Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

FancyDuck29

FancyDuck29

24-05-2024 om 09:13

Nieuwe werkgever hanteert meisjesnaam, want 'beleid'

Auwereel schreef op 24-05-2024 om 11:03:

[..]

O, kan ik dat toch nog veranderen? Bij mijn ondertrouw gaf ik aan mijn eigen naam te willen behouden en dat was toendertijd (is het echt alweer meer dan 30 jaar geleden? ) niet gebruikelijk, dus ik had een formulier moeten invullen vòòr mijn trouwen, en dat ben ik straal vergeten door alle andere dingen die we ook nog wilden regelen voor ons trouwen. Dus als ik van de overheid iets krijg, is altijd mansnaam-eigennaam. Bij de tandarts heb ik lang onder eigen naam gestaan, bij wisseling van tandarts werd het mans naam, maar dat was wel practisch met de kinderen, het hele gezin onder één naam. Dat ging mis toen de kinderen allang volwassen waren en ik antibiotica kreeg voorgeschreven door de tandarts en de apotheek het niet meegeven wilde, omdat dat een andere naam was dan in hun systeem. Nu heet ik bij de tandarts weer mijn eigen naam (en reageer ik weer direct als ik opgeroepen word).

Aan de andere kant, ben er al zo aan gewend dat ik overal mijn eigen naam draag, maar bij de overheid mijn mans naam, moet ik het nog wel gaan veranderen...

Ik heb ook de naam van mijn man en inderdaad met kleine kinderen was dat best praktisch. Maar eigenlijk ben ik een Bakblik en denk ik nog altijd als ik wordt aangesproken met Tractor: Dat ben ik niet dat is mijn schoonmoeder!

Het feit dat ik mij de naam Tractor nooit eigen heb kunnen maken omzeil ik vaak door mij alleen voor te stellen met mijn voornaam. Pas als het van belang is noem ik mijn achternaam. In het dorp waar ik woon kennen heel veel mensen mij nog als meisje Bakblik dochter van ...... dus daar is mijn nieuwe achternaam niet van belang. 

Bij de huisarts en de tandarts heb ik afgesproken dat ze mij uit de wachtkamer halen met mijn voornaam. Op mijn vrijwilligerswerk in het onderwijs wilde ik ook bij mijn voornaam genoemd worden maar daar wordt 1 lijn gehouden met alle scholen die onder de stichting vallen. Daar ben ik mevrouw Tractor voor de leerlingen en dan komt het voor dat ik niet reageer.

Mij is toentertijd nog verteld dat het een ingewikkelde procedure was om je eigen naam te houden. Iets dat je voor je huwelijk MOEST regelen en, omdat het nog niet heel gangbaar was heb ik toch maar voor mijn mans naam "gekozen". Beetje tegen wil en dank maar goed. 

FancyDuck29

FancyDuck29

24-05-2024 om 12:51

Anne1234! schreef op 24-05-2024 om 12:23:

Op je ID kaart blijft ook altijd je geboortenaam staan. Dat is en blijft altijd je officiële naam, of je dat nu leuk vind of niet. Ik snap wel dat werkgevers die naam aanhouden, al zou ik dat zelf ook heel erg vervelend vinden. Ik hoop voor jou dat ze een uitzondering willen maken.

Maar die werkgever gaat er dan dus al vanuit dat ik een keer ga scheiden én dan weer mijn meisjesnaam ga gebruiken.

Lijkt mij als werkgever juist gek, als ik me intern en richting klanten voorstel als Marietje van de Ven, maar ze mij op die naam niet kunnen bereiken.

Lieveheersbeest schreef op 24-05-2024 om 12:51:

[..]

Maar die werkgever gaat er dan dus al vanuit dat ik een keer ga scheiden én dan weer mijn meisjesnaam ga gebruiken.

Die werkgever gaat nergens vanuit, want die rekent niet met individuele gevallen. Die gaat echt niet nadenken dat Lieveheersbeest getrouwd blijft maar dat Koolwitje mogelijk gaat scheiden.

Met het aantal mensen dat gaat scheiden, trouwen of anderszins van naam verandert is het lastig om dat allemaal aan te passen.  Dus wil je in die systemen dat mensen identificeerbaar zijn aan de hand van één naam die niet verandert.

In de praktijk pakt dat onhandig uit voor jou omdat jij toevallig wel de naam van je man consequent gebruikt. Maar je kunt moeilijk die werkgever kwalijk nemen dat zij er rekening mee houden dat ergens in de grote bulk Lieveheersbeesten, Koolwitjes, Torren en Kevers er wel wat mensen wél zullen scheiden.

Ga in gesprek en dring er op aan dat jij je mans naam kunt blijven gebruiken, maar vat het niet persoonlijk op dat de werkgever "ergens van uit gaat".

Bakblik schreef op 24-05-2024 om 12:29:

[..]

Mij is toentertijd nog verteld dat het een ingewikkelde procedure was om je eigen naam te houden. Iets dat je voor je huwelijk MOEST regelen en, omdat het nog niet heel gangbaar was heb ik toch maar voor mijn mans naam "gekozen". Beetje tegen wil en dank maar goed.

Dat is precies wat mij was verteld! 

Daglichtlamp schreef op 24-05-2024 om 12:14:

[..]

Bij de meeste gemeente is dat een heel simpel formuliertje, meestal te vinden onder 'verzoek ( aanduiding) naamgebruik' of 'naamgebruik wijzigen'.

Hmmmmmm formuliertje invullen of niet? En wijzigt dan ook wat ik van de landelijke overheid aan schrijven krijg?

Zoals in een eerdere post aangegeven, bij mijn werkgever zwicht men wel als je het lang volhoudt.. Ik had er geen zin in dus ik ben zelf geswitcht van naam en ze zochten het zich verder maar uit was mijn gedachte. Als je dat toch uiteindelijk zwicht, geef dan gewoon toe ipv dat iedereen die dat belangrijk vind eerst een heisa moet gaan maken.

Ik heb dus gewoon mijn nieuwe achternaam gaan gebruiken en dat gaf totaal geen problemen uiteindelijk. Na jaren gescheiden. De postkamer heeft nog heel lang de post gericht aan mijn getrouwde achternaam gedeponeerd in het postvak met mijn geboortenaam. Nu niet meer maar dat is omdat ze de postvakken bij een verbouwing hebben opgeheven. 

Je zou ook nog je achternaam officieel kunnen laten veranderen.. dus je meisjesnaam laten vervangen. Dat kan bv heel makkelijk als je meisjesnaam een veel voorkomende naam is, als dat niet zo is moet je wel ene verklaring hebben van een psycholoog ofzo. Dan verander jij je meisjesnaam in mansnaam en dan heet je gewoon mansnaam-mansnaam :p 

Lieveheersbeest schreef op 24-05-2024 om 10:39:

[..]

Nou ja, niet dus. Want de overheid staat het toe om de naam van je partner te voeren.

Als je besluit om uit elkaar te gaan mag je de naam overigens blijven voeren, dus het is geen gegeven dat dan de achternaam (terug)verandert.

Het gaat er niet om wat de overheid wel of niet ‘toe staat’. Het gaat erom dat het voor een werkgever een hoop gedoe kan zijn. Want als medewerker de naam van zijn/haar partner gebruikt en dat na een scheiding niet meer (wat men uiteraard ook meestal niet meer doet/wil, dan moet het e-mailadres aangepast worden en dat is niet bepaald handig, denk ook aan inloggen dat gekoppeld is aan je e-mail. Daarbij sturen veel instanties, bijv het UWV, documenten op geboortenaam. Nou, ik kan je zeggen dat dat bij een grote organisaties als een persoon alleen bekend is op partners naam niet echt handig is. Zoeken op BSN nummer in systemen mag ook niet.

Bakblik schreef op 24-05-2024 om 12:29:

Ik mijn moeder heeft het 44 jaar geleden wel gedaan, maar het heeft veel gedoe opgeleverd met instanties die haar toch met mijn vaders naam aan schreven, maar uiteindelijk is het wel overal gelukt. Zelf heb ik totaal geen problemen gehad. Alleen een ambtenaar die het blijkbaar nog steeds raar vond dat ik de naam van mijn man niet ging voeren. Dat was 10 jaar geleden. Mijn man heeft trouwens serieus overwogen mijn naam te gaan gebruiken, maar was toch ondanks alles te gehecht aan zijn achternaam. 

Auwereel schreef op 24-05-2024 om 13:59:

[..]

Dat is precies wat mij was verteld!

[..]

Hmmmmmm formuliertje invullen of niet? En wijzigt dan ook wat ik van de landelijke overheid aan schrijven krijg?

Volgens mij wel, want dat wordt uit de BRP gehaald.

Auwereel schreef op 24-05-2024 om 13:59:

Ja, je geeft het door bij je eigen gemeente en dan zorgt de gemeente voor de wijziging in het BRP. Dat kun je gewoon online regelen op de site van je gemeente.

Ik ben vorig jaar getrouwd en man en ik hebben beide onze achternaam aangepast, dat hebben we doorgegeven aan onze gemeente en ook bijvoorbeeld de post van belastingdienst is nu met onze nieuwe achternaam.

FancyDuck29

FancyDuck29

24-05-2024 om 14:44

bieb1963 schreef op 24-05-2024 om 14:16:

[..]

Daarbij sturen veel instanties, bijv het UWV, documenten op geboortenaam.

Dit klopt niet. Het uwv spreekt mij aan met mijn partnernaam.

@Ginevra: je hebt gelijk, ik moet het niet persoonlijk opvatten.

Lieveheersbeest schreef op 24-05-2024 om 14:44:

[..]

Dit klopt niet. Het uwv spreekt mij aan met mijn partnernaam.

@Ginevra: je hebt gelijk, ik moet het niet persoonlijk opvatten.

Soms wel en soms niet. Wij krijgen regelmatig post van het uwv en dan staat het op geboortenaam, terwijl medewerker bij ons bekend is met partnernaam.

FancyDuck29

FancyDuck29

24-05-2024 om 16:58

bieb1963 schreef op 24-05-2024 om 16:53:

[..]

Soms wel en soms niet. Wij krijgen regelmatig post van het uwv en dan staat het op geboortenaam, terwijl medewerker bij ons bekend is met partnernaam.

Als je bij het BRP aangeeft dat je je partnernaam wil gebruiken, noemt alle overheidscommunicatie je bij die naam. Dus lijkt mij helemaal niet verwarrend om ook op het werk die naam te gebruiken…

mut

mut

24-05-2024 om 17:15

In NL gebruikte ik voor alles de naam van mijn partner, bij de huisarts enz. Alleen op paspoort stond mijn geboortenaam. In België is overal standaard mijn geboortenaam, ook bij de huisarts/ ziektekostenverzekering en zeker op mijn werk. Ik heb voor werk-gerelateerde zaken maar een ander emailadres aangemaakt. Het was heel erg wennen na 20 jaar partnernaam gebruikt te hebben weer geboortenaam te gebruiken. Telefoon opnemen doe ik nog steeds met partnernaam. Gewoonte. Mijn geboortenaam is wel uitzonderlijker dan partnernaam, in zoverre vind ik het nog best leuk om die te gebruiken. Ik vind het vooral een spagaat situatie.

Toen ik in 1995 trouwde, kreeg ik bij de ondertrouw de keuze welke naam ik wilde voeren. Zijn jullie al zoveel langer getrouwd dan?

MMcGonagall schreef op 24-05-2024 om 19:29:

Toen ik in 1995 trouwde, kreeg ik bij de ondertrouw de keuze welke naam ik wilde voeren. Zijn jullie al zoveel langer getrouwd dan?

Slechts 5 jaar langer 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.