Sport en bewegen
letterkoekje
18-08-2023 om 14:23
cryptogrammen
Ik weet niet of hier liefhebbers en oplossers van cryptogrammen komen. Indien niet, dan zal dit topic snel een stille dood sterven. Want alleen posten is eenzaam!
Ik heb als categorie 'Sport en bewegen' gekozen omdat ik denk dat denksport ook sport is () en onze hersenen toch serieus in beweging moeten komen om sommige puzzels op te lossen.
Soms kom ik tot een oplossing (of ik moet gaan kijken want ik ben zééééker geen expert) en dan snap ik niet hoe men daartoe komt. Dus collega-cryptogramoplossers die bij iets niet-begrijpen van iemand, even meester of juf spelen en hier uitleggen waarom 'dat' woord de oplossing is voor die cryptische zin.
Ook mensen die met cryptogrammen willen beginnen kunnen hier misschien de eerste stapjes uitgelegd krijgen.
Ben nieuwsgierig of ik medestanders/tegenstanders vind, ik zie het wel.
Schemerlampje
25-10-2023 om 20:35
letterkoekje schreef op 25-10-2023 om 20:01:
[..]
Winkel is een goed onderdeel van de oplossing en dan ....
Muggen, euh, hoe moet ik hierop reageren? Ja, muggen kunnen ook het woord wat we zoeken 'kennen'. Maar het woord muggen of bijen of mieren komt zeker niet in de oplossing voor. Het is een begrip wat we zoeken.
En die agent, kan je dat uitleggen, Schemerlampje?
Zie uitleg Amarna. 😁
letterkoekje
25-10-2023 om 20:50
amarna schreef op 25-10-2023 om 20:09:
"Ellen de nood doorstaan" = ellende. Maar dat is heel simpel gedacht.
Ik dacht ook aan agent. Een politieman wordt soms liefkozend "oom agent" genoemd. Nonkel = oom in NL
Ellende is goed. Maar was eigenlijk voor de minder ver gevorderde puzzelaars zoals ik had geschreven. ☝️
En agent is fout. nonkel = oom is correct
Strijkijzer
25-10-2023 om 22:00
letterkoekje schreef op 25-10-2023 om 14:32:
Ik resumeer nog even:
Voor Alhambra and friends: Heeft Ellen de nood doorstaan? 7 letters - 1 woord
Voor iedereen:
Aldi-filiaal: 1 woord (12) en het kan net zo goed zijn Lidl-filiaal, of Action-filiaal.
Agressieve parasieten: 1 woord van 13 letters
Nonkel van het Arrestatieteam: 1 woord 5 letters
Tijd brengt raad en er zit geen druk achter. Als het deze week niet gevonden wordt, dan is het volgende week.
Atoom?
Schemerlampje
25-10-2023 om 22:17
Strijkijzer schreef op 25-10-2023 om 22:00:
[..]
Atoom?
Ja, ik denk dat die goed is! Dat is een leuke, en goed bedacht Strijkijzer!
letterkoekje
25-10-2023 om 23:00
Strijkijzer schreef op 25-10-2023 om 22:00:
[..]
Atoom?
jaja, die is goed! De eerlijkheid gebiedt me echter te zeggen dat ik vanmorgen al een PB van ToverFeetje heb gekregen met het antwoord 'atoom'. Dus beiden gefeliciteerd.
letterkoekje
26-10-2023 om 12:39
Dat van die Aldi, ik neem aan dat té jonge mensen dat woord niet kennen. MAAR ... dat betekent niet dat ze de puzzel niet kunnen oplossen! Nee,nee, geen excuses! Als iemand het woord heeft gevonden en die zegt: heu, ... wasda?, dan zal ik met veel plezier uitleggen wat . (x12) betekent.
Let op, het is niet 13 letters maar 12!!! Mijn oude dag ....
Tover-Feetje
26-10-2023 om 15:16
Ik heb mij vastgebeten in de Agressieve parasieten = 12.
Maar voorlopig ben ik er nog niet aan uit
Ik wil wel wat van mijn (foute) hersenspinsels delen, wellicht breng ik iemand op een idee.
Bloedzuigers (bij nader inzien heeft dit wel genoeg letters)
Messteken (mag het ook messensteken zijn )
alhambra
26-10-2023 om 15:41
Tover-Feetje schreef op 26-10-2023 om 15:16:
Ik heb mij vastgebeten in de Agressieve parasieten = 12.
Maar voorlopig ben ik er nog niet aan uit
Ik wil wel wat van mijn (foute) hersenspinsels delen, wellicht breng ik iemand op een idee.
Bloedzuigers (bij nader inzien heeft dit wel genoeg letters)
Messteken (mag het ook messensteken zijn )
Ik dacht ook aan bloedzuigers
letterkoekje
26-10-2023 om 16:27
alhambra schreef op 26-10-2023 om 15:41:
[..]
Ik dacht ook aan bloedzuigers
Vergeet de bloedzuigers en alle andere zuigers ook!
Begin misschien met synoniemen te zoeken voor agressief. Welke kenmerken horen bij agressiviteit.
letterkoekje
26-10-2023 om 16:31
Tover-Feetje schreef op 26-10-2023 om 15:16:
Messteken
Ik ga dit woord quoten. Waarom zeg ik niet want ik weet echt niet hoe ik iets moet zeggen om jullie te tippen. Maar houd dit woord in gedachten. En niet vragen waarom, dat kan ik nu niet uitleggen. Later zal je het begrijpen of leg ik het uit.
Edit: dit geef ik nog mee, want ik ga zo ver mogelijk om te tippen: het woord wat we zoeken is een begrip. Ik bedoel daarmee: je kan het niet vastpakken
alhambra
26-10-2023 om 21:38
Even hardop denken
Agressief:
Boos
Driftig
Emotioneel
Gewelddadig
Parasieten:
Meelifters
Profiteurs
Allerlei soorten dieren: ringwormen etc.
letterkoekje
27-10-2023 om 11:33
alhambra schreef op 26-10-2023 om 21:38:
Even hardop denken
Agressief:
Boos
Driftig
Emotioneel
Gewelddadig
Parasieten:
Meelifters
Profiteurs
Allerlei soorten dieren: ringwormen etc.
Allemaal juist, maar niet het juiste. Sorry!
Tip: Neem die agressief letterlijk.
alhambra
27-10-2023 om 20:39
letterkoekje schreef op 27-10-2023 om 11:33:
[..]
Allemaal juist, maar niet het juiste. Sorry!
Tip: Neem die agressief letterlijk.
Kort lontje
Aanvallend
Heethoofdig
Schreeuwen
Vechten
letterkoekje
27-10-2023 om 21:05
alhambra schreef op 27-10-2023 om 20:39:
[..]
Kort lontje
Aanvallend
Heethoofdig
Schreeuwen
Vechten
Hier zit een woord tussen (het is wel een beetje te lang) maar wat het eerste deel van de oplossing is. En het is letterlijk agressief. Dus kun je al een aantal mogelijkheden laten vallen. En vergeet ook niet aan het ene woord wat ik gequote heb, te denken.
Ik verklap nog niet alles alhambra. Want ik merk: je gaat vooruit in het oplossen. Ik bedoel, je bent niet meer zo'n groentje! (ik mag dus niet meer over 'het clubje van alhambra' spreken, of over alhambra and friends).
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.