Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Doubleren groep 8


Ted68 schreef op 19-10-2024 om 09:11:

Een hoog IQ betekent echt niet dat dat je hoog opgeleid moet worden...Hier een kindmet een IQ van 130...Maar hij heeft een enorme faalangst, en de middelbare school was vreselijk voor hem...
Hij werkt nu als verpleegkundige in de acute psychiatrie. En gaat nu hij 24 is verder in zijn beroep...

Amen. Mijn hoogbegaafde sibling heeft zich nooit verveeld op het mbo , hij deed /doet wat hij leuk vind en heeft nooit de behoefte gehad om door te leren en dat is prima , maar ik lees niet wat kind wilt doen of leuk vind of wilt leren maar een angst voor vmbo kader. 

Ted68 schreef op 19-10-2024 om 09:11:

Een hoog IQ betekent echt niet dat dat je hoog opgeleid moet worden...Hier een kindmet een IQ van 130...Maar hij heeft een enorme faalangst, en de middelbare school was vreselijk voor hem...
Hij werkt nu als verpleegkundige in de acute psychiatrie. En gaat nu hij 24 is verder in zijn beroep...

Dat is wat anders, dit kind wordt mogelijk de kans om op het juiste niveau te beginnen ontnomen. De route omhoog is lastiger dan omlaag. Hoger heb je gewoon meer keuze mogelijkheden.

Mijn zoon zit zich nu voor het 3e jaar op te vreten van ellende op het mbo, een laatbloeier die in 4 mavo ineens door had hoe leren werkt. Havo pastte niet bij hem maar het niveau op mbo4 blijkt nu te laag. Maar hij moet door want geen startkwalificatie en geen toegang tot hbo en nog te jong voor de toelatingstoets.

Hoger is geen must maar die optie niet hebben omdat je capaciteiten onder sneeuwen door een aandoening terwijl die eenvoudig met medicatie wel zichtbaar zijn nu zou zonde zijn.

Blijven zitten in groep 8 is niet ideaal , iedereen gaat van school en jij moet een jaar opnieuw doen ..2 keer kamp enz en als je op de middelbare komt zijn je oude klasgenoten een jaar verder als jou 

Anoniemvoornu schreef op 19-10-2024 om 09:18:

[..]

Amen. Mijn hoogbegaafde sibling heeft zich nooit verveeld op het mbo , hij deed /doet wat hij leuk vind en heeft nooit de behoefte gehad om door te leren en dat is prima , maar ik lees niet wat kind wilt doen of leuk vind of wilt leren maar een angst voor vmbo kader.

Ik lees geen angst voor vmbo basis of kader, maar wel voor een advies dat niet past bij de capaciteiten van het kind. Mbo kan altijd nog als dit kind dat graag wil. Hogerop komen is lastiger. En daarnaast bepaalt de school het advies en dat doen ze niet op basis van iemands ambities.

Anoniemvoornu schreef op 19-10-2024 om 09:18:

[..]

Amen. Mijn hoogbegaafde sibling heeft zich nooit verveeld op het mbo , hij deed /doet wat hij leuk vind en heeft nooit de behoefte gehad om door te leren en dat is prima , maar ik lees niet wat kind wilt doen of leuk vind of wilt leren maar een angst voor vmbo kader.

En ik heb me echt dood verveeld op de MAVO met VWO-cito uitslag.  Ook door ADHD overigens.  Ik ben mijn hele middelbare schooltijd ongelukkig geweest. Ik voelde me zo onbegrepen.  Ik herinner me nog de ellenlange uitleg terwijl ik het al lang snapte.  Mijn motivatie was echt 0 hierdoor. Je weet dus nooit wanneer je het goed doet maar passend niveau is denk ik heel belangrijk.  

Daarom hebben we echt heel hard ons best gedaan om mijn zoon die hoogbegaafd is een ADHD heeft op een passend niveau te krijgen.  Hij heeft ook een veel positiever beeld van zijn middelbare schooltijd dan ik.  

Is er geen 10 - 14 college in de buurt? Misschien het overwegen waard.
https://www.1014onderwijs.nl/wat-is-10-14-onderwijs

Kimdekim schreef op 19-10-2024 om 09:34:

[..]

En ik heb me echt dood verveeld op de MAVO met VWO-cito uitslag. Ook door ADHD overigens. Ik ben mijn hele middelbare schooltijd ongelukkig geweest. Ik voelde me zo onbegrepen. Ik herinner me nog de ellenlange uitleg terwijl ik het al lang snapte. Mijn motivatie was echt 0 hierdoor. Je weet dus nooit wanneer je het goed doet maar passend niveau is denk ik heel belangrijk.

Daarom hebben we echt heel hard ons best gedaan om mijn zoon die hoogbegaafd is een ADHD heeft op een passend niveau te krijgen. Hij heeft ook een veel positiever beeld van zijn middelbare schooltijd dan ik.

Jouw cito uitslag gaf een hoger niveau aan wat was de reden dit niet te volgen? To is juist bang dat de cito te laag gaat zijn/ niet het juiste niveau aan gaat tonen. Zelf ook ADHD maar pas de diagnose gekregen na mijn 18de , zelf de middelbare school om andere redenen niet afgerond maar op het mbo een prima tijd gehad. 

Anoniemvoornu schreef op 19-10-2024 om 09:45:

[..]

Jouw cito uitslag gaf een hoger niveau aan wat was de reden dit niet te volgen? To is juist bang dat de cito te laag gaat zijn/ niet het juiste niveau aan gaat tonen. Zelf ook ADHD maar pas de diagnose gekregen na mijn 18de , zelf de middelbare school om andere redenen niet afgerond maar op het mbo een prima tijd gehad.

Omdat ik me niet zo goed kon concentreren en mijn leraar in groep 8 dacht dat ik "niet volwassen" genoeg was om huiswerk te maken.  

De overeenkomst is dat het niveau niet overeenkomt met de capaciteit.  Waarom een kind op een lager niveau zetten als er een reden is ( die nu onder controle is) waarom het adviesniveau lager uitvalt dan het kunnen.  

Isje schreef op 18-10-2024 om 20:43:

[..]

Ja dat is zeker een optie, vind het lastig inschatten waar wij goed aan doen. Zij is net enorme sprongen aan het maken en voor nu heeft de huidige school geen idee op welk niveau zij uit kan stromen en welke sprongen er concreet gemaakt worden. Wij thuis mikken vooral op TL terwijl zijn juf aangeeft dat zij havo een een serieuze optie vind. Maar ik denk dan, hoe kun je dit inschatten zonder een onderbouwing of cito.

Je moet niet onderschatten hoe goed een leraar een kind kan inschatten. 

Kimdekim schreef op 19-10-2024 om 10:11:

[..]

Waarom een kind op een lager niveau zetten als er een reden is ( die nu onder controle is) waarom het adviesniveau lager uitvalt dan het kunnen.

Het kunnen basseer jij dan volledig op het iq maar er spelen veel meer factoren een rol. Het kan zelfs schadelijk zijn voor een kind om hem/haar het gevoel te geven dat hij/zij de havo/het vwo moet kunnen halen met zijn/haar iq. 

Anne1234! schreef op 19-10-2024 om 10:43:

[..]

Het kunnen basseer jij dan volledig op het iq maar er spelen veel meer factoren een rol. Het kan zelfs schadelijk zijn voor een kind om hem/haar het gevoel te geven dat hij/zij de havo/het vwo moet kunnen halen met zijn/haar iq.

Ik zeg dat helemaal niet aan de hand van haar IQ maar aan de opmerking die moeder maakte dat ze nu ineens als een speer ging. Het kind krijgt medicatie voor ADHD en kan ineens wel stilzitten een haar taken afmaken.  Ze maakt ineens enorme stappen. Dan is het toch helemaal niet gek om om deze specifieke situatie te kijken wat nou het daadwerkelijke niveau is nu haar ADHD " onder controle" is. 

PinkFlower schreef op 18-10-2024 om 23:52:

[..]

Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Maar als jij echt op een veel te laag niveau zit en je alles te gemakkelijk af gaat en je verveeld kan dat zeker met adhd (wat dus echt nog weer anders is dan add) mis gaan en je juist de kont in de kribbe gooien. Ik sprek uit eigen ervaring en hoor het ook in de omgeving. Mij ging op de mavo en daarna het mbo ook alles makkelijk af, twee vingers in de neus. Het hbo daarna haalde ik niet, nooit geleerd om te leren..

Niet vervelend bedoeld maar je laatste zin snap ik niet helemaal denk je dat je als je gelijk een hoger niveau had gedaan de hbo wel had gelukt ? Dat je doordat je jaren een veel te laag niveau hebt gedaan in jouw ogen je daardoor je niet jezelf meer verder kon of kunt ontwikkelen? Want dat zou jammer zijn want ook leren kun je leren...

Daglichtlamp schreef op 18-10-2024 om 21:57:

Op sommige plekken is er een overbruggingsjaar tussen groep 8 en de brugklas, maar die zijn helaas zeldzaam. https://www.olympuscollege.nl/brugjaar-jan-ligthart

Maar wel heel goed, kan ik je aanraden. Mijn dochter heeft dat gedaan. Niet alleen op cognitief gebied, maar ook op sociaal gebied leren kinderen daar in een jaar heel veel.
Daarna krijg je opnieuw een advies.

Tsjor

Ik zou het vraagstuk vooral voorleggen aan de nieuwe school.

Kan ook zijn dat die nieuwe school bijvoorbeeld werkt met dubbele klassen en dat ze sowieso in een gemengde groep 7 / groep 8 komt.
Of dat de sfeer in groep 7 niet ideaal is om een oudere nieuweling in te droppen.

Ik zou mij sowieso ook al beginnen oriënteren op scholen voor het VO. Zijn er scholen bij waar ze in jaar 1 of jaar 2 nog kan opklimmen? Of waar ze in een gemengde VMBO-klas  terecht kan?
Ik zou er niet vanuit gaan dat ze een VMBO-Basis-advies op een half jaar of zelfs 1.5 jaar zomaar gaan bijstellen naar bijvoorbeeld HAVO. Dan zou ik dus eerder gaan mikken op meer groei op het VO.

Wat wil kind overigens zelf?
Ze is pakweg 10 à 11, dus ik zou haar ook meenemen in de beslissing.

Het kan voor sommige kinderen best heavy zijn om te verhuizen.
Ook nog eens op een nieuwe school een jaar lager "gedumpt" worden kan ook iets negatiefs doen voor haar zelfvertrouwen.

Ze "gaat momenteel als een speer" maar als dank daarvoor zou ze een jaar terug moeten? Ik ken genoeg 11-jarigen die daardoor zouden ontsporen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.