Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Ruzie geweld schoolplein

Zoon had vandaag in de pauze ruzie op school met 2 jongens uit de klas. Het begon met onenigheid tijdens het spelen. Zoon werd boos doordat 1 jongen hem duwde, en begon 1 jongen uit te schelden. Een ander bemoeide zich ermee waar hij toen ook tegen schelde. De twee jongens werden boos, 1 duwde mijn zoon op de grond hield hem vast en de ander trapte erop los op zijn rug.
Ze hebben alle drie na schooltijd een lang gesprek gehad met de meester en juf. Volgens de leraren is het opgelost. Ze hebben alle drie een waarschuwing gekregen en verder zijn er geen 'straffen'. 
Ik keur het gescheld van mijn zoon niet goed, maar ik vind wat de andere jongens gedaan hebben ook echt te ver gaan.
Ze zijn alle 3, 10 jaar.
Zoon vertelde vanavond dat hij even geen lucht kreeg toen hij werd getrapt, zo hard had de ander getrapt.
Ik ben op dit moment zo verdrietig dat ik er niet van kan slapen.
 Ik weet niet wat ik moet doen..


Ik zou erop terugkomen op school. Hoe heftig het echt is geweest. Ik vraag me af of de leerkrachten dit door hebben gehad. Zijn de ouders hierbij betrokken door school of heb je alles via zoon gehoord? Ik als ouder zou dit willen weten over mijn kind. 
Ze zijn alle drie fout geweest en het is heel erg uit de hand gelopen. 
Hoe is het nu met je zoon?

Aangifte doen bij de politie. 

ToetieToover schreef op 01-10-2024 om 23:27:

Aangifte doen bij de politie.

En dan?

ToetieToover schreef op 01-10-2024 om 23:27:

Aangifte doen bij de politie.

Kinderen zijn 10 jaar. Daar gaat de politie niks mee doen hoor.

Ik zou school vragen om hun visie op het hele gebeuren. 

ze hebben alledrie ruzie gemaakt, maar er is natuurlijk wel een verschil tussen schelden (onwenselijk) en vasthouden en schoppen (mishandeling en strafbaar). Daar zou school wat mij betreft ook onderscheid in mogen maken.

TO, heb je het verhaal ook van school gehoord of is het zoon z'n versie? Ik zou van school toch willen horen hoe ze de (fysieke) veiligheid van mijn kind gaan waarborgen.

Het is een flinke ruzie geweest met vechten maar dat komt echt vaker voor, hoe heftig en gemeen ook. Twee tegen een die ook nog eens de ene op de grond duwen en hem in de rug trappen, dat is natuurlijk heel oneerlijk en mag echt niet. Maar je zoon heeft 'slechts' een moment geen lucht gekregen en geen serieuze lichamelijke verwondingen.

  Misschien heeft hij zelf wel heel erge dingen gezegd... niet om schoppen goed te praten, maar als de school heeft geconcludeerd dat er 3 schuld hebben.... misschien is dat gewoon het geval. Ik zou langsgaan op school en vertellen wat je van je zoon hebt gehoord. Misschien zijn er kinderen die het hebben gezien, misschien ging het nog wel anders dan je zoon zegt of misschien vindt de school toch dat de andere jongens extra straf verdienen.... wat zou je willen? Hoe gaat je zoon normaal gesproken om met de jongens waarmee hij nu heeft gevochten? Komen ze wel eens bij jullie over de vloer tijdens een speelafspraakje, ken je hun ouders? Want dan zou je ook met die andere ouders en kinderen in gesprek kunnen gaan.

ToetieToover schreef op 01-10-2024 om 23:27:

Aangifte doen bij de politie.

Doe niet zo raar. 

Amy3

Amy3

01-10-2024 om 23:48 Topicstarter

Ik ben op school geweest en heb de lerares en leraar gesproken. Ze hebben gezegd dat de andere ouders ook op de hoogte zijn. In hoeverre ze op de hoogte zijn weet ik niet. 
Mijn zoon is begonnen met schelden en heeft de andere jongens gekwetst. Hem zo schoppen was hun reactie daarop. Beide was niet goed maar omdat het de 1e keer was dit jaar hebben ze het bij een waarschuwing gelaten... 

Het gaat wel oké met hem nu

Amy3 schreef op 01-10-2024 om 23:48:

Ik ben op school geweest en heb de lerares en leraar gesproken. Ze hebben gezegd dat de andere ouders ook op de hoogte zijn. In hoeverre ze op de hoogte zijn weet ik niet.
Mijn zoon is begonnen met schelden en heeft de andere jongens gekwetst. Hem zo schoppen was hun reactie daarop. Beide was niet goed maar omdat het de 1e keer was dit jaar hebben ze het bij een waarschuwing gelaten...

Het gaat wel oké met hem nu

Ah, dus je zoon was niet helemaal onschuldig in deze. Weet je wat hij heeft gezegd, en waarom? Heeft hij vaker onenigheid met deze jongens of is er misschien sprake van pesten?

Er valt nog wel te twisten over hoeverre schelden alleen 'onwenselijk' is en vasthouden en schoppen 'mishandeling en strafbaar'. Schelden kan ook heel erg zijn en vallen onder psychisch geweld. 


Jouw zoon heeft iets gemeens gezegd, die andere knullen hebben dat niet op zich laten zitten en hebben er flink op losgetimmerd. Niet goed natuurlijk, maar ook niet iets om nou verdrietig van wakker te liggen. Het zijn nog maar kinderen. Ze zijn nog niet af, moeten nog een hoop (sociale) vaardigheden leren. Je hebt het met de docent besproken, en zo te horen heeft ze het adequaat en professioneel aangepakt. Het zou me ook niet verbazen als je zoon het drama flink heeft aangedikt bij zijn gevoelige moeder. Hij overleeft het wel.

Het lijkt me afschuwelijk voor een moeder om te vernemen dat ze je kind zo lelijk te grazen namen. Hij had voor het leven invalide kunnen zijn. Kinderen denken niet na over morgen. Alleen het nu telt. Kennelijk waren ze heel makkelijk van hun voetstuk te krijgen door een paar scheldwoorden en konden ze dat niet over hun kant laten gaan.

Misschien voortaan beter om anderen er eerst gewoon met woorden opmerkzaam op te maken dat hij daar eerder stond. Want zoals je nu ervaren hebt is schelden soms niet effectief en kan dat escalerend werken. Waarmee ik niet zeggen wil dat het rugtrappen zijn eigen schuld was. 

Dit was dus ruzie en (verbaal en fysiek) geweld van 3 jongens. Ik zou je zoon leren dat niets geweld goed praat, de duw zal vanuit fanatiek spelen zijn ontstaan. Het schelden zal vervolgens voortkomen uit het hebben van lange tenen en het schoppen vanuit vergelijkbare lange tenen.

ik vind echt dat de leerlingen gestraft hadden mogen worden, dat het de eerste keer is doet er niet toe. Flink op iemand in schoppen is echt niet normaal, wat leren we die kinderen nu, meteen aanpakken als zoiets gebeurd. 

Schelden is fout maar wat die jongens hebben gedaan is gewoon mishandeling. Dat is niet goed te praten en strafbaar. Ik zou hiervan aangifte doen bij de politie. Wat een slappe manier van reageren door de school. 

Ik zou geen aangifte doen maar ik zou wel willen dat school meer doet dan alleen een gesprek.  Schelden mag niet maar iemand vasthouden en schoppen is gewoon gevaarlijk.  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.