Werk en Opleiding
Pejeka1
03-05-2022 om 19:25
Personeelstekorten kunnen opgelost worden
We lezen het dagelijks in de krant, we zien het dagelijks in de media. Personeelstekorten. Zorg, onderwijs, horeca, enz. Er is niet aan personeel te komen.
Tegelijkertijd vinden we in Nederland (het parttime-paradijs van Europa) dat weinig werken genoeg moet zijn. Gemiddeld werkt de Nederlander 29 uur per week. Dus over alle werkenden genomen. Dat betekent dat alle fulltimers ook in dat cijfer zitten, en alle mensen die slechts 16 uur per week werken ook. Dus door de bank genomen is onze arbeidsproductiviteit 29 uur per week. Het laagste in heel Europa, waar de volgende "laagste" al gauw op 32-35 uur per week uitkomt.
Nederland is kampioen parttime werken. Weinig werken dus ook. Al in 2018 becijferde McKinsey dat als alle parttimers in zorg, onderwijs, enz. een uur, of 2 uur, langer per week zouden werken, een groot deel van het personeelstekort zou kunnen worden opgelost.
De vraag is dan: waarom doen we dat niet? Wat is er zo erg aan 2 uur meer werken per week als dat betekent dat je met die 26 uur werken in plaats van 24 uur werken wél de roosters kloppend krijgt, of het gat kunt opvullen?
Mevrouw75
05-05-2022 om 08:25
Diyer schreef op 04-05-2022 om 23:25:
Nou, sorry, maar laten we ajb stoppen met mannen weg te zetten als daders. Ik bedoel, er zitten genoeg kerels tussen die zich als alfa mannetje gedragen (vrouwen vast ook, alleen lees ik daar hier ietsjes minder van).
Sorry dat ik dat zeg, daar vind ik Pejeka wel een punt in hebben, je hebt die kerel zelf uitgezocht. Wat mankeerde je dan en heb je er niet voor bedankt? Ga dan niet achteraf lopen miauwen dat je dan alles alleen staat te doen. Dan had je misschien wat eerder je mond open moeten trekken en/of hem eruit moeten flikkeren.
Nee, ik geloof absoluut in eigenaarschap. Dus ook in eigenaarschap van de hufterpartner die je jarenlang tolereert. Dan moet je daarna niet het slachtoffer gaan uithangen in mijn optiek en daar 2,2 kinderen mee krijgen.
Maar terug naar het topic, los van de taakverdeling thuis, wat vind je van de input Pejeka? Snap je bepaalde keuzes qua werk dan echt niet? Snap je niet dat daar veel comlexere materie achterzit dan 'niet willen' vanuit een soort collectieve luiheid? Ik geloof daar nl. niet zo in. Tenminste niet als ik naar de mensen om me heen kijk. Ik kan daar weinig lui aan ontdekken.
Ik was ook alleen maar Pejeka aan het spiegelen. Het nl net zo min collectieve hufterigheid van alfa mannetjes als collectieve luiheid.
Bellejolie
05-05-2022 om 08:41
Mevrouw75 schreef op 05-05-2022 om 08:25:
[..]
Ik was ook alleen maar Pejeka aan het spiegelen. Het nl net zo min collectieve hufterigheid van alfa mannetjes als collectieve luiheid.
Precies. Mijn man doet heus wel dingen in het huishouden, maar het moet allemaal voorgekauwd worden. Zo is helaas zijn opvoeding geweest. Moeder deed alles. Zijn zus moest wel helpen, maar de jongens niet.
Ik heb me hier duizenden keren over uitgesproken maar het wil er gewoon niet uit. Dus wie is er nou 'lui'? Ik die 'slechts 32 uur werk (ook avonden, weekenden en feestdagen als de rest lekker thuis zit, en nog zeker 6 overuren per week) en daarnaast het hele huishouden doe. Of man, die ft werkt zoals 'het hoort' op nette kantoortijden zonder overuren en die thuis meteen met de voeten omhoog gaat?
Ik vind hem overigens niet lui, want hij werkt ook hard. En thuis doet hij de dingen die ik vraag. Maar ik ben zéker niet lui, want per saldo werk ik veel en veel meer.
Rondstruiner
05-05-2022 om 08:45
Diyer schreef op 04-05-2022 om 19:56:
Ik denk dat alleenstaanden gemiddeld meer werken (voor wie zouden ze thuiskomen)
Offtopic, maar ik vind dit toch erg.
In 2022 alleenstaanden nog wegzetten als eenzame zielepoten die geen leven hebben buiten hun werk.... Voor wie zouden ze thuiskomen , echt?
Maar jij gaat dus alleen naar huis voor je kinderen en partner? Dat is best triest. Heb je daarbuiten dan geen leven, interesses, vrienden, familie, hobbies enz die je leven mooi maken?
Ik (en vele alleenstaanden met mij) gelukkig wel.
Miepjecody
05-05-2022 om 08:50
Ik wil wel meer werken, maar door de beroerde dienstlijnen kom ik al veel dagen op werk. Diensten van zes uurtjes, diensten van 3.5 uur, diensten van 6.5 uur.
Vrijevlinder
05-05-2022 om 09:09
watertoren schreef op 05-05-2022 om 00:35:
Veel mensen zijn vrije tijd ook veel belangrijker gaan vinden en als je dan ook goed rond kan komen dan boeit het mensen niet dat er tekort is aan personeel.
Precies dit. Ik zou meer kunnen werken, de werkgever zou blij zijn, maar nu is alles precies in balans, dus waarom zou ik. Ik voel mij niet verantwoordelijk voor de hele maatschappij.
bieb1963
05-05-2022 om 09:42
Pejeka1 schreef op 04-05-2022 om 21:05:
[..]
Mij niet. Ik vind dat ieder in zijn eigen relatie dat maar moet uitvechten. Ik kan me niet voorstellen dat vrouwen heden ten dage niet mondig genoeg zijn om binnen hun eigen relatie hun mannetje te staan. Daarnaast vind ik het nogal vreemd te stellen dat voor een baas "werken" altijd lekker is en dat thuis de boel regelen alleen maar "shit" is. Dan is er toch iets mis in je gedachten, lijkt me.
H e l e m a a l eens!
Diyer
05-05-2022 om 11:12
Rondstruiner schreef op 05-05-2022 om 08:45:
[..]
Offtopic, maar ik vind dit toch erg.
In 2022 alleenstaanden nog wegzetten als eenzame zielepoten die geen leven hebben buiten hun werk.... Voor wie zouden ze thuiskomen , echt?
Maar jij gaat dus alleen naar huis voor je kinderen en partner? Dat is best triest. Heb je daarbuiten dan geen leven, interesses, vrienden, familie, hobbies enz die je leven mooi maken?
Ik (en vele alleenstaanden met mij) gelukkig wel.
Ik vind een alleenstaande niet zielig. Ik ben er zelf een. Maar je hóeft niet thuis te komen voor iemand. Ik niet iig. Ik heb niet elke dag een vriendin om 18.00 paraat staan die op haar klokje kijkt als ik er dan niet ben. Noch een BSO die me dreigend aankijkt als ik er pas om vijf voor zes kom aanhollen. Dus als ik extra werk moet of wil doen, dan kan dat. Behalve op de dag(en) dat ik idd een afspraak heb staan. Ik denk dat als je de statistieken erop nahoudt, je zult zien dat alleenstaanden gemiddeld meer werken dan koppels, al dan niet met kinderen. En ik denk dat dit zeker voor mannen geldt. Kan je beledigend vinden, maar zo is het niet bedoeld.
bieb1963
05-05-2022 om 11:15
Diyer schreef op 05-05-2022 om 11:12:
[..]
je zult zien dat alleenstaanden gemiddeld meer werken dan koppels, al dan niet met kinderen. En ik denk dat dit zeker voor mannen geldt.
Lijkt mij ook logisch, want die moeten in hun eentje alle kosten dragen.
Rondstruiner
05-05-2022 om 11:36
Diyer schreef op 05-05-2022 om 11:12:
[..]
Ik vind een alleenstaande niet zielig. Ik ben er zelf een. Maar je hóeft niet thuis te komen voor iemand. Ik niet iig. Ik heb niet elke dag een vriendin om 18.00 paraat staan die op haar klokje kijkt als ik er dan niet ben. Noch een BSO die me dreigend aankijkt als ik er pas om vijf voor zes kom aanhollen. Dus als ik extra werk moet of wil doen, dan kan dat. Behalve op de dag(en) dat ik idd een afspraak heb staan. Ik denk dat als je de statistieken erop nahoudt, je zult zien dat alleenstaanden gemiddeld meer werken dan koppels, al dan niet met kinderen. En ik denk dat dit zeker voor mannen geldt. Kan je beledigend vinden, maar zo is het niet bedoeld.
Je eigen woorden waren letterlijk: voor wie zouden ze thuiskomen? Blijkbaar bedoelde je: voor wie zou ik thuiskomen? Jouw antwoord is: voor niemand, mijn antwoord is: voor mezelf.
Ontopic: De reden die jij geeft waarom alleenstaanden meer zouden werken vind ik kul. Ik herken het ook echt helemaal niet, ook niet wat ik om me heen zie, zowel op werk als prive. De alleenstaanden die ik ken die full time werken doen dat vanwege financiele redenen, omdat ze anders niet rond komen, niet omdat ze niets of niemand hebben om voor thuis te komen. Degenen die wel rondkomen werken part time, ikzelf ook binnenkort. Dit zijn wel voornamelijk vrouwen.
Ik denk dat de cijfers zullen laten zien dat de gemiddelde alleenstaande vrouw wel wat meer werkt dan de gemiddelde vrouw met kinderen, maar zeker niet meer dan de gemiddelde man met kinderen. Bij mannen maakt het volgens maar weinig uit. Volgens mij werkt maar een kwart van de mannen part time.
Het grote verschil zit in man/vrouw. Blijkbaar vinden veel vrouwen vrije tijd belangrijker dan meer geld en vinden mannen geld en wellicht ook status belangrijker dan vrije tijd.
bieb1963
05-05-2022 om 12:01
Rondstruiner schreef op 05-05-2022 om 11:36:
[..]
Het grote verschil zit in man/vrouw. Blijkbaar vinden veel vrouwen vrije tijd belangrijker dan meer geld en vinden mannen geld en wellicht ook status belangrijker dan vrije tijd.
Misschien is dat gemiddeld wel zo.
Mlah!
05-05-2022 om 12:13
[..]
Je eigen woorden waren letterlijk: voor wie zouden ze thuiskomen? Blijkbaar bedoelde je: voor wie zou ik thuiskomen? Jouw antwoord is: voor niemand, mijn antwoord is: voor mezelf.
Ontopic: De reden die jij geeft waarom alleenstaanden meer zouden werken vind ik kul. Ik herken het ook echt helemaal niet, ook niet wat ik om me heen zie, zowel op werk als prive. De alleenstaanden die ik ken die full time werken doen dat vanwege financiele redenen, omdat ze anders niet rond komen, niet omdat ze niets of niemand hebben om voor thuis te komen. Degenen die wel rondkomen werken part time, ikzelf ook binnenkort. Dit zijn wel voornamelijk vrouwen.
Ik denk dat de cijfers zullen laten zien dat de gemiddelde alleenstaande vrouw wel wat meer werkt dan de gemiddelde vrouw met kinderen, maar zeker niet meer dan de gemiddelde man met kinderen. Bij mannen maakt het volgens maar weinig uit. Volgens mij werkt maar een kwart van de mannen part time.
Ik ben heel benieuwd wat de AOW gaat doen in de toekomst. Pensioenopbouw van parttimers blijft toch achter. Dat zou wel eens een karige oude dag kunnen worden.
Neweve
05-05-2022 om 12:41
Mlah! schreef op 05-05-2022 om 12:13:
[..]
Ik ben heel benieuwd wat de AOW gaat doen in de toekomst. Pensioenopbouw van parttimers blijft toch achter. Dat zou wel eens een karige oude dag kunnen worden.
Tegelijkertijd ben je ook gewend aan met minder geld kunnen rondkomen.
lientje69
05-05-2022 om 12:50
Miepjecody schreef op 05-05-2022 om 08:50:
Ik wil wel meer werken, maar door de beroerde dienstlijnen kom ik al veel dagen op werk. Diensten van zes uurtjes, diensten van 3.5 uur, diensten van 6.5 uur.
Dat dus. Er zijn in de zorg ook korte diensten nodig
Ga je meer werken ,dan komt het er snel op neer dat je 6 of 7 dagen per week ingeroosterd wordt en moet werken om aan je uren te komen. Tcja, ik heb ook nog een privé leven. En kan het fysiek niet eens aan maar dat is een ander verhaal
Diyer
05-05-2022 om 12:55
[..]
Je snapt best wat ik bedoel zoals ik het schreef. Er zit niemand achter de voordeur op je te wachten. Kun je wel een heel pricipieel verhaaltje afsteken dat je vooral voor jezelf thuiskomt. Maar laat maar. Dan begrijp je het niet wat ik bedoel. Als ik een uurtje extra doorwerk, is er doorgaans niemand die daar last van heeft of daarvan de gevolgen moet dragen. Omdat ik alleen aan mezelf verantwoordelijkheid hoef af te dragen.
Rondstruiner
05-05-2022 om 12:56
Mlah! schreef op 05-05-2022 om 12:13:
[..]
Het is net wat je belangrijk vind en wat je gewend ben in het leven, denk ik. Ik weet van mezelf dat ik met heel weinig kan rondkomen en toch veel plezier kan hebben en leuke dingen kan doen. Als je dat niet kunt of wil, dan zul je het zwaar hebben ja.
Ik hou van een modaal inkomen echt heel veel over iedere maand. Ik geef niet om winkelen of dure nieuwe spullen. Ik koop alleen wat ik nodig heb of waar ik heel blij van word, en dan bij voorkeur bij de kringloop. Spijkerbroek voor 3,50, vestje voor 1,75, dat vind ik nou leuk . Meubels en gebruiksvoorwerpen worden pas vervangen als ze kapot zijn, niet eerder.
De hoge energieprijzen hebben bij mij ook niet voor een hogere rekening gezorgd. Ik heb geen auto. Ik had de verwarming afgelopen maanden van mx 18,5 naar max 17,5 gezet, en was daar heel snel aan gewend. Ik douche veel korter.
Ik heb mijn hele leven gewerkt, dus ik krijg sowieso wel wat pensioen. Ik voorzie eigenlijk geen problemen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.