Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hoelaat slapen 5 jaar

Mijn kleuters gingen om 20 uur naar bed:  Eten 18.30uur,en dan naar bed,want de kleuterschool begint hier om 8 uur.

Onze zoon kon met zijn 5 jaar al lezen. Hij ging dan wel rond 7 uur naar boven en mocht dan nog een uur a anderhalf uur lezen.

Bij mijn 6 jarige is het om 18:30 naar bed en ze slaapt al voor 19:00. Ze is dan wel om 5:00 klaarwakker. Maar dat komt goed uit want man moet ook vroeg op dus dan hebben ze wat tijd samen. Ik zelf blijf liggen tot 6:30. Uurtje langer in het weekend. Ik merk wel dat zodra het donker wordt ze ook moe wordt. Dus als ik haar om 17:00 naar bed zou sturen in de winter zou dat ook wel lukken. 

Hoe laat eten jullie?
Ik vind het wel logisch dat ze dan een opleving krijgt, er zit weer nieuwe energie in...

watertoren schreef op 11-12-2024 om 09:11:

Onze zoon kon met zijn 5 jaar al lezen. Hij ging dan wel rond 7 uur naar boven en mocht dan nog een uur a anderhalf uur lezen.

in bed is in bed. Maakt mij niks uit wat ze dan doet. We hebben wel een lang bedritueel, nu met 10 lezen we voor de gezelligheid en omdat ze dat graag wil nog voor, maar daarna mag ze van mij nog best 'stiekem' lezen.

Dochter is vorige maand 6 geworden. Die gaat al meer dan een jaar rond half 8 naar boven. Om 8 uur zijn we dan klaar met de routine. En dan gaat zij nog donald duckjes kijken en dan om 9 uur zeg ik dat ze het licht uit moet doen en dan gaat ze rond half 10 slapen.

Ze is 's ochtends niet wakker te krijgen. Doordeweeks tillen we haar om half 8 naar beneden en dan mag ze op de bank verder wakker worden. In het weekend slaapt ze regelmatig tot na half 9. Ze is dan ook echt een avondmens, net als haar vader.

Haar zus en ik zijn altijd vroeg wakker. En gaan ook liever eerder slapen.

Kaaaaaaaatje schreef op 11-12-2024 om 16:20:

Dochter is vorige maand 6 geworden. Die gaat al meer dan een jaar rond half 8 naar boven. Om 8 uur zijn we dan klaar met de routine. En dan gaat zij nog donald duckjes kijken en dan om 9 uur zeg ik dat ze het licht uit moet doen en dan gaat ze rond half 10 slapen.

Ze is 's ochtends niet wakker te krijgen. Doordeweeks tillen we haar om half 8 naar beneden en dan mag ze op de bank verder wakker worden. In het weekend slaapt ze regelmatig tot na half 9. Ze is dan ook echt een avondmens, net als haar vader.

Half 10 slapen??

Kaaaaaaaatje schreef op 11-12-2024 om 16:20:

Ik kan me voorstellen dat ze niet wakker te krijgen is als ze pas om half 10 hoeft te gaan slapen . Ook bedtijd kun je gewoon aanpassen door dat in stappen te doen.

Tussen 19:00 en 19:30 anders is meneer niet te genieten.

Zijn ze vrij en zeker in de warme zomermaanden als het tot 23:00 licht is dan vaak wel wat later.

kind van bijna 5 gaat tussen 18.30 en 19.00 naar boven en slaapt meestal half uur daarna. Soms niet, vaak is hij dan overprikkeld en zijn we te laat met bedtijd. Hij wordt rond 7.00 wakker.

Mijn kinderen zijn al tieners. Ik denk dat ze met 5 jaar om 19.30 in bed lagen maar het kon ook wel eens 20u worden. Ze sliepen dan tot 7.15 a 7.30.

verder goed om je te realiseren hoe vroeg de NL bedtijd is in vergelijking met veel andere landen. Mijn zus woont in Frankrijk waar lange werk-/schooldagen en later eten normaal zijn. Zij aten met de kinderen altijd om 19.30 en dan lagen ze om 20.30 in bed. 7u op. Nou doen ze daar op school wel een middagdutje tot 6 jaar, maar de meeste kinderen van 5 slapen dan niet meer. Wel uurtje liggen, stil zijn en evt boekjes kijken.
Die kinderen slapen met 5 jaar minder dan een gemiddeld Nederlands kind maar die worden ook allemaal gewoon groot 😀. Het is ook cultureel bepaald. 

BritgetJones007 schreef op 11-12-2024 om 18:37:

[..]

Half 10 slapen??

Jeps.... zijn we echt super blij mee.... not.

Due-scimmie schreef op 11-12-2024 om 19:27:

[..]

Ik kan me voorstellen dat ze niet wakker te krijgen is als ze pas om half 10 hoeft te gaan slapen . Ook bedtijd kun je gewoon aanpassen door dat in stappen te doen.

Ik heb een goed idee, ga jij vanavond eens om 8 uur in bed liggen en ga slapen. Toe dan, ga dan slapen, nee niet meer praten, gewoon slapen. Niet op je telefoon kijken, niet een boek lezen, slapen! SLAPEN MOET JE NU!

Zo werkt het dus ongeveer voor mijn kind, die slaapt gewoon niet vroeg, heeft ze nooit gedaan, doet haar vader ook niet. Ze zijn gewoon allebei ontzettende nachtmensen en de wereld is niet gemaakt voor nachtmensen. Zou me niets verbazen als we straks op zoek gaan naar een middelbare school die later begint, het eerste uur gebeurt er toch niets in haar hoofd. 

Zomer en wintertijd zijn hier een drama waar ze weken van van slag is. Helemaal niet handig dus en we proberen dan inderdaad wel om de weken voorafgaand aan de wisseling van tijd haar eerder naar bed te krijgen, maar ze heeft ook gewoon echt veel tijd nodig om tot de juiste ontspanning te komen, dus dat lukt niet altijd met de drukke schema's.

We zijn allang blij dat ze tegenwoordig niet meer eindeloos uit bed komt, ze weet niet dat ze gewoon in bed mag chillen en dat het slapen dan vanzelf een keer lukt.

Kaaaaaaaatje schreef op 12-12-2024 om 13:00:

[..]

Ik heb een goed idee, ga jij vanavond eens om 8 uur in bed liggen en ga slapen. Toe dan, ga dan slapen, nee niet meer praten, gewoon slapen. Niet op je telefoon kijken, niet een boek lezen, slapen! SLAPEN MOET JE NU!

Volgens mij zeg ik dat toch helemaal niet. Maar dat het in stappen misschien wel kan. Zelfde idee als dat ik adviezen wel eens heb gelezen om bij zomer/wintertijd de bedtijd in kleine stappen in een week aan te passen ipv in 1 keer.

mijn dochter is ook een avondmens. Die opleving na het avondeten is hier ook zeer herkenbaar. Dus na het eten 20 schermtijd om rustig te worden. Dan naar bed (inclusief ritueel). Dan mag ze zichzelf nog 1 maal haar favoriete voorleesboek voorlezen (uit het hoofd geleerd, vertellen bij de plaatjes), en dan slapen. Op goede dagen werkt dat.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.