Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Personeelstekorten kunnen opgelost worden

Rondstruiner schreef op 05-05-2022 om 11:36:

[..]

Het grote verschil zit in man/vrouw. Blijkbaar vinden veel vrouwen vrije tijd belangrijker dan meer geld en vinden mannen geld en wellicht ook status belangrijker dan vrije tijd.

Dat ben ik met je eens. Hoewel ik wel zie dat de singles (mannen én vrouwen) in mijn omgeving meer betaald werken. Mannen meer nog dan vrouwen, maar ook de single vrouwen werken meer. Pakken ook vaker klussen op waarbij ze langer van huis zijn, bijv. naar het buitenland.

Ik vind het wel belangrijk om in dit rijtje het werk betaald te noemen. Want hoewel vrouwen door de bank genomen minder werken, is het aantal uren dat ze werken niet minder. Die zin klopt alleen als je er het woord betaald en onbetaald bijzet.

Ik zie veel single mannen om me heen ook avonden doorhalen op kantoor. Het is voor mij zelden moeilijk om een afspraak te maken met iemand buiten kantoortijden. Dit zijn dan -omdat ik nu al langer werk met dezelfde mensen- praktisch allemaal singles en kinderlozen.

Diyer schreef op 05-05-2022 om 12:55:

[..]

Je snapt best wat ik bedoel zoals ik het schreef. Er zit niemand achter de voordeur op je te wachten. Kun je wel een heel pricipieel verhaaltje afsteken dat je vooral voor jezelf thuiskomt. Maar laat maar. Dan begrijp je het niet wat ik bedoel. Als ik een uurtje extra doorwerk, is er doorgaans niemand die daar last van heeft of daarvan de gevolgen moet dragen. Omdat ik alleen aan mezelf verantwoordelijkheid hoef af te dragen.

Uh jawel hoor. Mijn vrije tijd is gewoon volgepland. Als ik een uurtje langer doorwerk kan ik niet sporten, staan er paardjes in hun stal te wachten, staat een vriendin waarmee ik ging eten voor een dichte deur. Dus blijkbaar is jouw leven zo leeg dat een uurtje langer werken niet uit maakt voor jou, maar dat geldt niet voor alle singles.

Maar ik ben het me the eens dat waarschijnlijk de meeste singles gewoon fulltime werken, anders komen ze niet rond.

Misschien is het al eerder gezegd, dan heb ik daar overheen gelezen.

In de zorg (m.n. verpleegtehuizen, thuiszorg) is het helemaal niet mogelijk om meer uren te gaan werken. Mijn partner werkte in de zorg 32 uur per week. Toen zij naar een andere locatie ging die zij leuker vond, moest zij verplicht naar een contract van maximaal 28 uur per week. Dat was makkelijker voor het roosteren.

En nu wordt er moeilijk gedaan over de 28 uur per week: dat is lastig. Ze wordt dus nu per periode standaard 8 uur minder ingeroosterd. De ontbrekende dienst moet ze zelf invullen bij ziekte/vakantie van collega's. Doet ze dat niet, dan wordt die 8 uur gewoon niet uitbetaald.

Welke jongere gaat er nog in de zorg met dit soort constructies?
Werkgevers in de zorg moeten dus eerst maar eens zorgen dat ze zelf hun zaakjes op orde hebben voordat ze gaan klagen over personeelstekort en mensen die niet (meer) uren willen werken.

Rockstar schreef op 05-05-2022 om 13:01:

[..]

Uh jawel hoor. Mijn vrije tijd is gewoon volgepland. Als ik een uurtje langer doorwerk kan ik niet sporten, staan er paardjes in hun stal te wachten, staat een vriendin waarmee ik ging eten voor een dichte deur. Dus blijkbaar is jouw leven zo leeg dat een uurtje langer werken niet uit maakt voor jou, maar dat geldt niet voor alle singles.

Maar ik ben het me the eens dat waarschijnlijk de meeste singles gewoon fulltime werken, anders komen ze niet rond.

Jemig zeg, ik heb het niet over jou of mij, maar over gemiddelden. De meeste singles hebben niet elke avond om 18.00 uur een afspraak staan. Zullen we het even loskoppelen van jou als persoon? Ik ken echt heeeeeel erg veel singles inmiddels en die hebben echt niet elke avond afspraken met vrienden of allemaal paarden die verzorgd moeten worden.

Rockstar schreef op 05-05-2022 om 13:01:

[..]

Ik had een nogal vol en druk leven, maar bijna niks is te vergelijken met het dagelijks, jaar in jaar uit naar huis moeten omdat de opvang etc. Ook je diner vriendinnen niet.

Diyer schreef op 05-05-2022 om 12:55:

[..]

Je snapt best wat ik bedoel zoals ik het schreef. Er zit niemand achter de voordeur op je te wachten. Kun je wel een heel pricipieel verhaaltje afsteken dat je vooral voor jezelf thuiskomt. Maar laat maar. Dan begrijp je het niet wat ik bedoel. Als ik een uurtje extra doorwerk, is er doorgaans niemand die daar last van heeft of daarvan de gevolgen moet dragen. Omdat ik alleen aan mezelf verantwoordelijkheid hoef af te dragen.

Nee sorry, ik snap het echt niet. We hebben een heel verschillende mindset zowel qua werk als alleenstaand zijn, denk ik. Volgens mij heb jij wel kinderen, ik denk dat daar wellicht een deel van het verschil zit. 

Van een uurtje extra doorwerken heb ik zelf last, en dat doe ik in principe niet. Alleen als het niet anders kan en er een noodgeval is, maar dat is eigenlijk nooit zo in mijn werk. 

Hier een artikel waarom singles niet alleen meer werken, maar ook langer door willen werken. En dat dit niet (alleen) met financien te maken heeft.
Zin gequote uit artikel:

De financiële, maar vooral sociale betekenis van werk

Werk vervult belangrijke functies in het leven van volwassenen: het
biedt niet alleen financiële zekerheid, maar komt ook het sociale
netwerk ten goede en zorgt voor een zekere mate aan structuur. Werk
heeft dus naast een financiële ook een sociale betekenis voor
werknemers. 

https://gerontijdschrift.nl/artikelen/waarom-willen-singles-later-met-pensioen/

Rondstruiner, je hebt het over IK. Besef je je dat IK niet de maatschappij is? JIj denkt dat omdat dit voor jou zo geldt, het blijkbaar het gemiddelde belevingsnivo vd maatschappij is. Ik moet je teleurstellen, maar dat is niet zo.
Werkende singles zijn een hele grote groep varierend tussen de 20 en 67 jaar. Je kunt niet stellen dat jouw 35 jarige leeftijd (ik roep maar wat) dezelfde behoeften heeft als een single van 23 of een single van 65.

Diyer schreef op 05-05-2022 om 13:11:

Hier een artikel waarom singles niet alleen meer werken, maar ook langer door willen werken. En dat dit niet (alleen) met financien te maken heeft.
Zin gequote uit artikel:

De financiële, maar vooral sociale betekenis van werk

Werk vervult belangrijke functies in het leven van volwassenen: het
biedt niet alleen financiële zekerheid, maar komt ook het sociale
netwerk ten goede en zorgt voor een zekere mate aan structuur. Werk
heeft dus naast een financiële ook een sociale betekenis voor
werknemers.

https://gerontijdschrift.nl/artikelen/waarom-willen-singles-later-met-pensioen/

Maar we hebben het nu toch helmaal niet over later of vroeger met pensioen gaan... Het gaat over minder uren per week. Als ik 24 uur kan werken, wil ik misschien ook best wat langer doorwerken. Als ik daarnaast maar voldoende vrije tijd heb.

Voor veel singles was de lockdown met verplicht de hele week thuiswerken ook lastig, omdat je dan in je eentje thuis zit de hele dag. Maar dat is iets heel anders dan zeggen: "voor wie zouden ze thuiskomen".

pff wat een gezeur over 1 zinnetje. Mijn kinderen zijn volwassen, dus ik pak ook al jaren extra diensten op. Voor mij is dat nou eenmaal makkelijker dan voor die collega die geen extra opvanguren op kan nemen. 
En een leeg leven omdat je niet elke vrije minuut volplant met afspraken?

laat maar

Diyer schreef op 05-05-2022 om 13:14:

Rondstruiner, je hebt het over IK. Besef je je dat IK niet de maatschappij is? JIj denkt dat omdat dit voor jou zo geldt, het blijkbaar het gemiddelde belevingsnivo vd maatschappij is. Ik moet je teleurstellen, maar dat is niet zo.
Werkende singles zijn een hele grote groep varierend tussen de 20 en 67 jaar. Je kunt niet stellen dat jouw 35 jarige leeftijd (ik roep maar wat) dezelfde behoeften heeft als een single van 23 of een single van 65.

Ja, ik begrijp dat uitsteken DIY.  Begrijp jij het zelf ook? 

Want deze hele discussie begon met een uitspraak van jou over alleenstaanden in het algemeen (voor wie zouden ze thuiskomen) die eigenlijk op jezelf sloeg. Je had ook gewoon kunnen zeggen: het was niet mijn bedoeling om alleenstaanden zo weg te zetten, maar zo ervaar ik het. Dan was het klaar geweest.

Maar volgens mij hebben we alles wel gezegd en gaan we het niet eens worden, dus ik ga nu niet meer op je berichten reageren. 

Pejeka1 schreef op 04-05-2022 om 21:05:

[..]

Mij niet. Ik vind dat ieder in zijn eigen relatie dat maar moet uitvechten. Ik kan me niet voorstellen dat vrouwen heden ten dage niet mondig genoeg zijn om binnen hun eigen relatie hun mannetje te staan. Daarnaast vind ik het nogal vreemd te stellen dat voor een baas "werken" altijd lekker is en dat thuis de boel regelen alleen maar "shit" is. Dan is er toch iets mis in je gedachten, lijkt me.

Volledig mee eens, 100%. De inzender van de post waarop je reageert kan het blijkbaar hier beter uitleggen dan thuis.

Ik zou echt wel meer en langer of op zijn minst onregelmatiger hebben gewerkt als ik geen kinderen had gehad. Ik heb een aantal (spontaan aangeboden) banen afgezegd omdat ze niet met het (alleenstaand) ouderschap te combineren waren. Natuurlijk kun je alles regelen, maar dat had dan niet mijn voorkeur omdat ik ze ook nog wel eens wilde zien (in de tropenjaren ‘s morgens en ‘s avonds 1-1,5 uur).

letterkoekje schreef op 05-05-2022 om 14:07:

[..]

Volledig mee eens, 100%. De inzender van de post waarop je reageert kan het blijkbaar hier beter uitleggen dan thuis.

Heb je het over mij? 
doe effe normaal. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.