Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Gedrag dochter om kleding


Ik vind kleren voor het weer niet zo'n punt. Mijn kinderen hebben het snel warm (ik ook) dus als die in de winter in hun tshirt naar school willen met dunne jas. Dikke prima. Ik doe een vest in de tas en dan kunnen ze die altijd aandoen. 

Al vond ik kind in gymkleren met korte broek in december wel enthousiast. Maar hij had het aangehouden na de gym en het niet koud. 

Due-scimmie schreef op 16-10-2024 om 17:32:

Ik vind kleren voor het weer niet zo'n punt. Mijn kinderen hebben het snel warm (ik ook) dus als die in de winter in hun tshirt naar school willen met dunne jas. Dikke prima. Ik doe een vest in de tas en dan kunnen ze die altijd aandoen.

Al vond ik kind in gymkleren met korte broek in december wel enthousiast. Maar hij had het aangehouden na de gym en het niet koud.

Ik vind het vooral een punt, omdat ze bij mij vaak niet luisteren naar hun lichaam. Dat vest wordt dan nooit aangedaan. En dat ze zelf de hele dag koud lijden is een ding, maar dat ik de vlak daarna vrij mag nemen omdat een van de koppigerds weer eens ziek is geworden, vind ik minder fijn. Dus daarom hanteer ik toch de regel rondom het weer. Maar wel afgepast op wat ik weet van de kouwelijkheid van mijn kinderen. De oudste die het snel warm heeft tegenover de middelste die een koukleum is.

Schemerlampje schreef op 16-10-2024 om 17:12:

[..]

Ze kan toch gewoon even omkleden tussendoor? Of in ieder geval een andere broek aan? De rest van de kleding is beschermd door een labjas, neem ik aan. Overigens liepen “mijn” profs bij college gewoon in spijkerbroek en overhemd. En die waren zelf niet eens zoveel praktisch aan het werk in het lab.

Ze kan omkleden inderdaad maar soms niet volledig, omdat er teveel zooi mee moet in haar tas. Ze zou er heel wat voor over hebben als je op de uni en eigen kluisje kon hebben en niet,  zoals nu,  en kluisje voor een dag dat om 22.00 leeg gehaald wordt.  Dan kan je dingen daar laten zoals lab kleding en bril en eventueel een dag eerder al wat kleding meenemen. 

PhilDunphy schreef op 16-10-2024 om 17:42:

[..]

Ik vind het vooral een punt, omdat ze bij mij vaak niet luisteren naar hun lichaam. Dat vest wordt dan nooit aangedaan. En dat ze zelf de hele dag koud lijden is een ding, maar dat ik de vlak daarna vrij mag nemen omdat een van de koppigerds weer eens ziek is geworden, vind ik minder fijn. Dus daarom hanteer ik toch de regel rondom het weer. Maar wel afgepast op wat ik weet van de kouwelijkheid van mijn kinderen. De oudste die het snel warm heeft tegenover de middelste die een koukleum is.

Kou versnelt hooguit het proces van ziek worden maar van kou alleen wordt je niet ziek daar zijn virussen of bacteriën voor nodig. Die dag thuisblijven van het werk moet je dan toch wel maar dan een of twee dagen later. 

Mijn dochter heeft vanaf dat ze heel klein was zelf haar kleding mogen uitzoeken van mij. Ze heeft een jaar ofzo in zo'n flamenco-jurk rondgelopen, dat hou je niet tegen. Toen zat ze in groep 4. Voor de uitvaart van mijn vader hebben we samen iets passends kunnen vinden, verder heb ik me nooit ergens mee bemoeid. 
Nu zit ze op de mode-academie en ze draagt het liefste oversized herenkleding. En ze weet haarfijn welke kleding voor welke gelegenheid ze moet dragen. Is helemaal goed gekomen  

Dymo schreef op 16-10-2024 om 17:10:

Leuke verhalen hier!
Mijn dochter wilde het liefst elke dag met blote benen naar school. Mijn enige regel was 'niet te koud'. Ik wilde met haar afspreken dat als de weerman op het journaal zei dat het de volgende dag 19 graden of warmer zou zijn, dat zou gelden als 'blotebeentjesweer' (zoals ze dat zelf noemde). Anders moest er een legging of maillot onder de jurk/rok en die kon eventueel uit als het toch te warm bleek. Dochter hield toen al erg van onderhandelen en riep "18 graden". Uiteindelijk kwamen we uit op 18,5 graden. Ik mijn zin, het weerbericht werkt helemaal niet met halve graden Daar is ze pas een paar jaar geleden achter gekomen.


grappig hoe anders iedereen met dit soort dingen omgaat (ik pik toevallig deze post er even uit)… ik heb nml. al een jaar of 5 met mijn inmiddels 11 jarige zoon dezelfde afspraak alleen bij ons is dat het alles onder de 0 graden lange broeken en schoenen weer is en alles boven de 0 graden korte broeken en sandalen 😂🙈

Ninoea schreef op 16-10-2024 om 12:57:

Ons viertal heeft echt een eigen smaak. Tips die gegeven zijn sluit ik bij aan. Wat bij ons ook hielp was het in de avond als ze gingen slapen al aantrekken. Ze sliepen dan in de schone kleding. Dan hoefden ze in de ochtend zich niet om te kleden en dat scheelde heel veel gedoe. Met name onze jongste zoon heeft dit gedaan. De rest wel een keertje maar niet structureel. In de avond was de besluitvaardigheid groter en als het dan al aan was dan was er ook geen gedoe meer. Het scheelt letterlijk weer een stap in de ochtend.

Dit is een  grapje, toch?

misschien heeft ze teveel keus. Ik had vroeger een paar jurken en een paar stelletjes die mijn moeder zo kocht. Lichtblauw tshirtje en een donkerblauwrokje met lichtblauwe bloemetjes was een stelletje. Dat hoorde dus gewoon bij elkaar. Moeder kwam thuis met de kleren af en toe en ik helemaal blij dat ik een nieuwe jurk kreeg. Er was niet veel keus en er kon ook niets fout gaan. Tip. Ruim die kast leeg en introduceer Jurken en stelletjes of wat ik voor kareltje doe gewoon neutrale onderkleding daar passen alle bovenkleding op. Dit uit gemak dat ik in alle drukte blind wat kan pakken voor hem en het is altijd goed, hij knoeit en valt nogal. 

Wat hierboven geschreven werd deed ik ook wel eens. Ik sliep als 13, 14 jarige ook weleens alvast in kleding en gepakte tas. Kon ik tot 7.45 in bed liggen en dan eruit tanden poetsen, haren kammen, schoenen aan om 7.50 uur op de fiets. 8.15 begon de les. Erna niet mee want ik wilde toen mooi zijn met make up en krullers. De ijdeltuiterij kostte meer tijd. 

Due-scimmie schreef op 16-10-2024 om 17:32:

Ik vind kleren voor het weer niet zo'n punt. Mijn kinderen hebben het snel warm (ik ook) dus als die in de winter in hun tshirt naar school willen met dunne jas. Dikke prima. Ik doe een vest in de tas en dan kunnen ze die altijd aandoen.

Daar houd ik uiteraard ook rekening mee, als een van mijn kinderen het snel koud of warm heeft. Het gaat bij ons meer erom dat ik weet dat het betreffende kind het te koud of te warm zal vinden. En dat ze dat zelf ook wel weten, het gaat ze dan ook helemaal niet om 'ik wil sandalen aan want ik vind het warm', maar dat ze bepaalde kleding niet mooi genoeg vinden ('mijn jas is stom', terwijl ze hem vorige week nog mooi vond), boos zijn dat de lievelingstruien in de was zitten of het niet lekker genoeg vinden zitten. Vaak bij de overgang van zomer- naar winterkleding en andersom en van zonder-jas-weer naar met-jas-weer. Of nieuwe schoenen die even ingelopen moeten worden en dan niet net zo lekker zitten als de oude vertrouwde te kleine schoenen.

En soms nemen we inderdaad iets van een jas of trui mee. Maar soms wil ik het ook gewoon vooraf al regelen, want dan is het echt duidelijk dat het bijv. ijskoud is of regent dat het giet en is het betreffende kind zo enorm koppig dat ze zichzelf door en door koud laat worden of zeiknat laat regenen of van haar stokje gaat van de hitte. En dan niet iets anders aantrekken of ervan leren voor een volgende keer, maar heel hard gaan jammeren, dwars doen, etc. Daarbij heb ik ook niet altijd zin om 'pakezel' te spelen, dus als ze bijv. na school hun winterjas niet aan willen omdat het 's ochtends nog koud is en 's middags warm dan vind ik dat vaak wel goed, maar dan mogen ze hem in principe wel zelf meedragen en niet hem voor mij neergooien onder het motto 'mama sjouwt alle jassen wel'. 

Miepjecody schreef op 16-10-2024 om 21:18:

[..]

Dit is een grapje, toch?

Ik ken ook mensen die dit deden. Waren de kinderen wel jong (pre-basisschool).

Hebben veel van jullie kinderen speciale winter en zomerkleding en wissel je dat dus in de kast?

Hier ligt het hele jaar gewoon alles in de kast, bij mezelf ook trouwens. 

Due-scimmie schreef op 16-10-2024 om 22:21:

Hebben veel van jullie kinderen speciale winter en zomerkleding en wissel je dat dus in de kast?

Hier ligt het hele jaar gewoon alles in de kast, bij mezelf ook trouwens.

Ja, ik wissel bij mezelf en bij mijn dochters. 

Due-scimmie schreef op 16-10-2024 om 22:21:

Hebben veel van jullie kinderen speciale winter en zomerkleding en wissel je dat dus in de kast?

Hier ligt het hele jaar gewoon alles in de kast, bij mezelf ook trouwens.

Zelf wissel ik niet, maar ik draag veel laagjes en ik ben een koukleum, dus ook in de zomer draag ik vaak wel vesten en regelmatig lange broeken. Ik heb ook geen bergen kleding, dus het past prima in mijn kast.

De kinderen hebben wel echt zomer- en winterkleding, want die hebben een gruwelijke hekel aan laagjes en vestjes. Dus het is bij hen echt of kort en dun, of lang en dik. Longsleeves willen ze ook niet aan, als het lange mouwen weer wordt willen ze meteen echt een trui. En als ze gewend zijn aan een korte broek en T-shirt vinden ze een trui en lange broek niet lekker aanvoelen en andersom. Toen ze peuter waren legde ik de zomer/winterkleding vaak wel weg, het gaf minder gedoe als gewoon alles wat er lag een optie was. Inmiddels laat ik het vaak wel hangen/liggen, het past prima in hun kast en dan hebben ze als het wat schommelt in temperatuur nog wel de kans om wat heen en weer te wisselen. Al doen ze dat vrijwel nooit, want dan zit het dus niet lekker meer. Bij mijn jongste van 6 doe ik wel vrij resoluut de wissel van zomer- naar winterjas en andersom, anders loopt ze in december nog in een superdun zomerjasje en in juni in een dikke winterjas. Ik laat ze denk ik een week of 2 naast elkaar hangen op de kapstok om aan het idee te wennen (waarbij de oude jas dan dus steeds nog aan gaat, ook al is het daar te koud of warm voor) en daarna gaat de ene in de was en de andere voortaan aan. De oudsten zijn 9 en 12 en moeten het maar lekker zelf uitvogelen, die letten inmiddels ook wel zelf gewoon op het weer enzo. 

Due-scimmie schreef op 16-10-2024 om 22:21:

Hebben veel van jullie kinderen speciale winter en zomerkleding en wissel je dat dus in de kast?

Hier ligt het hele jaar gewoon alles in de kast, bij mezelf ook trouwens.

Nee, ligt allemaal in de kast. Wintertruien schuiven in de lente vanzelf naar achter. In ieder geval 2x per jaar (voorjaar en najaar) bekijken we de kleding: wat is te klein en kan weg, wat is er aan nieuw spul nodig?

In de winter worden t-shirts ook gedragen met trui of vest bijvoorbeeld. Longsleeves ook in de lente als het nog te fris is voor korte mouwen (of onder sportkleding). 
 

Hier leg ik meestal s avonds de kleren voor de volgende dag klaar.  Ze mogen gerust zelf kiezen, maar meestal hebben ze s avonds geen zin en s ochtends niet heel veel tijd.  Bij commentaar pakken ze/we wel alsnog snel iets anders. Ik ga daar echt geen strijd over voeren, zolang het inderdaad niet kapot of ongeschikt is qua weer. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.