Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Tekst uitstel kraambezoek

Maar dit bezoek heeft dus ook grenzeloos gedrag schrijf je. Ik zou eerst de bevalling rustig afwachten maar geen bijzondere tekst in een geboortekaartje zetten waardoor mensen eigenlijk het gevoel krijgen niet welkom te zijn. 

Mayosate

Mayosate

17-10-2024 om 12:28 Topicstarter

wil40 schreef op 17-10-2024 om 12:19:

[..]

Als ik 6 uur heen en terug ga reizen voor een kraambezoek zijn de ouders mij wel bijzonder dierbaar. Dat is vanuit het buitenland. En waarom zou ik binnen korte tijd 2x moeten komen? Eén van de twee keer lijkt mij voldoende. En ik zou zeker eerst bellen om een afspraak te maken.

Je begrijpt het verkeerd, voor hen regelen we de kraam borrel om er een leuke dag van te maken vanwege de reisafstand. Het is namelijk een groep familieleden die zo ver weg woont. Echter als zij zelf bellen en al eerder willen komen, is dat hun eigen verantwoordelijkheid dat ze voor een kort bezoek dus zover moeten rijden. Dat bedoel ik. 
Overigens is die kant van de familie heel hecht dus ik kijk niet gek op als ze de rit al eerder willen maken. 

Mayosate

Mayosate

17-10-2024 om 12:30 Topicstarter

wil40 schreef op 17-10-2024 om 12:26:

Maar dit bezoek heeft dus ook grenzeloos gedrag schrijf je. Ik zou eerst de bevalling rustig afwachten maar geen bijzondere tekst in een geboortekaartje zetten waardoor mensen eigenlijk het gevoel krijgen niet welkom te zijn.

Neen, dat gaat over een groep familieleden die we minder vaak zien maar die wel altijd overal als eerste bij willen zijn. Die komen ook niet op de baby borrel want staan verder weg, en ze wonen heel dichtbij. Dat is een soort mens dat wél onverwachts op de stoep staat of niet weg gaat wanneer dit aangegeven wordt na een uurtje oid. En ja, dit is al bij veel familieleden voor gekomen in verschillende situaties met die groep, en ik wil het liever voor zijn. 
Maar ik denk dat ik ze geen kaartje stuur, aangezien we er weinig contact mee hebben en ze ondanks weinige contact wel altijd op de voorste rij bij iedereen willen staan. Door dit topic heb ik dat inzicht wel gekregen, en alleen kaartje te sturen naar mensen waar we blij van worden en energie van krijgen. Daarmee is het ook opgelost en mag er wat mij betreft een slotje op. Weet iemand hoe ik dat kan aanvragen? 

Fourtyfour schreef op 17-10-2024 om 07:08:

[..]

Als ik een kaartje krijg en het is iemand waar ik niet naar toe ga op kraamvisite, dan verandert zo'n tekst ook echt niks hoor.

Persoonlijk zou ik denken, app even en dan kun je aangeven of het wel of niet uitkomt. In de kraamweek vond ik heel fijn, man thuis, kraamhulp en een excuus om de mensen snel weg te sturen 😉. Ik had een heerlijk strenge kraamhulp, super fijn.

Ik denk dat TO juist geen zin heeft om die eerste weken bezig te zijn om met mensen over en weer te appen wanneer er een afspraak schikt voor beide partijen. Ik schat zo in dat ze haar hoofd leeg wilt en alle aandacht voor haar nieuwe gezin wilt hebben en gewoon  geen zin heeft in al dat geplan.

Mayosate schreef op 17-10-2024 om 12:30:

[..]

Neen, dat gaat over een groep familieleden die we minder vaak zien maar die wel altijd overal als eerste bij willen zijn. Die komen ook niet op de baby borrel want staan verder weg, en ze wonen heel dichtbij. Dat is een soort mens dat wél onverwachts op de stoep staat of niet weg gaat wanneer dit aangegeven wordt na een uurtje oid. En ja, dit is al bij veel familieleden voor gekomen in verschillende situaties met die groep, dus het is geen irreële angst mbt het bewaken van mijn grenzen 🙃

Maar waarom nodig je dan juist niet deze familieleden uit voor de babyborrel. 

Mayosate

Mayosate

17-10-2024 om 12:38 Topicstarter

BritgetJones007 schreef op 17-10-2024 om 12:33:

[..]

Maar waarom nodig je dan juist niet deze familieleden uit voor de babyborrel.

Pastte toevallig net mijn bericht aan, ze zijn ook niet uitgenodigd voor de borrel. En ik ga ze ook geen kaartje sturen, heb ik besloten nav dit topic. Wil je de quote even verwijderen omdat ik later mijn bericht aangepast heb en minder kattig heb gemaakt? Ik had niet zo kattig moeten reageren vond ik, en nog wat extra informatie toegevoegd. 

Je kunt met het uitroepteken vragen aan forumbeheer om een bericht aan te passen of om het topic te sluiten.

Mugske schreef op 15-10-2024 om 17:59:

je weet inderdaad niet hoe het gaat zijn en of je veel/weinig behoefte aan bezoek hebt.
Dochter is met keizersnede geboren, we moesten daarom langer in het ziekenhuis blijven. Daarna was er beperkte kraamzorg thuis (deel al opgemaakt in de vorm van ziekenhuisopname), dat was 3 of 4 uur per dag.
Toen mijn partner weer ging werken had ik juist behoefte aan bezoek, kind sliep goed en zelf was ik niet heel mobiel. Was fijn om dan bezoek te hebben.

Ik kan me dat ook herinneren. Je bent toch een tijd alleen thuis met een baby en dan is een beetje aanspraak wel gezellig. Verder lost een "bel of app voor een bezoekje" al zoveel op, het grootste deel van de mensen weet dat ze pas na een maand kunnen informeren naar bezoek. Maarja, opdringerige mensen die je helemaal niet wil zien zou ik geen kaartje sturen inderdaad. 

Dan wens ik je nog een fijne zwangerschap en straks een wolk van een baby. 

Mayosate schreef op 17-10-2024 om 12:30:

Daarmee is het ook opgelost en mag er wat mij betreft een slotje op. Weet iemand hoe ik dat kan aanvragen?

Waarom wil je er een slotje op? Het betekent dat niemand meer mag of kan reageren. Het komt wat op mij altijd wat onvriendelijk over: zo, ik heb mijn oplossing, en verder mogen jullie niks meer zeggen.
Sommige topics lopen langer door omdat mensen bv in het algemeen wat verder keuvelen over kraamvisite, kraamtijd etc. De voornaamste reden om een slot op een topic te zetten is voorzover ik weet als het uit de hand loopt en de discussie echt gesloten moet worden.

Niet iedereen leest precies wat er op het kaartje staat. Als er staat 'bel of app voor bezoek' dan denken ze dat dat voor andere mensen bedoeld is en niet voor hen.
Wij hadden ook duidelijk staan dat we tussen tijd x en y rustten en geen bezoek wilden en toch stond er een buurvrouw (ongepland) voor de deur in die tijd.
Nou lag ik boven te slapen en deed mijn man open en ontving haar, dus ik hoorde het pas later (was een aardige buurvrouw hoor, die al eerder geprobeerd had en toen lag ik ook te slapen of zo - is al lang geleden).

weet je mayosate jij bent geliefd met jouw "probleem". Daar kunnen velen nog een puntje aan zuigen. Is echt luxe. Ga genieten en rust uit en ga zien. 

Persoonlijk denk ik dat je achteraf spijt gaat hebben. Het is zo fijn om ook die eerste tijd met lieve vrienden te kunnen praten terwijl ze bij je zitten. En het is zo vervelend om na 3 maanden nog steeds kraambezoek te moeten ontvangen.

Als je jullie echt wil afsluiten in het begin, moet je niet raar opkijken als anderen niet meer de behoefte voelen om op kraambezoek te komen na 3 of 4 weken. Alles wat na een paar weken pas jullie belangstelling heeft is afwijzing. En je gaat bevallen, je gaat niet dood ofzo. Je draait na een paar weken gewoon alweer mee in de maatschappij, het nieuwtje is er af, je gaat weer werken en je kunt langer dan  3 -4 uur 'anderen vermaken'. Ik zou zelf niet eens meer komen bij iemand die het als moeten 'entertainen' ziet. De meeste zullen je bezoeken uit beleefdheid, omdat het zo hoort, niet omdat ze zo graag met je bevallingsverhalen en je aardappellookalike geconfronteerd willen worden.

Als je toch de eerste periode het bezoek wil afhouden dan zou ik gewoon een kraamborrel regelen en daar meer mensen bij uitnodigen dan alleen de familie van ver weg. Je wil je baby dan toch niet van hand tot hand over laten gaan, dus het aantal bezoekers maakt geen verschil. 

Over hoe je dit allemaal kunt communiceren: wat je ook wil, je kunt op het kaartje zetten dat ze moeten bellen om een afspraak te maken voor een bezoek. 

Mayosate schreef op 15-10-2024 om 09:19:

[..]

Ja dat is een idee idd, alleen is man niet super goed in nee zeggen als iemand toch eerder zou willen komen. Misschien is mijn nummer beter haha.

Hij zal ook niet de hele dag op zijn werk gebeld of geappt willen worden over zoiets lijkt me. Jouw nummer is beter inderdaad. Maar dan moet je niet vergeten om je telefoon even op niet storen te zetten als je gaat voeden/badderen/slapen.

Hoe wij het hebben gedaan:

Baby 1, direct kaartje verstuurd. Ik was op sterven na dood dus mijn vader en zus, beste vriendin waren bij mij op dag 1, dag 2 schoongezin. Na 10 dagen goede vrienden en daarna familie.

Baby 2, dag 1 en 2 mijn vader en zus en beste vriendin, schoongezin, en de oppas van baby 1. Na 5 dagen een kaartje verstuurd maar goede vrienden waren natuurlijk op de hoogte en een kraamborrel 6 weken na de geboorte. In tussentijd hebben we goede vrienden wel al gezien.

Baby 3, mijn zus was bij de bevalling, zwager paste op baby 1 en 2. Dag 1 een familielid en mijn beste vriendin, dag 2 vader en schoonouders en hierna gewoon zoals dingen liepen. 

BritgetJones007 schreef op 17-10-2024 om 12:31:

[..]

Ik denk dat TO juist geen zin heeft om die eerste weken bezig te zijn om met mensen over en weer te appen wanneer er een afspraak schikt voor beide partijen. Ik schat zo in dat ze haar hoofd leeg wilt en alle aandacht voor haar nieuwe gezin wilt hebben en gewoon geen zin heeft in al dat geplan.

Heel begrijpelijk. Ik kan me dan weer totaal niets voorstellen bij mensen die vinden dat er negatief wordt gedaan of dat een kraamborrel een gedrocht is.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.