Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Mimi

Mimi

18-06-2019 om 10:38

Zorgen om mijn kleuter

Lieve mensen,

Ik zal zo goed mogelijk proberen mijn situatie uit te leggen. Ik heb 2 kinderen, mijn jongste van nu 4 heeft een spraak/taal achterstand. Als baby gewoon normaal, geen bijzonderheden eigenlijk tot dat hij met ruim 1 jaar een grote fascinatie kreeg voor letters. Met ruim 1 las hij kentekens op, nummers en keek hij veel naar die abc video's op youtube. Ik ga heel eerlijk zijn, hij keek heel veel tv en dan constant die abc video's op yt. Ik zag er geen kwaad in nu ontzetten veel schulgevoel! Opzich zou je denken niks mis mee hij kent het alfabet so what. Maar sindsdien wilt hiu dus alleen spelletjes ner alfabet, heeft een heel goed geheugen, imiteert ook veel van tv. Dus zinnetjes kan hij foutloos nazeggen en ook in de juiste context. Maar ook kan hij veel in die tv blijven hangen ondanks dat de tv uitstaat, hij herhaalt steeds wat hij gezien heeft, doet en zegt ze na. Hiu heeft ook een levendig fantasie. Ik kan nog gee gesprekken met hem voeren, hij praat als hij wat wilt hebben, mama broodje pindakaas, gaan we naar huis? Gaan wr naar buiten? Maar als ik bv vraag hoe was het op school antwoord hij niet, of hij zegt iets wat met die tekenfilms te maken heeft dus leeft veel in eigen wereld ook. Hij zit nu in groep 1 sindskort en hij valt op in de klas door zijn gedrag, hij doer nog veel zijn eigen ding. Speelt nu wel soms met leeftijdsgenootjes maar niet echt samen. Heeft ook geen vriendjes of zo. Nu komt er iemand binnekort kijken van passend onderwijs. En ik weet niet wat ik het beste bog kan doen. Hij is ontzettend slim en wil hem niet zo snel op het sbo zetten. Herkend iemand mijn verhaal? Ik ben echt ten einde raad. Ik hoop dat iemand mijn verhaal herkend en mij advies kan geven. We zijn ook naar het audiologisch centrum geweest daar is de wachttijd ontzettend lang! Liefs bezorgde moeder


Mimi

Mimi

18-06-2019 om 10:43

Toevoeging

Hij krijgt 1 keer per week logopedie, maar vaak moet alles op zijn manier. Eens in de week komt er een uurtje een begeleidster langs die hem ondersteund in de klas. Meer is er op het moment helaas nog niet.

Testen

Jij noemt je zoon slim, maar is dat ook al getoetst? Hoe is zijn motoriek? Wat zegt de logopedist over zijn gedrag en concentratie? Je zou via de huisarts verwijzing kunnen vragen naar een kinderpsycholoog (de onderzoeken worden dan vergoed via de jeugdzorg/gemeente) om te kijken of er meer of iets anders aan de hand is dan waar het audiologisch centrum op kan testen. Ook zou je de gemeente kunnen vragen te helpen via hun jeugdzorgteam, ze zijn belast met jeugdzorg en kunnen wellicht ook nog wat handvaten en begeleiding voor jou bieden om je zoon te helpen.

Ik geloof trouwens niet dat tv zoveel invloed heeft of de tv de schuld is van waar je nu tegen aan loopt. Lees je veel voor dan kan dat net zo goed triggeren tot alfabet, zinnetjes herhalen, zijn fantasie overprikkelen etc. Je oudste zal ook vaak tv gekeken hebben en daar hoor ik je niet over. Dus ik zou mij daar niet schuldig over voelen.

Niet dus

Je zoon wacht op het audiologisch centrum. Hij krijgt al logopedie. Er zijn nou eenmaal kinderen met een spraak taal achterstand. Daar hoort jou kind blijkbaar bij.
Natuurlijk kun je je ongerust maken, maar je hebt er niets aan. Luister goed wat de logopedie en het audiologisch centrum je aan concrete adviezen bieden.
En ga niet, herhaal, ga niet naar een jeugdzorgteam van de gemeente. Ze hebben geen verstand van opvoeding en gaan beoordelen of je kind wel 'veilig' is bij jou. En als je emotioneel bent kunnen ze er van alles bij bedenken.

Houd het dus concreet, volg de adviezen op en kijk mee met school wat ze hem aanbieden en of hij naar het SBO zou moeten. Je hebt er ook niet veel aan om daar dwars te gaan liggen, maar je kunt wel meekijken en meewegen, hopelijk op grond van argumenten waarover je met school in gesprek gaat.

En als er gedacht wordt aan autisme schakel dan zsm een vrijgevestigde kinder- en jeugdpsychiater in. Dat heeft de voorkeur boven grote conglomeraten die zich ook maar blijven bezighouden met melden. Melden betekent dat ze het niet met jou eens zijn en niet met jou in gesprek willen, maar hun zin willen krijgen.

Dus recht je rug en ga de uitdaging aan. Je hebt een kind dat extra steun nodig heeft en welke dan.

Aanbieden

Natuurlijk kun je met adviezen van logopedie en audiologisch centrum in je achterhoofd thuis lezen, spelletjes doen, tekenen met je kind en zoveel mogelijk op een plezierige manier je kind die ontwikkeling zonodig extra aanbieden. Niet forceren.
Er zijn maar weinig kinderen die jou een verslag van hun dag kunnen geven als je daar thuis om vraagt. Je kunt wel naar concrete dingen vragen: heb je vandaag met de blokken gespeeld? Heb je ook gezongen? heb je je broodje opgegeten?
Die reflectie komt veel later.
Vraag de juf hoe je kind zich voelt in de klas, dat kan hij zelf niet makkelijk uitdrukken, daar hebben ze nog geen woorden voor of zicht op.

Daar zie ik een kind in dat niet makkelijk zelf iets samenstelt maar behoefte heeft aan goede voorbeelden die het dan bijna letterlijk imiteert.
Zorg in elk geval voor goede instructie, en dat kan ook een Disneyfilm zijn.
Lees veel voor dat is ook goed imitatiemateriaal.
Zorg voor een goede duidelijke dagelijkse routine met bijbehorende tekst.

Het a-woord

Ik wil niet zo gauw het woord autisme laten vallen, maar het gedrag van je zoontje lijkt precies op dat van de zoon van een vriendin. Hij had ook als heel jong kind een fascinatie voor cijfers en letters en kon die ontzettend goed reproduceren. Later is hij zich gaan toeleggen op feitjes, vooral over dieren, van alle dieren de latijnse namen leren bijvoorbeeld. Het hyperfocussen op filmpjes op een scherm, het exact en veelvuldig herhalen van tekst die hij gehoord heeft maar moeite met zelfgemaakte zinnen, niet samenspelen met andere kinderen en in een eigen wereldje leven zijn wel allemaal indicaties die op autisme kunnen wijzen. Aan de andere kant zijn kleuters grillig in hun ontwikkeling dus hoeft dit niet per se iets zorgelijks te zijn. Maar aangezien jij je wel zorgen maakt zou ik er voor zorgen dat je zoon door een professional gezien wordt.

skik

zonder naam

zonder naam

18-06-2019 om 13:34

ook wel herkenning

In de eerste plaats, afwachten wat de onderzoeken brengen. Maar ik herken wel wat dingen (zeker in het bericht van skik hierboven #7).

Ik heb zelf een kind dat erg jong interesse had in letters (maar eerder rond 2 jaar dan 1 jaar). Kind bleek uiteindelijk erg slim en kreeg een apart traject op school (is ook versneld) maar had wel prima sociale vaardigheden. Verder geen problemen met kind (nu een puber).

Zoontje van een vriendin las ook letters (die hij kon rond leeftijd van 1 jaar). Hij viel op door wat apart gedrag en interesses (bv. dino's/gesteenten/geologische kaarten) en is redelijk snel in een onderzoekstraject gegaan. Daar kwam heel hoogbegaafd en ASS (autisme spectrum stoornis) uit. Vriendin heeft lang niet in ASS willen geloven maar dit werd toch steeds meer zichtbaar. De jongen is daarnaast erg (stress)gevoelig. Toen de jongen in het middelbaar kwam, kon hij de stress niet aan, al kreeg hij al minder huiswerk. Hij volgt nu een opleiding die weinig cognitieve uitdaging biedt maar ik denk wel dat hij de opleiding goed vindt.

Loop echter niet op de zaken voorruit. Ik heb zelf een slim kind en ken daardoor redelijk wat slimme (hb) kinderen. Bij nogal wat slimme kinderen zie je wel wat apartere interesse en dat hoeft helemaal niets slechts te betekenen. De meesten daarvan worden gewoon leuke pubers met brede/ruime of net specifieke maar diepe interesses.

Mimi

Mimi

18-06-2019 om 18:52

Bedankt!

Bedankt allemaal voor jullie reacties, heb ik echt heel veel aan. Het is moeilijk, omdat ik soms wel autistische trekjes zie maar nog lang niet zoveel dat mijn gevoel zegt hij heeft autisme. Ik heb me verdiept in hyperlexia, helaas in NL bijna tot niet bekend. Dat zijn kinderen die al heel vroeg lezen, fascinatie hebben voor letters, cijfers vormen enz. Het kan gepaard gaan met autisme maar kan ook gepaard gaan met kenmerken van autisme dir bii een jaar of 6 a 7 verdwijnen.

Ik wil hem nu niet laten diagnosticeren omdat ik bang ben voor een verkeerde diagnose. Hij is net 4! Op het sbo lees ik kunnen ze nauwelijks een hoog niveau halen wat ik erg jammer vind. Want ondanks zijn gedrag is hij erg slim. Hij loopt cognitief ook voor dat is getest. Hij heeft nog geen gedrags en psychologisch onderzoek gehad. Dat kan pas na 4 maanden vanwege de wachttijd bij het audiologisch centrum. De logopediste zag ook wel.kenmerken van autisme maar twijfelt ook erg omdat hij vaak ook gedrah vertoont wat weer niet bii autisme past. Toen zij las over hyperlexia kreeg ze kippenvel omdat ze zo mijn zoon herkende en meerdere kinderen die bij haar geweest zijn. Helaas krijgen deze kids vaak de diagnose autisme terwijl dat dus niet altijd zo is. Zit echt met mijn handen in het haar. Er komt iemsnd van het passend onderwijs de juf en mijn zoontje observeren om zo te kijken wat de school hem.kan bieden. Maar ik heb het idee dat de juf hem.weg wilt hebben en dat vind ik niet eerlijk. Hij zat er net een week of 2 toen ze passend onderwijs inschakelde. Is niet erg maar weet totaal niet wat ik ervan moet verwachten. Sorry voor mijn lange verhaal weer, maar de meeste weten hoe het is om zorgen te hebben over je kindje.

Mimi

Mimi

18-06-2019 om 18:58

Anne J

Wat bedoel je met een vrijgevestigde psychiater? En geven die meteen een diagnose. Ik hoor vaak dat 4 jaar ook best jong om een diagnose te stellen omdat ze nog jong zijn en nog in ontwikkeling. De kinderarts zei ook maak je geen zorgen en zou hem nu niet testen. Heel frustrerend dit!

kinder- en jeugdpsychiater

https://www.fenac.nl/voor-clienten/taal-en-spraakproblemen/

"Ouderverenigingen

De FOSS, de Nederlandse federatie van ouders van slechthorende kinderen en van kinderen met taalspraakmoeilijkheden. De website bevat verschillende rubrieken, onder meer over het tijdig erkennen en herkennen van taalspraakmoeilijkheden en het vinden van de juiste deskundige hulp."

Lees je eens in. Als je een kind hebt dat hulp nodig heeft kan het soms een hele zoektocht zijn en je kunt met diverse hulpverleners en school te maken hebben, die ook allemaal wat anders kunnen vinden.

Een diagnose is, zeker op deze leeftijd, een werkhypothese, het is niet in beton gegoten en het is ook een manier om patronen bij elkaar te leggen tot een profiel waar je kind het meest aan voldoet, want elk kind is uniek, en het is niet altijd gezegd dat een kind een precies passende diagnose krijgt.

Een onderzoekstraject, op zoek naar een plaatje dat past, komt in beeld als je kind problemen ondervind in het dagelijks leven die te maken hebben met de manier waarop hij zich ontwikkelt. Als dat teveel afwijkt van het gemiddelde, en ja dat is steeds vaker het geval blijkbaar, dan heb je een diagnose nodig om te zorgen dat er extra hulp kan komen.

Om niet te zeggen een mogelijk wespennest. Sommige ouders en kinderen worden, werkelijk waar, goed geholpen door school en hulpverlening, maar veel ouders krijgen te maken met niet meewerkende scholen of niet vindbare of onbehulpzame hulpverlening en zelfs met zorgmelding, alsof je je kind ik weet niet wat aandoet, terwijl men probeert jou in hun stramien te persen, en als je dat niet wil of kan, kan men zorgmelden om druk uit te oefenen, of het eigen onvermogen af te dekken.

Dus, stel je op de hoogte en wees niet naief.
Een vrijgevestigde psychiater geeft je niet zomaar een diagnose maar omdat hij of zij mogelijk niet dagelijks vergadert met een serie andere hulpverleners die elkaars onzekerheden weg zitten te masseren door het onvermogen bij ouders neer te leggen, heb je veel meer kans op goede hulp zonder onnodige inmenging.

Teuntje

Teuntje

18-06-2019 om 19:56

Geld

De bekostiging van de jeugd-ggz valt onder de gemeente. Als je op eigen initiatief een vrijgevestigde kinder/jeugdpsychiater bezoekt dan krijg je zelf de rekening. Dat kan niet iedereen opbrengen.

Saar

Saar

18-06-2019 om 20:14

Maar waar

loopt de leerkracht tegen aan?
Ik ben het met je eens dat eea te vroeg is. En veel van wat je schrijft lijkt me heel normaal bij net 4.

Ik zou hoe dan ook (ook) m'n licht eens laten schijnen bij andere scholen.

vrije artsenkeuze

De huisarts mag nog steeds verwijzen en is niet gebonden aan aanwijzingen van de gemeente waar hij of zijn naartoe verwijst.

Teuntje

Teuntje

18-06-2019 om 20:30

Verwijzen

Klopt. De HA kan prima verwijzen. Maar dat zegt niet dat ‘iemand’ de rekening voor je gaat betalen.

Teuntje

Teuntje

18-06-2019 om 20:33

Gemeente

Tenzij de gemeente het eens is met de verwijzing, dan betalen zij. Maar dat kan per gemeente verschillen, hoeveel vinger ze in de pap willen hebben en in hoeverre ze een verwijzing van een HA ‘automatisch’ honoreren. Wel eerst goed uitzoeken dus, als je niet voor een financiele verrassing wilt komen te staan.

Recht

https://www.schulinck.nl/opinie-sociaal-domein-jeugd-rol-huisarts-in-de-jeugdwet-knelpunt-of-kans

Tenzij de huisarts zelf, vrijwillig, afspraken heeft gemaakt met de gemeente, is de huisarts vrij om te verwijzen en dient de gemeente te betalen. Zonder zich daarover bij de gemeente te moeten verantwoorden.

https://vng.nl//files/vng/201502_factsheet_besluit_na_huisarts.pdf
Natuurlijk probeert de gemeente er op alle mogelijke manieren vat op te krijgen.

Betaald de gemeente niet dan is het een zaak voor de rechter.

https://www.stimulansz.nl/jeugdwet-jeugdhulp-gemeenten/

"De Jeugdwet bepaalt dat huisartsen, jeugdartsen en medisch specialisten de jeugdige zonder tussenkomst van de gemeente kunnen doorverwijzen naar een individuele voorziening. De jeugdige kan dan terecht bij iedere hulpaanbieder, ook als u daar als gemeente geen contract mee hebt afgesloten. Dit leidt in de praktijk regelmatig tot onduidelijkheden over facturen. Artsen zijn vrij in hun keuze. "

Huisarts

Je kunt dit bespreken met je huisarts. Voor hetzelfde geld zijn er bij de huisarts particuliere praktijken bekend die wel afspraken hebben met de gemeente. En anders bel je er een paar op hoe dat daar toegaat met de betaling.

Teuntje

Teuntje

18-06-2019 om 21:53

Precies

Dat bedoel ik. Even goed uitzoeken om nare verrassingen te voorkomen.

betaling

http://zorgenstelsel.nl/huisarts-heeft-verwijsrecht-binnen-de-jeugdwet/

"Tot slot heeft tijdens de Kamerbehandeling van de wet staatssecretaris Van Rijn gezegd dat gemeenten een verwijzing door een huisarts niet mogen weigeren. Helder dus…"

sbo/so

Je zegt steeds dat je niet wil dat je zoon naar het sbo gaat. Sbo is voor kinderen keer leermoeilijkheden, so voor kinderen met (o.a) een ontwikkelingsstoornis zoals ASS Daar is het lesniveau niet lager.

skik

Mimi

Mimi

19-06-2019 om 10:56

Veel info

Bedankt voor jullie reacties nogmaals. Het is veel info, ik ga het een en ander goed uitzoeken. Maar is het verstandig nu eerst te wachten tot ze van passend onderwijs komen observeren?

Skik dank je wel ik wist niet echt dat daar een verschil in zat. Ik vind het niet heel erg als hij naar het speciaal onderwijs zou moeten, vind het meer jammer dat ze dan uiteindelijk meestal een praktijk advies krijgen. En dat is zonde als je g woon ziet dat je kind meer in zijn mars heeft, al op deze jonge leeftijd.

@saar dank je wel het is aan ene kant een geruststelling dat je zegt dat wat ik schrijf veel ervan wel past bij zijn leeftijd. Aan de andere kant vergelijk ik hem met zijn klasgenootjes en dan zie je wel verschil. Ik geloof ook oprecht in dat een kind zich op zijn/haar tempo ontwikkeld. En tuurlijk word je onzeker als ouder als het bij jouw kind net iets anders gaat, maar ook jammer dat kinderen hier al heel snel buiten de boot vallen als ze beetje afwijken van wat docenten 'normaal' vinden. Ik zal jullie advies zeker meenemen, en ik ga binnekort weer eens naar de huisarts, ondanks dat hij hier best nuchter in staat. Maar ben gewoon bang dat hij telaat de juiste hulp krijgt.

Saar

Saar

19-06-2019 om 11:09

Ik twijfel er niet aan

dat je zoon opvalt tov klasgenoten
De vraag is hoe erg dat is.
Hoe erg is dat voor hem zelf. Hoe erg is dat voor de school, wat kan leerkracht hem nu niet bieden.

Mimi

Mimi

19-06-2019 om 11:20

De leerkracht

Zegt dat ze hem graag op de juiste manier wilt helpen, maar ze weet niet hoe. Mijn zoontje doet een beetje zijn eigen ding zegmaar in de klas. Hij doet het liefst alles op zijn manier, maar als je consequent bent draait hij snel bij. Hij begrijpt denk ik niet helemaal wat de bedoeling is in de klas. De juf is ook vrij jong en heeft nog niet echt veel ervaring met kinderen die 'anders' zijn om het zo maar te zeggen. In de klas, doet hij veel met letter spelletjes puzzels enz. Nog niet echt samen spelen dus met andere kindjes. En als het soms niet gaat zoals die wilt kan hij gillen maar dan us wel zo over. Hij kan zich natuurlijk nog niet echt uiten. Ook zegt ze dat hij maar ook andere kinderen soms de kring verstoren, omdar hij dan bv dingen die hij op tv heeft gezien gaat imiteren en hij kan daar echt in meeleven. Ze moet hem dan even uit de kring halen. Ik heb de juf ook gezegd ik wil niet dat je hem.negeert, ze liet hem vaak gewoon doen wat hij wilt tenzij iets echt niet mag. Dus als er een verjaardag is en hij speelt alleen met een spel terwijl iedereen in se kring zit verjaardag vieren liet ze hem dat doen. Ik heb haar daar op aangesproken en ze zegt dat ze hem wel vaak bij alles betrekt. Alleen als er ouders bijzijn, wacht ze tot iedereen weg is. Er zit wel vooruitgang in zegt ze. Maar toch heb ik het idee dat ze op school van dese kinderen af willen omdat het hun teveel tijd kost of zo.

Mimi

Mimi

19-06-2019 om 11:26

Zoontje

Vind het verder nu leuk om naar school te gaan dat was de eerste anderhalve week niet zo. Als hij naar binnen ging deed hij zijn oren dicht, en wilde niks doen en speelde niet. Het is een conbinatiegroep dus je begrijpt dat het echt een grote klas is. Oren dicht doen doet hij nu gelukkig niet meer. Hij doet dat niet altijd trouwens, vaak zijn we op drukke plekken en heeft hij nergens last van. Het is wel een jongetje met een hele sterke eigen wil. Als je streng bent, dan krijg je vaak wel mee. Dus hij kijkt wel tot hoever hij kan gaan zegmaar. Hij is verder heel knuffelig, speelt vaak met zijn zus samen zijn oogcontact is ook goed. Alleen als hij tv kijkt krijg je moeilijk zijn aandacht.

Saar

Saar

19-06-2019 om 11:33

Heu

Hij is toch nog maar net begonnen?!
Veel kindjes 'zitten nog in eigen wereld'.
Dat kan betekenen dat ze in eigen wereldje zitten, kan ook hun manier van aftasten zijn. (en allerlei combi's natuurlijk)

Hoezo wil de leerkracht hem helpen? Waarmee moet hij dan geholpen?

Misschien moet de leerkracht wat geholpen.
Bedoel ik niet vervelend, invoelbaar als ze onervaren en onzeker is.
Misschien kun jij wat helpen?
Door geregeld contact te hebben, mee te denken. Op een wijze waarop leerkracht juist meer zelfvertrouwen krijgt mbt haar aanpak naar hem.

Saar

Saar

19-06-2019 om 11:35

Ik had je laatste

bericht nog niet gelezen.
Dat geeft een hoop voer om leerkracht te bevestigen. Hij vindt het al zo snel leuk!
Blijkbaar doet leerkracht het dus niet verkeerd.

Saar

Saar

19-06-2019 om 11:38

En zelf

kun je kijken naar hoe je hem kunt helpen met overprikkeling. En liefst hem helpen zelf manieren te vinden. Dat 'oren dicht doen' van hem is dus heel goed!

Eigen wil

"Het is wel een jongetje met een hele sterke eigen wil. Als je streng bent, dan krijg je vaak wel mee. Dus hij kijkt wel tot hoever hij kan gaan zegmaar."

Veel kinderen hebben het nodig dat je tijdig aankondigt wat de bedoeling is en hoe van ze verwacht wordt dat ze dat gaan doen. Dat moet ook logisch zijn en bij hun ontwikkeling passen. Daarbij hebben ze omschakeltijd nodig.
Het kan helpen dat je vastbesloten bent. Met wat geduld en nog eens spreken of voordoen of een aanwijzing geven blijf je erbij tot het kind doet wat er gevraagd wordt.

Zie maar eens als iemand jou steeds uit je eigen agenda haalt met wat jij geacht wordt te doen. Ik zou daar nog eens goed naar kijken wat voor vanzelfsprekende maar niet meer passende opvoedopvatting dit is. Alsof kinderen de grenzen opzoeken en wij moeten ze dan tegenhouden?

Kinderen ontwikkelen zich, ze ontdekken de wereld, als volwassenen geven we het goede voorbeeld, we ordenen de wereld voor ze en betrekken ze erbij, op hun tempo. Met wat pushen naar ons tempo, maar je dicht kinderen geen kwaadaardige eigenschappen toe.

Mimi

Mimi

19-06-2019 om 12:17

@saar

Ze wilt graag handvatten hoe met hem om te gaan. Daarom heeft zij en de IBer passend onderwijs ingeschakeld, zodat zij haar misschien wat handvatten kunnen geven. En ze kijken ook of dit wel de juiste school is voor hem en of er extra begeleiding mogelijk is. Zijn spraak gaat steeds beter alleen veel imiteren nog, maar articulatie is ook goed.

Waar ik mij het meest zorgen om maak nu is:

Dat hij ondanks minder tv kijkt, nog steeds dat leeft in zijn hoofd wat hij gezien heeft. Laatst gingen we naar school, hij had daarvoor even tv gekeken en tijdens het lopen zegt ooh kijk een kasteel. Dat had hij dus gezien op tv tekenfilms.

Soms denk ik weet hij wel verschil van tv en realiteit of is hoeft dat nog niet op deze leeftijd.

Kortom veel vragen maar iedereen zegt wat anders. Ik zal het moeten afwachten denk ik.

Heeft iemand van jullie wel ooit gehoord van hyperlexia waar ik het hierboven over had?

Mimi

Mimi

19-06-2019 om 12:22

Nog een toevoeging

2e zorg is ik zie kinderen van zijn leeftijd met wie je bv al een gesprek kan voeren. Dus vraag en antwoord.

Bij mijn zoontje is dit nog niet echt het geval. Hij reageert wel op vragen zoals wil je plassen, of wil je een broodje? En dan geeft iebwel een antwoord ja of nee. Maar echt iets vertellen doet hij nooit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.