Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

07-05-2022 om 07:05

Wat mag je nog wel zeggen?

letterlijk

letterlijk

Moderator

07-05-2022 om 17:40

Waarschuwing: vanaf nu alleen nog op de inhoud reageren. Op de volgende overtreding op de man zal een 24-uursban volgen.

Mug schreef op 07-05-2022 om 17:39:

[..]

-quote verwijderd-

-knip- off topic

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

07-05-2022 om 17:47

Battle-Royale schreef op 07-05-2022 om 10:26:

[..]

Ik geef alleen als compliment goed gewerkt oid aan mannen en vrouwen.

Maar ik krijg dus klachten op het werk van voornamelijk vrouwelijke collega’s over een mannelijke collega die steeds opmerkingen maakt die net op het randje zijn.

Ter voorbeeld: vrouw eet stuk taart tijdens een verjaardag oid, en die mannelijke collega keek naar haar en vroeg zou je dat nou wel doen met zn blik op haar kont.

Tevens maakt hij opmerkingen over dat vrouwen op moeten letten dat ze niet vet worden enzovoort, over hoe strak hun kleding zit, wie mooie tieten heeft en wie hij obees vind, ik krijg klachten van de vrouwen hier dus ik heb de man erop aangesproken maar helpt niks want volgens hem moeten dit soort dingen gewoon gezegd kunnen, we hebben al tekorten, hij doet zn werk goed dus zijn contract niet verlengen kan niet

Terug on topic: zijn bijgaande concrete voorbeelden van TO: oké, óp het randje of óver het randje.

En hoe schatten wij dit in als de vrouwen in kwestie zelf er klachten over indienen.

niet_rechts schreef op 07-05-2022 om 17:47:

[..]

Terug on topic: zijn bijgaande concrete voorbeelden van TO: oké, óp het randje of óver het randje.

En hoe schatten wij dit in als de vrouwen in kwestie zelf er klachten over indienen.

Ver over.

En in ieder geval vinden die vrouwen het ver over de grens. En alleen daarom moet hij er al mee ophouden, ook al vind hij het zelf niet over de grens. Wat voor iemand ben je als je doorgaat met gedrag waar anderen zich onprettig/ onveilig bij voelen. Ik hoop dat TO hem dat aan het verstand kan peuteren.

Mug: Hij stelt een paar vragen en wordt compleet de grond ingeboord door velen hier. Dat is niet de manier om een gesprek te voeren of iemand je punt te laten inzien.

Nou ik heb netjes een paar vragen gesteld of hij niet naar zijn leidinggevende kan hiermee, maar daar krijg ik geen antwoord op van TO

Ja de toon is fel hier, maar ik vind het niet zo zeer bashing. Ik vind het meer een teken hoe fed up de meesten zijn met het gedrag van mannen zoals in de op beschreven. 

Dat verbaast me ook wel, want als ik het een paar jaar geleden te berde bracht, vonden de meeste mensen het onzin en moest je tegen een grapje kunnen.

Ik (feminist) begrijp het dilemma van TO wel, ja hij zou fermer op kunnen treden maar dat is ook erg afhankelijk van zijn leidinggevenden en of die hem steunen. Eigenlijk hoort daar het probleem thuis. Tenzij hij zelf de leidinggevende of de man in kwestie is, maar daar ga ik niet van uit. Daarom was een antwoord op mijn eerdere vraag fijn geweest

EnchantingChamois89

EnchantingChamois89

07-05-2022 om 17:58

Wat je wel mag zeggen is zoveel meer dan wat je niet mag zeggen 
Zo ontzettend veel meer 

Ik ga er vanuit dat je bij een bedrijf werkt waar de papieren op orde zijn? 
Dan heb je vast een clausule in z’n contract waarmee je hem om z’n oren kan wapperen 

Kan je echt niet tegen jouw leidinggevende op? 
Wil je de dames echt helpen? Wil je echt bijdragen aan een veiligere werkomgeving? 
Dan geef je ze dus het advies om juridisch het eea uit te zoeken en om vooral melding te maken bij de juiste commissies 
Dat mag je zeker tegen ze zeggen, ik weet zeker dat ze dat meer waarderen dan een zwak excuus waardoor hij mag blijven en opmerkingen over hun gewicht, figuur en borsten kan en mag blijven maken 

Je kan ook kiezen voor een kinderachtige aanpak om het niveau van je afdeling naar zijn niveau te trekken
Vertel de dames dan dat ze moeten wijzen naar z’n broek en dan zeggen “dat er niks te zien is, zoals verwacht - zo klein, net als z’n karakter”

Dat laatste is trouwens een aanpak waar ik als afdelingsmanager ver vandaan blijf, maar schetst misschien een beter plaatje van het niveau wat je aan het verdedigen bent

LostJellyfish83

LostJellyfish83

07-05-2022 om 18:05

Lexus schreef op 07-05-2022 om 17:55:

Mug: Hij stelt een paar vragen en wordt compleet de grond ingeboord door velen hier. Dat is niet de manier om een gesprek te voeren of iemand je punt te laten inzien.

Nou ik heb netjes een paar vragen gesteld of hij niet naar zijn leidinggevende kan hiermee, maar daar krijg ik geen antwoord op van TO

Ja de toon is fel hier, maar ik vind het niet zo zeer bashing. Ik vind het meer een teken hoe fed up de meesten zijn met het gedrag van mannen zoals in de op beschreven.

Dat verbaast me ook wel, want als ik het een paar jaar geleden te berde bracht, vonden de meeste mensen het onzin en moest je tegen een grapje kunnen.

Ik (feminist) begrijp het dilemma van TO wel, ja hij zou fermer op kunnen treden maar dat is ook erg afhankelijk van zijn leidinggevenden en of die hem steunen. Eigenlijk hoort daar het probleem thuis. Tenzij hij zelf de leidinggevende of de man in kwestie is, maar daar ga ik niet van uit. Daarom was een antwoord op mijn eerdere vraag fijn geweest

Daar zou ik benieuwd naar zijn. Zijn de leidinggevenden op de hoogte, is er pas 1 gesprek geweest en zijn er verder nog geen acties ondernomen? 

Ik stap pas later in de discussie en was best verbaasd over de eerste reacties - ik vind het bijvoorbeeld geen probleem om complimenten over m’n uiterlijk te krijgen en een mannelijke collega mag ook prima zonder vragen een labeltje goeddoen -, maar de voorbeelden die TO daarna geeft, zijn van een compleet andere orde. Seksistisch en totaal onacceptabel. 

Ik ben zelf ook leidinggevende in een tekortbranche (onderwijs), maar zou werkelijk geen secónde aarzelen om een collega te laten vertrekken. Uiteraard na stevig aanspreken als eerste stap. Liever geen wiskundedocent dan één die de grenzen van m’n andere collega’s niet respecteert. 

Het gaat er vooral om of het met een knipoog bedoeld is en door iemand met zelfspot wordt gezegd wat mij betreft. Iemand die tegen me zegt dat ik te vet word bij 't eten van een traktatie vind ik not done, maar als diegene zelf ook regelmatig over z'n eigen bierbuik of lovehandels grapt en die zegt dan je kan 't ook gelijk op je heupen plakken, no problem. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

07-05-2022 om 21:56

redbulletje schreef op 07-05-2022 om 21:47:

Het gaat er vooral om of het met een knipoog bedoeld is en door iemand met zelfspot wordt gezegd wat mij betreft. Iemand die tegen me zegt dat ik te vet word bij 't eten van een traktatie vind ik not done, maar als diegene zelf ook regelmatig over z'n eigen bierbuik of lovehandels grapt en die zegt dan je kan 't ook gelijk op je heupen plakken, no problem.

Ja dat weet ik niet want ik ben er niet bij geweest, wij werken shifts van 10 uur met 3 man en schuine grappen waren hier altijd normaal van mannen en vrouwen. Dus ja, ik weet niet goed wat ik ermee aan moet.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

07-05-2022 om 22:02

Huisje schreef op 07-05-2022 om 16:36:

Wat zou ik graag weten waar TO werkt.

Als ik zeg dat wij met kansspelen werken is dat duidelijk genoeg? Tis een aparte branche waar je niet op je mondje gevallen moet zijn, waarschijnlijk niet vergelijkbaar met wat mensen hier gewend zijn.

Battle-Royale schreef op 07-05-2022 om 21:56:

[..]

Ja dat weet ik niet want ik ben er niet bij geweest, wij werken shifts van 10 uur met 3 man en schuine grappen waren hier altijd normaal van mannen en vrouwen. Dus ja, ik weet niet goed wat ik ermee aan moet.

De tijden veranderen, vrouwen pikken dit soort onzin niet meer. Uit de reacties hier heb je toch ook op kunnen maken dat praktisch alle vrouwen hier dit soort gedrag ver over de grens vinden. De vrouwen op jouw werk vinden dat terecht ook.

Jij zult er mee moeten dealen, en die gast moet zich gewoon gedragen, klaar. Dat soort grappen maakt hij maar in zijn vrije tijd tegen zijn vrienden dan, niet op het werk tegen collega's. Zo moeilijk is dat toch niet?

Ik zie niet goed wat het probleem precies is. 

Battle-Royale schreef op 07-05-2022 om 21:56:

[..]

Battle-Royale schreef op 07-05-2022 om 22:02:

[..]

Als ik zeg dat wij met kansspelen werken is dat duidelijk genoeg? Tis een aparte branche waar je niet op je mondje gevallen moet zijn, waarschijnlijk niet vergelijkbaar met wat mensen hier gewend zijn.

Hiermee leg je dus eigenlijk weer gewoon het probleem bij de vrouwen die er last van hebben. Want je bent er niet bij en "zo is de branch nu eenmaal". Daarmee maak je wederom duidelijk dat je inderdaad echt niet begrijpt wat er mis is.

Stop met excuses zoeken. Stop met het gedrag goedpraten. En bovenal begin met die vrouwen serieus nemen. 

En mocht er niks veranderen en de vrouwen stoppen met klagen, dan komt dat niet "omdat het allemaal wel mee valt", maar omdat de leiding niet zorgt voor een veilige werkomgeving en zij zich niet serieus genomen voelen. En als je dat gevoel hebt, dan stop je vanzelf met klachten in dienen. Maar dat betekent niet dat het probleem is opgelost.

Door alles wat er nu speelt in de media voelen vrouwen zich wel gesterkt om wel iets te zeggen over seksueel overschrijdend gedrag. Ik heb zelf ook dingen mee gemaakt met mannen en dat zou ik vandaag de dag niet meer pikken. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

07-05-2022 om 23:01

Lollypopje schreef op 07-05-2022 om 22:34:

[..]

[..]

Hiermee leg je dus eigenlijk weer gewoon het probleem bij de vrouwen die er last van hebben. Want je bent er niet bij en "zo is de branch nu eenmaal". Daarmee maak je wederom duidelijk dat je inderdaad echt niet begrijpt wat er mis is.

Stop met excuses zoeken. Stop met het gedrag goedpraten. En bovenal begin met die vrouwen serieus nemen.

En mocht er niks veranderen en de vrouwen stoppen met klagen, dan komt dat niet "omdat het allemaal wel mee valt", maar omdat de leiding niet zorgt voor een veilige werkomgeving en zij zich niet serieus genomen voelen. En als je dat gevoel hebt, dan stop je vanzelf met klachten in dienen. Maar dat betekent niet dat het probleem is opgelost.

Gut.. ik begrijp prima wat er mis is en ik weet niet hoe vaak je in dit soort gelegenheden rondhangt maar dit is dus niet zoals jouw veilige baan op kantoor qua werkzaamheden, clientèle en collega’s. Het is niet zo dat mensen hier jaren werken, vergelijk het met horeca zou ik zeggen, groot verloop in personeel dus zij die wel willen moet je vast zien te houden en niet om lullig te doen maar ons clientèle is ook niet zo aardig wbt vrouwen. Dus tijdens de late shifts heb ik gewoon liever een man, en de vrouwen trouwens ook,
ik kan de roosters maar tot op zekere hoogte aanpassen en zijn contract niet verlengen wil niet zeggen dat de rest dan wel blijft, zodra die wat beters vinden zijn ze weg. Ik moet het juist hebben van types zoals de beklaagde collega die verantwoordelijkheden hebben waardoor ze langer blijven, ik moet met 101 zaken rekening houden voor ik beslis dat iemand waar ik van op aan kan, die weinig fouten maakt, meerdere grote taken heeft binnen het bedrijf waaronder 1 die ik maar aan bepaalde mensen kan overlaten weg moet. Dus dat is deel van mn dilemma, laat ik een collega met potentieel gaan voor collega’s die weg zijn zodra ze kunnen.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.