Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Mag je kind zelf zijn/haar kapsel kiezen?

Korte vraag? Mogen jullie (basisschool) kinderen zelf kiezen wbt kapsel/haardracht?
Mijn zoon wil dreads maar ik vind dat zo ontzettend smerig dat ik er niet echt positief tegenover sta. Zoon vind dat het zijn haar is en hij zelf mag kiezen.
Z'n moeder stelde gewone vlechten voor maar dat wil hij niet, hij houdt niet van dat gevoel van nephaar in z'n eigen haar.

Op die leeftijd betaalde ik de kapper, tenminste een gewone knipbeurt. Andere fratsen moesten ze zelf betalen. Zo'n vlechtje met kleurtjes erin op de jaarmarkt laten zetten voor €7.50 daar moest je dan 6 weken zakgeld voor uitgeven.  Dat was genoeg om het toch maar niet te doen. 
Voorwaarde was altijd dat er bij een eventuele luizenbesmetting gekamd kon worden. Dreads zaten dus niet in de mogelijke opties. Maar zoon heeft het lang gehad en dochter kort. 
Dat soort dingen zelf kiezen binnen kaders maakt ze wel bewust. Dochter was 14 toen ze thuis kwam met barbieroze haar. Kleurshampoo die na 10 wassingen weg zou zijn, nou niet bij haar!  Na 10 met wassen begin de kleur iets te vervagen maar uiteindelijk is ze zeker een half jaar roze geweest. Dat was eens naar nooit weer. 

Bij ons zou dit niet mogen. Mijn zoon heeft geen kroeshaar waarbij dreads logisch en makkelijk te maken zijn. Het is enorm beschadigend voor zijn gladde haar. Daarna moet je het kaalscheren en het is in zijn haar ook nog eens niet heel hygiënisch doordat de manier van verstrengelen en in zijn geval vervilten echt anders is dan als je er natuurlijk aanleg voor hebt. Dus nee. Jammer. Er zijn vast meer mogelijkheden voor zelfexpressie. 

rionyriony schreef op 17-11-2024 om 08:08:

[..]

Ik vind dat een kind ook mededogen moet leren te gaan hebben met degenen die er tegenaan moeten kijken. En met de ouders die in hun hart huilen bij het zien dat het prachtige blonde haar vergriept wordt tot een dor bosje oranje afgebroken sprieten.

Moet zeggen dat ik wel een draak was die volledig onverwacht met een knaloranje geverfde kop aan het diner verscheen, waarna er niet veel meer aan te doen was.

Ik had toen niet genoeg verstand van verf, eigenlijk.

Ik vind dat bovenste echt totaal geen argument. Het is zijn lijf en zijn haar. Als hij nu al niet mag kiezen wat hij mooi vindt, wanneer dan wel? 

ja kind mag het zelf weten, maar zoals de vorige zeggen; ik betaal natuurlijk alleen een knipbeurt
Daarnaast, als er luizen zijn en je hebt dreads is de enige optie gemillimeterd Dat moet je je realiseren.  Nu is dat voor een jongen niet zo’n probleem natuurlijk, kan hij weer overnieuw starten.  

Ja, voorwaarde dat zijn haren wel goed verzorgd waren. De mijne wilde lang haar, prima, maar dan wel netjes wassen en kammen (geen vogelnest in je haar).

Mijn kinderen hebben dat altijd zelf bepaald maar ze hadden nooit hele opvallende wensen. Geen idee hoe ik had gehandeld als ze blauw haar hadden gewild. Dure behandelingen had ik niet betaald.
Wat ik wel belangrijk vind is dat een kind het zelf kan wassen en onderhouden. Hoe zit dat met dreads. Wat @absor zegt over luizen zou ik ook meenemen in de overweging.

Nick90

Nick90

17-11-2024 om 09:46 Topicstarter

Ja ik vind dreads gewoon vies. Voor de kapper voor zoon betalen we zo'n 75 euro per keer maar daar staat tegenover dat hij hooguit twee keer per jaar gaat. We hebben gezegd dat ie boxbraids mag maar dat dreads uitgesloten zijn. Nu is ie boos. 

Mijn dochter knipte toen ze 4 was een keer zelf haar haar. Ik heb er niet zo'n punt van gemaakt toen. Nu is ze 25 en de foto met die gerafelde scheve pony en halve strik is nu weer helemaal top

Gedoe met dreads, ik zou haar zeker hebben gewaarschuwd voor milimeteren in geval van hoofdluis. Ik vind het ook een heel gedoe met dat vervilten. Maar dat moet ze echt zelf beslissen. Ik ga er overigens vanuit dat het kind van TO geen 4 meer is.

Nick90

Nick90

17-11-2024 om 09:55 Topicstarter

Nee hij is 10.

Wat voor haartype heeft hij? Boxbraids in Europees haar vind ik ook niet zo geslaagd. 

Nick90 schreef op 17-11-2024 om 09:46:

Ja ik vind dreads gewoon vies. Voor de kapper voor zoon betalen we zo'n 75 euro per keer maar daar staat tegenover dat hij hooguit twee keer per jaar gaat. We hebben gezegd dat ie boxbraids mag maar dat dreads uitgesloten zijn. Nu is ie boos.

Nou en? Kinderen zijn toch wel eens vaker boos. Ze willen een paard of een hond en een vogelspin. Of op vakantie naar Amerika. In de meeste gevallen kan dat niet en dan horen ze nee. Nu met zijn kapsel. Het waait wel weer over. En het is gelijk een les in omgaan met teleurstellingen. 

Tijgeroog schreef op 17-11-2024 om 10:00:

Wat voor haartype heeft hij? Boxbraids in Europees haar vind ik ook niet zo geslaagd.

Ik neem toch aan dat ze dat niet in glad haar gaan maken. Dat zou wel heel bijzonder zijn.

Van mij wel, ze mogen met hun haar doen wat ze willen maar ik betaal alleen de gewone kappersbeurt en evt een zelfkleurpakketje. 
Van hun vader echter niet. Mijn dochter wilde eens een blauwe dipdye. Hartstikke leuk! Dus wij aan de slag met zo’n setje waarbij het in tien keer wassen weg is. Paar dagen later gingen ze naar hun vader en nog geen kwartier later belde hij al op: dat hij echt voor gek liep met zo’n dochter 🤪. In het ouderschapsplan staat dat ik over het haar ga (was zijn voorstel want hij had er geen verstand van) dus nee, dit was niet overlegd. 
Zelf heb ik ook alle kleuren van de wereld in mijn haar gehad en van vlechtjes tot gemillimeterd dus hij weet aan wie hij de beslissingen mbt haar overlaat. 

MMcGonagall schreef op 17-11-2024 om 10:13:

[..]

Ik neem toch aan dat ze dat niet in glad haar gaan maken. Dat zou wel heel bijzonder zijn.

Wat is daar mis mee? Heb ik ook een paar keer gehad. Een Antilliaanse vriendin zette dat voor mij. Niemand die daar moeilijk over deed. 
Stond er een aantal jaar terug ook mee in de promotiefolder van de school waar ik toen werkte. 

Nick90

Nick90

17-11-2024 om 10:22 Topicstarter

Tijgeroog schreef op 17-11-2024 om 10:00:

Zelfde krullen als z'n  halfsurinaamse moeder maar dan losser. Zij heeft van die kleine  dichte krulletjes. Ik snap zoon wel, hij gebruikt als argumenten dat mama ook van alles met haar haar doet en hij dat ook wil. Hij is nu tutorials aan het kijken om het zelf te doen. Boxbraids zijn voor meisjes volgens hem.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.