sporttraining en een vriendinnetje daarvan. Wij willen graag weten of ze met 0/1/2 mee-eten, maar ze doen geen gekke dingen, dus daar hoeven we ook geen grenzen aan te stellen.
yette
12-11-2024 om 18:31
Als het goed ging op school, konden ze verder hun gang gaan. Zo niet, dan moest hun schoolwerk eerst klaar zijn.
Verder hadden we wat afspraken mbt de veiligheid: zorg dat je fietslamp het doet en fiets samen met vrienden. Hou je drankje in de gaten. Stuur een appje als je naar huis vertrekt. En bel als je om een of andere reden opgehaald wil worden, dan komt een van ons je halen.
Door de week spraken we wel een tijd af, in het weekend niet. En wat drank betreft: 18+
Van onze 4 kinderen, was er maar een die al uit wilde op haar 16e en een die sinds zijn 18e stapt. De andere twee hebben er niks mee. Verder spreken ze allevier veel af met vrienden, vaak hier thuis. Ook daar heb ik geen tijdsafspraken voor. De enige afspraak is dat ze het rustig houden.
Moederkareltje
12-11-2024 om 19:04
"Nu sport hij 1x per week maar hij wil soms ook door de weeks met vrienden “hangen” is dit oké tot hoe laat welke grens wat doen jullie?"
Ik zou zeggen 22.00 uur thuis doordeweeks. Dan kan hij nog douchen en in bed liggen doen wat hij wil. Als bij het volgende rapport er teveel onvoldoendes zijn waardoor hij niet over zou mogen dan intrekken en om 20.00 uur thuis doordeweeks. Dat zou ik doen.
SuzyQFive
12-11-2024 om 19:05
16d: mbo, gaat niet heel denderend maar ook niet slecht. Hebben nu afgesproken dat ze of ‘s middags na school thuis is, of ‘s avonds maar niet beide. Hierbij moet ze rekening houden met haar werk. Anders hangt ze de hele dag en avond met vrienden ‘buiten’. ‘S avonds om 10u thuis zijn (ik ga om half 11 slapen).
In het weekend geen eindtijd.
Ysenda
12-11-2024 om 19:52
Zoon is nu 19 en gaat ook niet uit maar is ook bijna nooit thuis.
Alleen hoef ik 'm nu niet meer naar sport te rijden, dat doet hij zelf.
Met 16 bestond het leven uit school en sport.
Anne1234!
12-11-2024 om 22:21
Hier ook een zoon van 16. Hij gaat naar school. Werkt 2 avonden per week. Voetbalt 2 avonden per week. Op zondag, maandag, dinsdag en woensdag is hij uiterlijk 22 uur thuis. Donderdag 23 uur (vrijdag heeft hij pas om 10 uur school). Vrijdag en zaterdag heeft hij niet echt een tijd en is het regelmatig echt laat, 3 of 4 uur 's nachts. Hij zit gelukkig nog voornamelijk bij vrienden thuis. Soms gaat hij wel naar bijvoorbeeld de kermis of een dorpsfeest maar dat is altijd tot max 1 uur. Hij drinkt helaas ook.