Decembermamma
17-10-2024 om 10:47
Toetsen
Zoon heeft vandaag inmiddels zijn 15e, 16e en 17e toets in 3 weken. En is compleet overstuur, het lukte hem niet om geschiedenis te leren, hij heeft zich volledig op Frans en wiskunde gericht maar was inderdaad laat begonnen. Maar ja dat ligt natuurlijk ook aan de tijd die aan het maakwerk (gemiddeld 1,5 uur per dag) en de eerste 14 toetsen die gemaakt moesten worden. Ik vermoed dat hij echt tegen overspannen zit. Brugklas VWO komt heel hard aan.
Mugs
12-12-2024 om 09:59
Een formatieve toets of opdracht is niets meer dan een check waar de leerling staat: is de stof al eigen gemaakt of moet daar nog wat voor gebeuren. Nog simpeler gezegd is het gewoon een check of het huiswerk is gedaan.
Als je er zo naar kijkt, dan hoef je er verder ook niet zo'n stress van te hebben (en als ouder je ook niet zo druk over te maken)
troelahoep
12-12-2024 om 12:05
Decembermamma schreef op 12-12-2024 om 09:53:
Even een update. Inmiddels zijn we voorbij de summatieve toetsweek, het lijkt normaal te zijn om wekelijks 3 formatieve toetsen te krijgen, danwel formatieve opdrachten. Een samenwerkopdracht waar ze 10 uur mee bezig zijn kom er dan ook nog even bij.
Gelukkig lijken de resultaten vooralsnog goed te zijn (geen onvoldoendes) maar mijn zoon zit wel echt heel erg te wachten op de kerstvakantie!
Voor een formatieve toets hoef je gelukkig niet te leren, is zelfs niet de bedoeling. Maar alsnog ben ik van mening dat toetsen van de lestijd afgaat, dus dat zou ik wel willen bespreken met de school, hoe zij dat zien.
Sterkte voor je zoon, ik snap dat hij heel erg aan vakantie toe is! En zoals meer gezegd: er zitten verschillen tussen scholen.... nu een beetje laat omdat je zoon al op een school zit, maar mocht hij/jullie ooit een wissel overwegen is het echt handig om je vooraf te verdiepen in het aantal lesuren, huiswerk en groepsopdrachten.
1,5 - 2 uur huiswerk per dag is normaal als je maar 6 lesuren op een dag hebt in de brugklas, zoals ik vroeger in de jaren 90. Maar tegenwoordig zijn er veel meer vakken en lesuren, en vergeet al het groepswerk niet. Ontzettend nuttig voor je sociale vaardigheden en samenwerken, maar er gaat zoveel tijd in zitten en op die leeftijd zo inefficiënt met klasgenootjes die hun taak niet doen, of tijdens het overleg is het te gezellig, dat soort dingen. Als je kind met lesuren + huiswerk + groepswerk ruim over de 40 uur per week gaat, zit hij niet op de goeie plek.
MamaE
12-12-2024 om 12:08
Ik vind zoveel formatieve toetsen helemaal niet normaal. Ik zou hem ook aanraden er niet per se voor te leren. Maar het gaat af van de lestijd en docenten moeten al die toetsen maken en nakijken. Het werkt enorm werkdrukverhogend voor iedereen en ik geloof niet dat het heel veel brengt. Ik heb vroeger nooit een formatieve toets gehad, althans niet als toets die opgegeven werd en waarvoor werd verwacht dat we ervoor leerden.
Mugs
12-12-2024 om 12:12
Het is ook helemaal niet de bedoeling om te leren voor formatieve toetsen, en het nakijken doen de leerlingen vaak zelf. Het hele doel is om te ontdekken welke delen van de stof de leerling al wel of nog niet beheerst en waar hij/zij dus nog aan moet werken. Veel lestijd hoeft het ook allemaal niet te kosten.
Ik denk dat iedereen die hier mopperig over doet, niet helemaal beeld heeft bij hoe het eigenlijk werkt
troelahoep
12-12-2024 om 12:31
Mugs schreef op 12-12-2024 om 12:12:
Het is ook helemaal niet de bedoeling om te leren voor formatieve toetsen, en het nakijken doen de leerlingen vaak zelf. Het hele doel is om te ontdekken welke delen van de stof de leerling al wel of nog niet beheerst en waar hij/zij dus nog aan moet werken. Veel lestijd hoeft het ook allemaal niet te kosten.
Ik denk dat iedereen die hier mopperig over doet, niet helemaal beeld heeft bij hoe het eigenlijk werkt
Nee, veel lestijd hoeft het niet te kosten. Maar elke week een kwartier, of hoeveel tijd het maar kost, is op een vak met 2 lesuren in de week toch algauw zo'n 15% van je lestijd. Je kunt ook kort voorkennis ophalen of een opfrisser doen dmv een andere werkvorm. Kan in praktijk op hetzelfde neerkomen maar noem het alsjeblieft geen toets.
Het is wel degelijk een onwenselijke trend als je het mij vraagt om meerdere redenen. Het wordt aangekondigd, bijv: a.s. maandag is er een formatieve toets over paragraaf x en y. Als je het al doet kunt er als docent ook voor kiezen die toets af te nemen zonder aankondiging. Zo krijg je een veel beter beeld hoe effectief je lessen zijn, leerlingen hoeven zich niet van tevoren druk te maken want de stresskipjes of strebers onder ons gaan tóch leren voor die toets. Als docent hoef je minder na te kijken en heb je meer tijd over voor lesvoorbereidingen. Bovendien is m.i. een docent die veel toetst onzeker over de eigen overdracht in de les, als die meent dat aldoor te moeten controleren.
Mugs
12-12-2024 om 12:47
Voor wie zich er even in wil verdiepen vooraleer vanuit de onderbuik te oordelen:
Formatief handelen in het vo | Onderwijskennis
troelahoep
12-12-2024 om 13:20
Mugs schreef op 12-12-2024 om 12:47:
Voor wie zich er even in wil verdiepen vooraleer vanuit de onderbuik te oordelen:
Formatief handelen in het vo | Onderwijskennis
maar toch: noem het a) geen toets en b) als ik zo hoor van mijn kind zijn er docenten die het afnemen vergelijkbaar als een so. Mijn zoon dacht in het begin ook dat hij ervoor moest leren, maar hij zegt dat bepaalde klasgenoten er nog steeds voor leren.
Leerlingen moeten het wel zelf nakijken inderdaad -zei ik net fout- maar er worden wel degelijk cijfers aan verbonden: had je deze vragen fout/zoveel vragen goed, dan heb je nog een voldoende. Die cijfers tellen dan niet mee, maar het wordt wel benoemd.
Mevrouw75
12-12-2024 om 13:34
troelahoep schreef op 12-12-2024 om 13:20:
[..]
maar toch: noem het a) geen toets en b) als ik zo hoor van mijn kind zijn er docenten die het afnemen vergelijkbaar als een so. Mijn zoon dacht in het begin ook dat hij ervoor moest leren, maar hij zegt dat bepaalde klasgenoten er nog steeds voor leren.
Leerlingen moeten het wel zelf nakijken inderdaad -zei ik net fout- maar er worden wel degelijk cijfers aan verbonden: had je deze vragen fout/zoveel vragen goed, dan heb je nog een voldoende. Die cijfers tellen dan niet mee, maar het wordt wel benoemd.
Ja, je beheerst de stof voldoende of nog niet. Of: hier en hier kan je nog aan werken. Dat is dus niet becijferen.
Decembermamma
12-12-2024 om 13:50
Oke dat zou inderdaad een hoop minder stress voor zoon betekenen. Alleen de docente van de planning lessen laat ze wel leertijd voor de formatieve toetsen inplannen.
Mevrouw75
12-12-2024 om 22:23
Decembermamma schreef op 12-12-2024 om 13:50:
Oke dat zou inderdaad een hoop minder stress voor zoon betekenen. Alleen de docente van de planning lessen laat ze wel leertijd voor de formatieve toetsen inplannen.
Ja, soms moet dat inderdaad. Net als je gewoon leertijd krijgt. Je krijgt iets nieuws, gaat ermee begeleid oefenen in de klas en zelfstandig oefenen en dan leren om het in te slijten.
Decembermamma
25-12-2024 om 01:28
we hebben voor de kerstvakantie zijn rapport gekregen. Er zijn geen tekorten, wel een magere 6 voor wiskunde, verders 7, 8 en 10 qua cijfers. Er is ook een cito afgenomen. Alles op vwo+ niveau dat is blijkbaar nog een hoger niveau als gewoon vwo, behalve wiskunde dan dat is op havo niveau. Na de vakantie een rapportgesprek maar eens vragen of het dan niet handiger is om obv wiskunde toch over te stappen op (deels) havo dat kan bij zijn school.
Ysenda
25-12-2024 om 01:34
om 1 magere 6 je kind deels af te laten stromen vind ik wat overdreven. Met een onvoldoende kun je ook prima verder op het vwo.
S.ndra
25-12-2024 om 07:19
Ik begrijp de reacties niet zo goed. Dat van die formatieve toetsen is een mooie visie, maar het gaat er toch om hoe de school omgaat met die toetsen? Je kunt niet zelf bepalen dat een toets alleen maar is om te kijken waar je staat, als de school die cijfers allemaal laat meetellen? Je kunt het zo benaderen zo lang hij goede cijfers heeft.
Mijn dochter was in de 1e ook overbelast, maar voor haar was het ook echt veel, ze bleek dyslectisch te zijn. Met de rapportcijfers die je noemt en zijn testresultaat vraag ik me af waarom het voor jouw kind zoveel stress oplevert, want als je naar zijn cijfers kijkt, is die stress niet nodig. Misschien moet hij gewoon nog wennen aan de middelbare school. Als hij in de brugklas zit zou hij misschien nog iets kunnen hebben aan betere studievaardigheden, waardoor hij minder tijd kwijt is. Of is hij perfectionistisch en is hij daardoor gestrest?
Ik zou niet in de 1e voorstellen om mijn kind voor 1 vak naar de havo te doen met een cijferlijst als die van jouw zoon. Ik denk dat school dat ook niet zal doen. De meeste mensen zouden in hun handen knijpen met zo’n cijferlijst. Ook is er pas 1 toetsronde geweest. Dan lijkt me zo’n conclusie veel te snel. Het kan best zijn dat hij aan school went lopende het jaar en dat andere onderwerpen bij wiskunde hem beter liggen of dat hij beter leert wat de docent wiskunde bij een toets wil zien. Geef hem het vertrouwen dat hij het kan.
Evaluna
25-12-2024 om 07:56
Informatief zo'n rapport. Nu blijkt eigenlijk dat hij voor de meeste vakken er wat relaxter in kan staan en zich wat meer op wiskunde focussen.
10 en zijn echt niet nodig naar mijn idee, een 7 of 8 is ook heel prima.
Lekker die lat snel naar beneden zou ik zeggen.
Valeria
25-12-2024 om 07:59
Decembermamma schreef op 25-12-2024 om 01:28:
we hebben voor de kerstvakantie zijn rapport gekregen. Er zijn geen tekorten, wel een magere 6 voor wiskunde, verders 7, 8 en 10 qua cijfers. Er is ook een cito afgenomen. Alles op vwo+ niveau dat is blijkbaar nog een hoger niveau als gewoon vwo, behalve wiskunde dan dat is op havo niveau. Na de vakantie een rapportgesprek maar eens vragen of het dan niet handiger is om obv wiskunde toch over te stappen op (deels) havo dat kan bij zijn school.
Echt, waarom???
Hij heeft een 6 voor wiskunde, dus hij heeft gewoon voldoende niveau voor vwo. Waarom zit je er zo bovenop en ben je zo bang dat hij het niet kan? Jij hebt zelf geen vwo gedaan, gok ik?