Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)


Moosey schreef op 05-05-2024 om 09:06:

[..]

Ah, ik begrijp het. Je leek me al niet het type om asperges te gaan schillen alleen omdat je dacht dat het zo hoorde

Je zou het ook nog deels kunnen doen, alleen de beste schillen en de rest koken en zeven. Maar kan me voorstellen dat je er met jouw handen sowieso niet aan begint.

Ik moet morgen naar de fysio voor mijn handen, begin artrose te krijgen Ben benieuwd wat ze zegt. Ik doe zo ongeveer niet anders dan met m’n handen werken, zowel professioneel als in m’n vrije tijd, en ik ben ook best slecht in dingen niet doen omdat t beter is voor mn lijf. Maar ik zal wel eea anders moeten gaan doen als ik dit werk wil blijven doen, vrees ik.

Gisteren had ik een eter en ik maakte noodle soup. Was erg lekker geworden. Vandaag gaan we naar familie van lief. Geen idee wat we daar te eten krijgen.

Haha,  je schat me aardig goed in. 

Ik geloof sinds vandaag in kabouters.  Vanmorgen kwam ik beneden.  Ik vond 2 pannen in de keuken.  De 1 gevuld met de dunne asperges.  De ander gevuld met alle dikke asperges die geschild waren.  En een bakje gevuld met kopjes.  Verder een brandschone keuken en ook de vloer spic en span.  

Ik heb vandaag de dikke asperges gekookt (en we hebben ze allemaal opgegeten) en de dunne dingen gekookt,  gepureerd,  gezeefd.  De asperges groeiden in de tuin bij ouders zo'n 20 cm per dag maar ze hebben wel heel veel scoliose hoor.  Dat maakt schillen ook lastig . 

Wat ontzettend vervelend voor je dat jouw handen problemen beginnen te geven (en bij  Friezinnetje ook). Juist omdat jullie zo ontzettend veel handwerk doen zeg maar. Ik hoop dat de fysio tips heeft.  Achteraf zijn mijn handen al een jaar of 10 niet goed meer. Infuuspompen instellen,  goed zwachtelen en andere dingen gingen steeds moeilijker.  Ik deed mensen soms echt pijn.  Ik voelde het niet (Dupuytren in combinatie met artrose in pinken en Raynaud). Tikken foe ik nu met een pen,  ideaal.  Voor 2 van de banen werd ik afgekeurd en door de pregabaline (een compleet ander probleem)mag ik mijn andere werk niet meer doen. 

Eten: we hadden asperges,  erg veel,  met ei.  Aardappelen en beetje vlees.  

Als toetje een megalomaan iets van mascarpone, skyr,  kwark,  blauwe bessen en aardbeien en koekkruimels.  Als het niet anders wordt hoef ik nooit meer te eten 

Prei met kaas had ik.

Wat ik ook weer eens lekker vind is een blik pilchards; haring in tomatensaus en dan vers wittebrood erbij met boter. Misschien een knapperig stokbrood. Die ovalen blikken, die altijd in je reservevoorraad lagen. Voor als de nood uitbreekt. En op de camping.

Goh, die schijnen niet meer te bestaan zoals ze eerst waren.

Morjon schijnt ze nu te hebben. Bij AH.

Oh bah, dat at mijn moeder, van die blikjes met pilchards. Zat zo’n niksige smaak aan. Eet smakelijk met je nostalgische maaltijd! Hopelijk smaakt het zoals je herinnering. 

Brunch zuurkoolsalade gerold in vleeswaren.

Wij hadden onverwacht extra eters, dus ik legde bevroren visfilets op de bakplaat in de oven en maakte ondertussen allerlei groenten klaar: gegrilde courgettelinten, gegrilde halve tomaat, gegrilde uiringen, gestoomde zeekraal en onder de stoominzet kookte ik wat pluksels uit de tuin: palmkool, zevenblad, mizuna. Ik vond een blikje edamame boontjes en kiepte dat ook in de mega schaal groenten En ik klopte een vinaigrette. Bakte in een koekenpan grote broodcroutons en daar moesten we op overleven en dat ging best goed.

hier vandaag rijst met kipcurry

Wat heftig als je handen zoveel problemen geven. Je werkt ermee, de hele dag door heb je ze nodig. Sterkte voor degenen die daar last van hebben of beginnen te krijgen!

Lief maakt vanavond ramen. Hij gebruikt daar een recept van Nick Toet voor (van de Vrijheidssoep ) en dat is steeds lekker, dus zal ook vanavond wel weer smaken. 

Ik heb eieren die opmoeten en denk erover om een hartige clafoutis te maken :

Recept: Hartige clafoutis met groenten | Gall & Gall

Maar vanwege het vreselijke weer momenteel (het lijkt wel herfst ipv lente) kan het ook zo maar kaasfondue worden...

Ik denk er nog even over na als ik straks in de super ben.

Oeh kaasfondue! Dat is lang geleden...

Wij zitten in de auto op weg naar een huisjespark. Vanavond eten we pasta met een rode saus, vega. Volgens mij zat er ook aubergine en rode peper in. De pastasaus ligt te ontdooien in de koeltas, lekker makkelijk dus voor de eerste avond. Zoon krijgt een eigen tomatensausje (met fijngehakte champignons) met ook een beetje pasta. Ook zijn saus ligt te ontdooien.

Mijn bezoek aan de fysio viel enorm mee! Ze kon niet echt slijtage aan het kraakbeen ontdekken en denkt toch aan overbelasting. Ik moet heel goed op een bepaalde stand van mijn duim letten en oefeningen doen en over drie weken verder kijken. Maar in tegenstelling tot de huisarts dacht ze dus zeker niet meteen aan artrose. Ben erg opgelucht. En om t te vieren gaan we zo uit eten in de provinciestad

Dorestad en Friez, jullie veel sterkte met leven met wat er wel en niet kan met de pootjes. Zeker voor jou moet dat een enorm traject geweest zijn lijkt me, Dorestad. 

Fijn Moosey! Ik lees Dorestad ook vaak hier en had het al eerder ergens gelezen van de handproblemen en de omslag naar een gezonder leven. Daar heb ik enorme bewondering voor! En Friezinnetje is ook bezig met een traject. 

Ik ga maar gewoon door, maandag = lekker gereguleerd met vooraf klaargezette glazen bakjes met inhoud . Het wordt warmer dus mijn eten kan weer kouder. Het werd een salade van linzen met wat groentenrestjes plus wilde spinazie en zadenmix. En verder vandaag: chioggia bietjes met rucola en gebakken paneer. Walnoten erover gestrooid, honing/mosterddressing.

Die dressing zit ook over de lunch van morgen: zalmfilets met komkommer, edamame, courgette, uitje. Gekookte eitjes. Ik eet er zometeen nog een paar, lekker. 

Ik heb broccoli die op moet en die mik ik met een soort van pesto van bladselderij in een ovenschaal en dan nog kaas erover en erbij een vega ding uit de airfryer.

Heb vanavond aardappelkroketten,  broccoli,witte asperges met sauce hollandaise,en  een karbonade.

Vanmiddag het strand geluncht met een lekkerbekje met friet. Vanavond eten we apero dinatoire zoals ze dat hier in Frankrijk zo mooi zeggen. Lekkere kaasjes, een rilette van vis, ook wat italiaans geïnspireerde gerechtjes als salade caprese en meloen met ham. Heerlijk stokbrood met gezouten boter uit de regio. Oja, ik even een artisjok gekocht! Voor het eerst van mijn leven. Ik ben er dol op maar nog nooit aangedurfd om een verse zelf te bereiden. Ben benieuwd of het wat wordt. 

Ik heb nog niet gegeten; te druk bezig geweest maar ik denk dat ik pannenkoeken ga bakken.

Eentje bakken, opeten, eentje bakken, opeten. Dan zijn ze lekker warm en een beetje knapperig. Ik moet geen kleffe. Met appel (goudreinet) speculaaskruiden en stroop. Ik lust niet zo graag hartige.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.