Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Ineens tijd voor jezelf….

ik heb drie kinderen tussen 12 en 17 jaar. Een paar jaar geleden zat ik nog in een fase waarbij je eigenlijk altijd min of meer een oogje in het zeil moest houden of in elk geval op de achtergrond aanwezig moest zijn voor het geval dat. Maar nu merk ik dat ze steeds meer hun eigen gang gaan. Ze mogen op zaterdag gewoon lekker doen wat ze willen binnen bepaalde grenzen uiteraard. De oudste twee werken of gaan erop uit met vrienden nadat ze heel lang uitgeslapen hebben meestal. De jongste speelt heel veel buiten en is vooral in de zomer hele dagen in het dorpszwembad te vinden. Ik geef ze ook de vrijheid. maar ik merk dat ik het lastig vind om mezelf ook die vrijheid te geven. Ik zit nog heel erg in de modus dat ik wel thuis moet blijven voor als ze me nodig hebben. Maar ze hebben me niet meer zo nodig 😛 dus ik zit vaak uren, dagen, in mijn eentje thuis. Mijn man heeft daar geen last van, die gaat gewoon zijn eigen gang, maar ik vind het heel moeilijk om bv even te gaan wandelen of winkelen als de kinderen de hort op zijn. 

 Bv morgen… man is een weekend weg, oudste zoon gaat met een vriend naar het Rijksmuseum, middelste heeft geen plannen en wil vooral uitslapen en jongste logeert bij een vriendje. En ik weet niet wat ik met mezelf aan moet… Ik zou  zomaar iets helemaal voor mezelf kunnen doen, maar ik weet niet meer hoe dat moet, geloof ik. 
Herkent iemand dit?


Het is goed dat je de behoefte voelt want dat is het begin. Je moet ook weer op ideetjes komen van wat je leuk vindt om te doen. Kies morgen iets kleins om mee te starten zoals een wandeling en je zult zien dat het makkelijker wordt.

Tijd om een leuke hobby op te pakken. Waar werd je voor je kinderen had warm van, wat heeft je interesse? Ben je muzikaal, houd je van tuinieren, creatief bezig zijn?

Tjod22

Tjod22

28-06-2024 om 22:09 Topicstarter

muziek maken en tuinieren zijn juist de dingen die ik al die jaren deed, dat ik thuis moest zijn voor de kinderen. Maar nu zou ik ook wel eens zelf op pad kunnen en dat kan ik niet net zo goed. Zeker niet alleen, samen met mijn man lukt nog wel, maar gewoon iets voor mezelf doen is echt iets dat ik ben verleerd, volgens mij. 

Tjod22 schreef op 28-06-2024 om 22:09:

muziek maken en tuinieren zijn juist de dingen die ik al die jaren deed, dat ik thuis moest zijn voor de kinderen. Maar nu zou ik ook wel eens zelf op pad kunnen en dat kan ik niet net zo goed. Zeker niet alleen, samen met mijn man lukt nog wel, maar gewoon iets voor mezelf doen is echt iets dat ik ben verleerd, volgens mij.

Iets wat je verleerd bent, kun je ook weer trainen. Gewoon beginnen.

Tjod22 schreef op 28-06-2024 om 22:09:

muziek maken en tuinieren zijn juist de dingen die ik al die jaren deed, dat ik thuis moest zijn voor de kinderen. Maar nu zou ik ook wel eens zelf op pad kunnen en dat kan ik niet net zo goed. Zeker niet alleen, samen met mijn man lukt nog wel, maar gewoon iets voor mezelf doen is echt iets dat ik ben verleerd, volgens mij.

Ga het weer doen en dan komt het terug.

MRI

MRI

28-06-2024 om 22:14

Ja haha, herkenbaar, het is nu net of je van de loopband in Schiphol afkomt en nog even door hobbelt. Weet je, het went. Het vraagt tijd. Nu gewoon doen waar je het meest zin in hebt als je alleen bent. Niet per se iets nuttigs maar iets fijns. 

UnknownCrocodile85

UnknownCrocodile85

28-06-2024 om 22:21

Werk je ?

Tjod22

Tjod22

28-06-2024 om 22:23 Topicstarter

Roos55 schreef op 28-06-2024 om 22:21:

Werk je ?

Jazeker, ik werk 4 dagen

UnknownCrocodile85

UnknownCrocodile85

28-06-2024 om 22:26

Tjod22 schreef op 28-06-2024 om 22:23:

[..]

Jazeker, ik werk 4 dagen

Ohhh dan heb je nooit tijd voor jezelf gehad 😀 

Stilstaan is voelen zeggen ze.


oefenen en bondgenoten zoeken! Familie, vrienden, je kent vast ouders met kinderen in dezelfde leeftijd. Ga eens naar die ene kringloopwinkel, sportwedstrijd, bioscoop, stukje fietsen, optreden, gratis festival, foodmarkt, museum, een workshop Bob Ross’ schilderen, ring maken, koken of leren boren. Gewoon iets plannen. Je hebt je telefoon bij je, als er iets is, kunnen ze je bereiken.

Gewoon lekker docu’s kijken of een serie kan ook. Tijd hoeft niet (nuttig) ingevuld, zeker niet als je altijd bezig bent geweest. 

Snap wel dat het even omschakelen is. Maar komt vanzelf. 
En wat fijn dat je kinderen zo zelfstandig zijn en zich goed weten te vermaken! Goed gedaan met zijn allen!

Ik snap wel dat het nog even wennen is voor je.  Maar volgens mij went het wel vrij snel om regelmatig iets leuks voor jezelf te gaan doen als je er 'gewoon' mee begint.  Mij lukte dat tenminste prima toen de kinderen eenmaal op school zaten en ik ineens een wekelijkse vrije ochtend kreeg. 

ik neem aan dat de kinderen jouw en je man gewoon mobiel kunnen bereiken indien er echt wat voor doet? Als je dat in gedachten houdt, is het wellicht al iets makkelijker, om zonder schuldgevoel, ook eens wat leuks te doen.

Waarom heb jij jarenlang stilgestaan? Ook als moeder kan je dingen voor jezelf doen. Jij bent er ook nog. En waar was je man dan? Die deed wel zijn ding terwijl jij thuis aan het wachten was. Heel begrijpelijk om eigen vriendinnen en activiteiten te behouden of nu weer op te starten. Over een paar jaar gaan ze het huis uit. Wie ben jij dan nog als mens?

Tjod22

Tjod22

28-06-2024 om 23:17 Topicstarter

Izza schreef op 28-06-2024 om 23:13:

Waarom heb jij jarenlang stilgestaan? Ook als moeder kan je dingen voor jezelf doen. Jij bent er ook nog. En waar was je man dan? Die deed wel zijn ding terwijl jij thuis aan het wachten was. Heel begrijpelijk om eigen vriendinnen en activiteiten te behouden of nu weer op te starten. Over een paar jaar gaan ze het huis uit. Wie ben jij dan nog als mens?

Dat klopt.. al die jaren heeft dat wel eens een beetje geschuurd, maar nooit echt goed doorgedrongen. Het was gewoon zo. Eigenlijk merk ik het pas nu. Mijn man is gewoon doorgegaan met zijn eigen leven terwijl ik 16 jaar lang privé een beetje stil heb gestaan. Hij merkt nu dus geen verschil maar ik moet er echt wel aan wennen. Ben ook best veel kwijt geraakt in die jaren denk ik, weinig sociaal leven overgehouden want naast werk en gezin was er niet veel eigen tijd. Dus ik moet dat weer een beetje opbouwen nu. 

Zou je een hobby op kunnen pakken? Iets in groepsverband bijvoorbeeld. Vanavond een nieuw talenten orkest zien optreden. Allemaal mensen op oudere leeftijd die een muziekinstrument willen leren spelen. Of een sport, vrijwilligerswerk, in ieder geval iets waarbij je mensen ontmoet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.