Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

07-05-2022 om 07:05

Wat mag je nog wel zeggen?

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

08-05-2022 om 10:39

vertelsel schreef op 08-05-2022 om 10:28:

[..]

Dat snap ik ook wel hoor. Ik werk in de horeca en we werken veel met studenten, dus het verloop is sowieso groot. Daarbij trekt dit werk een wissel op je sociale leven, dus er zijn er ook veel die het na een bepaalde tijd weer voor gezien houden, inderdaad als ze courantere tijden kunnen werken. Dus veel verloop hóeft niet met een onveilige werksituatie te maken te hebben.

Onaardige gasten zitten er bij ons helaas ook bij, er bestaan nu eenmaal onaardige mensen. Zolang die niet de overhand hebben, zal het wel. En aangezien wij ook te kampen hebben met een enorm personeelstekort, snap ik ook nog het dilemma van to. Je moet toch door met mensen die je in andere omstandigheden zou laten gaan, want er ís amper aan personeel te komen. Ik zou er als floormanager wel alles aan doen om te zorgen dat de vrouwelijke medewerkers zich gehoord en gesteund voelen.

Hehe, eindelijk iemand die het begrijpt. Ik heb tegen al het personeel gezegd dat ze altijd naar me toe kunnen als er iets is, en ze gezegd om op het werk professioneel te blijven en met respect met elkaar om te gaan omdat we het nou eenmaal met elkaar moeten doen. Ik kan mij niet veroorloven om iemand die wil werken te laten gaan en het is sowieso geen garantie dat anderen dan nog jaren blijven omdat het hier zo leuk is. 

oudmaarnognietkoud schreef op 08-05-2022 om 10:35:

[..]

Als ik mijn werk goed doe en er zijn bij ons tekorten dan mag ik deze collega in geval van een seksistische/kwetsende opmerking (ik vind jouw voorbeelden toch echt óver het randje) dus gewoon op zn smoel slaan? Mss dat hij het dan wel afleert? WFT

Hahaha ik zie het al voor me, bij elke foute opmerking rechtse hoek, een tets met een taser of we doen hem zo’n halsband om (die voor honden verboden zijn) en dan geven we mr Bokito een schok elke keer als hij over de schreef gaat. Want dat moet kunnen, want ik doe mijn werk echt heel goed en er valt een enorm gat in de roostering als ik wegga en nou ja, dit is niet over het randje hoor want ik maak geen blauwe plekken en ik raak hem verder niet aan.

Battle-Royale schreef op 08-05-2022 om 08:49:

[..]

Ik heb hem aangesproken maar zonder echt succes, hij ziet niet in wat er fout aan is, uitgelegd dat we hier niet op die manier naar collega’s kijken enzo maar ik kan hem natuurlijk niet steeds in de gaten houden, als hij er is ben ik er meestal niet. Maar gezien ik nog steeds verzoeken mbt het rooster krijg is er dus nog steeds iets niet goed. We vormen ook nog niet echt een team door het grote verloop, ik heb er nog 5 over die hier al langere tijd werken. Dus dat maakt het nog wat lastiger. Voor de pandemie had ik een hecht team met mensen die hier al langer werkten. Tegenwoordig dus niet meer.

Hij hoeft het er niet mee eens te zijn. Hij hoeft het niet te begrijpen. Beter van wel natuurlijk maar nu heeft hij je in de tang omdat hij het ‘er anders over denkt’. Hij kan erover denken zoals hij wil maar jij verwacht evengoed bepaald gedrag van hem. Dat zou bijvoorbeeld ook zo zijn als hij andere opvattingen heeft naar de klanten over gastvrijheid. 

Ik zou dus stoppen met uitleggen en beginnen met stellen: dit is wat jullie bedrijf en jij van hem verwachten omdat je wil dat medewerkers zich prettig en veilig voelen op het werk, alle medewerkers, niet alleen hij. En hem iedere keer opnieuw aanspreken en er inderdaad consequenties aan verbinden. Overleg met HR hoe je het kunt aanpakken 

Battle-Royale schreef op 08-05-2022 om 10:39:

[..]

Hehe, eindelijk iemand die het begrijpt. Ik heb tegen al het personeel gezegd dat ze altijd naar me toe kunnen als er iets is, en ze gezegd om op het werk professioneel te blijven en met respect met elkaar om te gaan omdat we het nou eenmaal met elkaar moeten doen. Ik kan mij niet veroorloven om iemand die wil werken te laten gaan en het is sowieso geen garantie dat anderen dan nog jaren blijven omdat het hier zo leuk is.

Hehe, eindelijk iemand die het begrijpt hoor. 

ToetieToover schreef op 08-05-2022 om 10:43:

[..]

Hehe, eindelijk iemand die het begrijpt hoor.

Wat wil je hier precies mee zeggen?

[..]

Fijn dat ze nog naar je toe komen! Maar bij respectvol met elkaar omgaan, hoort ook dat jij dit soort klachten vervolgens oplost. Zoals je hier smoesjes lijkt te verzinnen voor die vervelende floormanager, kan ik me haast niet voorstellen dat je die man goed hebt aangepakt. Als jij problemen niet oplost, komen je werknemers er op een gegeven moment ook niet meer mee.

En dan heb jij geen idee meer van wat er speelt en waarom je personeel wegloopt. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

08-05-2022 om 10:56

[..]

Je kunt ook om tafel gaan zitten met die kerel en de betreffende vrouwen. Laat ze zeggen wat ze er van vinden, op hun eigen manier. Misschien ben je te soft geweest in je gesprek met hem.

Je hebt geen overwicht op die man, en dat weet hij. Zolang je dat niet aanpakt krijg je de sfeer van het pre-coronatijdperk niet terug in je team, echt niet. Niemand wil een bully als baas maar gebrek aan leiderschap en de boel laten aanmodderen kan de werksfeer net zo goed verpesten. Tijd voor actie.

Stop met invullen dat hij weggaat als je hem een halt toeroept. Het is net als met kinderen, je hebt er exemplaren bij die je heel duidelijk de grenzen aan moet geven omdat ze anders een loopje met je nemen. Jij denkt dat hij het niet zal pikken als je grenzen stelt, maar dat is echt een verkeerd uitgangspunt. Hij zal eerder meer respect voor je krijgen als je hem in een stevig gesprek duidelijk maakt dat jij de leiding hebt. Als je hem geen formele waarschuwing mag geven van jouw leidinggevende dan zet je hem in een stoel, je legt hem uit wat je van hem verwacht en je zegt dat jullie over drie weken een vervolggesprek zullen hebben over de voortgang.

En ja, er is een kleine kans dat hij daarom weggaat. Maar wat is het alternatief? Als het zo door blijft gaan lopen er misschien eerst drie dames weg en gaat hij alsnog over een half jaar omdat hij elders meer kan verdienen. Kan allemaal, wat je ook doet, je weet niet hoe het afloopt.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

08-05-2022 om 11:04

Tickel schreef op 08-05-2022 om 10:56:

[..]

Je kunt ook om tafel gaan zitten met die kerel en de betreffende vrouwen. Laat ze zeggen wat ze er van vinden, op hun eigen manier. Misschien ben je te soft geweest in je gesprek met hem.

Dat kan ik evt nog wel organiseren, dat het tegen elkaar uitgesproken word. Betreffende dames heb ik ook gezegd dat ze hem daar zelf ook op moeten aanspreken als zich zulke dingen voordoen. 

Battle-Royale schreef op 08-05-2022 om 11:04:

[..]

Dat kan ik evt nog wel organiseren, dat het tegen elkaar uitgesproken word. Betreffende dames heb ik ook gezegd dat ze hem daar zelf ook op moeten aanspreken als zich zulke dingen voordoen.

Maar als hij dan zegt; joh stel je niet zo aan! Dan moet jij op dat moment wel ingrijpen in het gesprek en hem echt aanspreken. Anders is het zinloos.

Overigens zou ik me als vrouw wel 2x bedenken om op te komen draven, jij bent de leidinggevende en blijkbaar ben jij niet in staat op hier iets aan te doen. Dus dan mag ik het zelf opknappen? Prima, maar dan ook tegen het salaris van een leidinggevende want blijkbaar heb ik dan de capaciteiten die de leidinggevende in kwestie niet heeft.. 

'Hij heeft blijkbaar wat met gewicht'?!

En wat als hij iets had met borsten of haarkleur? 
Of met mensen met een andere huidskleur? 
Met moslims? Met joden? 

Dat je schrijft dat hij vindt dat dit moet kunnen en daarna dat hij het niet meer doet als men tegen hem in gaat doet bij mij ook allerlei alarmbellen af gaan maar blijkbaar zie je dat zelf niet. Hij vindt dus dat het moet kunnen bij vrouwen die daar niet tegenin WILLEN gaan? Hij wil ze opvoeden? Terwijl zij juist denken: die man is knettergek daar ga ik niet mee in discussie. 

Het is heel simpel: stevig gesprek aangaan en hem er op wijzen dat hij niks meer zegt tegen zijn collega's dan noodzakelijk is voor het werk inclusief goedenmiddag. Doet hij dat niet en krijg je weer klachten dan mag hij naar ander werk gaan zoeken. Niks geen gemiep omdat dit zou moeten kunnen en omdat ze van zich af moeten bijten. Om dat bij hem te doen begin je ook niet over zijn gewicht. 

vertelsel schreef op 08-05-2022 om 10:50:

[..]

Wat wil je hier precies mee zeggen?

Dat is het opgegeven heb om verder inhoudelijk te reageren aangezien TO alleen boodschappen oppikt van mensen die hem begrijpen en dat die vrouwen zelf maar tegengas moeten geven en dat ze natuurlijk altijd bij hem terecht kunnen waarna hij niks doet.

Battle-Royale schreef op 08-05-2022 om 08:49:

[..]

Ik heb hem aangesproken maar zonder echt succes, hij ziet niet in wat er fout aan is, uitgelegd dat we hier niet op die manier naar collega’s kijken enzo maar ik kan hem natuurlijk niet steeds in de gaten houden, als hij er is ben ik er meestal niet. Maar gezien ik nog steeds verzoeken mbt het rooster krijg is er dus nog steeds iets niet goed. We vormen ook nog niet echt een team door het grote verloop, ik heb er nog 5 over die hier al langere tijd werken. Dus dat maakt het nog wat lastiger. Voor de pandemie had ik een hecht team met mensen die hier al langer werkten. Tegenwoordig dus niet meer.

“Ik heb meerdere klachten over jou ontvangen. Door jou voelt mijn andere personeel zich niet veilig, dat betekent dat je je anders moet gedragen. Gebeurt dat niet dan kan ik geen verlenging van je contract garanderen”. 

Battle-Royale schreef op 08-05-2022 om 11:04:

[..]

Die vrouwen doen dat om een reden niet. Ze voelen zich niet veilig. 

Ik werk al heel wat jaartjes maar ik heb nog nooit een manager gehad die het aan zijn/haar team overliet om een collega te wijzen op disfunctioneren (want dat is het).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.