Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

07-05-2022 om 07:05

Wat mag je nog wel zeggen?

watertoren schreef op 07-05-2022 om 22:47:

Door alles wat er nu speelt in de media voelen vrouwen zich wel gesterkt om wel iets te zeggen over seksueel overschrijdend gedrag. Ik heb zelf ook dingen mee gemaakt met mannen en dat zou ik vandaag de dag niet meer pikken.

ja of het komt nu in de media omdat vrouwen het er echt mee hebben gehad

Battle-Royale schreef op 07-05-2022 om 23:01:

[..]

Gut.. ik begrijp prima wat er mis is en ik weet niet hoe vaak je in dit soort gelegenheden rondhangt maar dit is dus niet zoals jouw veilige baan op kantoor qua werkzaamheden, clientèle en collega’s. Het is niet zo dat mensen hier jaren werken, vergelijk het met horeca zou ik zeggen, groot verloop in personeel dus zij die wel willen moet je vast zien te houden en niet om lullig te doen maar ons clientèle is ook niet zo aardig wbt vrouwen. Dus tijdens de late shifts heb ik gewoon liever een man, en de vrouwen trouwens ook,
ik kan de roosters maar tot op zekere hoogte aanpassen en zijn contract niet verlengen wil niet zeggen dat de rest dan wel blijft, zodra die wat beters vinden zijn ze weg. Ik moet het juist hebben van types zoals de beklaagde collega die verantwoordelijkheden hebben waardoor ze langer blijven, ik moet met 101 zaken rekening houden voor ik beslis dat iemand waar ik van op aan kan, die weinig fouten maakt, meerdere grote taken heeft binnen het bedrijf waaronder 1 die ik maar aan bepaalde mensen kan overlaten weg moet. Dus dat is deel van mn dilemma, laat ik een collega met potentieel gaan voor collega’s die weg zijn zodra ze kunnen.

Maar hoe kijkt jouw leidinggevende nou naar de opmerkingen van die man. Of ben jij de enige leidinggevende?

[..]

Gut.. ik begrijp prima wat er mis is en ik weet niet hoe vaak je in dit soort gelegenheden rondhangt maar dit is dus niet zoals jouw veilige baan op kantoor qua werkzaamheden, clientèle en collega’s. Het is niet zo dat mensen hier jaren werken, vergelijk het met horeca zou ik zeggen, groot verloop in personeel dus zij die wel willen moet je vast zien te houden en niet om lullig te doen maar ons clientèle is ook niet zo aardig wbt vrouwen. Dus tijdens de late shifts heb ik gewoon liever een man, en de vrouwen trouwens ook,
ik kan de roosters maar tot op zekere hoogte aanpassen en zijn contract niet verlengen wil niet zeggen dat de rest dan wel blijft, zodra die wat beters vinden zijn ze weg. Ik moet het juist hebben van types zoals de beklaagde collega die verantwoordelijkheden hebben waardoor ze langer blijven, ik moet met 101 zaken rekening houden voor ik beslis dat iemand waar ik van op aan kan, die weinig fouten maakt, meerdere grote taken heeft binnen het bedrijf waaronder 1 die ik maar aan bepaalde mensen kan overlaten weg moet. Dus dat is deel van mn dilemma, laat ik een collega met potentieel gaan voor collega’s die weg zijn zodra ze kunnen.

Maar kun je voordat je hem ontslaat niet eerst nog een stevig gesprek met hem hebben? Dat hij ver over de grens van zijn collega’s gaat en dat hij daarmee moet stoppen, ook als voor hem de grenzen anders liggen. Gewoon omdat je dat dan voor je collega’s doet.

En als je medewerkers moeten accepteren dat klanten zulke dingen zeggen, is het toch wel fijn als je collega daar ook nog eens niet overheen gaat.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

07-05-2022 om 23:18

Lexus schreef op 07-05-2022 om 23:03:

[..]

Maar hoe kijkt jouw leidinggevende nou naar de opmerkingen van die man. Of ben jij de enige leidinggevende?

Zijn antwoord was dat ik het zelf op moest lossen, mn vestiging lijdt verlies, ook door de lockdowns, ik moet al continu snijden om onze positie te verbeteren, personeel glipt door mn vingers heen, dus mensen die langer willen blijven moet ik vast zien te houden, en dat maakt dit lastig. Dus ja, ik weet niet hoe zonder ergens op in te leveren voor niemand of niks, en ja ik begrijp dat dit niet kan maar ik kan er voor mijn gevoel niet echt iets tegen doen zonder mijn team/vestiging te kort te doen en het is natuurlijk makkelijk roepen dat het niet het probleem van het personeel is dat het bedrijf het maar moet oplossen als het personeel keuze genoeg heeft qua banen. De tent moet draaien dus open en zonder personeel kan dat niet. Vergelijk het met je favo restaurant, als de kok seksistisch doet tegen de dames in de bediening kan de tent ook wel sluiten als ze hem ontslaan. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

07-05-2022 om 23:24

Schemerlampje schreef op 07-05-2022 om 23:05:

[..]

Maar kun je voordat je hem ontslaat niet eerst nog een stevig gesprek met hem hebben? Dat hij ver over de grens van zijn collega’s gaat en dat hij daarmee moet stoppen, ook als voor hem de grenzen anders liggen. Gewoon omdat je dat dan voor je collega’s doet.

En als je medewerkers moeten accepteren dat klanten zulke dingen zeggen, is het toch wel fijn als je collega daar ook nog eens niet overheen gaat.

Gasten die zich misdragen gaan op de zwarte lijst en dat weten ze dus we dulden geen scheldwoorden jegens vrouwen. Maar de waarheid is dan wel dat onze gasten vrouwen niet hoog hebben zitten. Wbt collega’s is dat wat lastiger  

Battle-Royale schreef op 07-05-2022 om 23:18:

[..]

Zijn antwoord was dat ik het zelf op moest lossen, mn vestiging lijdt verlies, ook door de lockdowns, ik moet al continu snijden om onze positie te verbeteren, personeel glipt door mn vingers heen, dus mensen die langer willen blijven moet ik vast zien te houden, en dat maakt dit lastig. Dus ja, ik weet niet hoe zonder ergens op in te leveren voor niemand of niks, en ja ik begrijp dat dit niet kan maar ik kan er voor mijn gevoel niet echt iets tegen doen zonder mijn team/vestiging te kort te doen en het is natuurlijk makkelijk roepen dat het niet het probleem van het personeel is dat het bedrijf het maar moet oplossen als het personeel keuze genoeg heeft qua banen. De tent moet draaien dus open en zonder personeel kan dat niet. Vergelijk het met je favo restaurant, als de kok seksistisch doet tegen de dames in de bediening kan de tent ook wel sluiten als ze hem ontslaan.

Veiligheids (gevoel) van personeel zou altijd bovenaan moeten staan, ook als personeel wat goed werk doet over de streep gaat en consequent grenzen negeert.

Ook al zal het dan nadelig zijn voor de zaak dan vind ik dat je z’n collega beter kan laten gaan, dan hem koste wat het kost in dient te willen houden.

Een prettige werksfeer levert een bedrijf op langere termijn veel meer op.

Waarom ben je leidinggevende geworden? Omdat het gewoon zo uitkwam of omdat je echt leiding wilde geven aan mensen?
Het zijn momenten als deze waarop je kwaliteiten als leidinggevende naar voren komen en mensen wel of geen respect voor je opbouwen. En vergis je niet, zowel die man als die vrouwen in jouw verhaal hebben waarschijnlijk weinig respect voor hun leidinggevende. De één loopt over je heen en de anderen laat je in de stront zakken.

Battle-Royale schreef op 07-05-2022 om 23:18:

[..]

Nou, je mag het zelf oplossen. Carte blache van je leidinggevende. Dus, wat ga je nou doen?

Dus je bent een soort franchise houder?
Het voorbeeld van de kok maakt je dilemma duidelijk. Ik ben altijd fel op seksisme maar ik begrijp je lastige positie. 

Misschien vanaf maandag al op zoek gaan naar vervanging van die persoon?

[..]

Jij en hij houden elkaars hand boven het hoofd.

Jij ontslaat hem niet en hij houdt zich nog net in zodat niet alle vrouwen weglopen.

En je zorgt er en passant ook voor dat vrouwen hem nooit zullen passeren in wat jij 'kwaliteiten' noemt voor deze baan want jij en de organisatie boven jou belemmeren vrouwen om überhaupt beter te worden en omhoog te komen. 

Lekker zo, de heilige onschuld uithangen.

Gr Angela

je weet dat je niet recht kan lullen wat krom is toch? Je blijft steeds aangeven wat je niet kan, maar wat ga je wel doen?

best grappig, ik redeneer precies andersom; als mijn clientèle inherent “onveilig” is, dan zou ik koste wat het kost vrouwvriendelijke collega’s op de vloer willen hebben. 
Verder valt me op dat je meer met die kerel bezig bent, dan met de vrouwen die terecht melding maken van op zijn minst vrouwonvriendelijk gedrag. En jij denkt voor hen te moeten beslissen dat het beter is dat hij blijft, omdat ze anders meer moeten werken. Hebben zij aangegeven wat ze van je wensen/verwachten? Heb je er naar gevraagd? Want alleen met “niet meer samenwerken” los je precies 0% van het probleem op, maar maak je ze (zoals je al merkt) alleen maar groter. 
Ik zou op zijn minst met hem persoonlijk een gesprek voeren met een officiële waarschuwing. En evt ook voor alle collega’s in het algemeen aangeven dat dit soort gedrag echt niet getolereerd wordt en dat daar consequenties aan hangen. 
En inderdaad, toch alvast gaan zoeken naar een vervanger. 
Maar het klinkt ook een beetje alsof de problemen in je bedrijf nog veel groter zijn dan alleen dit. Maar het aanhouden van deze man lijkt me niet een oplossing voor alles (in tegendeel). 

gewoon een heel duidelijk gesprek met hem voeren en hem een officiële waarschuwing geven voor dit gedrag. Dan zal hij er toch wel mee stoppen?

Je zegt dat je deze man niet kan missen vanwege verantwoordelijkheden die hij heeft. Hoe zit het bij jullie met de m/v verdeling van die verantwoordelijkheden (en waarschijnlijk dus ook doorstoomkansen en beloning)? 

Ik zou iemand anders, bij voorkeur een vrouw, net zo onmisbaar maken door diegene dezelfde verantwoordelijkheden (en kansen en salaris) te geven. Of beter nog, creëer als het mogelijk is een functie met méér verantwoordelijkheden dan deze werknemer heeft. Met andere woorden: pak asap de hiërarchie aan waarbinnen deze werknemer zich ongeoorloofde vrijheden denkt te kunnen permitteren. Maak hem vervangbaar. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

08-05-2022 om 07:31

yette schreef op 08-05-2022 om 07:19:

Je zegt dat je deze man niet kan missen vanwege verantwoordelijkheden die hij heeft. Hoe zit het bij jullie met de m/v verdeling van die verantwoordelijkheden (en waarschijnlijk dus ook doorstoomkansen en beloning)?

Maak iemand anders, bij voorkeur een vrouw, net zo onmisbaar door diegene dezelfde verantwoordelijkheden te geven. Of beter nog, creëer als het mogelijk is een functie met méér verantwoordelijkheden dan deze werknemer heeft. Met andere woorden: pak asap de hiërarchie aan waarbinnen deze werknemer zich ongeoorloofde vrijheden denkt te kunnen permitteren. Maak hem vervangbaar.

Niet iedereen wil die verantwoordelijkheid, iedereen kan hoger op, mannen en vrouwen. Iedereen is ooit begonnen op de vloer en vanaf daar kun je door naar floormanager groeien. Maar dat houdt dus ook in dat je verantwoordelijk bent voor de geldstromen, bij tekorten word je aangesproken. Om het even beter uit te leggen, wij hebben elke dag twee shifts van 10 uur, een overdag en een ‘s nachts, daarbij zet ik twee vloermedewerkers en een floormanager in, dat is het beleid van het bedrijf. En die man is een van de 4 floors die ik nu nog over heb dus ik kan hem gewoon niet missen, want dat betekent dat ik anderen extra in moet zetten waardoor ze overwerkt raken en dus eerder uitvallen. Dus ik kan hem wel vervangbaar maken maar dan moet er dus wel een vervanger zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.